Kysymys verotukessa matkakuluvähennyksestä
Tervehdys!
Onko jollain kokemusta, olen siirtymässä uuteen työpaikkaan ja tarkoitus olisi ajaa omalla autolla landelta Vantaalle kolme kertaa viikossa töihin ja tehdä kaksi päivää kotona. Matkaa tulee about 200 km/suunta, eli 1200 km/viikko. Julkisilla en pääse sopivasti, eli pakko käyttää omaa autoa.
Tämä järjestely on minulle ihan OK, mutta miten nuo kulut verotuksessa? Uskooko verottaja että ajan oikeasti tätä matkaa, vai tuleekohan sanomista tai lisätodistelua sitten veroilmoituksen jälkeen?
Ajaako joku hullun pitkää työmatkaa samalla tavalla?
Ps. Alla pihi diisseli :)
Kommentit (2)
Kiitoksia :) Täältä lähtee eka bussi siinä klo 7:15, kun töissä pitäsi olla klo 8:00. Pitäisi lähteä sitten edellisenä iltana klo 18:30 matkaan, eli ei varmaan tule ongelmaa?
-AP
Sun pitää perustella miksi et voi käyttää julkisia. Itse ajan 1600 km viikossa koska julkisten käyttö ei ole mahdollista mutta ilmoitan matkakulut julkisen liikenteen kk-lippujen yhteenlasketun summan (11kk) mukaan. Vähennykset ovat siltikin tapissa.
Muista että tuolla kilsamäärällä myös auton huoltoväli lyhenee vuodesta (15 000-20 000 km) muutamaan kuukauteen ja kuluvat osat todellakin kuluvat. Oopit todellan nopeasti asioimaan halvimmalla automaattiasemalla koska sentitkin merkitsevät kun ajaa kymmeniä tuhansisa kilsoja vuodessa.