Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako Suomessa olla introvertti?

Vierailija
14.02.2017 |

Tästähän on ollut keskustelua esim. työelämän kannalta katsottuna. Usein sosiaalisuutta vaaditaan työpaikkailmoituksissa sellaisiinkin työtehtäviin, missä ominaisuus ei ole välttämätön.

Suomalaista - yleistettynä - ei saa muutettua puheliaaksi, iloiseksi ja aurinkoiseksi "etelän ilopilleriksi" , vai onnistuuko?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaan aika usein kyllä, vaikka ei olisi asiakaspalvelu kyseessä...

Vierailija
2/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei. On ihan höpöhöpöä väittää, että suomalaiset olisivat yleisesti introverttejä. Paskanposket, suurin osa on hirveitä itsekeskeisiä hölösuita, joita koulu- ja työelämässä niin arvostetaan. Loppuen lopuksi meidän kulttuurimme on hyvin amerikkalainen ja se inhottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut rauhassa olla introvertti, mutta asunkin hämeenlinnassa.

Vierailija
4/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttikin pärjää, jos on sosiaalisesti taitava.  Kannattaa opetella selviytymisstrategiat, muuten ei välttämättä jaksa pitemmän päälle. Mutta pärjää kyllä, ei introverttius mikään puute ole vaan sitä pitää osata hyödyntää ja huomioida omat erityistarpeet. Ja se omien tarpeiden huomioiminen on jokaisen itsensä vastuulla ihan temperamentista huolimatta, ei muiden ongelma.

Vierailija
5/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit introvertit introvertit. Ansaitsette varmasti pian ihan patsaan jonnekin. Te väärinymmärretyt raasut.

Vierailija
6/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no haluatko sitten että me tapetaan itsemme?

Vierailija
7/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut rauhassa olla introvertti, mutta asunkin hämeenlinnassa.

Olin juuri tulossa kertomaan samaa, ja olen alun perin kotoisin Hämeenlinnasta. Se muuten helpottaa iän myötä se introvertin tuska, mitä enemmän ikää tulee sen vähemmän välittää siitä, mitä muut mahtavat ajatella. On vaan niitten omien juttunsa kanssa ihan tyytyväisenä :D

Vierailija
8/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaussa merkitsee paljon hyvä ulosanti, se että osaa puhua ja vähän kehaistakin itseään. Hiljainen, mutta pätevä saattaa jäädä helposti varjoon.

Vierailija
9/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lupia kysellyt, ja sekös ekstorvertteja ärsyttää. Onneksi on oma firma niin ei tarvitse vääntää näistäkään asioista kahvipöydässä.

Vierailija
10/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakukaan ei ole niin suoraviivaista. Julkisella olen huomannut monien pomojen haluavan semmoisen hiukan epävarman ja hihittelevän tyypin töihin. Oma valta. Se on kaiken keskiössä. Alaisten pitää olla vähän hölmömpiä (ei liikaa, että tulee työt tehtyä) ja kokemattomampia, että pomo saa säilyttää asemansa. Itsevarmuus ja hyvä ulosanti ei ole välttämättä julkisella etu, yksityisellä on lähes aina, koska se usein yhdistetään (väärinkin) hyvään työntekemiseen. Julkisella valintaa sanelee muutkin tekijät kuin se, kuka tekee työn parhaiten.

Vierailija
11/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole lupia kysellyt, ja sekös ekstorvertteja ärsyttää. Onneksi on oma firma niin ei tarvitse vääntää näistäkään asioista kahvipöydässä.

Onnittelut! Itseänikin inhottaa ne iänikuiset kahvitauot ja enemmän tai vähemmän väkinäinen keskustelu. 

Vierailija
12/24 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi yrittää olla Amerikka, mutta epäonnistuu pahasti. Emme yksinkertaisesti ole amerikkalaisia, vaan kaamoksen keskellä eleleviä metsäläisiä!

Vierailija
13/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se ekstroverttiys sitten ilmenee? Itse olen hiljainen ja rauhallinen kaveri, mutta onko sellainen tavallinen sosiaalisuus ja avoimuus ekstroverttiluonne? 

Vierailija
14/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin olen saanut olla 50 vuotta, en tosin ole minäkään lupia kysellyt, enkä itsekään kenellekään jakele lupia olla sellaisia kuin ovat. 

Vierailija
15/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö-Suomessa ei sentään kaikki ole kiellettyä. Työpaikkailmoitusjargon on vain työpaikkailmoitusjargonia.

Vierailija
16/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa sai olla rauhassa, mutta työpaikalla se turpa sitten aukesi. 

Vierailija
17/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän on ollut keskustelua esim. työelämän kannalta katsottuna. Usein sosiaalisuutta vaaditaan työpaikkailmoituksissa sellaisiinkin työtehtäviin, missä ominaisuus ei ole välttämätön.

Suomalaista - yleistettynä - ei saa muutettua puheliaaksi, iloiseksi ja aurinkoiseksi "etelän ilopilleriksi" , vai onnistuuko?

Ap ei siis tiedä mitä introvertti tarkoittaa. Sosiaalisuus on eri asia. Introvertti voi olla hyvinkin miellyttävä ja puhelias. Töissä. Sitten hän menee kotiin eikä halua sinua kylään, kiitos.

Vierailija
18/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle työnantaja sanoi että "olet introvertein työntekijä mitä meillä on koskaan ollut", siinä oli vähän syyllistävä äänensävy, enkö saa olla sellainen kuin oikeasti olen?

Vierailija
19/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä introvertti voi olla sosiaalisessa ammatissa ja iloinen ja aurinkoinen etelän ilopilleri, itsekin olen. Vastapainoksi tarvitsen vaan paljon palautumisaikaa.

Vierailija
20/24 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti ei ole synonyymi ujolle taikka sosiaalisesti kyvyttömälle. Sosiaalisesti kyvyttömälle ja valtavan ujolla on todella vaikeaa, kun ei pysty normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Introvertti voi olla todella puheliaskin (kuten itsekin olen) silloin kun haluaa olla. Minä myös pystyn kyllä keskustelemaan asioista silloin kun on tarvetta. En kuitenkaan jaksa kommunikoida tarpeettomasti sellaisten ihmisten kanssa, josta en ole kiinnostunut, vaan olen mieluummin omissa oloissani. En myöskään jaksa kyläillä muiden luona pitkiä aikoja, koska en pysty koskaan täysin rentoutumaan. Introvertin määritelmähän on nimenomaan se, että hän saa energiaa ollessaan yksin, kun ekstrovertti saa sitä ollessaan seurassa. Introvertti siis voi olla seurassa, mutta hänen täytyy palautua siitä olemalla yksin tai erittäin läheisten ihmisten seurassa, joiden seurassa voi rentoutua. Ekstrovertti voi jatkaa yhdessä olemista lähes loputtomiin, koska hän ei rasitu seurasta, vaan hän nimenomaan saa siitä energiaa.