Kysy mitä tahansa kokilta!
Kommentit (79)
Ovat käsivartesi tatuoidut? Esiinnytkö kesät talvet t-paidassa?
Vierailija kirjoitti:
Onko kokilla ja laivakokilla jotain isoa eroa?
Ei ole henkilökohtaista kokemusta laivakokkina olemisesta, mutta olettaisin ainakin että laivakokkina tulee olla rautainen itsehillintä ja paineensietokyky. Palkka on kyllä hitusen suurempi myös, tähänkin toki vaikuttaa työtehtävät ja työkokemus.
Ruokaa ei myöskään tehdä vain tilausten perusteella, vaan aamupala, lounas ja päivällinen tehdään päivittäin henkilökunnalle ja matkustajille.
Miksi vastaat niin hitaasti? Palsta sulkeutuu kohta!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hienoin/yllättävin/vaikuttavin/hyödyllisin asia, jonka opit opiskellessasi kokiksi, sellainen jota välttämättä kaikki eivät tiedä?
Kauanko olet toiminut kokkina?
Milloin tiesit, että haluat kokiksi?
Mikä on vaikeinta kokkina olemisessa?
Yllättävin ja toki hyödyllisin asia on ehdottomasti oikeaoppinen keittiöhygienia. Vaikka sitä kuinka luulisi, että on tarpeeksi hygieeninen käsittelemään elintarvikkeita ja valmistamaan ruokaa niin voi olla että paljon tietoa puuttuu.
Tottakai jos kotona tekee ruokaa niin normaali, jokaiselle toivottavasti tuttu keittiöhygienia riittää, mutta kun tehdään ruokaa julkisilla paikoilla muille ihmisille niin hygieniasäännöt on aika tarkat, eikä niistä ole varaa lipsua.
Olen työskennellyt kaksi vuotta kokkina, aloitin samaan aikaan kun opiskelin ja valmistumisen jälkeen vakinaistuin. :)
Rakastin kokkaamista ja leipomista jo pienenä, joten kyllä se kipinä syttyi jo todella nuorena.
Ehdottomasti raskainta on työn yllättävä fyysisyys ja hyvin nopeasti ylitöiksi menevät työvuorot. Vähintään 8 tuntia seisaalteen kuumassa keittiössä, välillä nostellaan 10kg jauho/riisi/makaroonisäkkejä ja kuormien purkua, pysyy ainakin kunnossa ilman lenkkeilyä! :D
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hyvä makuaisti?
Kyllä.
Käytetäänkö keittiössä koskaan edellisen asiakkaan jämäruokia? Tyyliin ranskalaisia? Joskushan on käynyt niin, että edellinen asiakas on tunkenut hammastikun ranun sisään "testiksi" ja sitten joku onneton myöhäisempi syöjä on saanut tuon "kierrätetyn" hammastikkuranun lautaselleen :/
Vierailija kirjoitti:
Otsikko kertoo kaiken :)
Syötkä virheesi?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka keittää täydellistä tummaa makaronia? Pussissa lukee keitä n.8min, mutta kauanko sinä suosittelet?
Itse harvemmin keitän makaroonia enkä oikein aikaakaan tarkkaile. :D Makarooni on täydellistä silloin kun on vähän sellainen "raakile", mutta kuitenkin pehmeä. Ei noihin aikoihin kannata kiinnittää huomiota, maistelee vaikka välillä niin löytää itselleen täydellisen tason!
Vierailija kirjoitti:
Tulisitko kokkaamaan minulle hyvää ruokaa? :)
No mikä ettei!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaat niin hitaasti? Palsta sulkeutuu kohta!
Olen niin hämmentynyt kysymyksien määrästä. :D Ei hätää palaan huomenna jos teillä kiinnostusta riittää!
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa sanottiin, että kikherneiden lientä ei pidä heittää hukkaan vaan sitä voi käyttää kananmunan sijasta leivontaan, mitä siitä liemestä voisi leipoa. Kuulemma 3 rkl vastaa yhtä munaa ja vaahdottuu samalla tavalla.
Kerran olen marenkia tehnyt, tuli ihan hyvää mutta henkilökohtaisesti ostan jatkossakin kananmunia kun olen aikeissa leipoa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bravuurisi?
Ehdottomasti henkilökohtainen suosikkini on täydellisen mehukas uunilohi rapealla pinnalla,
Miksi uunilohessa pitäisi olla rapea pinta? En ole moisesta koskaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Ikäsi ja sukupuolesi?
Lempiruokasi?
Inhokkiruokasi?
Syötkö koskaan eineksiä?
Miten usein käyt itse ravintolassa syömässä?
Pian 20 vuotias ja nainen
Ehdottomasti uunilohi! Ja makaroonilaatikko hyvänä kakkosena. :)
Ei oikeastaan ole mitään inhokkiruokaa, kokeilen kaikkea avoimin mielin.
Kyllä joskus tulee ostettua pakastepizzoja :D
Pari kertaa kuukaudessa, joskus jopa vähemmän. Tykkään tehdä itse ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat käsivartesi tatuoidut? Esiinnytkö kesät talvet t-paidassa?
Toinen käsivarsi on tatuoitu. Talvisin saatan pitää ohutta pitkähihaista työtakin alla, hihat käärittynä tietenkin. Eli käsivarret on aina paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jännämies?
Mitä nyt googlen määritelmään jännämiehestä on uskominen, niin en ole. :D
Onko katraan valkokastike hyvää tai kaalimehu?
Vedätkö paljonkin keittoa työaikana?
Gluteenitonta ruokavaliota pystyy noudattamaan jokainen joka vain haluaa kokeilla - todella suosittu laihdutusmuoto on nykyään karsia kaikki ruoka-aineet ruokavaliosta pois, jotka sisältää gluteenia.
Luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota noudattaa näin yleisesti ottaen keliakiaa sairastavat, eli he käyttävät ruoka-aineita joissa gluteenia ei alunperinkään ole, eli gluteenipitoisia ruoka-aineita ei tarvitse ruokavaliosta erikseen poistaa.