Miksi raksamiesten työt alkaa klo 7?
Voisiko joku valaista tätä? Väsyttää herätä niinä autuaina arkivapaiden aamuinakin aina 7:15 alkaviin remontin ääniin.
Kommentit (49)
Kiitos selvennyksistä! Tää ympärillä ja omassa talossa on tehty nyt 3 vuotta remontteja joko sisällä tai ulkona eli olen nyt kolmen vuoden ajan herännyt lähes joka aamu 7:15 remontin ääniin. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ja senpä vuoksi tätä kyselin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan korkeakoulutetut mammat luulevat tyypillisen egoistisesti, että rakennusmies tulee tahallaan pilaamaan juuri hänen aamu-unet.
Samanlainen harhaluulo oli muutamilla vuosi-pari sitten roska-autojen jurinoista yms.
Ne mammojen tärkeät aamu-unet...
Kuule kun esim minun on saatava tulla töihin levänneenä. Työkseni operoin ihmisiä ja työ vaatii hitonmoista keskittymistä ja skarppina oloa. Lisäksi olen saattanut tehdä kellon ympäri päivystyksen ja seuraavana päivänä otan takaisin. Ilmeisesti sinikaulusduunarit luulevat, että vain heillä on jotenkin kettumaiset työajat.
Eli olet kampaaja wannabe. Neuvo: Osta Ok-talo metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan korkeakoulutetut mammat luulevat tyypillisen egoistisesti, että rakennusmies tulee tahallaan pilaamaan juuri hänen aamu-unet.
Samanlainen harhaluulo oli muutamilla vuosi-pari sitten roska-autojen jurinoista yms.
Kuule kun esim minun on saatava tulla töihin levänneenä. Työkseni operoin ihmisiä ja työ vaatii hitonmoista keskittymistä ja skarppina oloa. Lisäksi olen saattanut tehdä kellon ympäri päivystyksen ja seuraavana päivänä otan takaisin. Ilmeisesti sinikaulusduunarit luulevat, että vain heillä on jotenkin kettumaiset työajat.
Pointti oli siis se, että ainakin tälle mammalle unet on aika tärkeät, turha siis naureskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, tuolla älyllä ei ihme, että et ole elämässä kyennyt muuksi kuin remonttireiskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tai siis miksi ylipäänsä heidän työaikansa on tuo 7-15 eikä ns normaali 8-16?
Heillä on kokonainen tunti ruokatuntia, eikä sitä lasketa työaikaan. Sama työaika se on monissa muissakin duunarihommissa.
Koska siinä 7-9 välillä ehtii tehdä ne duunit jotka tehdään toimistoissa, kaupoissa jne. Paikoissa jotka alkaa tossa 9 aikaan täyttymään ihmisistä. Myös tavaran kuljetus ennen ruuhkia onnistuu paremmin, esimerkiksi peräkärryn kuljetus Helsingin kanta-kaupungissa aamuseitsemältä on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen rakennusalalla ja suurin osa haluaisi tulla 9.00 tai 10.00 töihin, mutta klo 7.00 hyödyt ovat suuremmat eli Pohjois-Suomessakin päivä valkenee jo 7.00 jälkeen, tavarat tulevat työmaalle klo 6.00-7.00 (rekat). Rakennusalalla työaika on 2,5h pitempi kuin muilla työntekijöillä, joka maksetaan pekkasina tai vapaana (jos töitä ei ole). Suomen ilmasto-olosuhteet ovat haastavat ( suuret lämpötila erot) jolloin työaika käytetään tehokkaasti.
Niin uudis- kuin saneerauskohteissa aikataulut lyhyet, rakennukset halutaan mahdollisimman pian käyttöön kuin mahdollista.
Ps. En millään usko väitteisiin, jonkun kiusaallaan poraavan ja vielä tarpeettomasti. Ihanko joku kuvittelee sen olevan mieluisaa puuhaa. Kyllä se johtuu työvaiheesta.
No pyh, olen raksalla töissä ja monet nimenomaan sanoo että työajat ovat hyvät koska ei ole ruuhkia ja pääsee ajoissa kotiin.
Kuormia työmaalle tulee pitkin päivää eikä mitään tiettynä ajankohtana.
Mutta tosiaan alunperin aikataulut ovat muovautuneet juuri sen mukaan, että on mahdollisen paljon luonnonvaloa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joka talvi joidenkin asukkaiden kanssa tappelu pihan aurauksesta, joka herättää naiset (yksikään mies ei ole vielä valittanut) jotkut asukkaat vaativat pihan olevan auki ennen töihin menoa, mutta aurauksia ei saisi aloittaa ennen 7.30 ja joillekin sekin aika on liian aikainen.
Asukkaat eivät millään ymmärrä, ettemme ole ainut taloyhtiö jonka talohuolto pitää kunnossa ja kaikessa 30 taloyhtiössä auraus pitäisi tapahtua klo 7.30 juuri ennen kun asukkaat lähtevät töihin.
Ihmettelen itsekin rakennusalalla olleena - en oo enää - miks hemmetissä työt piti aloittaa klo 7. Monta aamua tusattiin jotain muka-hommaa kahvitaukoon asti, kun kaikkia väsytti ja vitutti. Tai raahaattin lamppuja, tikkaita ja telineitä ympäriinsä, jotta edes näyttäisi siltä, että tehdään jotain tai aiotaan käydä työhön kiinni. Kuten käytiinkin mutta VASTA ekan kahvitauon jälkeen.
Parempi ois aloittaa klo 8, niin voisi iltaisin viettää normaalia perhe-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, tuolla älyllä ei ihme, että et ole elämässä kyennyt muuksi kuin remonttireiskaksi.
En ole edellinen kirjoittaja mutta kyllä hyvä timpuri tarvii paljon älyä..
Sähkömies kirjoitti:
Ihmettelen itsekin rakennusalalla olleena - en oo enää - miks hemmetissä työt piti aloittaa klo 7. Monta aamua tusattiin jotain muka-hommaa kahvitaukoon asti, kun kaikkia väsytti ja vitutti. Tai raahaattin lamppuja, tikkaita ja telineitä ympäriinsä, jotta edes näyttäisi siltä, että tehdään jotain tai aiotaan käydä työhön kiinni. Kuten käytiinkin mutta VASTA ekan kahvitauon jälkeen.
Joo kyllä teitä lusmuja paljon näkee työmailla mutta tunnollisesti ja ahkerat työntekijät tekevät niitä töitä ihan siitä Seiskasta asti..
Miksi et voi iltaisin viettää normaalia perhe-elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, asun jumalan selän takana korvessa ja täälläkin aurauskalusto herättää jo klo 4.00, helmipöllöt puputtavat vielä 23.00, kohta alkavat lokkien huudot heti puolenyön jälkeen. Naapurin metsissä on yötäpäivää jyskyttänyt metsäkone jo 3 vk.
Kyllä paras paikka ääni herkille on autio saari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs remonttireiska purki ilmeisesti omaa vitutustaan aamutöiden suhteen niin, että aina tasan 20 yli 7 porasi n. 20-30 sekunnin pätkän. Ja tämän jälkeen pora ääntä ei useaan tuntiin tao koko päivänä kuulunut. Eräs tuttu raksaäijä nauroi että tuo on raksamiesten aamuherätys. Teki mieli mennä tuon jonnen kotii vähän yöllä mekkaloimaan vastavuoroisesti.
Sama homma meillä. Kello 7 muutama sekunti poraamista ja sitten ei mitään moneen tuntiin. Toistui useana päivänä. Ens kerralla menen lyömään turpaan.
Kannattaisi ehkä kuitenkin harkita, voivat aamujäykkinä porata sua porukalla kankkujenväliin.
Sähkömies kirjoitti:
Meillä raksamiehet (ja maalarit) on töissä jo ennen seiskaa (ihan omaehtoisesti). Näitä "aamu-unisia" on LVISA porukka, laatottajat ja lattia-asentajat. Itekki meen mielummin klo 7 töihin kuin klo 8 (tai vielä myöhemmin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs remonttireiska purki ilmeisesti omaa vitutustaan aamutöiden suhteen niin, että aina tasan 20 yli 7 porasi n. 20-30 sekunnin pätkän. Ja tämän jälkeen pora ääntä ei useaan tuntiin tao koko päivänä kuulunut. Eräs tuttu raksaäijä nauroi että tuo on raksamiesten aamuherätys. Teki mieli mennä tuon jonnen kotii vähän yöllä mekkaloimaan vastavuoroisesti.
Tai sitten se ei poraa. Vaan vaikkapa sekoittaa saneerauslaastin ja viettää sen jälkeen muutaman tunnin laatoittaen? Rakenteissa kantautuvat äänet voivat kuulostaa vaikka kuinka erillaisilta kuin lähtöposteessä. Ääni voi olla myös täyttyvän kompuran ääni. Tai sitten se poraa ensimmäiseksi aamulla kosteusmittauspisteet voidakseen ottaa niistä iltapäivällä lukemat? Voin kyllä itseni ja työkavereidenkin puolesta sanoa, ettei siellä kukaan huvikseen tai kiusallaan poraile, kyllä sitä hommaa saa tehdä ihan kyllikseen tarpeenkin mukaan. :D
On se varmasti harmi työn ääniin herätä, mutta siinä on kuitenkin unien suhteen paremmassa asemassa. Jos porauksen ääni herätää 7:20 on se poraaja hyvinkin voinut herätä jo 5:20.
Mutta se poraajan päivärytmiin ei kuulu kolme tuntia myöhemmin nukkumaanmeno. Kun kaikki ei pääse 1530/1600 töistä vielä pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen kirjoittaja mutta kyllä hyvä timpuri tarvii paljon älyä..
Valitettavasti se kaikki käytettävissä oleva "äly" onkin sitten mennyt remonttihommiin, eikä riitä enää elämän muille osa-alueille.
Vierailija kirjoitti:
Sähkömies kirjoitti:
Joo kyllä teitä lusmuja paljon näkee työmailla mutta tunnollisesti ja ahkerat työntekijät tekevät niitä töitä ihan siitä Seiskasta asti..
Miksi et voi iltaisin viettää normaalia perhe-elämää?
Kaikkien muiden työt ei ala ja lopu samaan aikaan.
Me asumme Jätkäsaaressa ja tämähän on yhtä työmaata. Viistosti vastapäätä valmistui hiljattain talo ja taivastelimme miehen kanssa, miten pitkä parveke ylimmän kerroksen päätyasunnolla on. Sitten yhtenä päivänä näin, kuinka varttia vaille yksitoista siellä mamma työnteli rattaita parvekkeella ees ja taas. Käveli varmaan sellaiset viisi metriä yhteen suuntaan ja sitten käännös. Mietin mielessäni, että oi voi, vauvakin pitää saada tahdistettua työmaan tahtiin, jos ei osaa sisällä nukkua päiväunia. Selkeästi oli tähtäimessä että piltti nukahtaa klo 11 mennessä ja saa nukkua päiväunensa sillä aikaa, kun raksamiehet ovat ruokiksella.