***ELOisten la-su***
Kommentit (29)
Niin, unohdin kommentoida tuota supistelu/ kovettumis asiaa. Esikoisen kohdalla mulla alkoi nuo masun kovettumiset jo joskus vkolla 24-25. Lenkkeilyt piti tehdä tosi etananvauhdilla ja sekin tuntui ikävältä. jäinkin saikulle n. 1 kk. ennen äipäloman alkua juuri supistelujen vuoksi. silloin oli kohdun kaula lyhentynyt ja auki 2 cm. Silloin kiellettiin kaikki touhut, imuroinnista lähtien ( :) )
Katzu taas
Täällä on sitten puolivälin rajapyykki ohitettu, eli viikkoja 20+1 tänään. Ultran mukaan mun istukka on ylhäällä ja jonkin verran edessä, minkä takia liikkeet ei tunnu vielä kovin voimakkaina, vaan sellaisina kevyinä töytäisyinä.
Tämä päivä on mennyt vaunuja etsiessä, ensin aamulla parissa kaupassa ja sitten loppupäivä netissä. Alkaa tää homma jo stressaamaan...
Haussa on meille:
* Kevyet ratastyyppiset menopelit pehmeällä kantokopalla
* Isot pyörät (kulkee lumessakin)
* Mielellään teleskooppiaisa, pitkiä kun ollaan (tää kriteeri rajaa paljon).
* Menee pieneen tilaan
* Laadukas
* Ei liian kallis
* Mahdollisuus Britaxin Baby Safe Plussan kiinnittämiseen kiinnostaa
Tällä hetkellä olen katsellut lähinnä Teutonioita, Gessleinejä Panther Junioreita ja I' coota. Hartanit vaikutti tosi hyviltä, paitsi eivät sovi pitkälle työntäjälle (työntöaisa tosi lyhyt - polvet kolisee jalkatelineeseen kävellessä). I' coot on kivat, teleskooppiaisalla, laadukkaat mutta myös kalliit. Panther Juniorit vaikuttaa näppäriltä, mutta niihin ei saa " tuulisuojaa" ja en ole löytänyt niitä yhdestäkään nettikaupasta. Teutoniohin saisi turvakaukalon kiinni, ovat tilavat, mutta ei teleskooppiaisaa....
...ja kaikista ärsyttävintä on se, että noita 4:ää merkkiä myy kolme eri liikettä (vain Teutoniat ja I' coot samassa), joten vaunuja on mahdoton vertailla vierekkäin in-real-life. Me tullaan varmaan kallistumaan nettitilauksen puoleen, sillä nuo mainitsemani merkit eivät ole halvimmasta päästä, enkä ihan 800+ euroa haluaisi menopeleistä maksaa.
OMA OLO: Pari viime päivää olen ollut aivan poikki. En tiedä johtuuko kovasta työtahdista (joka ei näytä rauhoittuvan lähiviikkoina lainkaan), vai ehkä matalasta hemoglobiinista (viimeksi 118). Seuraava neuvola on kahden viikon päästä, joten saa nähdä pitääkö rauta-annosta kasvattaa. Iltaisin välillä viiltelee alavatsaa, mitälie venymiskipuja. Lisäksi peräpukamat ovat alkaneet vaivata (hurraa), hiivaa pukkaa taas. Muutenkin mulla on ollut ihan älytöntä valkovuotoa viimeiset pari kk. Pikkuhousunsuojia ei voi taas jatkuvasti käyttää kun ihoni hautoo tosi herkästi rikki (+ saan hiivan), mutta ilman suojaa ei pöksyt pysy puhtaina 10 minuuttia pidempään.
(hih - välikommentti: pikkainen taisi heittää just voltin kun tuntuu tosi hassulta).
Ompelemani äippähousut ovat nyt sitten lahkeen käännöstä vailla valmiit. Tuli ihan ok, halvat ainakin (20 eur). Haaroihin tulee semmoinen outo ryppy, vaikka tein ihan kaavojen mukaan (istuvuus ei siis täydellinen). Ajattelin silti käydä katsomassa vielä äitiysfarkkuja parista eri kaupasta, jos löytyis extra-long-mitoituksella. Nyt onneksi vielä löytyy yhdet Mexx:in perus harmaat suorat stretch-housut jotka menee päälle. (odotan innolla säiden lämpiämistä, että voi vaihtaa hameisiin tai capreihin, joissa pituudella ei ole samalla tavalla väliä kuin pitkissä housuissa).
Mutta ei se kesä näytä vielä tulevan - päivällä tuli lunta taas taivaan täydeltä.
Nyt nukkumaan (ensin iltapalaa naamaan, sillä edellisestä ruuasta on jo yli tunti!) (hih!)
Aurinko paistaa, pitäisi kai suunnata ulos tytön kanssa. Onneksi mummo ja pappa ovat seurana, niin voin viivähtää hetken tässä koneellakin...
SUPISTUKSET: multa th kysyi viime viikon neuvolassa, että joko tunnen supistuksia, kun kohtu alkaa olla sen kokoinen (eli miltei napaan saakka). Itse asiassa olen tuntenut supistuksia ihan viime päivinä, n. viikon verran. Se on just sitä mahan kovettumista, mutta välillä tulee ihan supistusmainen olo, mutta maha ei kovetu (mietin, että oisko se sitä mitä te muut kuvailitte paineentunteena). Mulla oli jo viime raskaudessa melko varhain supistuksia ja jouduin hiljentämään tahtia jo reilun 20 viikon jälkeen. Kohdunsuu pysyi silti kiinteänä ihan loppumetreille saakka, tyttöhän syntyi sitten lopulta rv39+3.
VAUNUISTA: Karmiini: olettepa te varhain vaunuostoksilla! Muistan, miten me ostettiin vaunut rv28 ja silloin se oli olevinaan myöhään. Sitten kun katseltiin yli 10 viikkoa vaunuja olkkarissa (vai missä niitä nyt säilytettiinkään), niin tuntui että ostettiin ne kuiteskin hirmu aikaisin :) Meillä on Emmaljungan Classicit pehmeällä kantokopalla. Ollaan tykätty, mutta nehän ei sovi todellakaan pitkille ihmisille ja tavaratila olisi saanut olla isompi. Esikoinen kun on syntynyt marraskuun lopulla, pehmeän kopan käyttö jäi pariin kertaan: tyttö nukkui ratasosassa lampaantaljan päällä ja koska asumme rivitalossa, ei tarvinnut kantaa vaunuja mihinkään. Nyt uskon, että pehmeälle kopalle tulee käyttöä, kun alkusyksystä ei tarvitse mitään taljoja ja ratasosa on muuten liian iso.
Jaa mutta nyt siirryn sivummalle. Terkkuja kaikille eloisille!
KK ja Onni rv 17+5
Olenpa tänä aamuna myöhään liikkeellä...
Karmiini:Onnittelut puolimatkan virstanpylvään saavuttamisesta. Me muuten päädyimme hankkimaan Gessleinin Pohjoismaihin suunniteltuun ratasmalliin, jossa pidempi sisätila. Minua miellytti suuret rankaat ja se, että vauva on hyvin suojassa tuulelta. Kuosit¨kin ovat aivan ihania. En ole vielä tilennut vaunuja, teen sen kun tiedän kumpaa laatua kenties tulossa...
Tähtinovalle onnittelut häiden johdosta ja pikaista paranemista!
LEM: Minulla ei ole kokemusta tukityynystä, nukun loppuraskaudesta jättityyny jalkojen välissä ja selkäpuoli tuettuna tyynyillä, jotta pysyn kyljelläni rennossa asennossa. Kääntyminen yöllä on muutenkin työlästä, joten samalla siinä veivaa muutaman tyynynkin...
Katzulle onnittelut helpottavista ultra-kuulumisista ja harmi että lääkäri oli kaikkea muuta kuin ihmisystävällistä sorttia.
Magnesiumista oli juttua...Minä ole syönyt magnesiumia kahdessa viimeisimmässä raskaudessa ja se on helpottanut. Mitä nyt sitten neljännessä synnytyksessä juuri ponnistusvaiheessa meni vasen jalka kamalaan kramppiin...Kyllä huvitti jälkeenpäin, kun tämä mamma huusi koiven sattuvan niin p.....leesti kätilölle eikä syntyvän pään aiheuttamaa kipua....
Minulla ei ole ummetusta kertaakan raskauksien aikana, päinvastoin. Vatsa on yleensä koko alku-ja loppuraskauden tosi löysällä. Synnytyksenkin tietää lähestyvän , kun suolisto alkaa tyhjentää itseään kiivaaseen tahtiin.
Ennakoivista suppareista oli puhetta. Minulla ne alkavat yleensä tässä vaiheessa, joten millekkän megalenkille ei kannata edes yrittää. Saikkaria sain niiden ja ulkosynnyttimien valtavien suonikohjujen takia kolmosesta rv 27. Ennenaikaisen synnytyksen vaara on ollut vain sillä kerralla, muuten on vain supistellut eikä niillä ole ollut vaikutusta alakertaan.Olen yrittänyt ottaa kuitenkin hieman rauhallisemmin, sillä lepoon joutuminen olisi katastrofaalinen tilanne tämän kokoisessa perheessä. Saikkariahan ei voi saada kun on hoitovapaalla kotona :))))
Mieskään ei voi oikein yksityisyrittäjänä sanoa, että sori en voi ottaa tätä duunia, kun on pakko tehdä kotitöitä, kun mamma on makuulla :)))Hih-hih-hii, mitähän ne sanoisivat....
Ulkona tulee lunta taas vaakasuoraan ja se alkaa vähitellen jurppimaan. Kyllä se jo nyt saisi piisata. Kevättä odotellessa,
Opemamma ja vimpula rv 16+5
Onkin jo aika kova ikävä noita lapsukaisia (ja ehkä vähän ukko-kultaakin ;).
Aurinko pilkahti hetken aikaa mut meni taas pilveen.Täällä ei tällä hetkellä sada lunta kuin ihan hiljalleen. Pitäisköhän mennä tekemään lumitöitä ulos ettei ukko joudu heti kolan varteen kun tulee kotiin...
Jaa, eipä täs nyt mitään järkevää tule mieleen. Palaillaan myöhemmin lukemaan muiden kuulumisia :)
Peeveli rv 18+2
VAUNUISTA: Ei me niitä vielä olla ostamassa, mutta ollaan alettu katsella eri malleja, jotta saadaan riittävästi aikaa miettiä ja etsiä tietoa. Ja jos päädytään tilaamaan Saksasta, niin siihenkin pitää varata pari kuukautta aikaa.
Onko noissa Suomeen tuotavissa ja Saksassa myytävissä vaunuissa suuria eroja? Olen kuullut että joissain malleissa olisi jotain extra-toppauksia tai jotain muita pieniä muutoksia. Onko GESSLEININ malleissa iso ero makuutilan pituudessa kun vertaa Suomessa ja Saksassa myytäviä malleja? Sen olen huomannut, että jalkapeitteitä (ns. tuulisuoja) ei aina löydy nettikauppojen valikoimista. Onko se tarpeellinen kapistus, vai pärjääkö ilman?
Karmiini
Pakko pinoutua kun tänään tulee rv 20 täyteen :), tosin tuskin tuo on mulle se puoliväli, epäilen että rv 42 syntyy ni 21 ois se puoliväli *sepittelee taas turhia*
KARMIINI: meillä on emmaljungan classicit (runko classic, istuin ja koppa edge mallia), ite olen 178 pitkä ja kyllä riittää työntöaisassa korkeutta, mutta jos on työntäjällä pituutta yli 185 alkaa varmasti olla jo hankalaa. Jalkapussi on meillä ollu ratasosan kanssa käytössä ja olen tykänny kovasti, etenkin jos tuulee, lapsi on paremmin suojassa, että jos vaan on saatavilla niin suosittelen!!!! Mun mielestä kannattaa sit kiinnittää huomiota myös semmoseen asiaan että miten vaunussa saa sen kuomun ite kiristettyyn, se nimittäin löystyy ja esim emmaljungissa en ole kyl ite onnistunu sitä kiristään, eli se sitten lörpöttää jatkuvaan...
PUMPULI: juu, unipussi on loistava keksintö, meitin tytön yöt aikanaan parani kertaheitolla kun ompelin sille pussin. Nyt tuo ei oikein siinä viihdy kun tykkää nukkua pylly pystyssä. Meillä muuten nukahdettiin jälleen eilen ihan itekseen ja yöllä kitisi vaan kerran *hyvä hyvä*. No tänään loppu antibiootti kuuri ni varmaan ens viikolla otetaan tässä asiassa taas takapakkia :(. Mutta haaveissa siis saada tyttö viimestään kesällä omaan huoneeseen...
SUPISTUKSIA ei mulla ole nyt onneks ollu *koputtaa puuta*, ekassa raskaudessa ne alko rv 18, sillon jäin saikulle enkä voinu suorittaa seuraavana syksynä yhtään työharjoittelua :(... Toivottavasti ei nyt tule tätä tilannetta, tosin mulla on nyt viimenen harjottelu menos ja 5 viikkoa pitäs siis vielä olla ilman suurempia suppareita...
jaahas tyttö tunki syliin, joten on lopetettava...
hanneli ja natikka rv20
ps. viime yönä tuntu potkut jo kädelle :)
Mitäs tänään olis kommentoitavaa?
Kohdun KASVUKIVUT on inhottavia. Jatkuvasti nippailee alavatsaa, varsinkin juuri tuosta nivustaipeen yläpuolelta. Joku muukin valitteli samaa?
Eilen oli myös kamala ISKIASkipu. Tänään ei ainakaan vielä aamulla tunnu mitään. Toivottavasti meni levolla ohi tältä erää. Kyllä vaan pitäisi se tukivyö nyt hankkia äkkiä. Ja lattialla istuminen pitää kyllä jättää tästä lähtien väliin. Se on pahinta ainakin mulle.
Tänään pitäisi siivota. Mitenkähän sitä sais itsensä innostettua siihen? Pyykkikasakin odottaa laittajaansa.
RINTALIIVEISTÄ ja rinnoista: mun mielestä nyt mun rinnat jotenkin roikkuu koko ajan, ihan sama mitkä liivit. Nää mun vanhat imetysliivit, jotka olen ottanut käyttöön, ovat myös jotenkin liian " löllöjä" , se kuppiosa ei tunnu tukevan ollenkaan. Ja kutinakin jatkuu edelleen.
KANTOLIINOISTA vielä: hanneliko se mainitsi, että se KANGA ei kävisi ihan vastasyntyneelle? Mistä iästä lähtien sitä voisi käyttää, muistaako kukaan? Meillä kun nuo vanhemmat lapset on niin isoja, että kävelevät itse ilman mitään rattaita tms. En siis välttämättä tarvitsisi mitään pakollista apuvälinettä, mutta joskus olis kiva kanniskella vauvaa muutenkin kuin sylissä.
Jamssa rv19
Hitsi, kirjoitin eilen pitkän ripmsun ja sainpa sen sitten lähetettyä tuonne bittiavaruuteen. Tai mun sp. oli sulkeutuntu, kun tuli niin pitkä tauko kirjoitukseen... Täytynee kohta siirtyä siinen word-systeemiin.
Enkä siis jaksanut eilen kirjoittaa uudelleen.
Eli terveist tortaisesta ultrasta. Kaikki hyvin!! HUOHHHH olin huolissani, koska se np turvotus oli sen 2,3-2,5mm. Lääkäri oli harmittavan kiireinen ja kieltämättä jäi aika tyhjä oli, mutta pääasia, että kaikki näytti olevan hyvin. Sydäntä odotimme tutkittavan tarkemmin, juuri sen turvotuksen takia, mutta lääkärin mielestä turvotus oli pientä, " -raja-arvo kun ennen oli sen 3mm." Noh, ehkä hän osaa asiansa ja olisi nähnyt jos jos olisi ollut syytä tutkia tarkemmin. Sukupuolta ei kysytty.
Nyt haluttaisi mennä 4-D ultraan.
MITÄ EROA muuten on 3-D ja 4-D ultrilla??? Osaako joku kertoa??
Karvoista: esikoista odottaessa ihokarvat (sääri, etenkin) rehotti oikein kunnolla. Nyt, ihme kyllä, mielestäni kasvu on jopa normaalia hitaampaa...vaikken tiedä voiko niin edes olla?? Mutta hiukset tuntuu kasvavan senkin edestä. (tai sitten kampaaja jolla eka kertaa kävin leikkasi jotenkin huonosti, mulla on nimittäin älypaksut hiukset ja ne pitää ohentaa todella rohkeasti) Mutta en valita, vaikkei nuo sääret olekaan (ainakaan toistaiseksi) saaneet mitään lämmikekerrosta...
Rinoistakin taisi olla puhetta. Tai siis liiveistä. Itselläni ei ole rinnat mitenkään kauhesti paisuneet. Mulla on käytössä yhtä kuppikokoa isommat liivit, itseasiassa vanhat imetysliivit. Ajattelin, että jos tässä vaiheessa joutuu jokatapaukseesa hankkimaan liivejä, niin mielestäni ne kannattaa ostaa imetysliiveinä. (nyt hankitut liivit kun tod.näk. ovat isot sitten vaaviajan jälkeen) Rinnat (ainakin mulla) turposivat kunnon " dolleiksi" vain pariksi päiväksi maidon nousun ansiosta. Muutaman viikon imetyksen jälkeen nuo yhtä kokoa suuremmat oli sopivat. Ja rintojen koko kun vaihtelee tuossa imetyksen edetessä, niin jos nyt ostetut liivit olisivatkin heti imetyksen alussa pienet, niin ne luultavammin menee myöhemmeässä vaiheessa.... Tämä siis vain oma mielipiteeni.
Meillä tyttö oli alkuviikosta ykätaudissa. Tai oksensi ma aamuna ja illalla myöhään. Ti oli ihan ok, samoin ke. päivän, mutta ke iltana oksensi sitten uudelleen 2 kertaa. Sen jälkee taas ok. Omituista. Kovin on ollut väsynyt ja tooooosi kiukkuinen!!
' Ja nyt sitten mies on ihan lahnana. Ykännyt iltapäivästä lähtien aika tosi monta kertaa (ja istunut myös) Toivottavasti tämä siunattu tilani suojelee minue moiselta taudilta!!!!!!!
Kasvukivuista. Enpä varsin tiedä millaisia kohdun kasvu kivut ovat. Vihlaistu esim. noustessa sohvalta ovatmielstäi loppuneet. Ne kait oli jotain kiinnikeiden aiheuttamia...? Liitoskivuista kärsin jos innostun jumppaamaan tai reippaasti lenkkeilemään tmv.
KYSYMYS: onko kellään kokemusta/tietoa Mangeesiumin tehosta/avusta suonen vetoon ja lihakramppeihin? kauhulla odotan niitä pohjekrammpeja, ne on niiiiin hirveitä! Olen kuullut niin monien niintä kärisvän (tosin ehkä vähän myöhäisemmässä vaiheessa). Jos tuo magneesium auttaisi, niin tämä tyty marssii oitis sitä ostamaan ison kasan!
Eilen puistossa oli muuten tyttö, jonka nimen taidamme kopioda vauvalle, siis jos tulokas on tyttö. Eli kannatti taas kydä puistoilemassa. Ja nimi ihastutti miestäkin!!! Täytyyy vissiin jatkaa puistoilua ahkerasti, josko siellä olisi kivan nimisiä poikiakin...
Jahas, täytynee alkaa harkitsemaan nukkumaan menoa. Tyttö on muuttanut rytmiään siten, että herää jo n. 7-7.30. (ennen 9-9.30) Vaikka nyt menee ajoissa nukkumaan, niin silti mun mielestä se entinen rytmi oli kivempi :) Kun kerran olen kotona päivät, niin mikäs sen mukavampi kun nukkua aamulla pitkään...
Viikonlopun jatkoja kaikille!!!
Katzu ja asukki 20+2