Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada nuori muuttamaan pois kotoa?

Vierailija
20.02.2017 |

Täyttää 20v tänä vuonna, opiskelee ja "opiskelee", perseillyt koulunsa ja en tiedä valmistuuko ikinä. Armeijaan menossa vasta 1,5v päästä.
Tuntuu et tultais paljon paremmin toimeenkin jos ei tarttis joka päivä nähdä.
Vituttaa katsella tuollaista alisuoriutumista, oman elämänsä pilaamista ja pellossa elämistä, ja siivota ison äijän jälkiä kun kaiken jättää kuin koira paskansa.

Ja joo, huonosti on varmaan kasvatettu yms... niitä kommentteja en nyt tarvitse kiitos.

Lastani rakastan yli kaiken mutta tää yhteiselo ei vaan toimi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä se ulos tai ala laskuttaa vuokraa. Käske tehdä omat ruokansa ja pestä itse pyykkinsä.

Vierailija
2/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palvelet kaikessa? Kun (muualle kuin) oman huoneen lattialle jätetyt vaatteet löytyvät joka kerta pihalta, luulisi oppivan. Ruokaa ei tehdä eikä tarjoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin suoraan, että jotain on pakko tehdä. Kotona ei makoilla. Töihin tai opiskelemaan. Tai pihalle.

Mun vanhempi poika pääsi intistä syksyllä, hänellä oli opiskelupaikka jo Helsingissä ja meinasi, että aloittaa seuraavana syksynä, siis olisi lähes vuoden tekemättä mitään kotona. Sanoin ettei onnistu, menet tammikuussa jo aloittamaan yliopistolle kevätlukukautta, jotain opintoja voit varmaan tehdä tai sitten menet töihin. Niin se lähti pitkin hampain opiskelemaan mutta lähti. Molemmat pojat meni suoraan inttiin lukiosta. Nuorempi sitten opiskeli sen jälkeen kotipaikkakunnalla ja muutti pois.

Vain kilometrin päähän äidistä ja kulut tietysti oli sitten mutta ajattelin että pakko ne on potkaista omaan elämään.

Kun pojat oli lähteneet, myin kämppäni eli heidän lapsuuden kotinsa ja vaihdoin kokonaan kaupunkia. Nyt me kaikki kolme asutaan eri paikkakunnilla.

Vierailija
4/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala pyytää vuokraa.

Vierailija
5/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä halua olla mikään kusipää ja "heittää ulos", lähinnä mietin keinoja rohkaista nuorta kokeilemaan omia siipiään.

Mitään ruokatarjoilua ei sen kummemmin ole mutta toki jääkaappia saa vapaasti käyttää ja jos kotona on ruoka-aikana niin tervetullut pöytään tietenkin. Ja itse saa kokata.

Pyykit pesen jos itse ne kodariin kantaa.

Vierailija
6/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta jaksamisia sinulle. Moni muukin vanhempi kärsii samasta ongelmasta jo aikuisen lapsensa kanssa, toisilla mukana on vielä lapsen päihdeongelmat, ulosotot yms mukavaa.

Tuskin on vain kasvatuksellinen vika, aika moni parikymppinen mies on haluton muuttamaan omilleen jos ei opiskelujen vuoksi ole pakko. Voittehan te yrittää tehdä pojan elämästä jokseenkin sietämätöntä teidän luonanne. Jos esimerkiksi viihtyy paljon tietokoneella ja varsinkin öisin, niin poistatte öiksi modeemin käytöstä. Aika nopeasti tulee pojalle tylsää. Jos tämä ei ole mahdollista, suljette nettiliittymän. Mahdollisesti myös pojan puhelinliittymän, jos se on teidän nimissänne ja sen laskut maksatte.

Kannattaa ehkäpä ensin toimenpiteitä ottaa asia pojan kanssa puheeksi, että joko ryhdistäytyy osallistumaan kotitöihin tai maksaa asumisestaan ja ylläpidostaan teille vuokraa tai etsii asunnon jonne muuttaa. Lupaatte vaikka auttaa muutossa hankintojen suhteen ja kyyditsijänä.

Vierailija
7/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi keskustelu pojan kanssa?

Vierailija
8/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala pyytää vuokraa.

Saa vajaan 100e opintotukea (ainakin toistaiseksi kun koulussa on kirjoilla...) niin siitäkö mä vuokraa pyydän?

Eikä sovi mun arvomaailmaan muutenkaan.

Vierailija
9/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta jaksamisia sinulle. Moni muukin vanhempi kärsii samasta ongelmasta jo aikuisen lapsensa kanssa, toisilla mukana on vielä lapsen päihdeongelmat, ulosotot yms mukavaa.

Tuskin on vain kasvatuksellinen vika, aika moni parikymppinen mies on haluton muuttamaan omilleen jos ei opiskelujen vuoksi ole pakko. Voittehan te yrittää tehdä pojan elämästä jokseenkin sietämätöntä teidän luonanne. Jos esimerkiksi viihtyy paljon tietokoneella ja varsinkin öisin, niin poistatte öiksi modeemin käytöstä. Aika nopeasti tulee pojalle tylsää. Jos tämä ei ole mahdollista, suljette nettiliittymän. Mahdollisesti myös pojan puhelinliittymän, jos se on teidän nimissänne ja sen laskut maksatte.

Kannattaa ehkäpä ensin toimenpiteitä ottaa asia pojan kanssa puheeksi, että joko ryhdistäytyy osallistumaan kotitöihin tai maksaa asumisestaan ja ylläpidostaan teille vuokraa tai etsii asunnon jonne muuttaa. Lupaatte vaikka auttaa muutossa hankintojen suhteen ja kyyditsijänä.

Tää on hyvä.

Hänelle tulee tarjota motiivi muuttaa pois. Jossain muualla on asiat paremmin.

Vierailija
10/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala pyytää vuokraa.

Saa vajaan 100e opintotukea (ainakin toistaiseksi kun koulussa on kirjoilla...) niin siitäkö mä vuokraa pyydän?

Eikä sovi mun arvomaailmaan muutenkaan.

Minä olen aina sanonut, että jos ei käy kunnolla koulua, niinnmenköön töihin. Sanoit aloituksessa, että opiskelu ei suju.

Ja jos käy töissä, niin on aika maksaa vuokraa.

Vierailija
11/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 21v asuu vielä kotona ja sais jo muuttaa omilleen. Onneks se on sentään käynyt armeijan ja opiskellut ammatin itselleen.

Vierailija
12/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi arvomaailmaan tehdä asialle jotain, ja sitten kitisee täällä seurauksista? Meillä auttoi tytön kohdalla toteamus, että poikaystävät eivät ole tervetulleita yöksi. Jos on riittävän vanha säännölliseen sukupuolielämään, on riittävän vanha asumaan itsenäisesti.

Vierailija
13/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällystä sen huone jollain Pamela Andersonin kuvilla ja selvennä sille, että tällaisiin päin ei mies voi vilkaistakaan, ennen kuin hankkii ainakin työn ja oman kämpän, ellei jopa jotain koulutustakin.

Vierailija
14/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä, että onko isää talossa? Oletan, että ei..

Vierailija
15/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuttanut koskaan pois koska laskin heti koulun loputtua ettei ole taloudellisesti kannattavaa : esm. tililläni oli rahaa x ja jo pelkkä muuttaminen olisi maksanut 3% pääomasta. Sitten seuraava ongelma oli että joutuisin maksamaan safkat itse, se taas syö pääomia huomattavasti. Sain talousneuvojilta ohjeen lainata pääomat valtiolle tai pankille eikä näillä korkotuloilla kuitenkaan pääoman liian pieni määrä vielä makseta ruokia joka kuukaudeksi. Loogisinta oli siis jäädä kotiin selvittämään kuinka pääoman määrää kasvatetaan sellaiseksi että voin vetäytyä ranskan rivieralle eläkepäiviä viettämään.

Kuinka tähän "pääomasotkuun" päädyin? No perintövero oli niin suuri että sen maksamiseksi peritty asunto piti realisoida ja tuolla saadulla summalla taas ei asuntoa mistään lähistöltä olisi saanut ja koska tulojakaan ei ollut niin asuntolainan hakeminen ei käynyt mielessä koska koulussa ei opetettu mitään suhdanteista, korkotasojen vaihteluista, lainan maksusta lainalla, pääomakustannuksista ja sen sellaisesta. Kyllä tämmöiset pitäisi sisällyttää jo 9:n luokan koulutukseen siltä varalta että ei jatka koulua sitä pidemmälle (mikä nyt on aika tyypillistä jos katsotaan suurten firmojen johtoa, vain työmehiläiset ottaa toisen ja kolmannen tason 'aivopesun' - pahimmat ovat aivopesussa vielä 30v ja siirtyvät jatkamaan aivopesua seuraavalle sukupolvelle).

Vierailija
16/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kuulla kommentin 27-v naiselta, joka muutti aikoinaan äidin jaloista pois 17-v ja siitä lähtien on käynyt töissä ja opiskellut ja pärjännyt ihan omillaan kylmässä, julmassa maailmassa (no okei, ehkä kerran kahdessa vuodessa pyydän vippaamaan 50 euroa jonka maksan aina takaisin...)? Rumpujen pärinää, wait for it... No niin, onko valmista, tässä se tulee:

Sano sille hunsvotille, että äidin kärsivällisyyttä on nyt koeteltu tarpeeksi, on aika etsiä oma kämppä. Vaikka sitten auttaisit siinä etsinnässä ja maksaisit vuokravakuuden. Anna aikaa pari kuukautta etsiä työpaikka ja asunto. Menkööt vaikka siivoojaksi yhdeksi vuodeksi miettimään, mitä elämällään vois tehdä.

Toi että pidät kotona nysväämässä äidin pumpulissa, ei ainakaan auta tippaakaan itsenäistymisessä ja aikuistumisessa. Juuri nyt sä kasvatat miehen alkua, johon joku pahaa-aavistamaton nuori nainen yks päivä rakastuu korviaan myöten, ja ennen kuin ehtii kissaa sanoa, muuttavat yhteen ja se nuori tyttö ottaa SUN roolin ja kantaa ne v*tun tiskit ja sukat ja suunnittelee kaiken toisen puolesta, koska toinen pelaa vaan koneella (eikö pelaakin, päivät pitkät? Kyllä mä nämä tapaukset tiedän)! Eikä pistä tikkua ristiin. Ja lopulta se nuori tyttö ottaa hatkat kun tajuaa minkä huijauksen kohteeksi joutui, ja sun poika menee uuteen kierrokseen ja ajaa aina uuden tytön epätoivon partaalle.

Tiiätkö sen Erinin biisin jossa se laulaa siitä jätkästä

"Mä käyn töissä jokaikinen päivä

Mul on kolme kättä ja hikinen selkä

Ja mä raadan et päästäis muuttaan kaupunkiin

Sul on auto, mitä en ikinä saa

Sul on Lumia, pelit ja levyt ja tietenkin

Lainaat multa laskuihin

Puhdistelen astioita

Sinä katot televisiota

Valitat, kun elämä ei ollukaan iisii

Ai ei oo iisii"?

Joo, se on laulu sun pojasta jos et tee jotain tälle asialle.

SÄ oot nyt vastuussa siitä, kuinka moni nainen menettää mielenterveytensä sun pojan nysväämiseen, ellet potki sitä pihalle ja anna elämän opettaa miten tullaan mieheksi. Sitäkö sä haluat? ;)

Vierailija
17/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennys

"näillä korkotuloilla kuitenkaan pääoman liian pieni määrä vielä makseta ruokia joka kuukaudeksi"

->

"näillä korkotuloilla kuitenkaan (pääoman liian pieni määrä) vielä makseta ruokia joka kuukaudeksi"

Vierailija
18/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa jos alat sabotoimaan hänen elämää kodissanne. Mikset kysy mitä hän haluaa saavuttaa elämässään? Tue ja rohkaise häntä unelmissaan ja auta rahallisesti alkuun, että pystyy aloittamaan oman elämänsä. Kannattaa myös mainita minkälaista elämää itse haluat/haluaisit elää.

Vierailija
19/22 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kannattanu kasvattaa paremmin

Vierailija
20/22 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jutelleet, miksi opiskelu ei suju?

Onko siis yrittänyt mutta oli väärä ala?

Entä mielenterveys? Ja fyysinenkin, miten hän voi? En suosittele rankaisulinjaa ja omat puheetkin kaikuu sitten päässä sen jälkeen kun nuori lopulta muuttaa eikä yksikään päivä tule enää uudelleen, että voisi valita sanansa uudelleen. Ne ovat ne tärkeimmät tai törkeimmät eväät mitä sanoillaan antaa vaikka toki kaikki huolenpito viestittää että välitetään.

Yhdessäkin voisi harjoitella pizzan tekoa tai mikä nyt teille maistuu.

Tämä aika vaatii nuorilta enemmän kuin mitä oli omassa nuoruudessa. Koulupaikkaa tai työtä ei ole helppo saada kaikkien. On varmaan fiilis: tervetuloa elämään! Jos kaikki kiva viedään, ketä se auttaa.

On oppilaitoksia erilaisille oppijoille. Onko poikasi normi-lukiolainen?

Ehkä pojallasi löytyy unelmia jotka antaa suuntaa tulevaan. Mieti mitä itse olisit halunnut kuulla nuorena. Ja toisaalta: käytännön teot. "Ahaa olet kiinnostunut siitä oppilaitoksesta, kelpaanko mukaan avoimiin oviin. Mennään fiilistelemään paikan päälle.

Voit päättää myöhemmin haetko sinne. "

Tai: "haluatko nähdä mitä kaverini Kake tekee työkseen? Tuus mukaan, se lupasi näyttää mestoja." Mistä vaan voi löytyä kipinä, kun hetki on oikea. Tsemppii ja luottamusta ja Kärsivällisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi