Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Jotkut lapset ei usko kuin tukkapöllyllä"

Vierailija
22.02.2017 |

Mitäs mieltä? Kaveri sanoi noin. Hänellä vilkas lapsi, jonka kanssa kuulemma yrittänyt olla johdonmukainen ja tiukka. Mutta vasta kun antoi kerran tukkapöllyä, alkoi totella. Sitä ennen nauroi päin naamaa, heitteli kamoja yms.

Itse olen aina ollut fyysistä kuritusta vastaan. Toisaalta, sen pojan käytös oli aina melko huonoa... Onko tukkapöllyä antava vanhempi automaattisesti huono vanhempi teidän mielestä?

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hiuksista kiskova vanhempi on rikollinen. Tarviiko asiasta kysellä muuta?

2/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muhun tehosi pienenä juurikin vain tukkapölly. Harvoin uskoin kun sanottiin nätisti ja vähemmän nätisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hiuksista kiskova vanhempi on rikollinen. Tarviiko asiasta kysellä muuta?

Suomen lain mukaan. Mutta haen nyt vähän moniulotteisempaa keskustelua kuin pelkkä laista keskustelu. Suomen laki on laki, mutta ei absoluuttinen totuus asiasta.

Vierailija
4/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän en halua olla mihinkään yhteydessä äitiini, tuli tukkapöllyä ja piiskaa ties mistä turhista asioista koska halusi purkaa omaa stressiään puolustuskyvyttömään lapseen.

Vierailija
5/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi teko määrittele vanhemmuuden hyvyyttä/huonoutta, mutta asenne että kivulla ja pelolla kasvattaminen on ok voi määritelläkin.

Eli muita keinoja on aina, ja välillä ainoa ongelma on vanhemman malttamattomuus (odottaa suhteettomia lapsen kehitysvaiheeseen ja luonteeseen nähden).

Vierailija
6/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pariin tukkapöllyyn kuole. Parempi oppia, että paskasta käytöksestä seuraa se rangaistuskin, eikä vain "no ei noin saisi tehdä nönönö äitin pikku kulta" -vikinää.

Vierailija
7/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tosiaan eivät usko pelkkää puhetta ja ansaitsevat sen että vähän sattuu kun perseilee. Huomaa nykykakaroista mihin lässytys johtaa...

Vierailija
8/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tukkapöllykasvattajat on niitä tyyppejä, jotka karjuvat kuin vääpeli kaikki kehotukset ja käskyt lapselle. Siis sama äänenkäyttö, oli kyse sitten siitä, pyydetäänkö lasta tarjoamaan mummolle karkkia vai heti tulemaan pois autotieltä.

Jatkuvalla huutamisella on aiheutettu se, että lapsi on turhautunut eikä välitä totella, ellei saa tukistamista.

Vierailija
9/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle tukkapöllyistä mitään traumoja jäänyt, silti välit poikki vanhempiin, tosin aivan muista syistä. Tukkapöllystä uskoin kerrasta, mutta se lähes 20vuoden jatkuva jokapäiväinen henkinen väkivalta, vähättely, arvostelu yms. satutti pahemmin enkä sen takia oikein ole kunnossa tunnepuolelta.

Vierailija
10/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja tukistaisitko kuritonta teiniä tai vittumaista työkaveria tai riidan keskellä ystävää, sisarusta tai puolusoa? Et varmaan, koska voisit saada samalla mitalka takaisin. Mutta itseäsi pienempää lastako voisit, sehän vaan lamaantuu ja alistuu. Hävetkää te, jotka edes mietitte lasten fyysistä kuritusta!

Vierailija
11/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uskoo. Tuhansia lapsia olen hoitanut ja tilanteita ollut vaikka millaisia, ikinä ei ole tarivinnut antaa kenellekkään tukkapöllyä.

Kun taito loppuu, niin väkivalta alkaa.

Vierailija
12/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin uskoo. Tuhansia lapsia olen hoitanut ja tilanteita ollut vaikka millaisia, ikinä ei ole tarivinnut antaa kenellekkään tukkapöllyä.

Kyllä, juuri näin!

Vierailija
13/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan. Mutta haen nyt vähän moniulotteisempaa keskustelua kuin pelkkä laista keskustelu. Suomen laki on laki, mutta ei absoluuttinen totuus asiasta.

No jos haluaa tehdä rikoksen, niin siinä vaiheessa laki ei varmaan meinaa paljoa ja asiasta tulee "moniulotteinen".

Vierailija
14/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja tukistaisitko kuritonta teiniä tai vittumaista työkaveria tai riidan keskellä ystävää, sisarusta tai puolusoa? Et varmaan, koska voisit saada samalla mitalka takaisin. Mutta itseäsi pienempää lastako voisit, sehän vaan lamaantuu ja alistuu. Hävetkää te, jotka edes mietitte lasten fyysistä kuritusta!

Täysin eri asia.

Vierailija
15/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle tukkapöllyistä mitään traumoja jäänyt, silti välit poikki vanhempiin, tosin aivan muista syistä. Tukkapöllystä uskoin kerrasta, mutta se lähes 20vuoden jatkuva jokapäiväinen henkinen väkivalta, vähättely, arvostelu yms. satutti pahemmin enkä sen takia oikein ole kunnossa tunnepuolelta.

Aika pro taidat olla, kun tunnet oman alitajuntasi noin syvällisesti, että voit sanoa mitkä yksittäiset asiat ovat lapsuudessa sinua traumatisoineet ja mitkä ei. Tämä näissä asioissa on aina pielessä, kun ihmiset kuvittelee tuntevansa itsensä paremmin kuin on mitenkään edes mahdollista.

Monet lapsuuden tapahtumat vaikuttavat meihin, vaikka me emme osaakkaan niitä konkreettisesti yhdistää juuri tiettyyn tapahtumaan. Muistan kun sain piiskaa, mutta en minä osaa sanoa että paljonko se minuun vaikutti, voi olla ettei yhtään, tai sitten paljonkin, kyllähän siinä turvallisuudentunne, itseluottamus jne. heilahtaa hyvinkin pahasti ja luottamus omiin vanhempiin + opetus siitä, miten toista saa kohdella, joten hyvinkin on voinut se yksikin piiskaus vaikuttaa nykyiseen minään, enemmän kuin osaisin kuvitellakkaan.

Harvemmin kuitenkaan mikään yksittäinen asia vaikuttaa, varmasti enemmän vaikutti se, että tukkapöllyä/riepottelua/aggresssiivisesti ranteista todella lujasti kiinni ottamista/nöyryytystä jne. tapahtui useasti "kasvatuksen nimissä". Olin kuulemma sellainen lapsi, johon ei muu olisi auttanut. Väärässä olivat, hieman ymmärrystä, myötätuntoa ja kärsivällisyyttä, niin olisivat saaneet kunnioitukseni ja luottamukseni ja kuri löytynyt ilman alistamista.

Vierailija
16/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tukkapöllyä antava vanhempi on automaattisesti huono vanhempi mielestäni. 

Vierailija
17/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hermo loppuu, sanoisin. 

Yksi lapsi neljästä niin äärettömän vaikea, että suutuspäissäni olen riepotellut hiuksista. En totisesti hyväksy tätä itse eikä kenenkään muunkaan pidä. 

Ja ei se mitään hyvää ole poikinut. Edelleen on hankala, ellei hankalampikin. Testeissä ollaan käyty, mutta ei mitään. Normaalin paperit. 

Vierailija
18/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri asia.

Ei ole. Häpeä, jos osaat.

Vierailija
19/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri asia.

Onko sinulla jotain argumenttiakin siitä, miksi se on "täysin eri asia"? 

Vierailija
20/143 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kerran antanut lapselle tukkapöllyä enkä edes tunne huonoa omatuntoa.

Kun ollaan koko päivä perseilty, mitään ei uskota eikä totella, heitellään tavaroita, nauretaan uhkauksille ja kokeillaan rajoja muutenkin oikein kunnolla, pitää tehdä jotain. Korostan että tässä ei ollut kyse mistään päähänpistosta eikä vittumaisesta asenteesta vaan se viimeinen mahdollinen rangaistus. Kaksi kertaa uhkasin tukkapöllyllä ja kolmannen kerran tullessa se tapahtui. Mutta lapsi uskoi. Sen jälkeen on ollut paljon paljon helpompaa.

Eli tällä yhden kerran kokemuksella olen taipuvainen myös uskomaan että jotkut lapset ei usko kuin tukkapöllyllä. Kerta riitti eikä ole tarvinnut edes uhkailla asialla. Toki rajoja on koeteltu senkin jälkeen mutta ei vastaavalla tavalla. On siinäkin ero, tukistaminen tai hiusten ja päänahan irti repiminen. Täällä tietenkin ajatellaan pahinta.

Mäkin sain lapsena selkääni aika usein enkä koskaan tekisi omille lapsilleni sellaista.