"Jotkut lapset ei usko kuin tukkapöllyllä"
Mitäs mieltä? Kaveri sanoi noin. Hänellä vilkas lapsi, jonka kanssa kuulemma yrittänyt olla johdonmukainen ja tiukka. Mutta vasta kun antoi kerran tukkapöllyä, alkoi totella. Sitä ennen nauroi päin naamaa, heitteli kamoja yms.
Itse olen aina ollut fyysistä kuritusta vastaan. Toisaalta, sen pojan käytös oli aina melko huonoa... Onko tukkapöllyä antava vanhempi automaattisesti huono vanhempi teidän mielestä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jännä tämä asenne, että kaikki väkivalta on väärin, jos kyse on tasaveroisesta ihmisestä kuten naapurista, puolisosta, työkaverista tms., mutta jos väkivalta kohdistuu auktoriteettiasemassa pieneen lapseen "kasvatuskeinona", niin sitten se on ihan OK. Lapset eivät useinkaan osaa käyttäytyä, mutta kertoo enemmän kasvattajasta, jos ei pysty siihen reagoimaan muuta kuin vetämällä hiuksista.
Varmaan pystyy reagoimaan, mutta kyse olikin siitä jos mikään muu ei ole auttanut ja lapsi vain jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on näitä lapsia joilla ei auta mikään puhe. Nykyään lapset nauravat aikuisille, lällättävät ja perseilevät ja se on hemmetin helpoksi tehty heille. Lapset tietävät etteivät aikuiset mahda mitään. Vanhempi ottaa jonkun puhelimen pois viikoksi, ja? Lapsi ei välitä siitä hittojakaan, viikon päästähän saa taas puhelimen takaisin.
Toki tähän vaikuttaa niin paljon itse lapsi ja hänen temperamentti. Toiset lapset uskovat helpommalla ja toiset eivät usko millään. Minä olin jälkimmäinen tapaus. Kyllä minulta otettiin lempileluja takavarikkoon ja pelikieltoa annettiin. Eipä kiinnostanut minua. Kyllä kunnon tukkapölly sen sijaan sai käyttäytymään.
Olen hyvissä väleissä äitini kanssa. Olen kiitollinen, että piti kurissa. Ilman sitä olisin satavarmasti ajautunut huonoon seuraan sekä ongelmiin.
Joo, mulle lällätteli joku kakara kaupassa yks päivä. Tuijotti murhaavasti ja kun käveli ohi, lällätteli jotain, en kuullut mitä, kakaran onni. Katsoi myös vanhaa äitiäni nenänvartta pitkin. Tästä tuskin mitään puhelinkieltoa tai muutakaan rangaistusta tulee koska isänsä oli mukana tässä perseilyssä, kakara katsoi mua ja sen jälkeen puhui paskaa isälleen, isä vaan taputti olkapäälle. Ymmärtäisin tuijotuksen pieneltä lapselta mutta tää oli jo kouluikänen ja ilme "hyi vittu". Että ihan oikeessa olet, hemmetin helpoksi tehty kun vanhemmat näköjään kannustaa halveksimaan muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
On alhaista tarttua pienen puolustuskyvyttömän lapsen hiukseen ja repiä, hyvä kasvattaja löytää kyllä keinot.
Siis hiuksiin ja lisäyksenä, että minut kasvatettiin samalla tavalla. Ei se mitään kasvatusta ollut, vaan äiti omaa kyvyttömyyttään kävi lapseen käsiksi kun ei muuta osannut. Voin kertoa ettei paljoa nykyään puhuta.
Vierailija kirjoitti:
On alhaista tarttua pienen puolustuskyvyttömän lapsen hiukseen ja repiä, hyvä kasvattaja löytää kyllä keinot.
Annappa tulla sitten niitä keinoja.
Se on niin helppoa sivusta kuitenkin huudella..
Vierailija kirjoitti:
Parempi saada lapsena pieni tukkapölly kuin vanhempana poliisin pampusta tai kumiluodista.
Lapsena saatu tukkapölly ei suojaa poliisin pampulta, pikemminkin päinvastoin. Kuritusväkivallalla kasvatetut ovat aikuisena muita aggressiivisempia ja heillä on muita suurempi taipumus esimerkiksi käyttää seksuaalista pakkovaltaa parisuhteissaan. Tästä löytyy paljon ihan tutkimustietoa, jos sellaista vaan kykenee sisäistämään.
Tukkapöllyä saa lapset, jotka ei usko, vaikka sata kertaa on huudettu.
Miten ne voisikaan uskoa, kun sataan kertaan ei ole osoitettu, että ollaan tosissaan.
Meillä lapselle sanotaan kerran ja ennen kuin ehtii toistamaan tekoaan, ollaan se jo estämässä tyyliin "Älä avaa ovea, nyt ei mennä ulos" tarkoittaa tekona sitä, että menen noutamaan lapsen pois ovelta samantien, en vasta sadannen kerran jälkeen. Tukistajavanhempi istuu sohvalla ja karjuu sieltä käskyjää, kunnes kyllästyy ja käy käsiksi lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun hakkaat ja revit omaa lastasi tukasta niin paljon kuin tykkäät, ei kuulu mulle. Jos se on sulle fine, niin mitä mä oon sulle neuvoja antamaan.
Lapsen pahoinpitely jos tuntuu ainoalta keinolta kasvattaa on aika mennä juttelemaan terapeutille ongelmistaan.
Lapsiaan satuttavat vanhemmat väittävät mielellään, että ellei lasta satuta hän kasvaa ilman kuria. Kuri ja lapsen fyysinen satuttaminen eivät kuitenkaan mitenkään liity toisiinsa.
Olen kasvattanut muiden lapsia ja pari omaa. Olen opettanut heidät tottelemaan ja käyttäytymään siivosti. Tämä kaikki ilman, että minun olisi koskaan tarvinnut käyttää fyysistä väkivaltaa lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi saada lapsena pieni tukkapölly kuin vanhempana poliisin pampusta tai kumiluodista.
Lapsena saatu tukkapölly ei suojaa poliisin pampulta, pikemminkin päinvastoin. Kuritusväkivallalla kasvatetut ovat aikuisena muita aggressiivisempia ja heillä on muita suurempi taipumus esimerkiksi käyttää seksuaalista pakkovaltaa parisuhteissaan. Tästä löytyy paljon ihan tutkimustietoa, jos sellaista vaan kykenee sisäistämään.
Tukkapölly vain äärimmäisessä tilanteessa (kun lapsi ei usko ja varoituksia on jo tullut) ei todellakaan ole mitään väkivaltaa, jolla lapsi kasvaa väkivaltaiseksi. Aivan eri asia mätkiä lasta väkivaltatarkoituksessa. Silloin on jotain muutakin ongelmaa perheessä. Alkoholismia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti!
Mutta esim kaverini kertoi antaneensa kerran tukkapöllyä. Tekeekö se lapsesta kuritusväkivallalla kasvatetun? Onhan näissä varmasti aste-eroja. Tukkapöllykin on aika eri kuin vaikkapa hiuksista lattiaa pitkin laahaaminen tai naamaan nyrkillä lyöminen, jotkut keskustelussa sekoittaa kaikki samaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja tukistaisitko kuritonta teiniä tai vittumaista työkaveria tai riidan keskellä ystävää, sisarusta tai puolusoa? Et varmaan, koska voisit saada samalla mitalka takaisin. Mutta itseäsi pienempää lastako voisit, sehän vaan lamaantuu ja alistuu. Hävetkää te, jotka edes mietitte lasten fyysistä kuritusta!
Täysin eri asia.
Niin onkin. Jos vedät ystävää hiuksista, niin ystävä voi ilmoittaa poliisille ja poistua elämästä. Jos vedät lasta hiuksista, niin et lapsi ei voi kuin alistua ja jatkaa elämistä vanhemman kanssa. Eli käytännössähän tuo on pahempi, kun se kohdistuu lapseen.
On todettu, että henkinen väkivalta on fyysistä pahempaa ja aiheuttaa suurempia ongelmia, niin miksi kuitenkin vain fyysinen väkivalta on määritelty rangaistavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisikaan uskoa, kun sataan kertaan ei ole osoitettu, että ollaan tosissaan.
Meillä lapselle sanotaan kerran ja ennen kuin ehtii toistamaan tekoaan, ollaan se jo estämässä tyyliin "Älä avaa ovea, nyt ei mennä ulos" tarkoittaa tekona sitä, että menen noutamaan lapsen pois ovelta samantien, en vasta sadannen kerran jälkeen. Tukistajavanhempi istuu sohvalla ja karjuu sieltä käskyjää, kunnes kyllästyy ja käy käsiksi lapseen.
Mitä jos huutamiseen sijaan menisivät lapsen luokse, kyykistyisivät alas, ottaisivat käsistä kiinni, katsoisivat lasta silmiin ja kertoisivat mitä heillä on sanottavana ja kuuntelisivat mitä lapsi siihen vastaa ja kävisivät vaikka ihan keskustelua siitä. Saattaisivat hämmästyä miten älykäs se "tuhma" lapsi voikaan olla ja miten sillä voi olla hyväkin tarkoitus tuhmasti tekemisen taustalla.
Mitä jos lapsi ei suostu katsomaan silmiin? No sitten odotetaan että suostuu. Jos just silloin ei ole aikaa, niin palaa asiaan myöhemmin. Tietysti ihan pienen kohdalla, siinä vain todetaan että asiaa äx ei saa tehdä, pieni ei ymmärrä pitkiä selityksiä, mutta yli 2 vuotiaan kohdalla voi jo alkaa vähän selittämäänkin että miksi ei. Ja varsinkin selittää jos lapsi sitä kysyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukkapölly vain äärimmäisessä tilanteessa (kun lapsi ei usko ja varoituksia on jo tullut) ei todellakaan ole mitään väkivaltaa, jolla lapsi kasvaa väkivaltaiseksi. Aivan eri asia mätkiä lasta väkivaltatarkoituksessa. Silloin on jotain muutakin ongelmaa perheessä. Alkoholismia ym.
Kyllä se on kuritusväkivaltaa. Kuritusväkivaltaa on kaikki, jossa fyysisesti kajotaan lapseen tarkoituksena saada tämä muuttamaan käytöstään ja aiheutetaan samalla kipua.
Kuritusväkivallan määritelmä on päivänselvä ja löydät sen parissa sekunnissa googlaamalla. Mielipiteellesi ei asiassa ole sijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on laiskan "kasvattajan" tapa (jos nyt ei oteta sitten lukuun sitä että se on rikollista). Lapsi ei tuossa opi käyttäytymään paremmin, hän oppii vain välttelemään rangaistusta. Hänellä ei ole sisäistä motivaatiota käyttäytyä toisin, ainoastaan rangaistuksen pelko. Jos joskus on tilanne missä rangaistuksesta ei ole pelkoa, käyttäytyykö lapsi silloin hyvin?
Ja onko teidän puolustajien mielestä väkivalta toimiva keino sellaisten aikuisten kanssa, jotka eivät toimi muita huomioon ottavalla tavalla? Jos juoppo möykkää bussissa, saako häntä lyödä? Saako poliisi hakata teini-ikäistä myymälävarasta? Saako kielloista huolimatta öisin bileitä pitävää naapuria käydä huitaisemassa turpaan?
Onko sinun mielestäsi tosiaan sama asia ottaa lasta hiuksista kiinni pariksi sekunniksi ja vetää jotain turpaan? Melko yksioikoinen maailmankuva, sanoisin.
Oleellisesti kyllä. Kasvatuksellinen ("kasvatuksellinen") mekanismi siinä on täysin sama, kohdistan sinuun kipua koska et käyttäydy kuten odotettiin. Minusta se, kuinka rumaa jälkeä tulee, ei ole asian ydin.
Jos turpaanveto on liian rajua, niin onko oikein läpsäyttää poskelle kepeästi mammaa jonka laukku varaa penkin ruuhkabussissa?
Minä luulen, että nämä , jotka eivät saa lapsiaan uskomaan muuten kun väkivallalla(tukkapöllyllä) ovat niitä, joka huutaa koko ajan naama punaisena. Tiedän tälläisen ihmisen. Aikuisten seuraasa ja fb täynnä juttuja siitä, miten on hyvä ja lempeä äiti ja tekee lastensa eteen kaiken. Oikeasti huutaa kuin hullu koko ajan kun on kotona. Kaikki lapset enemmän tai vähemmän häiriintyneitä. Ei ne nyt kyllä enää mitään ota kuuleviin korviinsa, kun ovat sitä hirveätä huutamista kuunnelleet vauvoista asti. Lapset hakkaavat toinen toisiaan ja veri nenistä lentää. Jos kotona huudetaan jatkuvasti, se menettää merkityksensä, eikä kukaan enää välitä, kun siellä huudon keskellä komennellaan, huutamalla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun hakkaat ja revit omaa lastasi tukasta niin paljon kuin tykkäät, ei kuulu mulle. Jos se on sulle fine, niin mitä mä oon sulle neuvoja antamaan.
En kyllä revi. Enkä etenkään hakkaa. Mutta jos osallistut keskusteluun, olisi hyvä ton räyhäämisen sijaan osata perustella omia kirjoituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimit muiden ihmisten kuin lapsien kanssa? Mikset tartu sitä vittumaista naapuria hiuksista, kun se ei taaskaan ole käynyt lumia auraamassa, ja vain vittuilee kysyttäessä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella, ei se aina noin mene. On lapsia jotka pitää hakea sieltä ovelta pois sata kertaa, eikä ne silti usko vaan esim nauraa päin naamaa tai ei muuten vaan aio totella.
Itse olin todella jukuripäinen lapsi. Mitään en totellut, sillä tiesin aivan hyvin että rangaistukset ovat aivan turhia. Ne eivät tuntuneet nimittäin rangaistuksilta. Pompottelin aikuisia helpolla. En uskonut sanoista, huudoista enkä varsinkaan mistään jäähyrangaistuksista. Tukkapöllyä käytettiin hyvin harvoin ihan viimeisenä keinoa ja se oli yleensä asia mikä ainoana tehosi. Ainoastaan kerran koin sen olevan vääryyttä, liian lepsusta syystä.