Milloin Alzheimeria sairastava kotihoidosta laitoshoitoon?
Olen huolissani äitini pärjäämisestä kotona. Hän on 86v., Alzheimer diagnosoitu 4 vuotta sitten. Tilanne on huonontunut selkeästi viimeisten kuukausien aikana, hän unohtaa sovitut asiat, ei muista vuotta (päivistä ja kuukausista puhumattakaan), ei muista oikein syödä vaan ruoat unohtuvat kaappiin ja pilaantuvat, laskut jäävät maksamatta, koska hän hukkaa papereita ja heittää toisinaan pois avaamattomia kirjeitä, enkä aina ehdi hakemaan niitä heti niiden saavuttua. Hänestä on myös tullut hyvin kiukkuinen, ja pari kertaa hän on käynyt minuun käsiksi - ei mitään mustelmia pahempaa kylläkään. Kotihoito käy aamuisin antamassa lääkkeet, aamulääkkeiden oton valvovat, mutta päivä-ja iltalääkkeet on joskus ottamatta ja piilotettu esim. eteisen lipaston laatikkoon josta löytyvät kun käyn katsomassa. Sisareni kuoli tammikuussa syöpään, eikä äiti joko muista, tai ymmärrä asiaa. Soitan äidille päivittäin ja ajan 60 km 3-4 kertaa viikossa katsomaan äitiä, useammin en yksinkertaisesti jaksa - omakin kunto on vaikean fyysisen sairauden vuoksi huono. Kaupungin mielestä äiti vielä selviää, minua hirvittää että hän unohtaa hellan/kahvinkeittimen tm. päälle, ja polttaa koko talon, tai eksyy jonnekin ja paleltuu. Tunnen itseni hirviöksi, kun olen väsynyt ja ärtynyt äidin asioiden hoitamiseen...
AP palaa hetkeksi ketjuun kiittämään neuvoista ja kommenteisa. Äiti vietiin eilen sairaalaan, jossa joutuu näillä näkymin olemaan ainakin parisen viikkoa Oli kaatunut pihalla, ja loukkasi itsensä sen verran pahasti, että kotona oleminen ei tule kyseeseen. Oli myös yrittänyt purra ensihoitajaa...