Lue keskustelun säännöt.
Onko saksanpaimenkoira kaikkein luotettavin iso koira?
16.02.2017 |
Haluaisin ison palvelukoiran. Minulla on sairaus ja haluaisin koiran seurakseni, turvakseni, ilokseni ja liikuttajakseni. Olen liikunnallinen muutenkin.
Vuosien varrella on tullut uutisia koirista jotka ovat raadelleet ihmisiä, lapsiakin Suomessa. Ne koirarodut ovat olleet amstaff ja rottweiler. En ole kertaakaan lukenut uutista, että saksanpaimenkoira olisi tehnyt jotain väärää.
Olisiko saksanpaimenkoira luotettavin, vakain ja kunnollisin iso palvelukoira? Lällykät rodut, kuten noutajat, eivät kiinnosta minua. Haluan älykkään, rohkean ja kovan koiran.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
On, ajatuksesi on todella nurinkurinen. Syy siihen on, että huolimatta tiettyjen pehmo-koirankouluttajien kirjojen väitteistä huolimatta koiralaumoissa johtajuutta ei osoiteta yleensä kiltteydellä ja johdonmukaisuudella, vaan ihan silkalla voimalla ja tarvittaessa väkivallallakin jos joku alkaa nenille hyppimään. Tämä käytös on koirien geneettisessä perimässä, eikä koirat arvosta heikommaksi katsomaansa, eivätkä pidä tätä johtajana.
Riippuu koiran rodusta ja luonteesta, kuinka katastrofaalista se on että koira pitää itseään johtajana. On pehmeitä koiria, jotka on aika kilttejä johtajia eivätkä aiheuta ongelmia silti, kohtelevat heikkoa omistajaa vähän kuin suojeltavaa pentua. Useimpien koirien kanssa heikko omistaja aiheuttaa jonkinlaisia ongelmia tietyissä tilanteissa, esim. koira voi välillä haluta näyttää valtaansa ja vahvistaa johtajuuttaan esim. murisemalla kun ihminen haluaisi tulla sohvaan, ja nauttii jos ihminen ei uskalla silti tulla väkisin. Tai se voi karkailla joksikin aikaa ja tahallaan olla kuulematta "alaisensa" luoksetulokäskyjä yhtään ennen kuin sitä huvittaa. Ja sitten on niitä terävä- ja kovaluontoisia koiria, joiden kanssa on täysi katastrofi jos päätyy asemaan jossa koira tietää olevansa vahva ja omistajan olevan heikko. Sakemanneilla on vahvat laumavietit ja siksi voi olla aika suuri todennäköisyys että tulee sellainen joka tilaisuuden tullen pyrkii johtajaksi.