Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halusin äsken olla osallistuva vanhempi ja menin katsomaan lapsen (1.lk) koulukirjoja

Vierailija
20.02.2017 |

Että missä niissä mennään. Tyttö osasi lukea sanatasoisesti koulun alkaessa ja mies on lasten kanssa iltapäivisin, joten läksyjen teko on paljolti miehen valvonnassa. Opettaja painotti syksyn vanhempainillassa, että on tärkeää lukea aapista ja ainakin itse ymmärsin, ettei lapsemme lukeminen vielä ole NIIN sujuvaa, etteikö harjoitusta myös kotona tarvittaisi. Kaikkea ei siis voi jättää koulun varaan.

Niin koulukirjoissa oli merkintä, että lue tästä 2x. Kysyin mieheltä, tietääkö hän, että lapsi todella lukee nämä (ja kahdesti). Mies sanoi, että eiköhän lapsi lue. Sanoin, että mutta tiedätkö sen, lukeeko lapsi ääneen? Että milloin on viimeksi lukenut läksyt ääneen? Mies sanoi, että ei tämän vuoden puolella. Huolestuin, koska tyttömme tuntien on ihan mahdollista, ettei hän muista tai vain viitsi lukea niitä sitten lainkaan, jos mies ei mitenkään tarkista asiaa ikinä.
Kysyin lapselta, onko tämä nyt läksynä. Lapsi sanoi, ettei muista. Kysyin, onko se ollut aikaisemmin läksynä? Lapsi ei muista. Sanoin, että tässä on läksymerkintä, ja se on viimeinen, että kyllä tämä varmaan on teillä läksynä. Lapsi sanoo, että voi lukea sen tänään. Sanoin että hyvä. Mutta sitten sanoin, että äiti haluaisi kuulla kun luet. Lapsi sanoo, että se ei käy. Hän on ennenkin aristellut "suorittaa" mitään kouluun liittyvää muiden katsoessa.
Sanoin, että täytyyhän äidin tietää, että todella luet myös nämä lukukäksyt. Lapsi vain pudistaa päätään.
Ajattelin, että sitten hän lukee (tai "lukee")läksyt ja taaskaan mä en tiedä, että niin on todella tapahtunut, joten sanoin, että no okei, ei tarvitse lukea ääneen, mutta sano äidille, kun luet ne, (oli juuri jotain muuta kesken) niin äiti tulee katsomaan, että istut ja luet kuitenkin.
Niin ei käy. Sekään ei käy. Sanoin, kun tästä hetken puhuttiin, että miksi äiti haluaa tarkistaa, että sinä todella teet läksyjä, mutta lapsi ei silti suostunut, että okei, sitten äiti ottaa puhelimen.
Ohi menssä sanoin miehelle, että onpa taas niin kivaa, kun tuet minua niin kivasti taas. Mies ei siis puutu mitenkään keskusteluun, vaan on hiljaa, vaikka minä ajattelisin että kun molemmat vanhemmat sanovat samaa, se tehoaa paremmin. Jos siis toinen ei saa lasta yksin tottelemaan. Niin mies rupeaa sanomaan, että onhan lapsi kuitenkin tehnyt läksyt. Minä sanoin, että miten sä sen tiedät, juurihan sanoit, että et ole kuullut lapsen lukevan tänä vuonna! Niin sitten mies sanoi, että he ovat lukeneet sellaisia vuoropuheluita kirjasta. No hyvä, että edes jotain, mutta otin lapselta puhelimen ja suutuin miehelle, koska tässä on miehen tuki minulle kasvattajana.
Harmittaa joutua kurittamaan lasta, kun mies sallii lepsuilun.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi teki itse läksyt alusta alkaen. Todistus kertoi että hyvin menee. 

Vierailija
42/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tekee aina pahaa lukea näitä "äitihullun" kirjoituksia. Hän ei näe, että lapsensa pelkäävät häntä. Älykkäänä ihmisenä hän kuitenkin tietää toimivansa väärin, kun uhkailee jättävänsä lapsensa, jos nämä eivät tottele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, miten et voi huomata?

Lapsen käytös kielii luottamus- ja arkuusongelmistaan äitiään kohtaan. Onko teillä millainen suhde, onko läheiset välit? Lapsi ei ehkä koe niin paljoa luottoa sinua kohtaan kuin olisi tarkoitus. Ikään kuin aristelee. Alapa rakentamaan suhdetta ensin ihan peruspalikoista: kysele koulusta, näytä rakkauttasi enemmän ja ole läsnä enempi.

Mitä rakkautta?

ap

Häh? Oliko tuo jokin vitsi?

Tietysti näytät lapselle tunteita,(kerrot rakastavasi, tukevasi häntä missä vaan, kuuntelevasi ongelmissa) kannustat lasta kun hän onnistuu ja tekee oikein sekä otat häntä mukaan tekemisiin, kuten ruoanlaittoon. Muista myös kehua lasta (näytätpä nätiltä, letit sopii hyvin tms)

Ei mulla ole muuta kuin vihan tunteita nyt! Miksi en saa KATSOA, kun pikkuämmä lukee?! Kiva tyttö se on, mutta joskus täysi ÄMMÄ! (En sano näin lapselle, mutta olen vihainen. Nyt ei todellakaan kiinnosta mikään vitun lässytys!!!)

ap

Vierailija
44/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan sitten, että äänetömästi lukeminen on tärkeämpää kuin ääneen lukeminen, siis ettei kannata todellakaan pakottaa lasta lukemaan kaikkia lapsia ääneen, jos osaa lukea hiljaakin.

Vierailija
45/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se puhelin on sitten mulla, milloin annan sen takaisin?

ap

Vierailija
46/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan sitten, että äänetömästi lukeminen on tärkeämpää kuin ääneen lukeminen, siis ettei kannata todellakaan pakottaa lasta lukemaan kaikkia lapsia ääneen, jos osaa lukea hiljaakin.

En mä halunnutkaan pakottaa lukemaan ääneen, halusin vain tavan saada varmistua, että lapsi lukee myös lukuläksyt. Kun mies kerran raportoi, ettei ole joulun jälkeen asiaa pahmmin seurannut. Vaikka on se vanhempi, joka sanoo jaksavansa vanhemmuutta hyvin.

ap

Vierailija
47/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihän se on jonka pitää aina hoitaa lapset...ainakin palstamammat on yksin hoitanu ja miehet ryypänny ties missä. Lapsetki päiväkotiin, vaikka mies työttömänä.

Jos joku valittais, ettei työssäkäyvä isä osallistu lapsen läksyjen tarkistamiseen, kun äiti on kotona työttömänä ei KUKAAN sanoisi, että kyllä se isäkin voi, vaan kyllä sillon kommentit ois luokkaa "kyllähän sä kotiäitinä voit ne tarkistaa. Mies tuo leivän pöytään ja sä lompakkoloinen voit hoitaa nää"

Jos isä on kotona ja hoitaa lapsia äidin ollessa töissä niin kyllä juu iskä ne tarkistaa. Parempi lapsellekin tehdä läksyt heti koulusta tullessa tai välipalan jälkeen, eikä illalla leikeistä väsyneenä. huhhuh mitä settiä toivottavasti kommentoijilla ei oo lapsia, jotka joutuu yömyöhiin tekemään läksyt, koska iskä ei viiti.

Vierailija
48/59 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapset "joudu" tekemään läksyjä yömyöhällä, vaan he valitsevat toimia niin. Valitsevat toetenkin, koska se on mahdollisuuksissa. Itse en haluaisi antaa valita niin, mutta miehelle sekin on okei. Ei siis oikeasti koe epäonnistuneensa tms, jos niin käy. Ja niin käy aika usein. Lasten vika se ei ole, kun ovat niin pieniä vielä.

ap

Vierailija
49/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihullu on kyllä vastenmielinen.

Pahimpia on nämä lasten kiusaamisjutut. Säälin tosiaan pieniä rakkaudettomia koululaisia.

Vierailija
50/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenlinnassa on ensi viikolla hiihtoloma

Vierailija
51/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä vuodatus ekaluokkalaisen läksyistä. Onnea murrosikään.

Vierailija
52/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä vuodatus ekaluokkalaisen läksyistä. Onnea murrosikään.

Sen ikäinen pärjää jo omillaa, jos ei kodin säännöt sovi. Sen kun hankeen vaan. Ja saan mä suuttua mistä mä tunnen niin.

ap

Vierailija
53/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neljävuotiaani käyttäytyy samoin kuin ap. "Minä suutuin, kun minua ei toteltu. Nyt minä kiukuttelen kaikille enkä suostu rauhoittumaan." 

Yksi ero kuitenkin on: Neljävuotiaani osaa rauhoittua aikansa kiukuteltuaan ja hänen kanssaan voi keskustella asiasta. Hän ei sitten enää jankkaa vastaan, vaan ymmärtää toimineensa typerästi ja pyytää anteeksi. Näin ei tee ap, vaan purkaa pahaa mieltään lapseen, mieheen sekä täysin ulkopuolisiin palstalaisiin.

Vierailija
54/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei siis miks sulla on lapsi, jos päätit vasta tässä vaiheessa kiinnostua siitä ja osallistua sen elämään, ku se on jo koulussa ja opettelee lukemaan. Ei sit aiemmin käyny mielessä.

Vierailija
55/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö sun jättää ne läksynvahtihommat isälle ja jatkaa siinä missä olet hyvä. Tosin epäilen, että provohan tämä on.

Vierailija
56/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edelleen tytön kännykkä. Aamulla lapsi oli pettynyt, kun ei saanut sitä. En tiedä mitä teen kännykällä nyt. En ole ennen takavarikoinut mitään. Osaisin keskustella siitä aiheesta, mutta te ette, ei edes nro 53.

ap

Vierailija
57/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun pitää luopua siitä perheestä ja lähteä seuraamaan sitä uraelämää.

Selänteen Sirpakos se siellä huhuilee...

Vierailija
58/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa mahdottoman huomionkipeältä. Shokeeraa, jos ei muuten saa huomiota.

Vierailija
59/59 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä AP:n kannattaisi ottaa vähän lomaa sieltä "uraltaan" ja lähteä jonnekin lepäämään "miehensä" ja "tyttärensä" kanssa. Ota lääkkeet mukaan.