Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansanedustaja: Työttömät eivät ota töitä vastaan

Vierailija
17.02.2017 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005091984.html

– Jos siivoajia ei esimerkiksi löydy Suomesta töihin, onhan se aika erikoinen tilanne. Ei se nyt kamalan suurta ammattitaitoa vaadi. Siihen on kuitenkin koulutettavissa ihmisiä.
Häkkäsen mukaan valtiovarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön selvitysten mukaan on kymmeniätuhansia työpaikkoja auki.

– Niistä iso osa on Uudellamaalla. Samaan aikaan Uudellamaalla työttömyys on kasvanut ja pitkäaikaistyöttömyyden ongelma pahentunut. Monet näistä työtehtävistä on aivan tavallisia. Kannusteet ovat vinossa, Häkkänen sanoi keskiviikkona.
Häkkäsen mukaan on osa totuutta, etteivät ihmiset jaksa mennä töihin, kun on mahdollisuus elää tuilla.
Häkkäsen mielestä vika ei ole ihmisissä, jotka eivät ota töitä vastaan, vaan järjestelmässä.

Aika outoa, kun itse hakee mitä tahansa täällä Helsingissä, vaikka siivousta, niin ei ole toivoakaan työnsaannista.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai 2 kertaa siivousduunin vaan soittamalla oikealle henkilölle pari kertaa. N-Clean ainakin tarttee poppoota.

Vierailija
22/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs se palkka? Saan nyt ansiosidonnaista käteen 1400 eur / kk. En mä lähe millään pikku paljolla töihin jos saan ton saman tai jopa vähemmän tekemällä töitä.

No just. Itsekin voisin nostaa tukia, mutta näin nuorena mielummin teen pienellä tuntimäärällä oman alan töitä ja aspatyötä keikkana, koska työkokemus on se, joka merkitsee ja auttaa mua saamaan vakiduunin myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perheessä tukiloukku on todellinen. Työkkäristä tarjottiin miehelle työpaikkaa, jossa palkka 1600€/kk. Jos mies olisi saanut paikan, meiltä olisi mennyt asumistuki 550€, miehen työmarkkinatuki 650€ ja toimeentulotuki 280€ eli yhteensä 1480€ tukia pois. Lisäksi matkaa työpaikalle 30 km. Ei tuossa olisi paljoa voitolle jäänyt.

Vierailija
24/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, ettepäs uskalla tappaa nälkään! Homot! :D

Vierailija
25/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushuttua eli työtön on syyllinen kun ei tee töitä palkalla joka ei riitä elämiseen. Tunari unohti että 100 000 tekee töitä 9 euroa+päiväraha. Siis ilman huonoakaan palkkaa. Ja vaikka joka ikinen avoin paikka täytettäisi työttömiä olisi silti vähintään 300 000.

Vierailija
26/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Häkkänen tainnut luutuun koskea ikinä. Pitää paikkansa, ettei se vaadi pitkää ja vaikeaa koulutusta. Mutta koulutusta ja tietämystä kuitenkin: siivoustekniikoista, aineista, materiaaleista ,laitteista... Sen lisäksi työ on hyvin fyysistä. Tuollainen kynäniska ei montaa tuntia jaksaisi ammattilaisen tahtia.

Haluaisin nähdä Antin valitsemassa pesuaineita ja siivousvälineitä kohteessa, jossa on kivilattioita, linoleumia, parkettia ja vinyyliä. Kun ei riitä, että on moppi ja vettä. Pitää tietää esim. materiaalin vesikestävyys ja pH-sieto.

Mutta Antin on helppo heittää, kun Antti on aika kaukana todellisuudesta seilaava kermaperse. Tekniikan akateeminen olen itsekin, mutta joskus rahoittanut opiskelua siivoamalla. Osaa vähän arvostaa muutakin kuin paperinpyörittelyä ja äänihuulten heiluttelua isolla palkalla.

Vierailija
27/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on siivooja. Vai koska nimeke muuttunut siivoajaksi?

Titteli on nykyään laitoshuoltaja.

Vierailija
28/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on siivooja. Vai koska nimeke muuttunut siivoajaksi?

Titteli on nykyään laitoshuoltaja.[/quote

Tai siistijä.

Vierailija
29/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihankun niitä töitä tultaisiin kotiovelle tuomaan. Ehei kun se ei ole niin. Mä menisin kuuraan vaikka pönttöjä kaheksan tuntia päivässä, jos mä saisin sellaisen työpaikan ja vieläpä jos se oikeen tarjottimella mulle tuotaisiin. Ei vaan millään onni potki mua, ei ole kuulunut mitään paikkaa vaikka hakemuksia viikossa laitan kymmeniä. Eikä ole edes sarjatuotantohakemuksia. Eilen juuri katselin siivoojan työtä, siihenkin vaativat 2 vuotta kokemusta siivoojan työstä ja koulutusta, oikeasti?? Eikö siihenkään riitä, että tekisi ahkerasti ja huolellisesti. Harmittaa ettei pääse edes haastatteluihin näyttämään potentiaaliani. Olisin hyvä työntekijä.

Vierailija
30/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005091984.html

– Jos siivoajia ei esimerkiksi löydy Suomesta töihin, onhan se aika erikoinen tilanne. Ei se nyt kamalan suurta ammattitaitoa vaadi. Siihen on kuitenkin koulutettavissa ihmisiä.

Häkkäsen mukaan valtiovarainministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön selvitysten mukaan on kymmeniätuhansia työpaikkoja auki.

Kansanedustaja voi varmaan itse sitten näyttää esimerkkiä "vietä kuukausi siistijänä" katsotaan miten hyvin tuntee kaikki pesuaineet ja tietää miten homma tehdään hygieenisesti ja mitä ainetta käytetään millekkin materiaalille ja missäkin paikassa jne. En ole itsekkään siistijä, mutta en usko että se nyt ihan niin helppoa kuin herrä isokenkäiset luulee. Puhumattakaan että työ on fyysisesti äärettömän raskasta.

Vierailija
31/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perushuttua eli työtön on syyllinen kun ei tee töitä palkalla joka ei riitä elämiseen. Tunari unohti että 100 000 tekee töitä 9 euroa+päiväraha. Siis ilman huonoakaan palkkaa. Ja vaikka joka ikinen avoin paikka täytettäisi työttömiä olisi silti vähintään 300 000.

Minä tulen todennäköisesti joutumaan tuollaiseen puolen vuoden (orja)työvoimakoulutukseen. Ahdistaa ihan helvetisti.

Vierailija
32/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs se palkka? Saan nyt ansiosidonnaista käteen 1400 eur / kk. En mä lähe millään pikku paljolla töihin jos saan ton saman tai jopa vähemmän tekemällä töitä.

Nykyisin sovitellun päivärahan ja ansiotulojen yhteenlaskettu summa voi olla korkeintaan päivärahan perusteena olevan palkan suuruinen. Eli jos olet tienannut vaikka 2500€ ja nyt työttömänä saat ansiosidonnaista 1400€, niin sinun on mahdollista työskennellä osa-aikaisesti ja saada lisäansioita. Jos tienaat 300€, päiväraha ei vielä tipu. Siitä ylöspäin ansiotulot pienentävät päivärahaa 50%, eli jos tienaat 600€, saat päivärahaa 1250€ eli palkan kanssa yhteensä 1850€. Jos tienaat 1000€, saat päivärahaa 1050€ eli palkan kanssa yhteensä 2050€. Joko alkaa kiinnostaa?

Vierailija
33/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikös se ole työnantajankin etu etteivät työhaluttomat tule töihin lorvehtimaan? Kuinka moni työntaja on vuosikymmeniä nesteessä vakituisten työntekijöiden kanssa, jotka tekevät vain murto-osan siitä mitä pitäisi, kun työpäivät kuluvat tupakalla/kahvilla/seurustellessa/"sairastaessa" tai lasten "sairastaessa" tms?

34/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta suomalaiselle työttömällä on se, että joutuu töihin.

Vierailija
35/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee siivousta esim. 20 tuntia kuukaudessa niin eihän sillä elä tietenkään.

Ja EU:ssahan on avoimet työmarkkinat joten esim. Baltian maista tulee paljon siivoojia. Heille se voi kannattaakin koska he tulevat Suomeen vain väliaikaisesti töihin useimmiten ja heidän omissa maissaan palkan ostovoima on ihan toinen kuin Suomessa.

Onpa liikkunut juttuja ettei suomalaiset edes kelpaa monille siivousfirmoille koska työnantaja pelkää että suomalainen vaihtaa työpaikkaa heti jos löytää jotain muuta työtä.

Poliitikot eivät oikein tunne reaalimaailmaa tai eivät halua tuntea sitä. Toki kokoomuksessakin osa tuntee paremmin asiat.

Vierailija
36/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks kaikki aina kuvittelee että siivous on helppoa? :D Olen yhtenä kesänä ollut siivoojana ja sain potkut parin viikon jälkeen koska ei tullut tarpeeksi siistiä tarpeeksi nopeasti...

Vierailija
37/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut edes osa-aikaista kuntosalin siivoustyötä (3hx5pv/vk) vaikka ei tarvittu kokemusta, tutkintoa tai autoa (yleensä VÄHINTÄÄN yhtä näistä vaaditaan). Olen ihan normaali 22v nainen normaalissa kunnossa (ei lihaksia, mutta ei rasvaakaan).

Ja mistäköhän johtuu? Ehkäpä siitä, että samaa paikkaa hakee myös ne joilla on jo kokemusta ja tutkintoa. Itselleni kaikista loogisin vaihtoehto on korkeakoulu. Ei minua työllistetä muuten kuin osa-aikaiseen tai määräaikaiseen, mutta auta armias jos esim. avoimessa yliopistossa käyt kurssilla (vaikka maksat itse)! Työkokeilussakin olin ja periaatteessa se oli vain tekemistä minulle koska minulla ei ole mitään tutkintoa joten lisää töitä en saa. Hätäsijaisuuksia olisin saanut, mutta niitä olisi niin harvoin (jos kukaan muu ei tule silloin kun kaikki muut paitsi yksi on sairaana) että ei mitään järkeä sotkea tukia sen takia.

On ihan selkeää ettei päättäjillä ole itsellä mitään hajua asioista. Plus kun katsoo työpaikkailmoituksia niin todella moni on ns. ilmaisen työvoiman huijaus tai on näitä sarjahakijoita eli kukaan ei viihdy.

Vierailija
38/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt on tämä sama risusavotta-läppä vähän eri muodossa.

Miten syvästi voikaan ihminen vihata näitä ihraisia ja omahyväisiä kusipäitä...

Vierailija
39/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin oon ajatellut. En ymmärrä siivouskoneista yhtään mitään. Enkä osaa ajaa autoa, koska en omista korttia. Ja lakanoiden vaihto kestää tosi kauan. Niin et jos ajattelee vaikka hotellisiivousta, varmaan mäkin saisin potkut aika pian kun olisin sotkeutunut niihin lakanoihin jumiin ....

Vierailija
40/78 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulen todennäköisesti joutumaan tuollaiseen puolen vuoden (orja)työvoimakoulutukseen. Ahdistaa ihan helvetisti.

Puolivuotta on äkkiä lusittu. Vaikka onhan nuo 9 euron orjailut väärin miten tahansa tarkasteltuna. Niiden avulla vältetään palkkaamasta ihan oikealla palkalla. Esim. kiinteistöhuolto firmat käyttää paljon orjia. Se on sitä voiton maksimointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän