K-kauppias Hannu uhkaa laittaa porttikiellon alle 16-vuotiaille. Kauppaan ainoastaan vanhemman kanssa.
Opettakaa ne lapsenne käyttäytymään asiallisesti! Aika noloa esim. 15-vuotiaalle teinille joutua äiskän kanssa kauppaan. No siinäpähän oppisivat.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eipä tarvitse mennä moiseen puljuun.
Uskon kyllä että teinit ovat kauppiaalle ongelma, mutta eivät varmasti kaikki.Olet siis joku lähiön pubiruusu, jonka kakaroilla ei ole käytöstapoja?
Päinvastoin.tuohduin vähän, koska lapsi ja ystävänsä ovat yleensä hyvin fiksua porukkaa.
Mutta tietysti ymmärrän, että tällaisella palstalla on vaikea uskoa ihmisiltä löytyvän fiksujakin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorena saa asiatonta kohtelua palvelutilanteissa, voi hyvissä tuloissa olevana aikuisena kostaa boikotilla.
Tuskinpa nämä perseilevät nuoret ovat tulevaisuudessakaan muuta kuin kuluerä yhteiskunnalle ja kauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun nuoruudessani ollut tuollaista perseilyä. t. 40-vuotias Laajasalolainen
Mun nuoruudessa oli.
T.40-vuotias hervantalainen
Mikä estää laittamasta porttikieltoa pelkästään niille häiriköiville nuorille?
Ottaa päähän tuollainen yleistäminen, vaikka sitten myönnetäänkin, että valtaosa nuorista käyttäytyy hyvin. Tuskin se kauppias kaikille keski-ikäisille miehillekään olisi antamassa porttikieltoa, vaikka muutama vastaavan ikäinen deeku/sekakäyttäjä kävisi säännöllisesti häiriköimässä kaupassa/piha-alueella (näitä nimittäin näkee vähintään yhtä usein kuin huonosti käyttäytyvää nuorisoa kauppojen liepeillä).
Menisi itselläni boikottiin lähikauppa, jos kauppias alkaisi tuollaisia vihjailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorena saa asiatonta kohtelua palvelutilanteissa, voi hyvissä tuloissa olevana aikuisena kostaa boikotilla.
Kyllä, mikäli oikeasti asiatonta kohtelua saa, tässä tapauksessa porttikielto tosin olisi ihan aiheellinen. Harmi vaan ettei varmaan pahemmin pystyä vahtimaan ja tuosta uhkauksesta itsekkäät perseilijät innostuvat vain entistä enemmän. Kun on kotona opetettu että näillä keisareilla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia ja säännöt eivät heitä koske.
Eikö tuo ole ihan samanlaista rasismia kuin se, että väittäisi, että kaikki m******t on terroristeja? Siis että leimataan koko ryhmä eli tässä tapauksessa alle 16-vuotiaat?
Vartija(t) kauppaan ja perseilijät pihalle. Naamat jää helposti mieleen, kun joukko suht pieni. Jatkossa ei mitään asiaa kauppaan ko. tyypeillä. Toimii baareissa, miksi ei toimisi kaupassa. Näin välttyy asialliset nuoret turhalta rangaistukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eipä tarvitse mennä moiseen puljuun.
Uskon kyllä että teinit ovat kauppiaalle ongelma, mutta eivät varmasti kaikki.No niinhän hän kertoi tuossa kyseisessä jutussa, että osa nuorista on ihan asiallisia ja heidän kannalta tilanne on ikävä. Joukkoon vaan mahtuu noita huonokäytöksisiä yksilöitä ja heidän takiaan kaikki nuoret sitten joutuvat kärsimään. Ap
Miten tilanne on ikävä asiallisten nuorten kannalta ja he joutuvat kärsimään? Muuten kuin siten, että kauppias leimaa koko suuren ryhmän muutamien huonokäytöksisten yksilöiden perusteella. Miksi nuoret olisivat jotenkin vastuussa muiden nuorten käytöksestä? Ei ole mikään ihme, että nuorisolle tulee nihkeät asenteet aikuisia kohtaan, jos joutuvat kokemaan useinkin tällaista epäoikeudenmukaisuutta aikuisten taholta.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän tuollainen yleistäminen, vaikka sitten myönnetäänkin, että valtaosa nuorista käyttäytyy hyvin. Tuskin se kauppias kaikille keski-ikäisille miehillekään olisi antamassa porttikieltoa, vaikka muutama vastaavan ikäinen deeku/sekakäyttäjä kävisi säännöllisesti häiriköimässä kaupassa/piha-alueella (näitä nimittäin näkee vähintään yhtä usein kuin huonosti käyttäytyvää nuorisoa kauppojen liepeillä).
Menisi itselläni boikottiin lähikauppa, jos kauppias alkaisi tuollaisia vihjailemaan.
Eihän kakaroilla edes pitäisi olla mitään asiaa kauppaan koulupäivän aikana. Koulussa on ruokaa, ja äityleiden ei pitäisi antaa näille es-jonneille ja es-jonnettarille rahaa laisinkaan, koska ne menee paskaruokaan, karkkeihin, pullaan ja eeässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kakaroilla edes pitäisi olla mitään asiaa kauppaan koulupäivän aikana. Koulussa on ruokaa, ja äityleiden ei pitäisi antaa näille es-jonneille ja es-jonnettarille rahaa laisinkaan, koska ne menee paskaruokaan, karkkeihin, pullaan ja eeässään.
Eikä meidän pitäisi anonyyminä haukkua täällä nuoria kakaroiksi ja jonneiksi.
Tekee vain meistä asiattomia.
Osaa ne (oletettavasti) aikuisetkin, pari kertaa olen lähikaupassa vienyt rikkoutuneen tuotteen kassalle, esim. jogurttipurkki joka pudonnut ja mennyt rikki ja oli nostettu vaan takaisin hyllyyn. Ja kerran joku oli pudattunu jonkun lasipullon juomahyllyn eteen, eikä ollut voinut kassalle sitä sanoa, minä sitten sanoin samalla kun sinne menin, että jollakin pudonnut.
Aivan ihme hommaa, mutta mitä aikuiset edeltä sitä pienetä perässä, ei oteta vastuuta mistään. Itse olisin valmis vaikka korvaamaan särkemäni tuotteen, vaikka tuskin sitä kaupassa edes vaatisivat, mutta itseppä olen mämmikoura jos jotakin rikon, ei sen kauppiaan piikkiin kuulu mennä.
Vierailija kirjoitti:
Osaa ne (oletettavasti) aikuisetkin, pari kertaa olen lähikaupassa vienyt rikkoutuneen tuotteen kassalle, esim. jogurttipurkki joka pudonnut ja mennyt rikki ja oli nostettu vaan takaisin hyllyyn. Ja kerran joku oli pudattunu jonkun lasipullon juomahyllyn eteen, eikä ollut voinut kassalle sitä sanoa, minä sitten sanoin samalla kun sinne menin, että jollakin pudonnut.
Aivan ihme hommaa, mutta mitä aikuiset edeltä sitä pienetä perässä, ei oteta vastuuta mistään. Itse olisin valmis vaikka korvaamaan särkemäni tuotteen, vaikka tuskin sitä kaupassa edes vaatisivat, mutta itseppä olen mämmikoura jos jotakin rikon, ei sen kauppiaan piikkiin kuulu mennä.
Aika pientä tuollainen tavaroiden putoaminen verrattuna jutussa mainittuihin asioihin. Pudotus voi tapahtua ihan vahingossakin. Toki siitä olisi asiallista ilmoittaa myyjälle, mutta korvata ei tarvitse ellei tahallaa riko tuotetta. Tänään tapahtui pudotus niinkin, ettei kukaan edes hipaissut tuotetta. Remolada(tai jotain sinnepäin)kastike vaan luiskahti hyllyltä alas, vaikka vain seisoin hyllyn edessä ja lähellä ei ollut muita. Oli suhteellisen hämmentävää. Onneksi purkki säilyi ehjänä. Nostin sen takaisin hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupassa on useasti kakkos-kolmosluokkalaisiakin pyörimässä ja ostelemassa esim karkkia koulupäivän jälkeen. Että kyllä sitä nykyään aika nuoretkin päästetään aika itsenäisesti kauppaan ilman vanhemman valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun nuoruudessani ollut tuollaista perseilyä. t. 40-vuotias Laajasalolainen
kyllä vantaalla oli kaikenlaista perseilyä jo -80luvun lopussa,sotkemista,varastamista,paikkojen rikkomista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä meidän pitäisi anonyyminä haukkua täällä nuoria kakaroiksi ja jonneiksi.
Tekee vain meistä asiattomia.
Jutun nuorien kutsuminen jonneiksi ja kakaroiksi on vielä kaunopuheista.
Pointti viestistäni meni siis kokonaan ohi kukkahattutädiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä av-mammojen kullannuput käyttäytyvät kuin äitinsäkin.
No ei kyllä mun lapsi noin käyttäydy. Puhut varmaan omasta kokemuksestasi. Ap
Niin, ne on ne muut!
Vierailija kirjoitti:
Nuo jonnet eivät tule hyviä tuloja näkemäänkään
Mun entisessä lähikaupassa oli sama ongelma, kauppias ratkaisi tilanteen niin että sääntönä oli että kouluikäiset saivat tulla kauppaan vain yksi kerrallaan. Perseilyä tapahtui vain porukassa ja yksin osasivat käyttäytyä paremmin.