Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa puheesta selvää vaikka kuulen hyvin?

Kuuroko
19.02.2017 |

Olen 40v enkä saa puheesta aina selvää taustahälyssä. Mielestäni näin on ollut aina vai onko minulla orastava kuulovika?

Pahinta on lasten leikkimisääni ja ruokalan taustamelu kilinöineen. Silloin äkkinäiseatä puheesta en saa mitään tolkkua. Jos osaan varautua puheeseen, kuulen sen paremmin.

Mitä tämä on?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samaa. Menin työterveyteen koska koin etten kuullut hyvin, tai kuulin mutta en saanut tiettyjen ihmisten sanoista selvää. Sanat ikäänkuin klönttiintyivät yhdeksi möntiksi. Jouduin kysymään usein mitä? Kuulotestini olivat erinomaiset. Ne tehtiin kahteen kertaan. Minut ohjattiin Kuulokeskukseen jossa todettiin että koska luuloni on hyvä he eivät voi auttaa minua. Korvani/kuuloni siis toimii oikein.

Kyse on kuulemma neurologisista syistä. Lääkäri kysyi olenko stressaantunut. No olenhan minä, toimin erittäin hektisessa työympäristössä. Olen kärsinyt jo 14 vuotta unihäiriöistä. Kuulemma oire liittyy Husin neurologian osaston mukaan tähän. Aivot kuormittavat ja tämän vuoksi be eivöt toimi täydellä teholla. Aivot eivät jaksa väsyneenä pinnistellä kuulemaansa kunnolla, kuten ei muitakaan asioita jos on väsynyt. Oonkin nyt aloittanut keskittymään unen parantamiseen ja stressin vähentämiseen.

Vierailija
22/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma, ollut jo nuoresta asti eikä testeissä ole koskaan havaittu mitään ongelmia kuulossa. Kyse on nähdäkseni psykologiasta, stressaannun melusta ja ihmisistä ja usein käy niin, että toisen puhe puuroutuu korvissani, jos en keskity tiukasti ja taustalla on mitään melua tai hälyä. Hyvin helposti "lakkaan kuuntelemasta", eli lakkaan kiinnittämästä huomiota toisen sanojen sisältöön ja alan kuunnella jotain adtouden kilinää taustalla, viereisen pöydän juttuja, kahvinkeittimen porinaa jne. Ei ole todettu ad(h)d:tä, mutta jotain sen suuntaista voisi ollakin.

"Anteeksi, mitä?" ei kehtaisi sanoa kuin kerran per keskustelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliherkät korvat, kipukynnys ylittyy todella herkästi. Sen lisäksi toinen korva tinnittää kroonisesti. Jos menen vaikka baariin kuulen oikeasti paremmin jos pistän korvatulpat päähän, silloin sopivasti tasoittuu se taustamelu ja on helpompi kuulla mitä kaveri puhuu. Minulla tosin on myös ADHD diagnosoitu. 

Vierailija
24/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös käytän korvatulppia kun ympäristön hälinä on kovaa. Auttaa kuulemaan mitä keskustelukumppani sanoo. Kovassa hälyssä en muuten ymmärrä juuri mitää, vaikka toinen puhuisi korvan juuressa. Keskustelua ryhmässä en pysty lainkaan seuraamaan kovassa taustahälyssä ilman tulppia.

Vierailija
25/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sinulla on heikkoutta vaikka matalien äänien kuulemisessa? Tällöin puhe voi kuulostaa helposti sekavalta?

Vierailija
26/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suomenkielisiä ohjelmia joutuu TV:stä katsellessa laittamaan tekstityksen päälle, kun monessa ohjelmassa taustalla jauhaa musiikki. Miksi muuten? Usein myös näyttelijöiden artikulointi puuromaista, ei saa selvää. Vanhempien näytteljöiden ja puhetyöläisten ääni selkeä. Telkkarissa ei vikaa, huomattu on.

Olen aistiyliherkkä, mitä jotkut pitävät ainoastaan brassailuna ja erikoisuuden tavoitteluna. Ei ole.

Vierailija
27/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulo pitäisi tutkia kunnolla. Pelkkä hoitajan piip-testi ei riitä.

Vierailija
28/38 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin juuri psykologin testeissä ja sain tietää kärsiväni hahmotushäiriöstä. Sillä selittyi moni oire, joista yksi itselläni on juurikin kuulemieni äänien "puuroutuminen". Jos sulla on muita hahmotushäiriöön sopivia oireita, niin lähtisin selvittämään asiaa.

Vierailija
29/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nykyään mitenkään parantaa taustamelukuulokkeilla?

Vierailija
30/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei tarvitse artikuloida. Varsinkin teinipojat ovat hyvä esimerkki tästä - vrt Robinin Tupe-laulu.

Vierailija
31/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:n kuulo tutkittu "virallisesti"? Voihan olla, että vaikka omasta mielestä kuulee hyvin, siellä voi olla vikaa juuri puheelle tärkeällä taajuusalueella. Tällöin ääni kyllä kuulostaa riittävän kovalta, mutta saa huonosti selvää puheesta.

Minulta on ja minulla on sama ongelma kuin ap:lla.

Kuuloni on ns. liian hyvä, erityisesti korkeat taajuudet kuulen kuin koira.

Vierailija
32/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuori aikuinen lapsi puhuu yleensä matalalta ja nopeasti englantia, hänen kumppani on siis britti. Kun keskustellaan- ja olen elänyt ja työskennellyt briteissä aiemmin- en saa hänen puheestaan selvää, vaikka kuulen. Kaikki puuroutuu, erotan sanoja sieltä täältä. 

En tiedä mikä tämä vaiva on.

Vierailija
33/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nuori aikuinen lapsi puhuu yleensä matalalta ja nopeasti englantia, hänen kumppani on siis britti. Kun keskustellaan- ja olen elänyt ja työskennellyt briteissä aiemmin- en saa hänen puheestaan selvää, vaikka kuulen. Kaikki puuroutuu, erotan sanoja sieltä täältä. 

En tiedä mikä tämä vaiva on.

Huono artikulaatio.

Vierailija
34/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulo voi olla hyvä mutta äänien erottelukyky on joko hävinnyt tai sitä ei ole ollutkaan.

Vierailija
35/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla johtuu autismin kirjosta tuo. Toisaalta olen ääniyliherkkä ja kuuloni on hyvä, mutta jos on useampia yhtäaikaisia ääniä, niin en saakaan enää selvää. 

Vierailija
36/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen välttämättä tarvita huonoa kuuloa, ollaan naisystäväni kanssa huomattu esim. että suomenkielisissä ohjelmissa saisi AINA olla tekstitys, jupisijaa, mumisijaa sun muuta säksättäjää on niin tiuhassa.

Vierailija
37/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuule baarissa vierustoverin puhetta. En ole koskaan kuullut. Kuulo on hyvä.

Kuulen bassoäänet jotka kulkeutuu maata pitkin kaukaakin niin että en voi nukkua. Joudun laittaa korvakuulokkeet ja ääntä niihin.

En saa ulkolaisista sanoista selvää. =huono kielipää.

Onko nappikuulokkeita, aktiivi vastamelukujlokkeita joilla voisi parantaa tilannetta?

Vierailija
38/38 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tavalla se alkaa.

Mies ei kuullut kaupassa enää puhetta - tai ei siis saanut selvää.

Siitä on vuosien mittaan kehittynyt huonokuuloisuudeksi eli jo kodin hiljaisuudessa, ilman mitään hälyääniä, täytyy muistaa korottaa ääntä, koska hän ei vain kuule enää.

Hänelläkin oli nuorempana tapana kuunnella musiikkia kuulokkeilla niin, että minäkin kuulin vaivattomasti. Toisin sanoen liian kovaa.

Myös pojallamme on heikentynut kuulo samasta syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä