Voisitteko jättää vauvan kotiin nukkumaan kun itse käväisette lähikaupassa?
Vauva (6kk) nyt unilla ja hoksasin että tarvitsen kaupasta pari asiaa joita ilman ei pärjätä pitkään. Nukkuu melkeinpä aina klo 13-14
Vauva kun herää niin luvassa on hirmuinen huutokonsertti jos hänet kauppaan raahaan koska meidän vauva INHOAA ulkovaatteita.
Kauppa on tuossa alakerrassa, olisin poissa max 5 minuuttia.
Olenko paska äiti koska harkitsekin asiaa vai ylihuolehtiva äiti koska en suoraan vain lähtenyt?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä tässä omakotitalossakin vauva saanu joskus nukkua kaikessa rauhassa omassa pinnasängyssään itkuhälyttimen kera kun olen esim. koirat käyny viemässä ulos aitaukseen. Tai jopa olen ollu isompien kanssa pihassa. Tai vienyt roskat. Eikä ole käyny mielessäkään että jotain voisi sattua. Toki oon varmistanu ettei mikään sähkölaite päällä. Häkä-ja palovaroittimet löytyy.
Vauva osaakin toki pelastaa itsensä ja poistua talosta jos palovaroitin pärähtää soimaan. Ne on nykyään niin itsenäisiä nuo lapset. Vauvasta asti pitää oppia pärjäämään ilman äitiä.
No minusta on nyt kummaa, että ap ei voi laittaa vaatteita vauvalle tai ulkoilla hänen kanssaan. Kuulostaa, että nyt on ongelmia vähän enemmänkin.
Jos kauppa on alakerrassa, niin miksi vauva pitää pukea ulkotamineisiin? Ei siellä paukkupakkasia ole. Kietaise vauva huopaan ja mene ostoksille. Jos kerran puuttuu vain pari juttua.
En jättäisi vauvaa kotiin yksin vaan laittaisin sen verran vilttiä päälle ja kopan jalkasuojan vai mikä onkaan ja sitten kauppaan vauvan kanssa. Samoin olen toiminut myös kolmen lapsen kanssa, aina on olleet lapset mukana kaupassa, koskaan en ole edes autoon uskaltanut jättää kauppareissun ajaksi.
Omakotitalossa pihalla käyminen tai postin hakeminen 10-20 m päästä on mielestäni eri asia kuin 5-10 min kaupassakäynti, postin hakemiseen menee ehkä puoli minuuttia ja ulko-oven voi vaikka jättää auki hetkeksi kun asuu omakotitalossa ja käy pihamaalla.
Odota että vauva herää ja käy vauvan kanssa. Ei sille alakerrassa olevaan kauppaan tarvitse ulkohaalaria pukea, sama lämpötila siellä on kuin kesäisinkin. Et varmaan laita haalaria kauppareissulle silloinkaan?
Voisin jättää jos oikeasti alakerrassa ja vauva varmasti nukkuu. Roskat olen vienyt, postilaatikolla käynyt ja muutenkin pihalla kävelemässä itkuhälyttimen kanssa (kantavuus 350m). Asutaan siis rivsrissa.
Kaupassa vaan on se, ettei sieltä samalla tavalla pääse yhtä nopeasti kuin omalta pihalta, jos vauva herää. Kiva seistä kassajonossa kun itkarista kuuluu huutoa. Sanoisin, että jos alle minuutissa pääsee vauvan luokse, niin sit voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä niin paska mutsi olen ja 70 luvulla syntynyt , eli en ole näitä ihan kaikesta vouhottajia. Että olisin uskaltanut jättää vauvan viideksi minuutiksi, omaan sänkyyn nukkumaan, ja kipasta nopsasti kaupassa. Jos toinen nukkuu sikeesti, niin 5 minuuttia ei ole paha.
Saas nähä millasen paska vyöryn tästäkin saan.
Mua vaan ihan oikeesti ärsyttää tää nykyaikanen superäiti vouhotus. Kauhea kilpailu, kuka pystyy kietomaan lapsen ympärille paksuimman kerroksen kuplamuovia.
No itku ja itku, paska äiti itku ja itku hammasten kiristys ja nyyh nyyh nykyajan superäiti vouhotus...
Sori nyt vaan, mutta se ei oo mitään vi*un superäiti vouhotusta ja kuplamuoviin kietomista, miten ei tietentahtoen ja AIVAN TYHMÄN TURHASTA SYYSTÄ vaaranna lapsen henkeä.
Oon ihan 80 luvun äiti, joillekin ihme hömpötyksille nakkaan paskat, mutta se on ollut yks itsestään selvyys, että lasta EI jätetä yksin kotiin siksi, että vanhempaa laiskottaa tai ei jaksa kuunnella muutaman minuutin huutoa.
Tiiät varmaan käsitteen heitteillejättö ja kauppakäynti 10min (ja aivan taatusti sulla meni kauemmin) on varmasti lievä sellainen, mutta sellainen se kuitenkin on. Saat olla onnellinen ettei mitään sattunut, aina ei satu. Mutta selitäppä sitten poliisille et ihan vaan kauppassa kävin kun nukkui nätisti ja tukehtui palokaasuihin, sitten kun käykin se paskempi mäihä.
En. Etkä sinä. Eikä kukaan muukaan. IKINÄ ei voi tietää jos jotain pahaa tapahtuukin sulle, vauvalle, kotona tai matkalla. Ei koskaan lasta hetkeksikään yksin