Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lihavien ei ole pakko ostaa kahta paikkaa lentokoneeseen?

Vierailija
19.02.2017 |

Hirveetä kun joku läski tusertuu yli tuolin ja sen hikiset läskit koskee minua. Yök.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ongelma onkin siinä että lentokoneet ja niiden istuimet suunnitellaan liian ahtaiksi. Näin on busseissakin.

Just eilen katselin bussissa kuinka vastapäisellä penkillä istuva keskimittainen hoikka nuorimies "tuli" penkin yli - ihan vaan normaalit hartiat olivat penkkiä leveämmät ja lisäksi kun miehet istuvat reidet hieman levällään, niin eihän viereiselle penkille olisi mahtunut toista aikuista istumaan.

Ei ongelma ole siis vain ylipainoiset vaan se, että istuimet eivät ole tarpeeksi tilavia.

Olen normaalikokoinen ja minulle istuimet ovat aivan riittävän tilavia, jopa väljiä.

Mutta ylipainoisille vika on aina jonkun muun.

Samaa mieltä. Mäkin olen keskipituinen ja painoinen.  Olen163 centtiä ja 50 kilonen ja mahdun loistavasti lentokoneen istuimeen. Ne läskit vaan väittävät olevansa normaalikokoisia vaikka painaisivat jopa 80 kiloa.

80kg mies ei ole läski.

Vierailija
22/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ongelma onkin siinä että lentokoneet ja niiden istuimet suunnitellaan liian ahtaiksi. Näin on busseissakin.

Just eilen katselin bussissa kuinka vastapäisellä penkillä istuva keskimittainen hoikka nuorimies "tuli" penkin yli - ihan vaan normaalit hartiat olivat penkkiä leveämmät ja lisäksi kun miehet istuvat reidet hieman levällään, niin eihän viereiselle penkille olisi mahtunut toista aikuista istumaan.

Ei ongelma ole siis vain ylipainoiset vaan se, että istuimet eivät ole tarpeeksi tilavia.

Olen normaalikokoinen ja minulle istuimet ovat aivan riittävän tilavia, jopa väljiä.

Samaa mieltä. Mäkin olen keskipituinen ja painoinen.  Olen163 centtiä ja 50 kilonen ja mahdun loistavasti lentokoneen istuimeen. Ne läskit vaan väittävät olevansa normaalikokoisia vaikka painaisivat jopa 80 kiloa.

Joo, mäkin mahdun hyvin penkille ja olen 161cm ja 52kg. Silti monelle normaalipainoiselle ne penkit ovat oikeasti aika ahtaita, esim. 185cm pitkälle, 80kg painavalle harteikkaalle miehelle. Varsinkin jos kaksi sellaista istuu vierekkäin vaikka hekin sentään mahtuvat istumaan penkeillään kunhan eivät istu jalat levällään.

Sitä suuremmalla syyllä lihavien pitäisi maksaa suosiolla kahdesta paikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on perää. Miettikääpä, jos sattuisi käymään niin, että kaikki matkustajat olisivat niin lihavia, ettei penkkiin mahdu, silloinhan noin joka kolmas matkustaja ei mahtuisi edes koneeseen, vaikka boardingin mukaan ongelmaa ei pitäisi olla.

Vierailija
24/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lihavat joutuvat ostamaan kaksi paikkaa (amerikkalaistyyliset todella lihavat), ulkomailla on ollut tapauksia. Olen kymmenen kiloa ylipainoinen (olen ollut ennen vielä paljon painavampi) mutta mahdun hyvin penkkiim enkä tursuile yli, miksi minun pitäisi maksaa kahdesta paikasta? Jotkut normaalipainoiset saattavat viedä käsinojan kohdalta enemmän tilaa kun ottavat käsinojan omaan käyttöönsä.

Vierailija
25/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneissa voisi olla turistiluokassakin kolmen kokoisia penkkejä S, M ja L ja hintakin olisi penkin koon mukainen. Hinta voisi olla myös painoperusteinen, eli normaalihinta, jos matkustaja ja matkatavarat painavat enintään 100 kg ja jokaiselta ylimenevältä 10 kg:lta tulisi lisämakua. Ei tunnu reilulta että nyt 60 kg painava henkilö jolla on vain 8 kg käsimatatavarat maksaa saman lentolipun hinnan kuin 100 kiloinen jolla on 20 kg:n matkalaukku ja vielä 8 kg:n käsimatkatavarat. Lentolippuja myytäisiin siis kilohinnalla 😆.

Vierailija
26/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos istuimet olisivat tilavammat niitä mahtuisi koneeseen vähemmän ja se nostaisi lipun hintaa. Olen normaalikokoinen aikuinen nainen ja minulla jää ylimääräistä tilaa istuimessa kohtuulliselle ylipainollekin, joten ongelma on tiettyjen matkustajien koko tai yhtiöiden hinnoitteluperiaate. Itse tykkäisin painon perusteella tapahtuvasta hinnoittelusta, ja koneeseen voitaisiin matkustajien koon mukaan vaihtaa isompia istuimia koska niitä tarvitsevat ovat maksaneet aiheuttamansa lisäkustannuksen. Istuimet ovat siis irrotettavia, ja ainakin ennen business/ykkösluokan koko on vaihdellut oletetun matkustajamäärän mukaan.

Kannatan tätä ajatusta. Olen pitkä ja maksaisin mielelläni lisähintaa samassa suhteessa kuin saisin lisäsenttejä jalkatilaan. Esimerkiksi 10 prosenttia lisää jalkatilaa ja lentolippu 10 prosenttia kalliimpi. Eihän se olisi mikään suuri lisä hintaan, mutta vaikutus olisi jo merkittävä.

Vierailija
27/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa lentoyhtiöiden puuttua tähän olisi muuttaa taksa sellaiseksi, että paikkojen hinta määräytyisi senttimetrien perusteella: 40 cm matkustustilaa leveyssuunnassa maksaisi vähemmän kuin 60 cm jne.

Senttimetrien mukaan määräytyvä hinnoittelu ei asettaisi ylipainoisia silmätikuksi eikä muutenkaan syrjisi mitään ihmisryhmää sinänsä. Yksilöiden erimittaisuushan ei noudata absoluuttisesti minkään sosiaaliryhmän rajoja: on olemassa kapeita miehiä ja leveitä naisia jne.

Lentoyhtiöt haluavat kuitenkin pitää kiinni persoonaan perustuvasta asiakaskäsityksestä, mikä on ihan ymmärrettävää. Silloin kaikki erityiskohtelu toisaalta altistaa syrjintäsyytöksille.

Vierailija
28/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneissa voisi olla turistiluokassakin kolmen kokoisia penkkejä S, M ja L ja hintakin olisi penkin koon mukainen. Hinta voisi olla myös painoperusteinen, eli normaalihinta, jos matkustaja ja matkatavarat painavat enintään 100 kg ja jokaiselta ylimenevältä 10 kg:lta tulisi lisämakua. Ei tunnu reilulta että nyt 60 kg painava henkilö jolla on vain 8 kg käsimatatavarat maksaa saman lentolipun hinnan kuin 100 kiloinen jolla on 20 kg:n matkalaukku ja vielä 8 kg:n käsimatkatavarat. Lentolippuja myytäisiin siis kilohinnalla 😆.

Koneisiin tarvittaisiin business- ja tavallisen luokan väliin kohtuuhintainen matkustusluokka, jossa lentolipun hintaan kuuluu tilava tuoli hyvillä jalkatiloilla ja matkatavarat sekä entiset juoma- ja ruokapalvelut. Koneen taakse voisi sitten laittaa nykyisiin tiloihin ne, jotka haluavat säästää kaikesta. Syökööt siellä sitten niitä omia eväitään ym. Tällä tavalla lentoyhtiöt voisivat tienata jopa hieman nykyistä enemmän.

Vierailija
29/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkkien pitäisi aidosti olla pekkejä, eikä erillisiä istuimia. Käsinojat jotenkin saisi säädettyä niin että paikat olis eri levyisiä. Ja eri hintaisia. Lapsi tarvisi aika kapean tilan.

Vierailija
30/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpsistä! Kuvittelet vaan olevasi normaalikokoinen, koska sulla on itsekeskeinen harhaluulo, että juuri sinä olet maailman napa ja normaaliuden mitta. Ehkäpä oletkin alimittainen ja alipainoinen? Mihin ja kehen vertaat?

Ja luetunymmärryskin on hukassa: sinusta siis hoikka keskimittainen mies ylipainoinen? Kui?

Vierailija
31/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta joku painoraja olisi kyllä hyvä olla. Siinä on todellakin tukala olla 8 tuntia viereisellä paikalla, kun toinen tarvitsee kaiken tilan ja pursuilee yli käsinojista. Ja usein niillä on vielä itselläänkin tukala olla, joten hikoiluttaa ja ahdistaa selvästi. Ymmärrän ja olen pahoillani heidän puolestaan, mutta kai siinä muidenkin matkustusmukavuutta pitäisi ajatella.

Jos tälle linjalle mennään, niin niitä jotka romauttavat penkkinsä takana matkustavan syliin, pitäisi myös maksaa kahdesta paikasta - ja näitä idiootteja on koneessa kyllä monikymmenkertaisesti verrattuna lihaviin.

Sen selkänojan romauttamisen pitäisi olla sallittua vain yölennoilla koska silloin suurin piirtein kaikki nukkuvat eikä asiasta aiheudu haittaa. Mutta yritäpä tehdä vaikka läppärillä jotain tai syödä jos joku !$!^@ on kaatanut selkänojansa, voi meinaan olla ettei onnistu tai ainakin tulee tukalat oltavat. Hemmetin inhottavaa varsinkin raskaana oleville jos joku tuolla tavalla vie tilaa.

On siitä yölennollakin haittaa. Monasti omalta paikalta on tosi vaikea päästä pois, jos penkki on laskettu alas.  Pitää kiivetä kädensijan yli käytävälle. Istuimen pitäisi olla sellainen, että sen selkänoja pysyy paikallaan, mutta istuinosa liukuisi hieman eteenpäin, tällöin kallistusvaikutus olisi sama, mutta kallistuksella veisi vain omaa jalkatilaansa. 

Näitä on jo joillain yhtiöillä. Aer lingus (irkkufirma), emirates ja american airlines nyt ainakin.

Vierailija
32/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus lihavat joutuvat ostamaan kaksi paikkaa (amerikkalaistyyliset todella lihavat), ulkomailla on ollut tapauksia. Olen kymmenen kiloa ylipainoinen (olen ollut ennen vielä paljon painavampi) mutta mahdun hyvin penkkiim enkä tursuile yli, miksi minun pitäisi maksaa kahdesta paikasta? Jotkut normaalipainoiset saattavat viedä käsinojan kohdalta enemmän tilaa kun ottavat käsinojan omaan käyttöönsä.

No olisit nyt esittänyt vielä vähän tyhmempää.

Vierailija
33/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos istuimet olisivat tilavammat niitä mahtuisi koneeseen vähemmän ja se nostaisi lipun hintaa. Olen normaalikokoinen aikuinen nainen ja minulla jää ylimääräistä tilaa istuimessa kohtuulliselle ylipainollekin, joten ongelma on tiettyjen matkustajien koko tai yhtiöiden hinnoitteluperiaate. Itse tykkäisin painon perusteella tapahtuvasta hinnoittelusta, ja koneeseen voitaisiin matkustajien koon mukaan vaihtaa isompia istuimia koska niitä tarvitsevat ovat maksaneet aiheuttamansa lisäkustannuksen. Istuimet ovat siis irrotettavia, ja ainakin ennen business/ykkösluokan koko on vaihdellut oletetun matkustajamäärän mukaan.

Painon mukaan ei ole järkevää veloittaa lipunhintoja koska eihän se paino kerro paljoakaan ihmisestä vaan mitat ovat tärkeämmät.

Vierailija
34/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esität tyhmää?

Vierailija
35/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut lihava, ja mahtunut penkkiin erinomaisesti, enkä ole vienyt tilaa muilta. Sen sijaan 195-senttinen veljeni ei oikein turistiluokkaan meinaa mahtua, eikä ongelma ole lihavuus vaan penkkien liian tiivis sijoittelu.

Tottakai joku 200-kiloinen voi penkistä tursuilla yli, mutta enpä ole sellaiseen koskaan lentokoneessa törmännyt.

Vierailija
36/36 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painon mukaan ei ole järkevää veloittaa lipunhintoja koska eihän se paino kerro paljoakaan ihmisestä vaan mitat ovat tärkeämmät.

Ei yksi ihminen ole tehty höyhenistä ja toinen lyijystä vaan koostumus ihmisten välillä on karkeasti sama, ei ole realistista tuunata jokaisen omien mittojen mukaan istuinta/matkustustilaa. Paino on se minkä perusteella matkatavaratkin hinnoitellaan koska painoa ei voi olla kyydissä rajaton määrä.