Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolaina&nopea valmistuminen vai osa-aika työ ja pidempi opiskeluaika?

Vierailija
18.02.2017 |

Kumpi järkevämpää? Alalla työllisyystilanne on hyvä ja lisäksi olen todennäköisesti lähdössä ulkomaille valmistumisen jälkeen muutamaksi vuodeksi. Opintotuella + lainalla pärjäisin ihan ok, kesät toki tekisin töitä. Harrastan tavoitteellisesti, joten työ, opiskelu ja treenit auttamatta hieman hidastaisivat opiskelutahtia.

Mielipiteitä /kokemuksia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta opintolaina ja nopeampi opiskelutahti, jos osa-aikatyö ei ole sellaista, että sen antamasta työkokemuksesta on selvää hyötyä työllistymiseen valmistumisen jälkeen. Olethan huomannut, että Kela maksaa merkittävän osan opintolainasta takaisin, jos valmistuu suunnilleen tavoiteajassa.

Ja jos olet lähdössä ulkomaille, niin nopea valmistuminen on erityisen järkevää. Monessa muussa maassa yliopistossa ei haahuilla vuosikausia samalla tavalla kuin Suomessa, joten työnantajan silmissä näyttää epäilyttävältä, jos opintoihin on mennyt pitkään.

Vierailija
2/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti opinnot 8 vuotta, kun tein samalla töitä eikä kyllä katsottu työhaastatteluissa huonoksi puoleksi. Sain aina positiivista palautetta töistäni (laidasta laitaan) ja siitä, että olen elättänyt itseni myös opiskeluaikoina. Lisäksi vaikka tein aivan toisen tyyppisiä töitä kuin varsinainen ammattini, sain opintojen jälkeen ns. vakituista työtä näiden työkokemusteni kautta, kun omalta alalta ei heti tärpännyt ja oli mukava siirtyä omalle alalle työpaikasta toiseen, kun ei ollut mitään työttömyysjaksoa välissä.

Toisaalta kyllä korostan sitä, että työllisyystilanne ratkaisee. Kun valmistuin, oli työtilanne hiukan hankala ja minulta kesti vuosi työllistyä koulutustani vastaavaan työhön ja tilanne paheni nopeasti niin, että sain olla todella onnellinen työpaikastani. Jos olisin opiskellut vain vuoden tai kaksi pidempään, olisin osunut siihen työttömyyskortistoon ja kovaa.  Itse asiassa useampi opiskelukaverini jäi jumiin näihin työkuvioihin ja jäivät valmistumatta, kun oli tärkeää saada sitä rahaa esim. asuntolainaan. En siis varauksettomasti suosittele mitään ikuisuusopiskelua ja töidenkin kannattaisi joko olla sellaisia, jotka tukevat opiskelua tai sitten ainakin sellaisia, joita pystyy saamaan valmistumisen jälkeen helposti.

Vierailija
4/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat järkeviä hommia ja hyvät kontaktit töistä niin sitten duuniakin. Kerää suosittelijoita

Vierailija
5/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy töissä opintojen ohella mutta kieltämättä siitä voisi olla hyötyä valmistuessa. Olen hakenut oman alan töitä, mutta en ole saanut. Jotkut opiskelijat käyvät kesällä jo alan töissä ja ovat jo luoneet suhteita yrityksiin. He tekevät opiskeluihin liittyviä toimeksiantoja ja opinnäytetyön "omalle" yritykselleen (eli missä ovat töissä). He saavat myös vastuullisempia työtehtäviä kyseisessä yrityksessä kun alussa oli ehkä enemmän hanttihommia. Toisaalta sellainen ei yhtä hieno työkokemus voi myös merkitä kun nykyään pitää olla suosittelijat työnhaussa ja lisäksi työhönottotilanteessa valitaan sellainen henkilö jolla on jo kokemusta työskentelystä ja osoittaahan se vastuullisuutta kun on hoitanut työnsä hyvin. Olen kuullut okeasti sellaisista tapauksista joissa ihan työelämän perusjutut tuottavat vaikeuksia eli esim. se että jos työaika alkaa kello 9.00 niin työpaikalla on oltava viimeistään kello yhdeksältä tai että kännykkää ei saa räplätä työaikana.

Vierailija
6/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan unohtui mainita! Kesätyöpaikka omalta alalta on jo tiedossa ja osa-aikaisenaki saan halutessani tehdä. Isällä sekä veljella alan yritykset, kumpikin luvannut töitä.

Eli kaiketi se laina on järkevintä. Jotenkin vain ajatuksena ikävä, mutta ehkä en edes joudu koko ajalta nostamaan. :)

Vierailija
7/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jos olet lähdössä ulkomaille niin silloin kannattaisi ehkä valmistua nopeasti koska monessa maassa opinnot on suoritettava määräajassa joka usein on kolme vuotta kandi plus yksi vuosi maisterintutkintoon. Suomessa maisteri on jo pidempi. Lisäksi jos ulkomailla joku suorittaa opintoja pidempään se johtuu yleensä siitä että ei päässyt tenttejä läpi ja se on aika vakava asia. Aikaisempi kirjoitus jossa kehotettiin työskentelemään on minun. Mutta toisaalta eihän kesätöiden pitäisi hidastaa opintoja? Ulkomailla opiskelijat käyvät yleensä kesällä töissä.

Vierailija
8/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti laina ja paperit nopeasti taskuun. Kesätyöt riittävät täyttämään ansioluettelon.

Vierailija
9/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että työtilanne pysyy hyvänä? Ajatus velaksi syömisestä on aika karmea. Mieti toinen ja kolmaskin kerta, ennen kuin alat elää velkaa kerryttämällä.

Vierailija
10/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Mistä muuten johtuu, että ulkomailla maisteri on vain vuoden?

Työtilanne tulee pysymään hyvänä. Vähintäänkin ulkomailla. :)

Vierailija
11/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Mistä muuten johtuu, että ulkomailla maisteri on vain vuoden?

Työtilanne tulee pysymään hyvänä. Vähintäänkin ulkomailla. :)

Kyllä useimmissa maissa maisterin tutkinto kestää kandin tutkinnon jälkeen kaksi vuotta. Briteissä joissain yliopistoissa on yksivuotisia maisteriohjelmia. En tiedä, miksi.

Vierailija
12/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemuksella on suurempi merkitys.

Vierailija
13/13 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti laina ja paperit nopeasti taskuun. Kesätyöt riittävät täyttämään ansioluettelon.

Tämä. Nykyään vielä lainaan saa merkittäviä helpotuksia jos valmistuu ajoissa. Tietysti kannattaa pitää omalta osaltaan huoli, että valmistuu ja saa töitä.

Menin aikanaan työelämään perheen perustamisen takia kun opiskelut oli vielä kesken ja kyllä se tutkinnon puute oli todella hankala juttu. Suorittavan työn tehtäviä kyllä löytyi, mutta koska minulla ei ollut tutkintoa niin jopa ammattikoulusta valmistuneet laitettiin edelleni esimies- ja asiantuntijatehtäviä päätettäessä vaikka olin opintojeni kautta sata kertaa pätevämpi niihin tehtäviin. Nykyään korkeakoulututkinto on taskussa ja olen oman alani asiantuntijatehtävissä, tosin eri firmassa.

Ne ajat jolloin hyvä ja ahkera tyyppi pystyi nousemaan harjoittelijasta johtajaksi ovat pysyvästi mennyttä. Pitää olla tutkinto ja/tai oikean puolueen jäsenkirja jos meinaa edetä uralla.