Mitähän mä tekisin erään valokuvan suhteen?
Kuva on jo miltei kolmekymmentä vuotta sitten otettu, ja kuvaaja ei ole voinut ennakoida kuvassa olevan henkilön käytöstä, joka aiheuttaa minulle itselleni huonot kiksit menneisyydessä tapahtuneiden asioiden puitteissa. Kuvassa on myös toinen henkilö, ja kuvan asetelma tuo väkisin mieleeni negatiivisia jo menneitä tapahtumia omalta osaltani, ja vahvan epäilyn siitä, miten asiat olivatkaan kuvan ottamisaikoihinkin kyseisten henkilöiden kohdalla?
Nyt en tiedä, mitä tekisin tuon kyseisen kuvan kanssa? Välillä olen laittanut sen kirjekuoreen saatekirjeen kanssa, johon ole piirtänyt ison ? (=kysymysmerkin) ja ikään kuin piilottanut muistojeni aarrearkkuun. Tänään taas kuitenkin pistin sen takaisin albumiin omalle paikalleen ja heitin repien saatelappusen kuvan yhteydestä. Ajattelin taasen, että tyhjä kuvan paikka albumin lehdillä näyttää jotenkin oudolta sekin.
Nyt en tiedä, että onko hyvä, että kyseinen kuva on jälkipolvienkin nähtävillä, vaiko poissa albumista?
Mutta jos piilotan kuvan arkistoihini, niin kyllähän sekin herättää kysymyksiä sitten joskus, kun minä olen jo edesmenehtynyt; ja en haluaisi kuitenkaan mitään selvityslappuani jälkipolvilleni laittaa kuvan yhteyteen, koska he eivät tule ehkä ikinä tietämään ko. kuvaan liittyvistä muistoistani yhtään mitään. Kuvassa olevista kahdesta henkilöstä toinen on jo kuollut, ja vain toiselta voisin kysellä kuvaan liittyvistä asioista, mutta toisaalta en näe omalta kannaltani asiaa alkaa puimaankaan, sillä kuitenkin katson, että asia ei sinänsä enää minulle kuulu, eikä ole kuulunut kuvan ottohetkelläkään, sillä jokaisen kuuluu hoitaa omat asiansa itse, niin minäkin olen joutunut tekemään. Toisaalta olen tuonut asiani esille jo aika päiviä sitten ennen kuvan ottoa toisen kuvan henkilön kaikkein läheisimmälle henkilölle kuin myös ainakin yritin ohjeistaa kuvan toista henkilöä jo ennen tuolle kuvan toisen henkilön läheiselle kertomistani, mutta silti toinen henkilö kuvassa on tietämätön tietyistä kuvioista minun elämässäni, ja eipähän ne hänelle kuulukkaan.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoon koko kuva. Viimeisen lauseen kohdalla meinasi happi loppua.
Miksi sinulla meinasi viimeisen lauseen kohdalla ns. happi loppua?
Aloittaja kysyy
Oli niin pitkä lause ja koin sen jotenkin raskassoutuisena.
Okei, valitan, että koit viimeisen lauseeni raskaasti soutaa, mutta yritän kevyempiä lauseita, mutta aihekin on raskas, niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoon koko kuva. Viimeisen lauseen kohdalla meinasi happi loppua.
Miksi sinulla meinasi viimeisen lauseen kohdalla ns. happi loppua?
Aloittaja kysyy
Oli niin pitkä lause ja koin sen jotenkin raskassoutuisena.
Tässä ollaan asian ytimessä:
"Toisaalta olen tuonut asiani esille jo aika päiviä sitten ennen kuvan ottoa toisen kuvan henkilön kaikkein läheisimmälle henkilölle kuin myös ainakin yritin ohjeistaa kuvan toista henkilöä jo ennen tuolle kuvan toisen henkilön läheiselle kertomistani, mutta silti toinen henkilö kuvassa on tietämätön tietyistä kuvioista minun elämässäni, ja eipähän ne hänelle kuulukkaan."
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita tuntemuksesi ja tunteesi paperille siitä, mitä kuva sinussa herättää. Kirjoita ikäänkuin niille henkilöille joita kuvassa on. Suosittelen sen jälkeen kaiken polttamista.
Yksi vaihtoehto olisi hakeutua ammattiterapeutille, jonka kanssa työstäisit kuvaa ja tätä aihetta.
Olen ollut ammattiterapeutilla useinkin, ja kyseistä kuvaa en ole vienyt mukanani, koska olen käsitellyt vain omaa asiaani, en kuvassa olevien, ja loppuen lopulta eipä se minua enää kiinnostakaan, hoitakoot jokainen vaan omat asiansa.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita tuntemuksesi ja tunteesi paperille siitä, mitä kuva sinussa herättää. Kirjoita ikäänkuin niille henkilöille joita kuvassa on. Suosittelen sen jälkeen kaiken polttamista.
Yksi vaihtoehto olisi hakeutua ammattiterapeutille, jonka kanssa työstäisit kuvaa ja tätä aihetta.
Olen ollut ammattiterapeutilla useinkin, ja kyseistä kuvaa en ole vienyt mukanani, koska olen käsitellyt vain omaa asiaani, en kuvassa olevien, ja loppuen lopulta eipä se minua enää kiinnostakaan, hoitakoot jokainen vaan omat asiansa.
Aloittaja
Mikä tarve sinulla on nostaa se kuva nyt sitten käsittelyyn ja päivänvaloon täällä???? Mikä yhteys sinulla ja kuvalla on? Jokuhan se on pakko olla, tuskin siitä muuten täällä kirjoittaisit. Oikeasti. Anna vähintään se kuva sille jolle se kuuluu jos ei muuta, luovu vaikka siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja
Eihän minunkaan asiaani aikoinaan hoideltu kuten olisi pitänyt, niin miksi minun pitäisi alkaa hoitamaan toisen ihmisen asioita, ja tuomaan vain epäilemiäni asiota henkilölle, joka ei välttämättä ole kohdannutkaan mitään sellaista kuin minä itse, ja jos onkin, niin enhän mä sille minkään olisi mahtanut!
Aloittaja
Mikä on se tarve nostaa kuva tänne av:lle tietoisuuteen ja "esille"?
Täällä on ihan mahdotonta antaa mitään vinkkejä, ohjeita, neuvoja ym näin ympäripyöreiden asioiden ja ajatusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja
Mikä tarve sinulla on nostaa se kuva nyt sitten käsittelyyn ja päivänvaloon täällä???? Mikä yhteys sinulla ja kuvalla on? Jokuhan se on pakko olla, tuskin siitä muuten täällä kirjoittaisit. Oikeasti. Anna vähintään se kuva sille jolle se kuuluu jos ei muuta, luovu vaikka siitä.
Jos tietäisit tarinani liittyen kuvan aiheuttamaan negatiiviseen tunteeseeni, niin ymmärtäisit, miksi kuva vaivaa minua välillä aivan suunnattomasti, koska kuvan tietty ele tuo mieleen ikäviä muistoja kuvan toisesta henkilöstä suhteessa minuun lapsuuteni aikana. Ja siinähän se vaikeus juurikin on, että tekikö tämä kuvan jo kuollut henkilö sen liikkeen aivan tahallaan tietoisesti sen eleen, vai oliko se spontaaninen ele kohdistuen tyttäreensä, ja eleen tekijä ei voinut mitään ja hän ei kuvan ottohetkeä edes ehtinyt huomatakaan.
Kuvahan kuuluu minulle, eikä kummallekaan kuvassa olleelle. Luopua siitä voisin, mutta sitähän minä mietinkin, että onko siihen aihetta ja tarvetta. Etenkin olisiko se outoa, jos yhtäkkiä näin monen vuoden jälkeen antaisinkin kyseenalaisen otoksen kuvassa olleen kuolleen henkilön tyttärelle? Omasta mielestäni kyllä olisi outoa, jos itselleni joku vanha sukulaistätini antaisi yhtäkkiä vuosikymmeniä vanhan kuvan itsestäni, jossa tilanne olisi hiukan miten sen nyt ilmaisisikaan epäilyksiä herättävä. Ei sen puoleen itsestäni ei sellaisia kuvia ole olemassakaan kenenkään albumissa.
Polta se kuva, niin loppuu joutava lässytys.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut prikulleen samanlaisena täällä ennenkin. Ei aloittaja kaipaa oikeasti vastauksia, hän vain haluaa huomiota.
Kysyn vaan, että mitä ihmeen huomiota kaipaan tällä valokuva-jutullani? Kysyn vaan palstalla kävijöiltä ohimennen mielipidettä, mitä pitäisi tuollaiselle kuvalle tehdä, kun toisaalta se kertoo ja paljonkin. Harmittaa tietysti, kun en kysynyt siltä kuolleelta osapuolelta jo hänen eläessään, tai sanotaanko niin, että en ehtinyt ja toisaalta tietystä syystä en voinutkaan kysyä, ja tuskin olisin vieläkään kysynyt, jos ja kun toinen noista kuvan henkilöistä vielä eläisi.
Mutta mitä mä teen tolle kuvalle?
On aika monesti jo täällä ehdotettu sen kuvan polttamista tms tuhoamista. Laita sinä vuorostasi omat ehdotuksesi, niin valitaan siitä sulle mieleinen.
Kehyksiin olohuoneen seinälle paraatipaikalle?
Vierailija kirjoitti:
Kehyksiin olohuoneen seinälle paraatipaikalle?[/quote
Jaahas, että vieläpä olohuoneen seinälle, juu, kun juurikin sitten saisimme ties minkä määritelmän itsestämme, mutta joo, täähän oli huumorilla pistetty ehdotus, joten se sitten tuosta:)
Vierailija kirjoitti:
On aika monesti jo täällä ehdotettu sen kuvan polttamista tms tuhoamista. Laita sinä vuorostasi omat ehdotuksesi, niin valitaan siitä sulle mieleinen.
Niin siksihän mä täältä kysynkin muiden ehdotuksiaan, mitä tekisivät tässä tapauksessa kyseiselle kuvalle, sillä jos itse tietäisin, niin enhän toki täältä ehdotuksia kysyisikään.;) Toisaalta tuo polttaminen on huono ehdotus, jos nimittäin joskus kuvalle tuleekin pohjaa olla jonkinlaisena todistusaineistona, jolloin löytyykin tarvetta penkoa jopa historialliset valokuva-albumitkin.
Minullahan ei olisi aihetta vastustaa kuvan tuomista esiin tietyille henkilöille lainkaan.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Linkki kuvaan tai kuvaa ei ole.
Jos vähänkään olet edellä olevaa ketjua lukenut lävitse, niin enpä nyt sitä kuvaa tuo tänne jo yksityisyyden suojan vuoksi. Kuvassa on henkilöitä, joista toinen on vielä elossa oleva, ja vaikka toinen kuvan henkilö onkin kuollut, niin hänelläkin on aikuisia lapsia, joilla omatkin perheensä ja leskeytynyt vaimonsakin.
Aloittaja
otat kuvasta kopiot ja lähetät kaikkille jutussa oleville henkilöille kopiot. he sitten tse tekevät omat päätelmät aiheesta. teitenkin alkuperäisen kuvan pidät itselläsi..
Jos epäilet, että tytärtä käytettiin hyväksi: anna kuva hänelle. Kuva voi olla selittävä tekijä hänen elämäntarinassaan.
Vierailija kirjoitti:
otat kuvasta kopiot ja lähetät kaikkille jutussa oleville henkilöille kopiot. he sitten tse tekevät omat päätelmät aiheesta. teitenkin alkuperäisen kuvan pidät itselläsi..
Aloittaja: Niin siinäkin olisi hyvä ehdotus, jos tarkoitat kuvassa olevaa vielä elossa olevaa henkilöä, mutta kuolleellehan ei voi enää kuvaa lähettää, mutta toisaalta hänen muille perheenjäsenilleen voisin lähettääkin kopion siitä kuvasta; ja etenkin heille, jotka olivat tuossa kuvan ottohetkellä sen ikäisiä, että muistavat lähes kolmekymmentä vuotta sitten tapahtuneita kuvioita perheessään.
Edesmenehtyneen leskivaimolle en kyllä kuvakopiota ehkä lähettäisi, sillä hän ei ehkä kertoisi totuutta kuitenkaan, ihan vaan piruuttaan, koska asia ei enää vaikuta hänen elämäänsä millään muotoa, jos lienee on vaikuttanutkaan, jos mitään on silloin ollutkaan meneillään; ja tiesikö edes siitä, jos olikin jotain meneilläänkin; ja jos hän tiesikin, niin haluaa kieltää asian, ja vaikenee kuin muuri.