Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vanhenemisen merkkejä huomasit ikävuosien 20-30 välissä?

Vierailija
15.02.2017 |

En tarkoita että joku 27 v olisi ikäloppu ja toki vanheneminen mielletään vanhusten, aikaisintaan keski-ikäisten jutuksi. Kuitenkin 15-vuotiaalla ja 30-vuotiaalla on eroa, onhan siinä jo tuplasti elettykin.

Olen itse 23-vuotias enkä pysty enää valvomaan kuten ennen. Täysi-ikäistymisen tienoilla pärjäsin onnettomilla yöunilla. Monesti kävin koulussa ja töissä, valvoin koko yön, seuraavana päivänä taas koulua ja töitä. Tottakai väsytti, mutta tuollainen valvominen oli mahdollista.
Nykyään jo yhden yön heikot yöunet vaikeuttavat elämää huomattavasti. Tulee fyysisesti todella huono olo eikä ajatus kulje lainkaan. Jos valvoisin yön, todennäköisesti seuraava päivä menisi seinää tuijottaessa.

Liikunnan määräni ei ole muuttunut mihinkään ja olen alkanut syömään terveellisemmin, mutta silti koen olevani huonommassa kunnossa kuin muutama vuosi sitten.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alkoholinsietokyky on muuttunut. Teininä saatoin vetää hurjia määriä ja olla sammumis/oksennuskunnossa ja kärsin päivän kestäneestä darrasta. Nykyisin tulee jo ajoissa sellainen "nyt en juo enää enempää" olo (usein jo aika pienen määrän jälkeen), mutta valvominen ja kohtuullinenkin juominen väsyttää jopa pari päivää. Ja aikuisen keho muka kestää paremmin juomista. :D

T.27 v ikäloppu :D

Vierailija
22/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan tuntea itseni aikuisemmaksi ja tehdä kypsempiä päätöksiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Alkoholin juomista ei kestänyt enää niin hyvin kuin aikaisemmin kun ikää alkoi olla sen 25v. ja risat. Krapuloista tuli monipäiväisiä. Nyt juominen onkin jäänyt kokonaan pois (35v.). Ei vain ole sen arvoista.

- Vähillä yöunilla pärjääminen alle 25-vuotiaana meni vielä aika hyvin. Sen jälkeen alle 7 tunnin yöunet vaikuttivat jo todella paljon fyysiseen kuntoon ja ajatuksen lentoon. Ei vain pärjännyt enää lyhyillä yöunilla ja yhdet vajaat unet helposti vetivät koko unirytmin sekaisin pitkäksikin aikaa.

- Nyt 35-vuotiaana mulle on tullut pysyvät silmäpussit. Johtunee jatkuvista univaikeuksista, mutta myös iästä.

- Iho on paremmassa kunnossa muutoin kuin ennen. Tasaisempi. Ryppyjä ei vielä oikeastaan ole. Ainakaan sellaisia, mihin itse kiinnittäisin huomiota. Tai sitten nuo silmäpussit vievät "onnistuneesti" huomiota pois muista iän tuomista merkeistä...

Vierailija
24/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla:

-tissit rupsahtaneet kohti napaa, ovat tyhjät nahkapussit

- maha on raskausarpinen, roikkuu sekin tyhjänä nahkapussina

-perse roikkuu surullisena

- allitkin on roikkuvat nahkapussit, prkl.

- särkee niveliä, varsinkin polvet, selkä, kädet, niska. Päänsärkyjä

- ei jaksa mitään eikä mikään kiinnosta.

-naamassa on uureita, akne tuntuu pahenevan vuosi vuodelta. Tukka ohenee, rasvoittuu.

- menkat loppui. Joudun ottamaan estrogeenia.

Olen 31v. Ei paljon naurata :(

Vierailija
25/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ensimmäiset vanhemisen merkit huomasin 38v  kun hiuksia alkoi harmaantua.

Vierailija
26/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnit väheneet/kadonneet nyt 24-vuotiaana kasvoista, kun vielä vuosi takaperin niitä oli useammin. Ensimmäisiä ryppyjä tullut silmän alaluomelle ja kasvojen pyöreys ja sellainen pehmeys hiipunut. En koe enää samanlaista kuolemattomuuden fiilistä kuin mitä vielä noin kaksikymppisenä koin. Huomaan, miten nuorilta fuksit ja pari vuotta yliopistossa opiskelevat tuntuvat verrattuna itseeni sellaisessa hätäisyydessään. Erityisesti vanhenemisen huomaa, kun huomaa baareissa olevansa vain itseään nuorempien ympäröimä. :D Ensi vuonna baariin pääsevät jo 2000-luvulla syntyneet!

Vierailija
27/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 32 v.  lapseton nainen ja täytyy sanoa, että kropassa en oo kyllä huomannut mitään eroa. Olen myös nykyään hoikempi kuin joskus 10 vuotta sitten.

Mitä muutoksia sitten on tapahtunut? Muutokset ovat olleet ehkä enemmän henkisellä puolelle. PMS-oireet ehkä pahentuneet iän myötä. Olen myös "kypsynyt" henkisesti. Samat jutut eivät enää kiinosta kuin parikymppisenä. Esim. bilettäminen ja kännääminen eivät enää nappaa. Alkoholia tulee juotua 1-2 lasillista viiniä ehkä kerran - pari kuussa. Känniin juon itseni ehkä kerran vuodessa, kun nuoruudessa kun tuli biletettyä paljon useammin. Krapula on myös nykyään pahempi kuin nuorena. Mukavuudenhalu lisääntynyt. Enään en lähtisi halpaan hostelliin ulkomaille vaan luksusta sen pitää olla.

Vierailija
28/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut itsessäni mitään muutoksia ikävuosien 20-30 välillä. Itse asiassa en muista tuosta ajanjaksosta yhtään mitään. Saimme kuusi lasta tuossa välissä (ei vakaumuksia, ei lestadiolaisia, vain halu isoon perheeseen).

Nyt olen 40-vuotias, enkä edelleenkään kyllä huomaa vanhenneeni. Ei ryppyjä, en väsy helpommin. Huomaan vanhenemisen ehkä omissa lapsissani ja heidän tekemisissään.

Vierailija
29/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä infektionne laajenee, mikä näkyy erilaisina vaivoina. Jos antibioottia syö säännöllisesti, niin ikääntyminen hidastuu, tosin en nyt puhu jostakin yksinkertaisesta monoterapiasta. Esim. korvatulehduksiin lääkärien määrämä lyhyt antibioottikuuri ei auta oikeastaan mihinkään, vaan valtaosa infektiosta jää piileväksi, ja laajenee iän myötä, jolloin vanhuksina ollaan lopulta kuuroja. Kestää todella kauan että koko infektio saadaan purettua, siihen eivät parin viikon antibioottikuurit auta. Otiitti on biofilmi-infektio, mutta toisaalta siinä on mukana myös sitkeitä solunsisäisiä mikrobeja, kuten keuhkoklamydia.

Vierailija
30/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin naisten vapaaehtoisen asepalveluksen 20-vuotiaana eikä univaje ja metsässä kaiken maailman kantojen päällä nukutut yöt tuntuneet juuri missään. 24-vuotiaana kertausharjoituksissa tuntui maailmanlopulta, kun jopa kahtena yönä sain vain 6 tuntia unta ja selkä huusi hoosiannaa kun nukuttiin pj-teltassa. Vanhuus ei tule yksin, sanotaan.

Nykyisin en kestä sellaisia määriä alkoholia kuin vaikka 22-vuotiaana. Helpompi olla kokonaan juomatta, jos jo kolmen annoksen jälkeen olen oksennuskunnossa ja darra kestää pari päivää. 

Vierailija
31/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan ensimmäiseksi erittäin toimivan ja ilmaisen vinkin.Juokaa 3l vettä (tai yrttiteetä) päivässä.Uskomatonta,mutta sillä katoaa mustat silmänalukset,ihon sameus/harmaus,finnit,ihon väri tasoittuu ja vireystila kasvaa.Moni näistä kun on kuona-aineiden auttemaa.Suosittelen,vaikka määrä on iso.Bonuksena voi hoikistuakin.

Sitten asiaan.Nuorena en ollut näin jaksava kun nyt kolmekymppisenä (yli).En juuri jaksanut opintojen ohella tehdä töitä,kun taas jatko-opintojeni aikaan kolmekymppisenä oli ihan eri virsi.

Suoritin jatko-opinnot (yliopisto) normiajassa,tein opetustöitä kahdessa eri kaupungissa (toinen 150 km päässä) ja nämä oli vaativia opetustöitä (aikuisille,toinen yliopistossa).Samalla tein päivystystyötä jossa jopa 16h vuoroja (kolmivuorotyö).Siinä meni yli 90 tuntiset viikot kiitettävillä arvosanoilla.Kotoa tuli mentyä opintoihin,yövuoroon ja aamulla opettamaan,ehkä vielä joku luento...meni yli 24h siinä reissussa.

Nyt vanhempana itsetuntoni on paljon parempi.Uskon pystyväni ihan eri kaliiberin juttuihin,kuin nuorena.

Mikä näkyy selvänä erona on just toi alkoholi.Krapula kestää pari päivää ja naamasta näkyy.

Painonhallinta on ehkä vaikeampaa.Olen tosin samassa painossa edelleen,mutta saa tarkkailla.Ulkonäöstä en osaa sanoa.Pari viikkoa sitten kysyttiin paperit,kun ostin kolme siideriä (kuivaa,hah).Olen 36.

Vierailija
32/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 25-vuotiaana en enää voinut syödä mitä vaan ja pysyä silti hoikkana (harrastamatta urheilua). Yksi valvottu yö ei enää kuittaantunutkaan yhdellä hyvin nukutulla yöllä, vaan palautuminen kesti kauemmin ja valvomisesta sai mustat silmänaluset.

Vierailija
33/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan viettää yöt omassa sängyssä, ei tulisi enää mieleenkään jäädä illanviettojen jälkeen jonnekin kaverin sohvalle tai lattiapatjalle yöksi, vaan kotiin on päästävä hinnalla millä hyvänsä. Festari-tai lomareissuilla en edes mieti muuta vaihtoehtoa kuin hotellia, toisin kuin nuorempana jolloin tuli nukuttua milloin teltassa, milloin autossa jne.

Vierailija
34/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut oikein mitään ikääntymisen merkkejä ennen kuin ehkä 35 vuotiaana... Välillä 20-30 näytän kaikissa valokuvissakin aivan nuorelta tytöltä. Krapulat tulivat kuvioihin 30 vuotiaana ja ovat toki pahentuneet  tasaisesti koko viimeiset 10 vuotta. Hiukset ovat alkaneet harmaantua.  Mutta mitään kremppoja ei ole. Ei ryppyjä. Ei kolotuksia. Näytän edelleen kuulemma todella nuorelta. Kaupassa kysellään papereita kun ostan alkoholia... Ja kyllä olen yli 40 :D  Mutta musta on tullut varovaisempi kuin mitä olin nuorena.. Ei tulisi mieleenkään enää kiivetä bussipysäkin katolla tai talon katolle ja hypätä sieltä lumihankeen. Tai "luistella" talvella tasapohjaisilla saappailla mäkeä alas tukka takana vipottaen...  Pelkään ettei luut ja paikat enää ehkä korjaannu samalla tavalla kuin joskus 20 vuotiaana. Enkä haluakaan mitään kesto kremppaa, koska tuli nyt vähän kokeiltua... Ja olen muuttunut myös mukavuuden haluisemmaksi. Ei tosiaankaan mitään festariyöpymisiä märässä teltassa... Sänkyyn on päästävä nukkumaan. Ja bileistä AINA kotiin omaan sänkyyn nukkumaan. Eli on tässä toki 20 vuodessa vanhettu ja reippaasti. Tai ainakin kasvettu.

Vierailija
35/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö näkyy naamassa: silmät ovat väsyneen näköiset ja tummat silmän aluset. Huomaan aina kesälomalla ilmeeni kirkastuvan. Hampaat eivät pysy yhtä valkoisina. Alkoholia ei pysty juomaan usein.

Vierailija
36/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellua, löllöä, suonikohjuja (sukuvika), silmänalusissa tummat kuopat (aina ollut vähän mutta pahentuneet), posket valahtaneet laihdutuksen jälkeen -> nasolabiaalijuonteet, hiukset harventuneet. Ryppyjä mulla ei ole yhtään, ei edes alkuja mutta kaikkea muuta sitten onkin.

Vierailija
37/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään vielä noin nuorena. Vasta 36-vuotiaana huomasin, että liikunnasta palautuminen alkoi hiukan hidastua. Nyt 42-vuotiaana ikääntyminen vasta alkaa näkyä: iho leuan alla on löystynyt ja aamuisin minulla on silmäpussit. Ryppyjä minulla ei ole vielä ollenkaan, eikä harmaita hiuksia. Tosin minulla on sidekudospoikkeavuus, joka saa ihoni näyttämään poikkeuksellisen nuorelta.

Vierailija
38/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vinkkiä, nautin ja biletin täysillä tuolloin.. Nyt 15 v. myöhemmin jotain eroja jo näkyy palautumisessa..

Vierailija
39/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka ei jaksanut ryypätä kolmea päivää, jonkin ajan kuluttua ei enää innostanut juoda kahta päivää ja ajan kanssa oppi siirtymään vesilinjalle yhden maissa yöllä, ettei joutunut kärsiin kahden päivän krapuloita. Muutenkin vitutti viettää vähiä vapaapäiviään sohvalla kippurassa, kun rasvamättö ei auttanut krapulaan enää pätkääkään.

Monesti aloin huomata, että baari-illassa parasta ei ollutkaan tanssia kännissä, vaan hetket kun sai istua pöydän ääressä ja jutella tai matkalla kotiin ja jutella.

Vierailija
40/49 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään huomannut. Nyt olen 42 ja naamasta ja kropasta näkyy toki ikä, on ryppyjä ja tissit ei ole enää terhakat, mutta jaksaminen on kuten ennen, esim. pystyn juhlimaan ja valvomaan kuten nuorena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan