Köyhät lapsiperheet
Tulkaa muutkin jakamaan tänne elämäänne! Meillä siis kolme lasta ja mä kotiäitinä. Miehellä työ, jossa tällä hetkellä hiljaisempaa eli ei ole ylitöitä eikä ulkomaanreissuja edessä (joista saisi päivärahaa palkan lisäksi). Rahat ovat todella tiukilla. Ruokana makaronia ja keittoja sekä porkkanaa. Meillä syödään nyt ihan koko ajan porkkanaa. Laskuja vino pino odottamassa. Auto hajosi hetki sitten ja siihen meni tonni, siksi myös nyt todella tiukkaa.
Esikoinen on koululainen ja vähän harmittaa, kun hänen parhaat kaverinsa lähtivät nht talvilomalla matkoille ja meillä ei ole varaa tehdä mitään erikoisempaa, mitä ei muutenkaan tehtäisi.
En siis aina ole tämmöinen valittaja, nyt vaan alkoi taas ahdistaa.
Kommentit (25)
Porkkanaa? Meillä menee ruokaan n. 1400€/kk. Olemme aika köyhiä kuitenkin ehkä koska ei juuri ole varaa matkustaa etelään. Mutta ei haittaa, voi sitä muutakin tehdä eikä tarvitse syödä porkkanaa.
Anteeksi, nauratti tuo porkkanakommentti. Ihan sen takia että meilläkin syödään porkkanaa, todella paljon. Mietin jos joskus rikastun niin mietin maistuuko se enää ikinä..
Nyt äiti perse ylös sohvalta ja myös töitä tekemään! Loppuu se porkkanan syönti!
Hiihtolomatekemistä kannattaa katsoa omalta paikkakunnalta. Usein hiihtoloman kunniaksi on koko perheen tapahtumia, joissa ei ole pääsymaksua. Kannattaa myös hyödyntää se, että olet kotona, joten teillä onnistuu esim. retkelle lähtö (jossa esim. makkaranpaistoa). Töissä päivisin käyvät vanhemmat eivät tälläistä luksusta lapsilleen pysty tarjoamaan.
Perheen menoja kannattaa katsoa kuukausibudjetoinnin kautta. Eli kirjata kaikki menot ja tulot ylös. siitä näkee sitten mitä piilokuluja on miten niitä karsia (esim. jos ruokarahasta pihistetään noin paljon, niin varmasti shampoot ja saippuat saa olla myös kaikkein halvimpia ja kännykkä- ja nettiliittymiksi kilpailutetaan ne edullisimmat, vähän hitaammallakin netillä ehtii kyllä ja puhelimessa ei tarvitse istua rajattomasti, joten suppeampikin puhepaketti riittää, Vaatteet ja liikuntavälineet ostetaan kirpparilta ja nekin hyvin suunnitellen (eikä silloin kun tarve on kipeimmillään ja kaikki muutkin haluaa saman tavaran jne.))
Niin meilläkin tosi vaatimatonta ruokaa. Perunaa. Porkkanaa. Kaaliruokia. Sikanautaa. Riisiä, kanasuikaleita. Teen itse lähes kaiken ruuan, leivon sämpylöitä. Perunarieskaa. Leivon yksinkertaisia kakkuja, tms. Vievät kuitenkin herkkujen ja sokerin himon. Paistan lettuja, teen pannukakkua. Ruokamenot ovat pysyneet kohtuullisina.
Joskus ostan nuudeleita. Tarjoan niiden kanssa tonnikalaa, porkkanaraastetta, maissia tölkistä. Täyttää mahan, ei tosin ravintoarvoilla voi kehuskella. Omenoita ostan yleensä. Niistä saa helposti ja edullisesti omenapiirakkaa. Itsetehdyn vaniljakastikkeen kera.
Ei meillä köyhillä elämä kovin ihmeellistä ole. Olen pystynyt tekemaan ruokaa lähes tyhjästä, koska olen kohtuullinen ruuanlaittaja. Peruna-porkkanapihvit, tonnikalapihvit, yms. perunamuusin kanssa ovat hyviä.
Makaroniakin syödään. Sekaan vaan sekavihanneksia ja paistettua jauhelihaa. Ketsuppia, mausteita. Maistan aina tarjoamani ruuan etukäteen. Jos se maistuu hyvältä, niin se maistuu myös muillekin.
Ruuanlaitto vie leijonanosan ajasta. Mutta suoraa säästöä. Tai penninvenytystä. Jotenkuten ollaan toimeentultu. Mutta sitten on aikoja, kun pitää laskea jokaikinen sentti Lidlissä. Ja ostaa kaikkein halvinta.
Hyvin kirjoitettu edellä niistä piilokuluista. Kannattaa katsoa taloutta kokonaisuutena. Monesta asiasta voi tinkiä. Ei osta kalliita hygieniatuotteita. Ei mitään yksittäispakattuja juttuja. Säästämiseen ja taloudellisuuteen voi opetella. Niin olen minäkin oppinut. Ei puhettakaan, että menen kauppaan ilman kauppalistaa. Ostan vain sen, minkä oikeasti tarvitsen. Heräteostoksia ei ikinä!
Hiihtolomalla voi kysyä suoraan sukulaisilta, että voivatko he ottaa lapsia hetkeksi kylään. Voi kysyä esim. isovanhemmilta avustusta. Mutta jos suhteet solmussa, niin aina voi itse tehdä kaikkea kivaa. Retkiä. Kirjastoreissu. Uimahallireissu (tosin ne pääsymaksut voivat olla kalliita). Ulkoilua ja kävelyä yhdessä. Elokuvailta. Luistelureissu, mikäli perheessä on sopivia luistimia. Mikään ei estä lainaamasta välineitä muutamiksi tunneiksi!
Luulen, että moni suomalainen ymmärtää kyllä hyvin lapsiperheiden taloudellisen ahdingon.
Ette te mitään köyhiä oo jos on varaa pitää autoa. Meillä ei ole varaa edes hankkia ajokortteja. Meillä mies on eläkeellä ja minä kotiäitinä. Lapsille huolehdin ruoan, mutta itselläni ja miehellä ei oo paljon varaa syödä hyvin. Mies elää käytännössä puurolla ja minä nuudelilla lapset syövät sitten monipuolisemmin lihaa kasviksia ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ette te mitään köyhiä oo jos on varaa pitää autoa. Meillä ei ole varaa edes hankkia ajokortteja. Meillä mies on eläkeellä ja minä kotiäitinä. Lapsille huolehdin ruoan, mutta itselläni ja miehellä ei oo paljon varaa syödä hyvin. Mies elää käytännössä puurolla ja minä nuudelilla lapset syövät sitten monipuolisemmin lihaa kasviksia ja hedelmiä.
Miksi sinä et mene töihin ja mies ole kotona lasten kanssa? Montako lasta?
Mikä tämä nyt on että jos ei tehdä etelänmatkoja talvilomalla niin ollaan köyhiä? Tällaista kun saa aika paljon lukea. Mekään emme tee mutta uskon että nettotulomme ovat paljon korkeammat tai vähintään samat kuin monilla niillä jotka ehkä säälittelevät kun olemme niin köyhiä että emme edes etelään lähde. Sitä voi käyttää ne nettotulot niin eri asioihin.
Meilläkin esikoinen on koululainen ja koulukaverit matkustavat kaikkina lomina jonnekin. Me emme, kun ei ole varaa, mutta lapsi on tosi tyytyväinen meidän reissuihin. Joululomalla käytiin Heurekassa ja mummolassa, nyt hiihtolomalla tultiin juuri äsken pulkkamäestä, eilen oltiin luistelemassa. Koululainenkin oli ihan innoissaan, kun sai itse ostaa makkaraa. Hiihtoretki on vielä suunnitteilla. Muistutan aina lapsia loman päätteeksi, mitä kaikkea on tehtykään ja otan mukaan kaikki mukavat jutut elokuvailloista pullan leipomiseen eikä ole tullut valitusta, vaikka tiedän, että muut kaverit ovat olleet ulkomaanmatkoilla kaikki lomat.
Kesällä autoillaan Lapissa ja käydään suvun mökillä. Muuten vietetään aikaa uimarannoilla, jos säät sallivat. Miksi sen lomailun pitäisi olla aina jotain erikoista? Kaveriperheen taloudellinen tilanne on sama kuin meillä mutta joka vuosi on päästävä etelään, kerran vuodessa risteilylle ja talvilomalla laskettelemaan. Rahat ovat tiukissa mutta kun lapset näitä juttuja vaativat, kun kaverinsa käyvät niin paljon ulkomailla. Miksi lomailunkin pitää olla tuollaista kailpavarustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies olisi eläkkeellä jos pystyisi myös kotiäidin rooliin. Mulla ei ole koulutusta. En saa töitä. Suurimpana syynä se, että haluan kasvattaa lapset itse kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai töihin vaan mennään! Enpä tiennyt ja miten monet muut työttömät eivät tiedä että kun ilmestyy jonkin työpaikan aulaan niin voila! On töissä.
Ohis
Hmm, "koulukaverit matkustavat kaikkina lomina jonnekin..." siis kaikki vai? Meidän lasten luokalla siis jotkut matkustavat ja jotkut ei. Enemmän on niitä jotka ei matkusta.
Minkä ihmeen takia köyhät menee autoilemaan jonnekin Lappiin? Polttoaine on hiton kallista, samoin kotimaan matkailu muutenkin. Jos ei ole suhteilla asuntovaunua niin majoitus siihen päälle.
Meillä tulot yhteensä noin 3000e/kk ja silti asutaan isossa omakotitalossa, autoja on käytössä kaksi, lemmikkejä kaksi, lapset saa paljon lahjoja, ruokaa on aina kaapissa ja kotona lämmintä, kerran vuodessa reissataan (ei ulkomailla koska se ei meitä niin kiinnosta), lapset harrastaa. Ihan hyvin tässä omasta mielestäni elellään vaikka ilmeisesti köyhiä kai ollaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies olisi eläkkeellä jos pystyisi myös kotiäidin rooliin. Mulla ei ole koulutusta. En saa töitä. Suurimpana syynä se, että haluan kasvattaa lapset itse kotona.
Montako lasta?
Hauskoja nämä mene töihin kommentit.. Oletteko perehtyneet siihen kuinka monta työtöntä työnhakijaa suomessa on vs avoimet työpaikat...
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa muutkin jakamaan tänne elämäänne! Meillä siis kolme lasta ja mä kotiäitinä. Miehellä työ, jossa tällä hetkellä hiljaisempaa eli ei ole ylitöitä eikä ulkomaanreissuja edessä (joista saisi päivärahaa palkan lisäksi). Rahat ovat todella tiukilla. Ruokana makaronia ja keittoja sekä porkkanaa. Meillä syödään nyt ihan koko ajan porkkanaa. Laskuja vino pino odottamassa. Auto hajosi hetki sitten ja siihen meni tonni, siksi myös nyt todella tiukkaa.
Esikoinen on koululainen ja vähän harmittaa, kun hänen parhaat kaverinsa lähtivät nht talvilomalla matkoille ja meillä ei ole varaa tehdä mitään erikoisempaa, mitä ei muutenkaan tehtäisi.
En siis aina ole tämmöinen valittaja, nyt vaan alkoi taas ahdistaa.
Teillä on liikaa lapsia. Ei pidä tehdä enempää lapsia kuin mitä pystyy ilman penninvenyttämistä elättämään. (Joo, tiedän ettei pennejä enää ole, mutta sentinvenyttäminen rahasta puheenollen kuulostaa vähintäänkin oudolta).
Mekin eletään hyvin pienellä, koska olen kotihoidontuella ja mies tienaa yksin, ei yllä edes keskituloihin. Asuntolainan maksuun menee iso siivu, lapsia kolme, auto on pakko olla miehen töiden takia, tosin saa kulukorvauksia auton käytöstä. Käyn välillä tekemässä viikonloppuisin töitä, joista saan jonkun satasen tai kymppejä kuussa ekstraa. En kuitenkaan osaa pitää meitä köyhänä, ehkä mun ei edes kuuluisi kommentoida tässä ketjussa... Anteeksi siitä. Mutta mulle taas särähti korvaan nuo "köyhien ruuat". Mitä ne rikkaat sitten syö?
Meillä syödään hyvin juurespitoisesti: keittoja, laatikoita, patoja, liha (usein jauhelihaa) on vain lisuke. Syödään usein myös erilaisia puuroja. Pakastin kerätään kesällä ja syksyllä täyteen marjoja. Hedelmiäkin syödään, mutta pääasiassa marjoja. Kesällä kalastetaan harvemmin, mutta talvella käydään lähijärvellä viikonloppuisin pilkillä. Yksi tuttu pitää verkkoja ja häneltä saadaan myös välillä kalaa. Eikä asuta edes maalla ja Suomesta ei taida sellaista kaupunkia tai kylää löytyäkään, jossa ei järveä tai merta olisi ihan lähellä!
Jugurtteja ostetaan aina välillä, mutta viiliä teen itse. Todella helppoa! Joskus leivon leipää, pääasiassa ostetaan valmiina. Ei sitä mene edes paljon kuin vähän aamu- ja iltapaloilla. Välipalalla lapsille on näkkäriä tai hapankorppua tai sitten niitä itseleivottuja leivonnaisia. Lihoja ostan usein -30% ja -50% alennuksella ja pistän pakastimeen. Meillä syödään myös vihanneksia ja lapset saa muronsa.
Minä en vaan millään nää näitä köyhien ruokina! Ihan tavallisia, terveellisiä ja monipuolisia kotiruokia! Jotain nuudeleita meillä on todella harvoin (ne on kalliitakin, eivätkä pidä nälkää!), en edes ymmärrä miksi kukaan syö jotain niin ravintoköyhää! (Kuten joku sanoi tekevänsä.) Jos rahaa ruokaan on vähän ja joutuu syömään niukasti, niin silloin ainakin olisi tärkeää syödä jotain ravintopitoista esim. kananmunia ja sitä puuroa, kaalilaatikkoa, uunijuureksia (perunaa, porkkanaa, lanttua, naurista, punajuurta, palsternakkaa, bataattia), linssejä ja papuja jne.
Tänään teen italianpataa: jauheliha 400G 1,99€, spagetti 1kg 2,29€ tästä menee noin puolet?, porkkanaa 1Kg 0,98€ näistä menee noin 3kpl, tomaattimurskapurkki 0,90€, pakastehernepussi n. 0,50€? Lisäksi sipulia, valkosipulia, mausteita. Tälle ruualle tulee karkeasti hintaa noin 5,50€ ja syödään tästä ainakin 7 ateriaa (koko perhe tänään, kuopuksen kanssa huomenna lounasta), yhden annoksen hinta 0,80€. Tämä ruoka on varmaan sieltä kalleimmasta päästä.
Kivittäkää nyt! Tuskin olen tarpeeksi pienivarainen, enkä todellakaan tiedä mitä oikeasti on olla köyhä, mutta olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon teillä on rahaa ruokaan kuukaudessa ja kuinka monta ateriaa sillä pitäisi saada aikaiseksi? Ja miksi pidätte juuresten, kaalin ja herneiden syömistä köyhänä? Mitä te haluaisitte syödä, jos siihen olisi rahaa?
Olisiko sinula mahdollisuus mennä töihin?
Minkä ikäinen nuorin on? Kahden lapsen päivähoitomaksut tietysti vievät osansa, mutta kyllä silti jäätte plussa puolelle varmasti.