Miksi raksamiesten työt alkaa klo 7?
Voisiko joku valaista tätä? Väsyttää herätä niinä autuaina arkivapaiden aamuinakin aina 7:15 alkaviin remontin ääniin.
Kommentit (49)
Tai siis miksi ylipäänsä heidän työaikansa on tuo 7-15 eikä ns normaali 8-16?
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs remonttireiska purki ilmeisesti omaa vitutustaan aamutöiden suhteen niin, että aina tasan 20 yli 7 porasi n. 20-30 sekunnin pätkän. Ja tämän jälkeen pora ääntä ei useaan tuntiin tao koko päivänä kuulunut. Eräs tuttu raksaäijä nauroi että tuo on raksamiesten aamuherätys. Teki mieli mennä tuon jonnen kotii vähän yöllä mekkaloimaan vastavuoroisesti.
Sama homma meillä. Kello 7 muutama sekunti poraamista ja sitten ei mitään moneen tuntiin. Toistui useana päivänä. Ens kerralla menen lyömään turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on 7-16 ja syytä voit yrittää selvittää Paasikiveltä tai Kekkoselta. On nimittäin vanhaa kamaa.
Olen asunut 2 vuotta kahden työmaan välissä ja se on ihan tajutonta miten tasan aamuseitsemältä alkaa kolkutus, poraaminen, betonijätteen heittely muoviputkiin yms kolina. Jatkuu puolesta tunnista puoleentoista ja sitten on todella hiljaista tuntikausia....
Eikö voi yhtään ottaa huomioon sitä että asuintaloja on joka puolella ja äänet kimpoilee pahasti talojen seinistä?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 2 vuotta kahden työmaan välissä ja se on ihan tajutonta miten tasan aamuseitsemältä alkaa kolkutus, poraaminen, betonijätteen heittely muoviputkiin yms kolina. Jatkuu puolesta tunnista puoleentoista ja sitten on todella hiljaista tuntikausia....
Eikö voi yhtään ottaa huomioon sitä että asuintaloja on joka puolella ja äänet kimpoilee pahasti talojen seinistä?
Lisään vielä että sama kaamea meteli jatkuu pahimmillaan iltakymmeneen. Olen tästä ottanut ääninäytteitäkin, kuulostaa siltä että joku heiluttelisi tiiliskiviä metallitynnyrissä heti ikkunan ulkopuolella.
Ymmärrän että virolaisilla duunareilla on tiukka aikataulu mutta silti!
Koska työpäivä on 8 tunnin mittainen + palkaton tunnin ruokatauko. Töissä ollaan siis 7-16 ihan siksi, että tuo sattuu olemaan aika lailla valoisinta aikaa (keskimäärin ympäri vuoden katsottuna). Eikä mikään huono juttu ole sekään, että aamulla tuohon aikaan saa tavaraa kuljettua ennen ruuhkia paikasta toiseen.
Minun mieheni on tehnyt vaikka minkä sortin duunarihommia, ja aina on työaika ollut 6-14. Siinäpä sitten yritän kääntää kylkeä ja jatkaa unia, kun toinen herää aamulla 4.45. Ja ihmettelen hissunkissun mukulan kanssa iltapalaa, kun mies menee petiin jo klo 20 ja me muut vasta siinä 21.30.
On niiden raksamiesten päästävä kotiinkin. Yleisin työajan alkaminen on klo. 7!
Niin, ja olettaisin että poraaminen taukoaa siinä tunnin/puolentoista kohdalla kun on kahvitauko ja lounas klo 11?
Vierailija kirjoitti:
Se on perua ajalta ennen kunnon valonheittimiä ja kesäaikaa. Päivänvalo piti käyttää ulkohommissa mahdollisimman tarkkaan hyödyksi. Siitä se on jäänyt sisällä tehtäviin raksahommiin, ja vähän kaikkeen muuhunkin työntekoon. Miksi toimistoduunarin pitää tehdä työt talvellakin kello 8 - 16, niin että varmasti ei ehdi päivänvaloa nähdä?
En ole raksahommissa, mutta muuten fyysisessä työssä ja meillä on kaikilla työpaikoilla ollut tunnin palkaton ruokatunti. Todellakin mieluummin mennään töihin siis jo seitsemältä kuin nukutaan tunti pidempään ja töistä pääsisi vasta viideltä. Ja koska olen ulkotöissä, niin meillä on toisinaan ollut mahdollisuus tulla töihin jo kolmelta aamuyöstä niin ei tarvitse kärventyä keskipäivän auringossa.
Mulla ainakin on aina raksalla ollu 7-15.30 puolen tunnin ruokatauolla.
Onko jollain oikeasti tunnin ruokis?
Ikinä oo millään työmaalla tullu vastaan moista.
Ja joo mieluummin meen töihin seitsemäksi ja pääsen ajoissa pois ku tuun kaheksaa ja oon töissä 16.30 asti
Vierailija kirjoitti:
Ikinä oo millään työmaalla tullu vastaan moista.Ja joo mieluummin meen töihin seitsemäksi ja pääsen ajoissa pois ku tuun kaheksaa ja oon töissä 16.30 asti
Jos sun työaika on 7-15.30= 8,5h, josta palkatonta ruokatauko 30 min
Eli työtunteja tulee viikossa 40h.
Rakennus yms. alalla työaika on puoli tuntia pitempi kuin muilla (37,5h) ja erotus maksetaan pekkasina.
Jos ruokatauko/tunti on 30min-1h sitä ei lasketa työaikaan, eikä ole palkallinen.
Olen rakennusalalla ja suurin osa haluaisi tulla 9.00 tai 10.00 töihin, mutta klo 7.00 hyödyt ovat suuremmat eli Pohjois-Suomessakin päivä valkenee jo 7.00 jälkeen, tavarat tulevat työmaalle klo 6.00-7.00 (rekat). Rakennusalalla työaika on 2,5h pitempi kuin muilla työntekijöillä, joka maksetaan pekkasina tai vapaana (jos töitä ei ole). Suomen ilmasto-olosuhteet ovat haastavat ( suuret lämpötila erot) jolloin työaika käytetään tehokkaasti.
Niin uudis- kuin saneerauskohteissa aikataulut lyhyet, rakennukset halutaan mahdollisimman pian käyttöön kuin mahdollista.
Ps. En millään usko väitteisiin, jonkun kiusaallaan poraavan ja vielä tarpeettomasti. Ihanko joku kuvittelee sen olevan mieluisaa puuhaa. Kyllä se johtuu työvaiheesta.
Raksoille pitää kuljettaa paljon tavaraa. Niitä on hidasta ja veemäistä kuljettaa kahdeksan ruuhkassa. Säästää siis kaikkien (myös ulkopuolisten) aikaa, rahaa ja hermoja, kun kuljetukset saadaan perille ennen ruuhkaa. Joskus pitää myös kaista sulkea kuorman purun ajaksi ja se tehdään mieluummin klo 7 kuin klo 8.
Toinen on tuo monien mainitsema pitkä työpäivä.
Kaikki työmaat eivät ole tällaisia, mutta mm. tuollaisista asioista syntyy alan ns. normaali käytäntö työajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä oo millään työmaalla tullu vastaan moista.Ja joo mieluummin meen töihin seitsemäksi ja pääsen ajoissa pois ku tuun kaheksaa ja oon töissä 16.30 asti
Työehtosopparin mukaan työaika 7-16 sisältäen tunnin ruokiksen. Paikallisesti sovittu (niin sanotusti, oikeesti vakiintunu käytäntö varmaan kaikkialla) 7-15.30 30min ruokiksella. Teoriassa, jos ykskin työmaalla haluis, että mennään työehtosopparin mukaan, niin sitten kaikki tekee niin.
Siihen en osaa vastata miks työt alkaa klo 7, toi valosuus kuulostaa ihan loogiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on perua ajalta ennen kunnon valonheittimiä ja kesäaikaa. Päivänvalo piti käyttää ulkohommissa mahdollisimman tarkkaan hyödyksi. Siitä se on jäänyt sisällä tehtäviin raksahommiin, ja vähän kaikkeen muuhunkin työntekoon. Miksi toimistoduunarin pitää tehdä työt talvellakin kello 8 - 16, niin että varmasti ei ehdi päivänvaloa nähdä?
Suomen olosuhteissa tehokkain rakennusaika on keväästä syksyyn, eikä ole vielä keksitty energiaystävällistä ulkolämpötilan ja auringonpaisteen viilennystä. Mitä varhaisemmin työt aloitetaan, sitä matalammalta aurinko paistaa. Jokainen voi kuvitella mikä on lämpötila iltapäivällä 4-12 krs kiintöistössä, kun lämmin nousee ylöspäin ja aurinko paistaa korkealta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs remonttireiska purki ilmeisesti omaa vitutustaan aamutöiden suhteen niin, että aina tasan 20 yli 7 porasi n. 20-30 sekunnin pätkän. Ja tämän jälkeen pora ääntä ei useaan tuntiin tao koko päivänä kuulunut. Eräs tuttu raksaäijä nauroi että tuo on raksamiesten aamuherätys. Teki mieli mennä tuon jonnen kotii vähän yöllä mekkaloimaan vastavuoroisesti.
Tai sitten se ei poraa. Vaan vaikkapa sekoittaa saneerauslaastin ja viettää sen jälkeen muutaman tunnin laatoittaen? Rakenteissa kantautuvat äänet voivat kuulostaa vaikka kuinka erillaisilta kuin lähtöposteessä. Ääni voi olla myös täyttyvän kompuran ääni. Tai sitten se poraa ensimmäiseksi aamulla kosteusmittauspisteet voidakseen ottaa niistä iltapäivällä lukemat? Voin kyllä itseni ja työkavereidenkin puolesta sanoa, ettei siellä kukaan huvikseen tai kiusallaan poraile, kyllä sitä hommaa saa tehdä ihan kyllikseen tarpeenkin mukaan. :D
On se varmasti harmi työn ääniin herätä, mutta siinä on kuitenkin unien suhteen paremmassa asemassa. Jos porauksen ääni herätää 7:20 on se poraaja hyvinkin voinut herätä jo 5:20.
Palstan korkeakoulutetut mammat luulevat tyypillisen egoistisesti, että rakennusmies tulee tahallaan pilaamaan juuri hänen aamu-unet.
Samanlainen harhaluulo oli muutamilla vuosi-pari sitten roska-autojen jurinoista yms.
Ne mammojen tärkeät aamu-unet...