Miksi lihavien ei ole pakko ostaa kahta paikkaa lentokoneeseen?
Hirveetä kun joku läski tusertuu yli tuolin ja sen hikiset läskit koskee minua. Yök.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta joku painoraja olisi kyllä hyvä olla. Siinä on todellakin tukala olla 8 tuntia viereisellä paikalla, kun toinen tarvitsee kaiken tilan ja pursuilee yli käsinojista. Ja usein niillä on vielä itselläänkin tukala olla, joten hikoiluttaa ja ahdistaa selvästi. Ymmärrän ja olen pahoillani heidän puolestaan, mutta kai siinä muidenkin matkustusmukavuutta pitäisi ajatella.
Just näin. Lihavien tulisi ostaa paikat bisnekseen.
Voisi olla sellainen lisävaruste kuin välilevy tarvittaessa saatavilla lentokoneissa. Sillä estettäisiin toisen paikan valtaus. Reilusti lihavan voisi istutta aina käytäväpaikalle, jotta saisi tursuta siitä käytävän puolelle ihan vapaasti.
Tai lippujen hinnat riippuisivat painosta. Olisi ihan reilua.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta joku painoraja olisi kyllä hyvä olla. Siinä on todellakin tukala olla 8 tuntia viereisellä paikalla, kun toinen tarvitsee kaiken tilan ja pursuilee yli käsinojista. Ja usein niillä on vielä itselläänkin tukala olla, joten hikoiluttaa ja ahdistaa selvästi. Ymmärrän ja olen pahoillani heidän puolestaan, mutta kai siinä muidenkin matkustusmukavuutta pitäisi ajatella.
Jos tälle linjalle mennään, niin niitä jotka romauttavat penkkinsä takana matkustavan syliin, pitäisi myös maksaa kahdesta paikasta - ja näitä idiootteja on koneessa kyllä monikymmenkertaisesti verrattuna lihaviin.
Matkatavaroista pitää maksaa ylimääräistä jos niiden paino on yli sallitun rajan ja jos painoa on riittävän paljon liikaa niin ne voi joutua jättämään kentälle. Samaa voisi soveltaa matkustajiinkin. Siihen meinaan on monia syitä miksi matkatavaroiden painoa rajoitetaan ja yksi syy on matkustajien ja henkilökunnan turvallisuus. Siksi tuntuu hassulta jos normaalipainoinen joutuu maksamaan tuntuvan lisämaksun 10kg liikaa painavasta matkalaukustaan mutta 150-kiloinen ei joudu maksamaan ylipainonsa takia lisämaksua (eli toista lentolippua kun kerran tarvitsee kaksi istumapaikkaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tälle linjalle mennään, niin niitä jotka romauttavat penkkinsä takana matkustavan syliin, pitäisi myös maksaa kahdesta paikasta - ja näitä idiootteja on koneessa kyllä monikymmenkertaisesti verrattuna lihaviin.
Sen selkänojan romauttamisen pitäisi olla sallittua vain yölennoilla koska silloin suurin piirtein kaikki nukkuvat eikä asiasta aiheudu haittaa. Mutta yritäpä tehdä vaikka läppärillä jotain tai syödä jos joku !$!^@ on kaatanut selkänojansa, voi meinaan olla ettei onnistu tai ainakin tulee tukalat oltavat. Hemmetin inhottavaa varsinkin raskaana oleville jos joku tuolla tavalla vie tilaa.
Mä kun haluaisin normaalipainoisena ostaa koko penkkirivin itselleni. Maksaa vain ihan liikaa, että näin tekisin. Joskus on ollut yhtä luksusta, kun on saanut puolityhjässä koneessa omaan käyttöön ne kolme penkkiä. Voi löhötä koko penkkirivin pituudelta.
Vaan jos sattuu ylipainoinen viereen, en suostu ikinä siihen että välissämme oleva käsinoja nostettaisiin.
Mä kokeilin joskus vuosia sitten ostaa miehelle kahta vierekkäistä paikkaa. Matkatoimiston vastaus oli että voivat myydä hänelle kaksi paikkaa mutta eivät voit taata että paikat on vierekkäin. Emme sitten ostaneet ylimääräistä paikkaa kun eihän siitä olisi ollut mitään hyötyä jos ylimääräinen paikka on toisella rivillä tai käytävän toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen selkänojan romauttamisen pitäisi olla sallittua vain yölennoilla koska silloin suurin piirtein kaikki nukkuvat eikä asiasta aiheudu haittaa. Mutta yritäpä tehdä vaikka läppärillä jotain tai syödä jos joku !$!^@ on kaatanut selkänojansa, voi meinaan olla ettei onnistu tai ainakin tulee tukalat oltavat. Hemmetin inhottavaa varsinkin raskaana oleville jos joku tuolla tavalla vie tilaa.
On siitä yölennollakin haittaa. Monasti omalta paikalta on tosi vaikea päästä pois, jos penkki on laskettu alas. Pitää kiivetä kädensijan yli käytävälle. Istuimen pitäisi olla sellainen, että sen selkänoja pysyy paikallaan, mutta istuinosa liukuisi hieman eteenpäin, tällöin kallistusvaikutus olisi sama, mutta kallistuksella veisi vain omaa jalkatilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilin joskus vuosia sitten ostaa miehelle kahta vierekkäistä paikkaa. Matkatoimiston vastaus oli että voivat myydä hänelle kaksi paikkaa mutta eivät voit taata että paikat on vierekkäin. Emme sitten ostaneet ylimääräistä paikkaa kun eihän siitä olisi ollut mitään hyötyä jos ylimääräinen paikka on toisella rivillä tai käytävän toisella puolella.
Nykyisin pystyy valitsemaan ne haluamansa paikat itse lisämaksusta ennen lentoa.
Ehkä ongelma onkin siinä että lentokoneet ja niiden istuimet suunnitellaan liian ahtaiksi. Näin on busseissakin.
Just eilen katselin bussissa kuinka vastapäisellä penkillä istuva keskimittainen hoikka nuorimies "tuli" penkin yli - ihan vaan normaalit hartiat olivat penkkiä leveämmät ja lisäksi kun miehet istuvat reidet hieman levällään, niin eihän viereiselle penkille olisi mahtunut toista aikuista istumaan.
Ei ongelma ole siis vain ylipainoiset vaan se, että istuimet eivät ole tarpeeksi tilavia.
Vierailija kirjoitti:
Tai lippujen hinnat riippuisivat painosta. Olisi ihan reilua.
Lisäisini tähän: Matkatavaroiden ja matkustajan yhteipainosta. Jokainen kilo ylimääräistä maksaa lentoyhtiölle. Eli perushinta ja siihen painon mukaan määräytyvä lisähinta.
Mun viereen saa tulla läskitkin, oon niin pieni ja siro että mun viereen mahtuu hyvin.
Samasta syystä kuin laihat eivät saa matkustaa puolella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ongelma onkin siinä että lentokoneet ja niiden istuimet suunnitellaan liian ahtaiksi. Näin on busseissakin.
Just eilen katselin bussissa kuinka vastapäisellä penkillä istuva keskimittainen hoikka nuorimies "tuli" penkin yli - ihan vaan normaalit hartiat olivat penkkiä leveämmät ja lisäksi kun miehet istuvat reidet hieman levällään, niin eihän viereiselle penkille olisi mahtunut toista aikuista istumaan.
Ei ongelma ole siis vain ylipainoiset vaan se, että istuimet eivät ole tarpeeksi tilavia.
Olen normaalikokoinen ja minulle istuimet ovat aivan riittävän tilavia, jopa väljiä.
Mutta ylipainoisille vika on aina jonkun muun.
Pitäis olla semmoinen penkki lähtöselvityksessä, mihin kokeillaan, mahtuuko takapuoli. Ja jos ei mahdu, niin pitää ottaa lisähintainen leveämpi paikka. Olisi sille isolle ihmiselle itselleenkin mukavaa, että mahtuu istumaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen normaalikokoinen ja minulle istuimet ovat aivan riittävän tilavia, jopa väljiä.
Mutta ylipainoisille vika on aina jonkun muun.
Samaa mieltä. Mäkin olen keskipituinen ja painoinen. Olen163 centtiä ja 50 kilonen ja mahdun loistavasti lentokoneen istuimeen. Ne läskit vaan väittävät olevansa normaalikokoisia vaikka painaisivat jopa 80 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
No jos istuimet olisivat tilavammat niitä mahtuisi koneeseen vähemmän ja se nostaisi lipun hintaa. Olen normaalikokoinen aikuinen nainen ja minulla jää ylimääräistä tilaa istuimessa kohtuulliselle ylipainollekin, joten ongelma on tiettyjen matkustajien koko tai yhtiöiden hinnoitteluperiaate. Itse tykkäisin painon perusteella tapahtuvasta hinnoittelusta, ja koneeseen voitaisiin matkustajien koon mukaan vaihtaa isompia istuimia koska niitä tarvitsevat ovat maksaneet aiheuttamansa lisäkustannuksen. Istuimet ovat siis irrotettavia, ja ainakin ennen business/ykkösluokan koko on vaihdellut oletetun matkustajamäärän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin laihat eivät saa matkustaa puolella hinnalla.
Ja tämä syy on?