"Mä en sitten juo mitään alkoholipitoisia juomia" vi**u että yhden ihmisen pitää pilata koko ilta
Muilla oli hauskaa ja yksi nyrpisteli nurkassa fantansa kanssa.
Kommentit (80)
Yksi syy (ei ainoa) edellisen parisuhteeni päättymiseen oli, että mies oli juuri tuollainen. Paitsi että yleensä hän ei edes halunnut lähteä minnekään, mutta jos lähdettiin niin hän ei pelkästään osoittanut mieltään korostamalla omaa juomattomuuttaan vaan myös jupisi koko ajan muiden juomisesta. En vaan jaksanut.
Ja ennen kuin kukaan edes alkaa vinoilla omasta juomisestani niin tiedoksi, että en juonut silloin itsekään. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi tehdä siitä numeroa eikä minulle ollut ongelma esimerkiksi skoolata skumpalla ja olla juovinani siitä ja laskea sitten pöydälle. (Useimmiten onneksi tarjolla on alkoholitonkin vaihtoehto.)
Vituttaa kaikki juomattomat, vegaanit, hiilarittomat, laktoosittomat, gluteenittomat ym ym. paskantärkeät erikoisruokavalioiset, joiden pitää aina alleviivata omaa erikoisuuttaan joka vitun kerta. Joillain ei edes olee mitää oikeaa lääketieteellistä syytä jättää jotain tiettyä ruoka-ainetta syömättä vaan haluavat olla omalaatuisia tai eivät muuten vaan tykkää kyseisetä ruuasta. Usein nämä kala-allergikot ovat ihan terveitä ihmisisä, jotka eivät vaan tykkää kalasta. Ovat sitten kehittäneet itselleen "kala-allergian", ettei tarvitsisi syödä normaalia ruokaa.
Pitäisi Suomeenkin tulla sota ja pula-aika taas niin alkaisi porukalle maistumaan normaali ruoka.
Kuka nykyään enää edes vetää kännejä? Ei kai kukaan aikuinen ihminen? Eikö känniläistä nolota, kun muut seurustelevat sivistyneesti ja känniläinen örisee eikä enää osaa osallistua keskusteluun, tai pahimmassa tapauksessa laukoo jotain vähä-älyistä, jota häpeää huomenna? Mieluummin absolutisti..
Mä olen puolestani istunut iltaa seurassa, missä illan emäntä vahti koko ajan tarkkaan kuinka paljon kukin joi. Muut humaltuivat. Hän vain tarkkaili jokaisen "loppasuuta". Moralisti. Mitä kenellekin kuuluu kuinka paljon tai ei ollenkaan joku juo?
Just tämä on vialla suomalaisessa alkoholikulttuurissa. Kai jokainen saa tehdä valintansa. Mutta se, joka pilaa iltansa sen vuoksi, että seurassa joku ei juo - tällä ihmisellä itsellään on alkoholiongelma. Juopottelussa näyttää olevan jokin kollektiivinen taso, mitä en ymmärrä. Enkä kyllä ymmärrä sitäkään, että joku viettää iltansa toisen juomista tai juomattomuutta tarkkaillen. Että vaikka päällisin puolin on vapaata, niin jokin kontrolli ja seuraaminen on koko ajan läsnä pinnan alla.
Itse olen joutunut tämän tarkkailun alle siksi, että tein elämäntapamuutoksen. Vähensin alkoholinkäytön minimiin. Kun sitten kerran erään kerran join hieman enemmän (elämäntapamuutoksen jälkeen), niin sain kokea todellista halveksuntaa eräältä ihmiseltä. "Minähän sanoin ettei tuo kestä kauaa...". Siis alkoholin vähentäminen. No - seuraavan kerran istun kokonaan vesilinjalla...
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy (ei ainoa) edellisen parisuhteeni päättymiseen oli, että mies oli juuri tuollainen. Paitsi että yleensä hän ei edes halunnut lähteä minnekään, mutta jos lähdettiin niin hän ei pelkästään osoittanut mieltään korostamalla omaa juomattomuuttaan vaan myös jupisi koko ajan muiden juomisesta. En vaan jaksanut.
Ja ennen kuin kukaan edes alkaa vinoilla omasta juomisestani niin tiedoksi, että en juonut silloin itsekään. En kuitenkaan kokenut tarpeelliseksi tehdä siitä numeroa eikä minulle ollut ongelma esimerkiksi skoolata skumpalla ja olla juovinani siitä ja laskea sitten pöydälle. (Useimmiten onneksi tarjolla on alkoholitonkin vaihtoehto.)
Muiden juomisesta ja juomattomuudesta nillittävät ovatkin ihan oma lukunsa, ja suoraan sanottuna ap tuntuu kuuluvan tähän ryhmään. Tottakai se pilaa tunnelman. Mutta on eri asia olla tällainen nyrpeä pahanilmanlintu, kuin vain henkilö joka ei alkoholia käytä. Ja kun jotkut pahoittavat mielensä nimenomaan siitä juomattomuudesta, eivätkä siitä että kyseinen henkilö oikeasti kiukuttelisi naama norsunvitulla koko illan. Kyllä minuakin ärsyttää se, että joku kiukuttelee, sen sijaan ihmisten juomatottumukset useinkaan ei liikuta (poislukien ne jotka kiskaisee niin hirveän kännin että muut joutuvat pitämään heistä huolta).
Silloin kun join, kuvittelin että niillä jotka eivät juo on jotenkin ihan tajuttoman tylsää. Nyt kun en enää juo, olen huomannut että kyllä minulla yhtä hauskaa on kuin humalassakin. Ihan yhtä lailla on mukava nähdä kavereita ja kuunnella heidän juttujaan. Viimeksikään kukaan ei edes maininnut juomattomuuttani, liekö edes huomasivat mitään. Siinä vaiheessa on äänenkorkeus alkaa kasvaa ja jutut alkaa mennä mahdottomiksi niin lähden suosiolla kotiin. Joskus kyllä lähden baariinkin, mutta jos kaikki kaverit on liian humalassa niin ei niitä juttuja jaksa.
Eli ymmärrän kyllä jos ärsyttää kun joku nyrpistelee nurkassa. Ärsyttäisi se minuakin. Mutta silloin en kyllä ymmärrä että miksi se henkilö on vaivautunut edes paikalle, hänellä olisi kotona varmasti paljon kivempaa. Ellei hän saa jotain ylemmyydentunnetta siitä kun on jotenkin parempi ihminen kuin muut.
AP on selvästi nappomies ja ottaa aina - myös Lauantaina.
Pakkohan yhen on olla ryyppäämättä. Kuski pitää olla.
Nyrpisteliköhän hän oikeasti vai ajattelitko sinä vain hänen nyrpistelevän, kun ei juonut? Itse olin juuri kavereiden kanssa viettämässä iltaa, enkä juonut mitään. Ihan samalla tavoin olin mukana kuin olisin ollut juodessakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi Suomeenkin tulla sota ja pula-aika taas niin alkaisi porukalle maistumaan normaali ruoka.
En tiennytkään, että alkoholi on ruokaa. Saahan sen tietysti jäädytettyä kiinteäksi ja onhan siinä kaloreita. Mutta en laskisi viinajääkuutiota ainakaan normaaliksi ruoaksi.
En käytä juurikaan alkoholia ja sen ei pitäisi vaivata muita. Hankkikaa vain se krapula ihan rauhassa. Mutta ystävänikään eivät juo paljoa niin että ei minun juomatta jättämiseni ole mikään ongelma. Liika juominen on typerää. Sitäpaitsi esim. raskaana olessa ei saa juoda lainkaan. Ja jos olet vauvaa hankkimassa, on hyvä olla varalta ilman.
Jokaisella on itsellään oikeus päättää, että juoko alkoholipitoisia juomia, tai polttaako, vaiko ei.
Tämän pitäisi olla aina se lähtökohta.
Olen itsekin joskus aikoinaan ihmetellyt sitä, että hauskaa voi muka pitää seurassa vain jos ryyppää oikein kunnolla pään täyteen viinaa ihan sinne sammumispisteeseen asti.
Kyllähän siinä toki ongelmia voi syntyä, jos itse omaa raittiit elämäntavat ja kaveripiirillä on toisenlaiset illanviettämissysteemit. Se saattaa tuoda mukanaan aikanaan syviäkin keskinäisiä ristiriitoja.
Voin sanoa omasta kokemuksestani, että olisin nauttinut monesta illasta huomattavasti enemmän tekemällä ihan jotain muuta, kuin sitä känniörveltämistä.
En nähnyt siinä elämäntavassa mitään järkeä, en päätä, enkä häntää. Saatika oliko siitä mitään hyötyä.
En tietenkään moiti, enkä hauku, jos joku haluaa kännätä viikonloppuja myöten.
Ja ehkä kai se on niin, että jokaisen pitää se itse kicksata.
Luulen, että jonakin päivänä jokainen sen jutun pointittomuuden ymmärtää.
Mistä tunnistaa absolutistin? Hän aivan varmasti toitottaa olevansa sellainen jokaiselle vastaantulijalle.
Sama pätee vegaaneihin. Heillä on pakottava tarve kertoa ruokavaliostaan kanssaihmisille.
Suomi on kyllä tässä asiassa kamala maa. Jos et halua ryypätä, pilaa toisten illan. Minulla on maksa sairaus jonka takia en juo enää ollenkaan. Useasti illanvietoissa minulle sanotaan jopa "no juo nyt pari! Et sä siihen kuole!" no itseasiassa saatan kuolla!
Vierailija kirjoitti:
Muilla oli hauskaa ja yksi nyrpisteli nurkassa fantansa kanssa.
Muilla oli hauskaa, ja silti tää yksi onnistui pilata illan?
Oliko tarkoitus siis pitää ikävää?
suomen alkoholi kulttuuri alkoi itseäni hävettäö kuin täytin 20
Absolutismin äänitorvet ärsyttää. Sellaiset tyypit, jotka mainitsevat joka käänteessä että hän ei muuten juo. Vuosia sitten minun yo-juhlissa oli yksi erinomainen esimerkki tästä. Serkku oli tällainen äänitorvi. Tullessaan hän varmisti että onhan hänen lasillinen alkoholiton, tämä oli ihan ok. Toki hänen piti saada tarkistaa että varmasti Pommacissa ei ole alkoholia, koska minä olen jo niin kännissä ettei siitä voi olla varma. Olin juonut muutaman siemauksen omasta kuoharilasista. Vieraiden tullessa hän aina tilaisuuden tullen mainitsi juomattomuuden: "niin, mä en tiedä miltä toi maistuu kun mähän olen siis absolutisti" ja "Marja-Pekka, rajoita vähän! Oot kohta juonut koko lasin, mähän en siis juo yhtään". Vieraiden lähdettyä hän jäi, minä olin juonut noin kolme lasillista ja koko ajan sain nillitystä miten en voi leikata itselleni leipää kun olen niin kännissä, anna kun hän ottaa ne lasit kannettavaksi kun mä olen kännissä, en voi laittaa baariin korkkareita kun olen niin kännissä. Ei, en ole humalassa jos juok kolme lasillista yli kuuteen tuntiin. Baarissa tiskille mennessä hänen piti aina tentata baarimikolta että juoma on varmasti alkoholiton koska hän ei juo. Muille nipotti koko ajan miten ovat kaatokännissä ja oikeastiko juovat koko juoman, ei hän ymmärrä tuota kun hän ei juo. Kukaan ei ollut kaatokännissä, juotiin muutamat ja pidettiin hauskaa. Kaikki laitettiin kännin piikkiin, jos laukku putosi penkiltä se johtui kännistä. Jos halusi käydä vessassa, se johtuu kännistä. Tanssiminen on noloa ja johtuu kännistä. Aivan kamala ilta ja hän kyllä pilasi sen meille, ei voinut edes nauraa kun siitäkin tuli kommenttia kuinka kännissä olemme. Kaikki kyllä käveltiin kotiin onnistuneesti ja aamulla ei ollut krapulaa – ihan hirveä känni siis.
Absolutistit jotka vaan eivät juo, mutta eivät tee siitä numeroa on aivan ok. En minäkään jaksa joka baari-ilta juoda ja silloin vaan vähin äänin tilaan sen alkottoman ja se siitä.
En kyllä ymmärrä ihmisiä ketkä lähtevät paikkoihin missä tiedetttävästi juodaan alkoholia ja sitten voivottelevat koko illan kännisiä ihmisiä tai tuomitsevat jostain nurkasta käsin. Varsinkin baareissa oletuksena ja tarkoituksena on useimmiten jonkinasteisen humalatilan hankkiminen, niin ei kukaan jaksa siellä mitään moralisteja katsella. Jos ei tykkää kännisistä, lähtee tarpeeksi ajoissa kotiin tai valitsee jonkun muun aktiviteetin.
Olen alkoholisti, vaikka en enää juo. En mainosta tätä koskaan. Enkä juuri käy baareissa, mutta voin taata, että silloin, kun mukaan lähden on kaikille parempi vaihtoehto, että en todellakaan juo sitä viinaa! Juon kahvin tai alkoholittoman oluen ja voin hyvin esim. tarjota kavereille (ihan normi)oluet. Himaan lähden usein niin, etteivät kaikki sitä enää edes huomaa. Ja herään aamulla toimintakykyisenä uuteen päivään.
Mun ilta menisi pilalle jos yrittäisin vetää kännit. Se on kumma, että jotkut eivät tätä ymmärrä. Minulla ei ole humalassa hauskaa, alkoholi ei aiheuta minulle samanlaista hyvää oloa kuin suurimmalle osalle sen käyttäjistä. Olen siis joskus juonut, lopettanut ja nyt lopettamisen jälkeen vaikutukset ovat olleet vain epämiellyttäviä. Minun pitäisi siis pilata oma iltani väsymyksellä, epämiellyttävällä ja pahoinvoivalla ololla vain jotta joku kännipoliisi voisi tuntea olonsa mukavaksi. Luulisi että ihmisten tavoitteena olisi se, että kaikilla on hauskaa, eikä se, että kaikki humaltuu.