Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen surkea maustamaan ruokia, neuvoja?

Vierailija
16.02.2017 |

Olen aina kuvitellut, että osaan joo tehdä tosi hyvää ruokaa, mutta kissan viikset.

Mulla on käytössä tasan kolme luottomaustetta: suola, viherpippuri ja/tai mustapippuri. Kun hurjaksi heittäydyn, saatan kaataa johonkin sörsseliin rakuunaa!

Yrttien päälle en ymmärrä muuta kuin että tuoreina tosi kalliita, ja maustamisessa on osaamisen lisäksi myös uskalluksen puute. En vaan tajua laittaa tarpeeksi sitä rakunaakaan, että edes maistuisi.

Syytän tästä osalta kaiken maailman maitonaamoille suunniteltuja keittokirjoja, joissa kilon lihapullataikinaan laitetaan teelusikallinen suolaa ja puolikas pippuria.

Miten voisin oppia maustamaan paremmin ja hoksaamaan, mitkä maut sopivat yhteen ja mitkä eivät? Onko olemassa jotakin asialla omistautunutta nettisivua?

T. käsikokki

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mausteiden käytöstä huolimatta ruoasta ei tule riittävän maukasta, vika voi olla vanhaksi menneissä mausteissa. Muutaman vuoden lämpimässä kaapissa seissyt kuivattu yrtti tai jauhettu korianteri ei enää paljon makua anna.

Vierailija
22/22 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän paljon mausteita ruuissa, erityisesti yrttejä mutta jos kokeilen jotain uutta reseptiä (esim intialaista currya ) teen ensimmäisellä kerralla miedompaa ja käytän 1/2 tai 2/3 mausteista. Seuraavalla kerralla tiedän että voin maustaa reippaamminkin.

Savupaprika on erinomainen mauste mutta tosi voimakas maku josta kaikki ei välttämättä tykkää, sen kanssa olisin varovainen alussa.

Chilihipuilla (peperoncino) tai tuoreella chilillä saa potkua ruokaan, annostuksen oppii kokeilemalla. Chilijauhetta en ymmärrä, se ei maistu miltään??

Kuivattuja yrttejä on helppo käyttää - esim Provencen yrttiseos käy loistavasti tomaattipohjaisiin ruokiin.

Valkosipulista jos pitää niin siinä myös loistava mauste.

Kalalle yrteistä tilli ja ruohosipuli ihan vakiot

Kana ja possu tykkää tuoreesta rosmariinista, paistinperunat ja uunijuurekset samoin! Uunipunajuuriin ripottelen timjamia.

Kokeilemalla oppii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla