Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko saksanpaimenkoira kaikkein luotettavin iso koira?

Vierailija
16.02.2017 |

Haluaisin ison palvelukoiran. Minulla on sairaus ja haluaisin koiran seurakseni, turvakseni, ilokseni ja liikuttajakseni. Olen liikunnallinen muutenkin.

Vuosien varrella on tullut uutisia koirista jotka ovat raadelleet ihmisiä, lapsiakin Suomessa. Ne koirarodut ovat olleet amstaff ja rottweiler. En ole kertaakaan lukenut uutista, että saksanpaimenkoira olisi tehnyt jotain väärää.

Olisiko saksanpaimenkoira luotettavin, vakain ja kunnollisin iso palvelukoira? Lällykät rodut, kuten noutajat, eivät kiinnosta minua. Haluan älykkään, rohkean ja kovan koiran.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ovat yksilöitä. Rotu ei kerro kuin osan totuutta. 

Saksanpaimenkoirat on jalostettu lonkkavikaisiksi, joten varaudu menettämään se parin vuoden jälkeen.

Vierailija
2/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrador on myös hyvä valinta. Ei tosinkaan välttämättä mitään suojeluviettiä omaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labrador on myös hyvä valinta. Ei tosinkaan välttämättä mitään suojeluviettiä omaa :D

Oho, tais mennä multa ohi et nimenomaan sanoit ettet halua noutajaa:D pahoittelut

Vierailija
4/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnevikaisia ja arvaamattomia, vihonviimeinen koira jonka itse ottaisin.

Vierailija
5/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on iso ego pitää olla bemari ja susikoira.

6/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpaimenkoira on suosittu rotu ja niitä on monenlaisia. Aivan uskomattoman hienoja ja hyviä koiria, mutta ikävä kyllä myös koiria, jotka eivät ole terveydellisesti eivätkä luonteeltaan kovinkaan kummoisia. Olennaista on valita kasvattaja huolella! Onko sinulla kokemusta koirista, haluat kovan koiran, pystytö myös kasvattamaan ja kouluttamaan sellaisen?

Vierailija
7/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ainakin yksi luotettavimmista sanon minä, mutta ehdottomasti riippuu mistä koiran hommaat, noita kasvattajia kun on laidasta laitaan kun kyseessä on näin yleinen rotu. Ja toki se miten koiran kasvatat ja koulutat vaikuttaa hyvin paljon lopputulokseen.

Vierailija
8/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin asuu kolme sussaria, kaikilla jonkin asteinen luonnevika. Eivät yksikään tottele omistajaansa muiden koirien läheisyydessä vaan pomppivat ja räyhäävät hihnassa jopa kaksin jaloin seisten ja kiskoen. Kamalaa katsottavaa. En usko että nuo kaikki kolme ovat vain huonosti opetettuja, kahta ulkoiluttaa eri miehet. Oma keskikokoinen urokseni ei onneksi välitä tai provosoidu toisten räyhäämisestä vaan kävelee kiltisti vain hihnassa noiden skitsokoirien ohi. 

Mikä aloittajan koirakokemus on? Jos ei ole kokemusta vahtikoiran kasvatuksesta, ensikoiraksi sellainen ei kyllä monelle sovi. Myöskään rotu ei takaa, ettei koira olisi täysi lössykkä. Tiedän yhden rotikan, joka piileskelee omistajansa selän takana jo chihun räkätyksen vuoksi ;) 

Vierailija
9/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgianpaimenkoira sopii kuvaukseesi, mutta en sano että sakemanni sitä huonompi vaihtoehto olisi .

Vierailija
10/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla ei ole auktoriteettia. Kun olin työharjoittelussa päiväkodissa, taaperoikäiset lapsetkin pompottivat minua. Tarvitseeko saksanpaimenkoiran kanssa olla kovaääninen ja lujaluontoinen emäntä, fyysisesti isokokoinen? Minusta kun ei luonnostaan ole sellaiseen. 

Olen luonteeltani enemmänkin arka, mutta eikö koira opi siihen, että minä olen emäntä ja minua tulee totella, vaikka olenkin arka ja hiljainen?

Haluaisin että koira olisi se vahva meidän suhteessa. Onko ajatukseni ihan nurinkurinen?

Mitä rotua sitten suosittelisitte minulle? Minusta saksanpaimenkoirat ovat söpöimpiä, uljaimpia ja "miehekkäimpiä". Sen takia haluaisin sellaisen.

Vierailija
11/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista vuotiaan sakemannin omistajana voin todeta, että sakemanni on mitä paras renki, mutta isännäksi sitä ei pidä päästää. Sakemannin kanssa saa aika pamjon nähdä vaivaa koulutuksen ja auktoriteettiaseman kanssa. Toki sakemanni leimaantuu todella kiinni "laumaansa" ja on isäntänsä perskärpänen. Ap et kerro, mikä sairaus sinulla on, mutta palveluskoirarotujen kanssa tarvii voimaa, liikuntaa ja jaksamista, mitä kannattaa miettiä onko sinulla jaksamista kaikelle mitä sakemanni vaatii. Meitä on kaksi tervettä ja nuorta ihmistä ja kyllä tuo koira melkein lapsesta käy.

12/21 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taaperot päiväkodissa pompottivat sinua, sinulle ei sovi koira ollenkaan, rotuun katsomatta. Koiran ja lasten kanssa pitää aikuisen olla auktoriteetti, ei kova ja rankaiseva, vaan ohjaava, rakastava ja jämäkkä. Jos se ei onnistu, voi ottaa pehmolelun. 

Vierailija
13/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpaimenkoira vaatii omistajaltaan jämäkkyyttä, hyvää itsetuntoa, fyysistä voimaa, auktoriteettia.

Vierailija
14/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin tutkimaan toisiakin rotuja ja keskustelemaan eri kasvattajien kanssa.

15/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vikaa lausetta luettuani: ei saksanpaimenkoiraa tuollaiselle. Hanki iso villakoira.

Vierailija
16/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut aina perheessä saksanpaimenkoiria ja nyt itselläni myös oma koira. Parhaimmillaan koiria on ollut neljä samaan aikaan. Muuta rotua en suostu ottamaan. Käyttölinjaisia meillä kaikki olleet.

Joku mainitsi, että lonkkavikaisia joten varaudu luopumaan parin vuoden päästä. Meillä ollut yksi ainoa lonkkavikainen, joka lopetettiin 11 vuotiaana, kun lonkat alkoivat vaivaamaan. Muistaa vain, että alle 1 vuotiasta ei saa hihnalenkittää, etenkään asfaltilla.

Saksanpaimenkoirasta saa todella hyvän, erittäin fiksun ja uskollisen sekä tottelevaisen koiran, mutta töitä ja pitkää pinnaa se vaatii. 2-3 vuotiaana tuntuvat unohtavan kaiken aiemmin opetetun, jolloin kaikki täytyy aloittaa alusta. Mutta kun vaan ei luovuta, niin kyllä se palkitsee myöhemmin. Sen olen huomannut, että mitä kovempi luonne saksanpaimenella on pentuna, niin sitä "parempi" koira siitä aikuisena on tullut. Näin ainakin meillä.

Niin ja muistutuksena: Saksanpaimen vaihtaa karvan kaksi kertaa vuodessa; joulusta juhannukseen ja juhannuksesta jouluun. Eli karvaa lähtee ja paljon, etenkin nartuilta, kun juoksujakin varten vaihtavat karvan.

Vierailija
17/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Collie on mun ehdotukseni.

Vierailija
18/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt vielä tuota koira-asiaa. Kuulostaa vähän siltä ettei sulle sovi mikään koira.

Sieluni silmin näen sut hihnanpäässä piipittämässä kun iso koira vie sinua lenkillä.

Kaikki koirat ovat vaarallisia väärissä käsissä. Kultainennoutajakin saattaa purra jos omistalla ei ole siihen mitään auktoriteettia ja on annettu koiran ottaa johtajan paikka.

Vierailija
19/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ehdottomasti ei sakemannia sinulle !!!

Onko vika koirissa vai omistajissa, en osaa sanoa vaikka veikkaankin että omistajissa. Olen törmännyt yhteen täyspäiseen ja luonteeltaan kilttiin sakemanniin ja ne muut, joihin olen törmännyt, ovat olleet kaikkea muuta. Puhumattakaan niiden jalostuksella pilatusta terveydestä.

Ehdotankin että tutustut rotuihin ihan livenä ja juttelet omistajien kanssa. Kasvattajan valinta on sitten ihan oma projektinsa, johon kannattaa laittaa aikaa ja vaivaa.

Toivottavasti sinulla on joku tuttava, joka ymmärtää koirien päälle enemmän ja tietää myös sinun tarpeesi koiran suhteen.

Vierailija
20/21 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota jos olet aranpuoleinen. Itse tein virheen ja otin rescuena vielä, aikuisena, sakemannin ja olen myös arka ja pienikokoinen nainen. Arki menee ihan hyvin, ja olen saanut koiraa koulutettua palkitsemisen avulla varsin hyvin. Mutta jos tulee tilanne jossa pitäisi koiraa saada hallittua vastoin sen tahtoa, niin turpaan tulee minulle. Kyllä hävetti esim. eläinlääkärissä rokotuksilla kun en pystynyt omaa koiraani hallitsemaan että olisi saatu rokotettua, vaan se puri ja räyhäsi kuin mielipuoli. Rokottaminen jätettiin kokonaan tekemättä koska eläinlääkäri ei halunnut vaarantaa itseään eikä eläintenhoitajaa moisen pedon pitelemisellä  :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi