Ihmisen elämän ratkaisevin ajankohta ajoittuu siihen vuoteen, jolloin täyttää 13
Käytännössä tuon vaiheen tapahtumat määrittävät hyvin pitkälle, että miten ihmisen elämä tulee kulkemaan jatkossa. Lisäksi sen ajankohdan tapahtumat määrittävät ihmisen aseman ja onnistumisen tason sosiaalisissa suhteissa loppuelämäksi. Tarkkaan määriteltynä tuo ratkaiseva hetki siis osuu siihen hetkeen ja siihen päivään, jolloin henkilö menee yläasteelle.
Mielestäni ihmisen elämä muuttuu paljon radikaalimmin siinä 13 vuoden iässä kuin mitä silloin, kun täyttää 18. Käytännössä lapsuus päättyy jo silloin. Se maailma, jossa vielä 5-6-luokkalaiset elävät poikkeaa hyvin ratkaisevasti siitä maailmasta, jonka jokainen kohtaa aloittaessaan seiskaluokan.
Kommentit (25)
Itselläni oli 13-vuotiaana ja siitä jonkin verran eteenpäin elämän mukavimmat ajat. Aikuisena ei ole ollut niin mukavaa, ja myöskin muutamia vuosia ennen 13v ikää oli huonompia aikoja.
Yläasteen aloittaminen on kyllä niin traumaattinen kokemus, että sen takia on koko loppuelämä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Tuo selittäisi kyllä minun ongelmiani pitkälti. Jouduin joulukiusatuksi juurikin 13-vuotiaana 7.-luokkalaisena. Se on vaikuttanut elämääni todella paljon.
Lähde: Oma elämänkokemukseni ja se, mitä olen kuullut muilta suunnilleen samat asiat kokeneilta.
AP
Eli paskapuhetta.
Olin tosi epävarma vielä yläasteen mutta lukion kynnyksellä aloin kaunistua ja sitä kautta ilmeisesti "pääsin" ns. alfatyttöjen rinkiin. Poikaystäviltä kuitenkin vältyin ujouteni vuoksi ja aloin vasta täysi-ikäisenä seurustella. Yliopistossa olinkin jo ihan todella hyvinvoiva ja onnellinen. Nykyään tavis akateeminen perheenäiti.
Sama täälläkin, 13 vuotiaana alkoi ja tuhosi itsetuntoni täysin. Kylhän aika parantaa haavat mutta mulle kesti vähän liian kauan, vielä 28 vuotiaana, kun näin sattumalta yhden kiusaajista kaupassa niin jähmetyin totaalisesti. Musta tuli hetkeksi se sama epävarma pikkupoika :-\
Huono itsetunto ja epävarmuus on vaikuttanut melkein kaikkeen