"Mä en sitten juo mitään alkoholipitoisia juomia" vi**u että yhden ihmisen pitää pilata koko ilta
Muilla oli hauskaa ja yksi nyrpisteli nurkassa fantansa kanssa.
Kommentit (80)
Jos huomaat että joku ei juo, juo vähemmän, juo enemmän jne. ja se ärsyttää, niin et ole selkeästi juonut tarpeeksi.
Mua ei haittaa, jos joku ei juo. Tunnen muutamankin limulinjalla pysyttelevän, ja heidän kanssaan on mukavaa. Mutta kyllähän se tunnelmaa latistaa, jos joku istuu koko ajan suupielet alaspäin tai tuomitsee muiden toimintaa. Joskus se tunnelman pilaaja on sitten taas joku liikaa ottanut.
Olen usein kuskina, joten ravintolassa teen tarjoilijan kanssa pommakkisopimuksen. Kun pyydä "vielä yksi samanlainen", tulee samanlainen. Miksi näyttää nyrpeää naapaa, jollei seura kelpaa - jokaisella on mahdollisuus hakeutua kaltaistensa seuraan!
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä tässä asiassa kamala maa. Jos et halua ryypätä, pilaa toisten illan. Minulla on maksa sairaus jonka takia en juo enää ollenkaan. Useasti illanvietoissa minulle sanotaan jopa "no juo nyt pari! Et sä siihen kuole!" no itseasiassa saatan kuolla!
Suomessa ei saa erottua joukosta koska se tulkitaan monesti niin että pidät itseäsi jotenkin parempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jois minäkään. Mut en kyl istuisi seurassa missä juodaan.
Sama. Mä en olisi edes seurassa missä tupakoidaan.
Ihmeellinen muutenkin tuo juomisvaatimus, hävettääkö se oma ryyppääminen jos joku on selvinpäin vai mitä ihmettä?
Yleensä riippuvaisilla on tuo, että sitä omaa juttua tyrkytetään muille jotta omaa riippuvuutaan on helpompi sietää. "Kaikkihan juo". Siksi alkoholisteille on aina vaikeaa, kun seurueessa on joku joka ei juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jois minäkään. Mut en kyl istuisi seurassa missä juodaan.
Sama. Mä en olisi edes seurassa missä tupakoidaan.
Ihmeellinen muutenkin tuo juomisvaatimus, hävettääkö se oma ryyppääminen jos joku on selvinpäin vai mitä ihmettä?
Yleensä riippuvaisilla on tuo, että sitä omaa juttua tyrkytetään muille jotta omaa riippuvuutaan on helpompi sietää. "Kaikkihan juo". Siksi alkoholisteille on aina vaikeaa, kun seurueessa on joku joka ei juo.
Tuo on niin totta. Juuri sain taas kuunnella alkkiksen perusteluja sille miksi olen väärässä siinä, etten juo, ja että minua häiritsee lähipiirissä esiintyvän alkoholismin lieveilmiöt (kuten tuntikausien jankkaaminen, ympäriinsä oksentelu, raivokohtaukset yms). Kun eihän se alkoholismi mitään ongelmia kenellekään kuulemma aiheuta, joten minun pitäisi vaan lopettaa nipottaminen...
Vierailija kirjoitti:
tuokin riippuu paljon siitä, miten se alkoholista kieltäytyvä käyttäytyy ...aikoinaan olimme baarissa ja mukana oli joku kaverin kaveri joka ei juonut, en tiedä miksi kun ei ollut kuski tai raskaanakaan. no kuitenkin, tämä ihminen pilasi kaikkien fiiliksen tuijottamalla naama kurtussa jäävetensä takaa, edes tanssilattialle ei suostunut tulemaan !
Ai niin tanssiminen!!! :-D Mä oon varmaan oikea totaalinen huonojen kombojen kombo... :-D Oon se, jolla tulee saunassa huono olo ja kuumassa suihkutilassakin, sit en juo alkoholia (muutenkin pää sekaisin...), enkä tykkää tanssia (paitsi lempibändini keikalla). Mulle noi ei ole ongelma ja tykkään silti olla illanvietossa, paitsi silloin, jos melkein jokainen alkaa vängätä jostain: "mikset juo", "tuu ny tanssiin"... En jaksa tommoista, toi on rasittavaa. Miksei voi vain rauhassa olla ja nauttia omalla tavallaan? Vähemmästäkin menis varmaan teilläkin hermo ja nenä nyrpälle? Mitä jos me tällaiset oltais vastaavasti koko ajan: "onks pakko tanssia noin nolosti?", "istuisitte nyt hetken aloillanne", "mitä siellä saunassa tarvii istua", "onko pakko juoda"...
Ja olkaa huoleti: en jaksa enää käydä missään tommosissa, enkä siten ole pilaamassa tediän iltojanne...
Mistä te tiedätte jos henkilöllä on jokin sellainen lääkitys päällä jonka kanssa EI saa ottaa alkoholia? Kaikki kun eivät välitä mistään sekakäytöistä. Tai joku voi mennä ihan sekaisin viinasta ja niistä lääkkeistä ja joutua vaikka teholle? Ei kannata kulkea laput silmillä, tulkita väärin ja kuvitella että joku kuvittelee vaan olevansa muita parempi jos ei juo. Moniko viitsii mainostaa ottaneensa esimerkiksi mielialalääkkeitä, rauhottavia tms. kaikille? Siksi on parempi olla hiljaa ja juoda jotain muuta.
Minä saan migreenin alkoholista, siksi en juo alkoholia illanvietoissa. Muut saavat juoda niin paljon kuin lystäävät, ei ole minulta pois.
Tiedätkö, miksen mä juo? Tätä en ole illanvietoissa viitsinyt toitottaa, etten pilaisi enemmän teidän iltaanne. Oon ollut yli kymmenen vuotta juomatta enkä sitä ennenkään juonut kuin "siiderin tai pari kesässä". Mulla on silti todettu alkoholista riippumaton maksasairaus. Isoisäni ja enoni on kuolleet alkoholin takia ja aika moni muu sukulainen on alkoholisti/alkoholiongelmainen. Itsekin olen riippuvaisuuksiin taipuvainen (herkut, netti). En halua edistää sairauttani ottamalla edes yhtä. Enkä muutenkaan halua juoda. Miksi pitäisi? Se ei kuulu pätkääkään muille, miksen juo. Ole kiltti ja lakkaa jankuttamasta aiheesta tuttavillesi. Niillä on varmasti syynsä. Keskity sä vain itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy (ei ainoa) edellisen parisuhteeni päättymiseen oli, että mies oli juuri tuollainen. Paitsi että yleensä hän ei edes halunnut lähteä minnekään, mutta jos lähdettiin niin hän ei pelkästään osoittanut mieltään korostamalla omaa juomattomuuttaan vaan myös jupisi koko ajan muiden juomisesta. En vaan jaksanut.
Ja ennen kuin kukaan edes alkaa vinoilla omasta juomisestani niin tiedoksi, että en juonut silloin itsekään. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi tehdä siitä numeroa eikä minulle ollut ongelma esimerkiksi skoolata skumpalla ja olla juovinani siitä ja laskea sitten pöydälle. (Useimmiten onneksi tarjolla on alkoholitonkin vaihtoehto.)
Muiden juomisesta ja juomattomuudesta nillittävät ovatkin ihan oma lukunsa, ja suoraan sanottuna ap tuntuu kuuluvan tähän ryhmään. Tottakai se pilaa tunnelman. Mutta on eri asia olla tällainen nyrpeä pahanilmanlintu, kuin vain henkilö joka ei alkoholia käytä. Ja kun jotkut pahoittavat mielensä nimenomaan siitä juomattomuudesta, eivätkä siitä että kyseinen henkilö oikeasti kiukuttelisi naama norsunvitulla koko illan. Kyllä minuakin ärsyttää se, että joku kiukuttelee, sen sijaan ihmisten juomatottumukset useinkaan ei liikuta (poislukien ne jotka kiskaisee niin hirveän kännin että muut joutuvat pitämään heistä huolta).
En kyllä koskaan ole törmännyt henkilöön, joka olisi pitänyt isoa melua juomattomuudestaan (uskon, että näitäkin varmaan on) Melu on syntynyt muiden kummastelusta ja pahimmillaan syyttelystä. Teiniporukassa tälläistä käytöstä osaa odottaa, mutta aikuisten kesken se herättää pientä myötähäpeää...
Sitä voisi varmaan miettiä vähän sitä omaakin ja muun seurueen käytöstä, jos tuntuu, että yksi on nyrpeänä. Ehkä perimmäinen syy ei olekaan siinä alkoholissa?
Kyllähän siihen on saanut tottua, että piikkejä lentää, kun pysyttelee vain vissylinjalla. Olen tullut siihen tulokseen, että se juova porukka, tai ainakin osa siitä, pelkää, mitä näen ja kuulen heidän loppuillan toilailija katsellessani. Turhaan sinänsä pelkäävät, sillä en ole juoruiluun taipuvainen. Jokainen tehkään omat hälmöytensä, mitäpä se minulle kuuluu. Yleensä poistunkin seurasta jo ennen kuin se typerehtiminen alkaa. Yksi työkaveri uhosi aikanaan, että kyllä he vielä minut juottavat, mutta juottamatta jäi!
Mä en juo, koska en vaan pidä alkoholista. En tee asiasta numeroa, ja esim. sukulaiset tietävät sanomattakin että mulle tulee alkoholiton juoma.
Sitten on nämä tietyt (puoli)tutut jotka tekee asiasta hirveän ongelman heti kun tajuavat että mun lasissa on limpparia tms. Et miks en voi ottaa yhtä? En kai oo raskaana? Mikä vaivaa? Ees yksi? Tai pari? Tää on kuule laatutavaraa, varmasti säkin tykkäisit!!! Nämä tulkitsevat myös pelkän "ei kiitos, mulla on ihan hyvä näin", ylimieliseksi vittuiluksi.
Mikäs siinä, ei ole mun päässä se ongelma. Onneksi en joudu olemaan näiden kanssa tekemisissä kovin usein.
Mää lopettelen juopottelua kokonaan.
En ennenkään kyllä ottanut paljoa (kerran /kk tanssimassa ja sillontällön siideri tms kotona), mutta nyt alkaa olla sen verran ärmäkkä lääkitys kipujen vuoksi että oksennan jo parin jälkeen ja vaikka kuinka nättisilleen ottas nii rapula on aivan kauhea.
Ois kiva joskus käydä, vaan minkä teet.
Pakko alkaa treenata ettei sais enää paniikkikohtausta kun menee selvinpäin paikkaan, missä on paljon ihmisiä 😂
Jos jollekkin tulee ongelma siitä, etten ota niin vapaasti voi kokeilla tempasta combin jota minä vedän päivittäin ja päälle viinaa..
Vierailija kirjoitti:
Absolutismin äänitorvet ärsyttää. Sellaiset tyypit, jotka mainitsevat joka käänteessä että hän ei muuten juo. Vuosia sitten minun yo-juhlissa oli yksi erinomainen esimerkki tästä. Serkku oli tällainen äänitorvi. Tullessaan hän varmisti että onhan hänen lasillinen alkoholiton, tämä oli ihan ok. Toki hänen piti saada tarkistaa että varmasti Pommacissa ei ole alkoholia, koska minä olen jo niin kännissä ettei siitä voi olla varma. Olin juonut muutaman siemauksen omasta kuoharilasista. Vieraiden tullessa hän aina tilaisuuden tullen mainitsi juomattomuuden: "niin, mä en tiedä miltä toi maistuu kun mähän olen siis absolutisti" ja "Marja-Pekka, rajoita vähän! Oot kohta juonut koko lasin, mähän en siis juo yhtään". Vieraiden lähdettyä hän jäi, minä olin juonut noin kolme lasillista ja koko ajan sain nillitystä miten en voi leikata itselleni leipää kun olen niin kännissä, anna kun hän ottaa ne lasit kannettavaksi kun mä olen kännissä, en voi laittaa baariin korkkareita kun olen niin kännissä. Ei, en ole humalassa jos juok kolme lasillista yli kuuteen tuntiin. Baarissa tiskille mennessä hänen piti aina tentata baarimikolta että juoma on varmasti alkoholiton koska hän ei juo. Muille nipotti koko ajan miten ovat kaatokännissä ja oikeastiko juovat koko juoman, ei hän ymmärrä tuota kun hän ei juo. Kukaan ei ollut kaatokännissä, juotiin muutamat ja pidettiin hauskaa. Kaikki laitettiin kännin piikkiin, jos laukku putosi penkiltä se johtui kännistä. Jos halusi käydä vessassa, se johtuu kännistä. Tanssiminen on noloa ja johtuu kännistä. Aivan kamala ilta ja hän kyllä pilasi sen meille, ei voinut edes nauraa kun siitäkin tuli kommenttia kuinka kännissä olemme. Kaikki kyllä käveltiin kotiin onnistuneesti ja aamulla ei ollut krapulaa – ihan hirveä känni siis.
Absolutistit jotka vaan eivät juo, mutta eivät tee siitä numeroa on aivan ok. En minäkään jaksa joka baari-ilta juoda ja silloin vaan vähin äänin tilaan sen alkottoman ja se siitä.
Mahdat olla kuiva juhlakalu kun kerkeät tuolla tavalla rekisteröidä vieraiden toimintaa.
Ehkä sillä on joku syy olla juomatta... Tyyppi saattaa olla kännissä väkivaltainen, joten ehkä kaikkien kannalta ihan hyvä, jos korkki pysyy kiinni.
Vain Suomessa.. Mistä muuten johtuu, että ne ketä juo eniten ovat selvänä niin helkkarin tylsää seuraa? Mitään ei osata tehdä, tai mihinkään lähteä ilman viinaa. Ja sitten kun sitä viinaa saadaan, niin itsetunnoton nahjus luulee olevansa supliikki seuramies ja omasta mielestään todella mielenkiintoista seuraa. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa.. Mistä muuten johtuu, että ne ketä juo eniten ovat selvänä niin helkkarin tylsää seuraa? Mitään ei osata tehdä, tai mihinkään lähteä ilman viinaa. Ja sitten kun sitä viinaa saadaan, niin itsetunnoton nahjus luulee olevansa supliikki seuramies ja omasta mielestään todella mielenkiintoista seuraa. Hohhoijaa.
Tiedän kaksi tyyppiä jotka ovat kännissä koko ajan äänessä ja selvänä hiirenhiljaa.
Itse en juurikaan juo, tosin en ole absolutistikaan. Sen verran kyttään muiden juomisia, että pääsen hätiin jos joku meinaa oksentaa tai pissata muualle kuin pönttöön tai ulos. Näitäkin on pari kappaletta nähty.
Joka tapauksessa itse en lähde baariin tai poistun seurasta siinä kohtaa jos humalaisuus alkaa lyödä porukalla yli. Minulla on täysi oikeus olla juomatta, mutta ei minulla ole oikeutta muiden iltaa omalla valinnallani pilata. Itse yritän aina olla mahdollisimman huomaamatta selvin päin, mutta monelle tämä on aivan sietämätöntä. Etenkin appivanhemmilleni on kova paikka kun en ota, vaikka en siitä mitään numeroa tee. Tätä minun on vaikea käsittää, miksi joillekuille on vaikeaa hyväksyä toisen juomattomuus? Minun syyni alkottomuuteen on se, että se maistuu mielestäni pahalta. Maistan alkoholin maun läpi lähes mistä tahansa, se on jotenkin todella läpitunkeva. Juomattomuuteeni ei siis ole mitään moraalista syytä edes, joten ei tarvitse pelätä että yrittäisin olla parempi kuin muut. Miksi siis en saisi olla rauhassa juomatta?