Iäkkään monisairaan isäni auttaminen
Isäni asuu (toistaiseksi vielä) yksin omassa kodissaan ja näin hän haluaakin myös jatkossa. Hän pärjää rollaattorin ja keppien avulla, mutta tulee lähivuosina tarvitsemaan yhä enemmän apua. Minä olen hänen ainoa lapsensa ja näinollen yhä enemmän vastuussa hänen hyvinvoinnistaan. Nykyisin käyn häntä auttelemassa viikoittain esim. siivouksessa.
Isäni siis haluaisi asua kotonaan mahdollisimman pitkään. Haluaisin auttaa häntä mahdollisimman paljon, mutta oma työ ja perhe vie jo voimat. Miten te muut lapset olette ratkaisseet tällaiset asiat? Olen suunnitellut, että tekisin lyhyempää työviikkoa tai lyhyempiä päiviä töissä, mutta rahaa ajateltuna pelottaa, miten pärjätään.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajana itse olen, vaihtoehtoina oli koti tai laitoshoito, laitoshoidon taso sen voi jokainen mielessä ajatella mitä se on.
Vahinkoahan tässä itselleen tekee, työura jää kesken, tulot on mitä on 358€/kk, vapaata ei ole, ystävät katoaa kukaan ei käy, mistään et apua saa jos tarvitset, kukaan ei jaksamistasi kysele, siinä osa huonoista puolista, hyvää hoidettava saa olla kotona.Omaishoitajan ei tarvitse asua yhdessä hoidettavan kanssa, tosin ei käytännössä voi olla kovin kaukanakaan. Yksi tutun tuttu asuu kerrostalossa samassa kerroksessa kuin vanhempansa. Äitini on isäni omaishoitaja, vaikka ovatkin eronneet kauan sitten, hän asuu isän naaapuritalossa.
Omaishoitajan palkkiosta menee paljon veroa, sivutuloprosentin verran, joten aika vähän se auttaa siihen, että vähentää omia työtuntejaan (jonka veroprosentti toki pudonnee), mutta esim. autokuluja voi tulla lisää, jotkut joutuvat lähinnä omaisiaan auttaakseen pitämään perheessä kahta autoa.
Haluan nyt vähän selventää tuota verojuttua, koska ihmisillä on siitä oaljon vääriä käsityksiä. Oletetaan, että palkka on nyt kokopäivätyöstä 2000 eur. Henkilö lyhentää työaikaansa neljänneksellä, jolloin palkka on 1500 eur. Lisäksi hän saa omaishoitajan tukea 300 eur. Yhteensä uudet tulot ovat siis 1800 eur. Veroprosentti tuosta 1800 eurosta on pienempi kuin mitä se ennen oli 2000 euron palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteellisempi siivous (esim kerran kuussa) kannattaa jättää ammatikseen siivousta tekevälle, siitä saa paitsi kotitalousvähennyksen myös laskun alv 0%. On kivampi jos voit viettää aikaasi isäsi luona muutenkin kuin raskasta siivousta tehden.
Miten se laskun alv on 0%? Kotitalousvähennyksen saa, kun työn tekevä firma on alv-velvollinen eli laskussa on alvia 24%.
vastaus:
"Kotipalvelujen ja niiden tukipalvelujen myynti voi olla arvonlisäverotonta, jos palvelut myydään sosiaalihuollon tarpeessa olevalle henkilölle sosiaalihuoltopalveluina. Kunnat, kuntayhtymät ja valtio voivat myydä sosiaalihuoltopalveluja arvonlisäverottomasti. Yksityiset palveluntuottajat voivat myydä sosiaalihuoltopalveluja arvonlisäverottomasti vain, jos toiminta on sosiaaliviranomaisten valvomaa."
Kotipalvelusta apua. Se maksaa mutta on joku joka auttaa säännöllisesti. Kukaan ei itse pysty täysipäiväisen työn ja perheen lisäksi hoitamaan omaistaan. Eikä tarvi. Kyllä se itse kelläkin tulee oma jaksaminen vastaan.
Älä missään tapauksessa lyhennä työpäivääsi.
Vierailija kirjoitti:
KotiHOITO on väärä termi minun kokemukseni mukaan ainakin Helsingissä, mutta kaikki apu kannattaa ottaa vastaan jos sitä suinkin vain saa. Kotihoitokaan ei ole mikään subjektiivinen oikeus.
Ehkä kotihoito toimii jotenkin heidän kohdallaan , joilla ei ole omaisia auttamassa, jos on , niin heidän kontolleen kyllä jää/jätetään tehtävää niin paljon kuin suostuu tekemään ja vaikka ei suostuisikaan niin on pakko.
Anoppini käytti kotihoidon palveluja Helsingissä, ja kyllä hänen kohdallaan kotihoito toimi niin kuin oli sovittu, vaikka myös kaksi suhteellisen lähellä asuvaa lasta osallistuivat hoitoon. Kotihoidosta kävi joku kolme kertaa päivässä, lämmitti ruuan, katsoi, että anoppi otti lääkkeensä ja ylipäänsä sen, että kaikki oli hyvin. Lapset kyllä hankkivat ruuan jääkaappiin, mutta tässä auttoi se, että anoppi sotaveteraanina sai lounasseteleitä, joilla pystyi ostamaan valmiit annokset Stockmannin herkusta.
Lasten kannalta oli kuitenkin suuri helpotus, että joku kävi paikalla tavallaan valvontakäynnillä säännöllisesti.
Olen se, joka ensin kirjoitti omaishoitopalkkion veroprosentista ja sanoi sen olevan korkea, sivutuloprosentin suuruinen.
Kirjoitin kyllä myös, että oman ansiotulon veroprosentti varmaankin pienenee tulojen pienetessä, siis jos vähentää omia työtuntejaan (mikä ei tietenkään kaikilla edes onnistu).
Äitini, isän omaishoitaja, eronneet ja eri taloudet, saa sekä kansan- että työeläkettä, joiden veroprosentteja ei muutettu kunnan ohjeen mukaan, KOSKA eläkkeet ovat pysyvää tuloa, kun taas omaishoitosopimus taas voi katketa, jos kunnan rahat loppuvat tai hoidettava joutuu sairaalaan/laitokseen, joten omaishoitokorvaukselle laskettiin oma veroprosentti (joka on itse asiassa se sama, joka on äitini verokortissa lisäprosenttina). Näin muuten näkee helposti, kuinka vähän omaishoitaja saa käteen korvausta, vaikka vastuuta ja työtä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteellisempi siivous (esim kerran kuussa) kannattaa jättää ammatikseen siivousta tekevälle, siitä saa paitsi kotitalousvähennyksen myös laskun alv 0%. On kivampi jos voit viettää aikaasi isäsi luona muutenkin kuin raskasta siivousta tehden.
Miten se laskun alv on 0%? Kotitalousvähennyksen saa, kun työn tekevä firma on alv-velvollinen eli laskussa on alvia 24%.
vastaus:
"Kotipalvelujen ja niiden tukipalvelujen myynti voi olla arvonlisäverotonta, jos palvelut myydään sosiaalihuollon tarpeessa olevalle henkilölle sosiaalihuoltopalveluina. Kunnat, kuntayhtymät ja valtio voivat myydä sosiaalihuoltopalveluja arvonlisäverottomasti. Yksityiset palveluntuottajat voivat myydä sosiaalihuoltopalveluja arvonlisäverottomasti vain, jos toiminta on sosiaaliviranomaisten valvomaa."
TÄSTÄ VASTAUKSESTA ISO KIITOS!!!
Itse hoidan 82-vuotiaan äitini asioita eikä kukaan vanhuspalveluista vastaava ole kertonut ko. vaihtoehdosta. Äiti ei ole päässyt kunnan kotipalveluiden piiriin, koska kuulemma vielä liian hyvässä kunnossa = tsemppaa aina kun palvelutarvetta tullan kartoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka ensin kirjoitti omaishoitopalkkion veroprosentista ja sanoi sen olevan korkea, sivutuloprosentin suuruinen.
Kirjoitin kyllä myös, että oman ansiotulon veroprosentti varmaankin pienenee tulojen pienetessä, siis jos vähentää omia työtuntejaan (mikä ei tietenkään kaikilla edes onnistu).
Äitini, isän omaishoitaja, eronneet ja eri taloudet, saa sekä kansan- että työeläkettä, joiden veroprosentteja ei muutettu kunnan ohjeen mukaan, KOSKA eläkkeet ovat pysyvää tuloa, kun taas omaishoitosopimus taas voi katketa, jos kunnan rahat loppuvat tai hoidettava joutuu sairaalaan/laitokseen, joten omaishoitokorvaukselle laskettiin oma veroprosentti (joka on itse asiassa se sama, joka on äitini verokortissa lisäprosenttina). Näin muuten näkee helposti, kuinka vähän omaishoitaja saa käteen korvausta, vaikka vastuuta ja työtä on paljon.
Joo, tässä tapauksessa tilanne onkin vähän toinen, koska äitisi eläke ei pienentynyt lainkaan siinä vaiheessa, kun hän ryhtyi omaishoitajaksi. Niinpä omaishoitajan palkkio on tosiaan hänelle puhdasta lisätuloa eläkkeen päälle (enkä tällä tarkoita sitä, että palkkio olisi suuri tai edes kohtuullinen työmäärään nähden). Niinpä esim. 300 euron omaishoitajan palkkio vaikuttaa verotukseen ihan samalla tavalla kuin vaikuttaisi se, jos nykyinen eläke kasvaisi 300 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse saa hoitonsa tulevaisuudessa järjestellä. En aio omaa tulevaa pientä eläkettäni hänen hoitamiseensa uhrata. Läheisiä emme ole muutenkaan koskaan olleet. Viimeisin tempaus oli että muutti parinsadan kilometrin päähän jonkun naisen perässä, joten oletan että kyseinen nainen hoitaa loppuun saakka.
Että kehtaakin papparainen elää omaa elämäänsä. Kyllä ne vanhat ihmiset sitten ovat julkeita. Melkein yltävät näiden nuorempien tasolle. Melkein mutta ei ihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saa hoitonsa tulevaisuudessa järjestellä. En aio omaa tulevaa pientä eläkettäni hänen hoitamiseensa uhrata. Läheisiä emme ole muutenkaan koskaan olleet. Viimeisin tempaus oli että muutti parinsadan kilometrin päähän jonkun naisen perässä, joten oletan että kyseinen nainen hoitaa loppuun saakka.
Että kehtaakin papparainen elää omaa elämäänsä. Kyllä ne vanhat ihmiset sitten ovat julkeita. Melkein yltävät näiden nuorempien tasolle. Melkein mutta ei ihan.
Tottakai saa papparainen elää oma elämäänsä, enhän ole siihen nyt enkä tulevaisuudessa mitenkään sekaantumassa tai puuttumassa. Minulla kun on ihan omakin elämä.
Isälläsi on oikeus saada tarvitsemiaan palveluja kunnalta ja omilla rahoillaan. Palvelujen hinnat määräytyvät isäsi tulojen perusteella. Sinä tarvitset itse vanhana kaiken eläkkeen, joten älä riskeeraa sitä.