Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

K-kauppias Hannu uhkaa laittaa porttikiellon alle 16-vuotiaille. Kauppaan ainoastaan vanhemman kanssa.

Vierailija
16.02.2017 |

Opettakaa ne lapsenne käyttäytymään asiallisesti! Aika noloa esim. 15-vuotiaalle teinille joutua äiskän kanssa kauppaan. No siinäpähän oppisivat.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702162200072098_uu.shtml

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eipä tarvitse mennä moiseen puljuun.

Uskon kyllä että teinit ovat kauppiaalle ongelma, mutta eivät varmasti kaikki.

Olet siis joku lähiön pubiruusu, jonka kakaroilla ei ole käytöstapoja?

Päinvastoin.tuohduin vähän, koska lapsi ja ystävänsä ovat yleensä hyvin fiksua porukkaa.

Mutta tietysti ymmärrän, että tällaisella palstalla on vaikea uskoa ihmisiltä löytyvän fiksujakin lapsia.

Mutta sinulla ei ilmeisti ole ymmärrystä niin paljoa, että pässinpäiden ja fiksujen muksujen erottelu on melko haastavaa kaupan ovella. 

Vierailija
62/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ole mitään uutta...

80-90 luvun vaihteessa olin yläastella pienessä Etelä-Suomalaisessa kaupungissa. Koulun viereinen Siwa oli välituntisin täynnä koululaisia ja todella paljon karkkia, limua ja muuta "käveli" kaupasta ulos näiden koululaisten taskuissa ja takkien alla. Muistanpa kerran jopa nähneeni täyden kaljakorin kannettavan ulos.

Kun pääsin lukioon oli kaupan ovessa lappu jossa kiellettiin enemmän kuin kahden koululaisen asioimisen kaupassa samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvenpään Prismassa teinilaumat ovat majoittuneet lasten leikkipaikan viereen. Siellä sitten kiroillaan mahdollisimman kovaäänisesti joka toisen sanan ollessa "VITTU". Liukumäkeen kaadellaan limua ja karkkipapereita yms. heitellään lasten puuhailupaikaksi varatulle alueelle.

On se aivan oikein mukavaa kun puolen tunnin mäenlaskun jälkeen taapero on oppinut uuden sanan ja vaatteet on energiajuomassa ja suussa jonkun toisen puoleksi syömä karkki.

Se on 100% näiden oma vika jos ja kun porttikieltoa tulee.

Vierailija
64/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4328 kirjoitti:

Eipä luulis olevan yhdelläkään K-kaupalla varaa valkata asiakkaitaan. Olis tyytyväinen, että ylipäätään edes joku enää käy ylihintaisia tuotteita ostamassa.

Sitäpaitsi nämä teinithän on muutaman vuoden päästä aikuisia ja siis hänen potentiaalista tulevaa asiakaskuntaansa. Ei voi veikata kovin ruusuista tulevaisuutta kyseiselle kaupalle, jos moiseen touhuun aikoo ihan oikeasti lähteä.

Eipä taida lakikaan hyväksyä moista ikärajaa.

Epäilen, että kovin moni noista nuorista olisi maksava asiakas. Ehkä porukasta 1-2 ostaa jonkun es-energiajuoman eurolla, ja loput sotkee ja varastaa kuoren kymppien-satasien edestä. Onko kannattavaa?

Vierailija
65/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kauppias on ollut alueen pikkulapsiperheitä kohtaan todella mukava, kaupassa on mm. yleisövessa vaikka pieni kauppa onkin, ja kauppias on lahjoittanut perhetapahtumiin tuotteita, järjesti ongintaa ja eläintilaa ostarille aikoinaan jne. En olisi uskonut häneltä moista purkausta, eli kaipa alueen teinit ovat sitten todellakin ärsyttäviä.

Vieressä olevassa koulussa (yläaste) ainakin on sen verran paha kiusaamisongelma, että osa vanhemmista hakee lapsilleen toista koulua kauempaa. 

t. ex-laajislainen

Yleisövessa pienessä K-marketissa? Se on jo saavutus...

Vierailija
66/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vitsa kirjoitti:

Nulikat eivät osaa käyttäytyä. Onneksi meidän uskovaisessa perheessä opetetaan myös muiden kunnioitusta ja huomioon ottamista. Laittakaa lapsenne kuriin, ja opettakaa, mikä on oikein ja mikä on väärin. Jos lapsesi kaikesta huolimatta hölmöilee, antakaa hänelle rangaistus. Rankaista saa, muttei tyhjästä. Siunausta.

Toivottavasti ette ihan noin kspeakatseista asennetta opeta lapsillenne.

Mistä lähtien muiden kunnioittaminen ja huomioon ottaminen on ollut kapeakatseista asennetta? 

Vierailija
67/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kauppias jatkaa.

"Sydämelliset kiitokset antamastanne tuesta tämän erittäin haastavan tilanteen suhteen.

Kuten moni teistä ehkä tietääkin, on meillä kaupan kokoon nähden erittäin mittava kamerajärjestelmä, joka tallentaa kaikki tapahtumat mitä myymälässä tapahtuu. Kameroita on kaikkiaan 64 kpl, joten kauppa on täten suojattu erittäin tehokkaasti. Kameroiden avulla onkin moni läheisen koulu oppilas jäänyt kiinni näpistyksestä, kun epäilty tilanne on tarkastettu tallenteesta ja kuva tekijästä toimitettu koululle.

Lisäksi meillä käy vartija säännöllisesti viikoittain eri aikoina ja hyödyntää kamerajärjestelmää ottaen näpistelijöitä kiinni. Nämä ns. reaaliaikaiset kiinniotot ilmoitetaan aina poliisille, oli kyseessä lapsi tai aikuinen. Mutta jos vartiointia lisättäisiin koko kaupan aukioloajan mittaiseksi, olisi kustannus noin 200000€:n luokkaa. Jokainen ymmärtää, ettei tuollaiseen ole mahdollisuutta lähteä.

Kun selvitämme epäiltyä tapahtumaa kaupassa kameratallenteiden avulla, menee siihen helposti 30-60 minuuttia työaikaa, joka on poissa asiakaspalvelusta ja myymälän normaalista päivittäisestä työstä.

Olemme olleet kouluun näpistysten suhteen toistuvasti yhteydessä kaikkien näiden reilun 8 vuoden aikana saadessani toimia kauppiaananne. Myös nämä muutkin tapahtumat on ilmoitettu koululle sekä ala-asteelle että yläasteelle, joten asiaa varmasti käsitellään myös siellä.

Ensi viikko on hiihtoloma, joten tilanne on toivottavasti rauhallisempi. Mutta jos meno jatkuu loman jälkeen samanlaisena, tulen antamaan toistaiseksi porttikiellon kaikille alle 16 vuotta täyttäneille, mikäli he yrittävät tulla kauppaan ilman vanhempiaan.

Kunnioittavasti,

Hannu Roine kauppias K-supermarket Laajasalo"

Vierailija
68/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa, että on jaksanut jo 8 vuoden ajan kestää moista pelleilyä. Ihan varmasti kauppias on tuona aikana tehnyt kaikkensa homman loppumiseksi ja nyt pakon edessä joutuu uhkailemaan porttikiellolla - eihän nyt kukaan yrittäjä haluaisi joutua rajoittamaan maksavien asiakkaiden pääsyä liikkeeseensä..

Vierailija
69/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kiinnosta, vaikka tuollainen tulisi. Kävisin mielelläni tuossa kaupassa jos sattuisin Laajasalossa asumaan.

Vierailija
70/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4330 kirjoitti:

Mun entisessä lähikaupassa oli sama ongelma, kauppias ratkaisi tilanteen niin että sääntönä oli että kouluikäiset saivat tulla kauppaan vain yksi kerrallaan. Perseilyä tapahtui vain porukassa ja yksin osasivat käyttäytyä paremmin.

Kun olin itse yläasteella, tämä sama tehtiin myös meidän yläasteen läheisissä kaupoissa. Kauppaan sai mennä enintään kaksi kakaraa kerrallaan ja reput piti jättää kassan viereen vahdittavaksi. Lisäksi ihan kaikki näpistykset ilmoitettiin poliisille. Ensin kokeilivat sitä, että ilmoittavat koululle, mutta se ei ollut tarpeeksi suuri pelote, joten suoraan poliisille sitten jatkossa. Nämä samat säännöt ovat näissä kaupoissa edelleen käytössä 15 vuotta myöhemmin, joten ilmeisesti ne toimivat.

Vierailija
71/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikaan eräs luokkalaiseni sai jälki-istuntoa, kun oli polttanut tupakkaa vapaa-ajalla, ja opettaja oli nähnyt.

Kauppiaan pitäisi mennä valvontakamerakuvien kanssa kouluun, ja sitä kautta etsiä kakarat sekä vanhemmat. Tosin silloin mammat kiljuu paniikissa, että koululla ei ole mitään oikeuksia puuttua vapaa-ajalla tapahtuneisiin juttuihin...

Vierailija
72/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järjetöntä tietyn kansanryhmän vainoamista. Suorastaan ikärasistista vihakäytöstä kauppiaalta. Miksiköhän ei  minkään S-marketin pitäjät tai muut kauppiaat koskaan kilahtele? Miksi ne on aina K-kauppiaita? 

Vierailija
73/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä av-mammojen kullannuput käyttäytyvät kuin äitinsäkin.

No ei kyllä mun lapsi noin käyttäydy. Puhut varmaan omasta kokemuksestasi. Ap

Nimen omaan juuri sinun lapsesi käyttäytyy noin. Se, että et hyväksy totuutta, ei poista nulikan huonoa käytöstä.

Vierailija
74/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua kiinnosta, vaikka tuollainen tulisi. Kävisin mielelläni tuossa kaupassa jos sattuisin Laajasalossa asumaan.

Voit toki asioida tuossa ja muissakin kaupoissa sitten lihavana alkoholistina. Muista monivärjätä likainen tukkasi, viimeistään nyt aloittaa tupakointi ja lopettaa kouluttautuminen. Lisäksi muista tästä eteenpäin aina syyttää muita siitä, että et saavuta elämässäsi mitään. Älä missään nimessä hae syytä itsestäsi. Äläkä näe vaivaa koskaan minkään eteen. Silloin sinun pitäisi tehdä jotain ihan itse. Kun vaivut tasollesi sinun on helppo elää ja muut voivat nostaa omaa itsetuntoaan kustannuksellasi, kun sattumalta näkevät sinua joskus ohimennen. Voivat todeta, että kyllä meillä sentään menee hyvin.

Vierailija
75/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4328 kirjoitti:

Eipä luulis olevan yhdelläkään K-kaupalla varaa valkata asiakkaitaan. Olis tyytyväinen, että ylipäätään edes joku enää käy ylihintaisia tuotteita ostamassa.

Sitäpaitsi nämä teinithän on muutaman vuoden päästä aikuisia ja siis hänen potentiaalista tulevaa asiakaskuntaansa. Ei voi veikata kovin ruusuista tulevaisuutta kyseiselle kaupalle, jos moiseen touhuun aikoo ihan oikeasti lähteä.

Eipä taida lakikaan hyväksyä moista ikärajaa.

Ja näillä ihanilla mussukoillako on mielestäsi ruusuinen tulevaisuus?

Vierailija
76/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järjetöntä tietyn kansanryhmän vainoamista. Suorastaan ikärasistista vihakäytöstä kauppiaalta. Miksiköhän ei  minkään S-marketin pitäjät tai muut kauppiaat koskaan kilahtele? Miksi ne on aina K-kauppiaita? 

On niitä muitakin mutta eivät tule julkisuuteen.

Kauppiaiden esiintulo on perustellumpaa koska he maksavat itse kaiken hävikin.

Vierailija
77/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä juttu ollenkaan tuo porttikielto, suurin osa lapsista ja nuorista on kauppiaan itsensäkin mukaan kunnollisia.

Olisi koulun tehtävä pitää lapset koulupäivän aikana koulun alueella ja poliisin tehtävä huolehtia siitä, että näpistelijät saavat rangaistuksensa (käytännössä alle 15-vuotiailla asia menee lastensuojelun hoidettavaksi). Se mitä vanhemmat voisivat tehdä on se, että kävisivät yhdessä lastensa kanssa kaupassa, jolloin lasten kynnys häiriköidä kasvaisi varmasti suuremmaksi. On tietysti vanhempia, joita asia ei kiinnosta, mutta nämä joutavatkin sitten päätyä lastensuojelun opastukseen.

Vierailija
78/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä av-mammojen kullannuput käyttäytyvät kuin äitinsäkin.

No ei kyllä mun lapsi noin käyttäydy. Puhut varmaan omasta kokemuksestasi. Ap

Nimen omaan juuri sinun lapsesi käyttäytyy noin. Se, että et hyväksy totuutta, ei poista nulikan huonoa käytöstä.

No kerro ihmeessä, miten 1-vuotias kärryissä istuva taapero käyttäytyy kaupassa huonosti? Ehkä huutamalla ja kiukuttelemalla, no joo se on koettu monta kertaa, mutta ei tuon ikäinen vielä pysty sellaisiin tekoihin kuin tapauksen teinixit. Ainoastaan mölyllistä häiriötä voi aiheuttaa muille kaupassa olijoille. Kyllä minä tiedän tasan tarkkaan ettei mun lapsi ainakaan perseile tuolla tavalla kuin tapauksen nuoriso. Ap

Vierailija
79/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi teini-ikäistä lasta, jotka ihan taatusti käyttäytyvät kaupassa asiallisesti, samoin kuin kaverinsa, jotka tunnen kaikki hyvin (käymme myös yhdessä kaupassa lasten kanssa). Jos tuohon meidän lähikauppaan tulisi porttikielto alle 16-vuotiaille, niin lakkaisin itsekin käymästä siellä. Minun lapseni eivät ole millään tapaa vastuussa toisten lasten käytöksestä enkä minä ole millään tapaa vastuussa toisten vanhempien kyvyttömyydestä kasvattaa omia lapsiaan, joten miksi ihmeessä meitä siitä rangaistaisiin?

Suomessa on omituinen ja hyvin vihamielinen kulttuuri lasten ja nuorten suhteen, ei mitään muuta ryhmää saisi kohdella tällä tavoin yleistäen ilman, että se katsotaan syrjinnäksi.

Vierailija
80/103 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin hyviä uutisia, kannatetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme