Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa puheesta selvää vaikka kuulen hyvin?

Kuuroko
19.02.2017 |

Olen 40v enkä saa puheesta aina selvää taustahälyssä. Mielestäni näin on ollut aina vai onko minulla orastava kuulovika?

Pahinta on lasten leikkimisääni ja ruokalan taustamelu kilinöineen. Silloin äkkinäiseatä puheesta en saa mitään tolkkua. Jos osaan varautua puheeseen, kuulen sen paremmin.

Mitä tämä on?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös!

Vierailija
2/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta minulla on aina ollut sama ongelma, jopa kadulla. Kiusallinen ongelma, joka saa ainakin minut välttelemään lounasseuraa yms. sosialisointia äänekkäissä tiloissa. En viitsisi olla koko ajan huutamassa "anteeksi mitä? en kuullut? sanotko vielä kerran? anteeksi en kuullut vieläkään?".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Ihmiset on ärsyttäviä mutisijoita.

Vierailija
4/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin! Kuulo on monta kertaa todettu erinomaiseksi, ja silti kamppailen sen kanssa, etten kuule, mitä muut puhuvat. Turhauttavaa.

Vierailija
5/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla meluherkkä. Silloin taustahäly häiritsee sinua enemmän kuin toisia. Itse olen sellainen. Inhoan yökerhoja ja muita hyvin meluisia paikkoja. Stressaannun niissä ja siksi en myöskään kuule, koska häiriinnyn muista äänistä niin paljon. Kauhujen työpaikkani olisi avokonttori, jossa pitäisi puhua puhelimessa metelin keskellä, jatkuvasti korot kopisee, joku nauraa, puhuu toista puhelua metrin päässä jne.

Kun olen jonkun kanssa rauhallisessa tilanteessa, kuulen ihan hyvin. Jos olis kuulovammaa, olis vaikeuksia kuulla toisia myös hiljaisemmassa ympäristössä.

Vierailija
6/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n kuulo tutkittu "virallisesti"? Voihan olla, että vaikka omasta mielestä kuulee hyvin, siellä voi olla vikaa juuri puheelle tärkeällä taajuusalueella. Tällöin ääni kyllä kuulostaa riittävän kovalta, mutta saa huonosti selvää puheesta.

Vierailija
7/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama ongelma ja olen vasta 28-v. Vastikään mulle tehtiin työterveydessä kuulotesti ja tulokset olivat erinomaiset. Lounasruokalassa ahdistaa, kun joutuu pinnistämään ja tosissaan skarppaamaan, että kuulee mitä työkaverit sanoo.

Vierailija
8/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa myös täällä. Ärsyttävää, mutta kuulo on hyvä, joten ei kai tuolle voi tehdä mitään.

Vierailija
9/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Lähimmän kollegan puhe puuroutuu mun päähän ja olen lähinnä keskittynyt nyökkäileen kun sanoo jotain. Sitten ihmettelee kun asiat menee pieleen.

Vierailija
10/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut sama ongelma. Olen päätellyt, että minulla on jokin ongelma äänten erottelukyvyssä. Minulla on myös vaikeuksia joidenkin kaksoiskonsonanttien kanssa. Olen esim. tarkistanut useita kertoja, kirjoitetaanko vuonna vai vuona. En vain kuule näiden eroja, joten en osaa korvakuulolta sanoa, kumpi on oikein, vaan joudun opettelemaan tällaiset ulkoa.

Olen huomannut, että minulla selvän saaminen riippuu paljon puhujasta. Joidenkin henkilöiden puheesta saan aina selvää. Toisten puhe taas puuroutuu aina päässäni, vaikka äänen voimakkuus on tarpeeksi iso. On tosi noloa kysyä jatkuvasi: "Mitä?"

Vierailija
11/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, mutta kuulotestissä onkin todettu kuulonalenema tietyillä taajuuksilla. Lisäksi on tinnitusta. Normaalisti kuulen aika hyvin kaiken, mutta juuri taustahälinä saa äänet puuroutumaan, enkä saa kaikista sanoista aina selvää. Erikoista, että samaa näköjään on teillä muillakin, joilla ei ole todettu mitään kuulonalenemaa.

Vierailija
12/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittymiskyvyn puutteesta se johtuu t: adhd.

Mun on vaikea saada selvää mm. kauempana asuvan mummoni puheesta puhelimessa, hävettää välillä kun pitää koko ajan kysyä että "MITÄÄH" ja mummo on sen 80 vee ja minä 30 vee, pitäis mennä tuonkin toisinpäin, mutta kun mummolla on huono puhelin ja kuuluu jotain häiriöääntä koko ajan taustalla ku hänen kanssaan juttelee, lisäksi puhuu niin hiljaisella "särkyvällä" äänellä.

Vierailija
13/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin 12:lla. ADHD.

Vierailija
14/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittymisongelma tuossa asiassa ilmenee siis niin, että kun on paljon ääniä, on vaikea keskittää huomio vain siihen tiettyyn ääneen. Siis kaikki äänet menevät päässä sekamelskaksi ja sieltä on vaikea poimia sitä yhtä.

Yksinkertaisimmillaan ilmenee niin, että on vaikea musiikkia kuunnellessa keskittyä tietyn instrumentin osioon soitosta. No rummut on varmaan helpoimmat, mutta mitä enemmän soittimia sitä vaikeampi sieltä on erottaa sitä yhtä tiettyä. Positiivista on, että tätäkin asiaa voi kuitenkin harjoitella ja kehittää itseään :)

Vierailija
15/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälisevä ympäristö on haastava psyykelle kaikki johtuu siitä että fokusointi katoaa tai hajoaa silloin psyyke ei suostu ymmärtämään vaan puhetta.

Vierailija
16/38 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat naiset ovat tajunneet, että vaikka mies tuntuu kuuntelevan hän ei kuitenkaan ymmärrä mitä hänelle puhutaan.

Vierailija
17/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:n kuulo tutkittu "virallisesti"? Voihan olla, että vaikka omasta mielestä kuulee hyvin, siellä voi olla vikaa juuri puheelle tärkeällä taajuusalueella. Tällöin ääni kyllä kuulostaa riittävän kovalta, mutta saa huonosti selvää puheesta.

Kuuloani ei ole virallisesti tutkittu. Nettitesteillä kuulen hyvin, mutta eiväthän ne vaimentumia paljasta.

Sen olen huomannut, että olen herkkä sopiville äänille. En voi esimerkiksi sietää muuten hiljaisessa tilassa tapahtuvaa äänekästä mässytystä, lipomista ja muuta ruokailun ääntä.

Voisiko sitten yleinen taustamelu myös toimia jotenkin häiriten keskittymistä puheen ymmärtämiseen.

Saako kuulotestin ihan terveyskeskuksesta?

-AP

Vierailija
18/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää ihmiset joiden oletussanominen on "Mitä?". Vaikkei minulle puhuttaisikaan ko. tilanteessa niin kuulin kyllä hyvin mitä toinen sanoi.

Vierailija
19/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla lievä Wernicken afasia. Tämä tarkoittaa sitä, että aivoissasi on Wernicken alueella jotain pientä vikaa.

Vierailija
20/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tota samaa, kuulen mita sanotaan, mutta en ymmarra sita. 

Ei ole korvissa vika, vaan aivoissa. Yleensa ilmenee vasyneena ja stressaantuneena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi