Auttaako Propral paniikkikohtaukseen?
eli jos on paniikkihäiriö, voiko ottaa vain prpralia aina kun kohtaus tulee, vai tarvitaanko jatkuvaa mielialalääkitystä?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:20"]Propral auttaa fyysisiin oireisiin.Sydämentykytys,vapina hikoilu.Mulla on auttanut,tosin kun oikein ahdistaa otan diapamin lisäksi.
[/quote]
Kiva kuulla, että jollakin on auttanut! Sovimme lääkärin kanssa, että kokeilen tätä aluksi ja jos ei ole vaikutusta, pohdimme toista vaihtoehtoa. Tähän asti olen siis pärjännyt lääkkeittä, vaikka paniikkihäiriö on kiusannut aktiivisena noin vuoden, vittumaisiahan ne oireet ovat mutta onneksi itselläni niin lievänä, että kohtaukset lähinnä itkettää, ahdistaa ja vituttaa, mutta eivät rajoita täysin elämääni.
Lisäksi koska itselläni on pieniä lapsia, toivoin lääkityksen olevan mahdollisimman mieto näin aluksi ja hoidon keskittyvän aktiiviseen terapiaan.
Paniikkikohtaukset alkaa itsellä aina siitä, kun sydän alkaa hakkaamaan hulluna. Siks mulla nää auttaa, koska kun sydämenlyönnit pysyy tasaisina ja hitaina, ei kohtaus alakaan/tulee lievänä. Tosin Propralit pitää ottaa n. 30min ennen tiettyjä tilanteita joissa kohtaus tulee.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".
Onko kellään ollut tätä satunnaisena käytössä? Miten nopeasti juuri sinulla vaikutus on alkanut? Itse tiedostan aika hyvin missä tilanteissa paniikkioireet ilmenee eli ennakointi on mahdollista, mutta kohtauksia taas ei tule aina näissä tilanteissa, eli sinänsä hidasvaikutteinen on vähän inhottava kun en raaskisi "turhaan" nappailla mitään lääkkeitä.
[/quote]
Mulla alotettiin kans propral pari päivää sitten, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja muuhun ahdistukseen ja paniikkioireisiin. Olin huomaavinani samana iltana vaikutusta. Tiedä sitten oliko vaan lumetta, ei ole tarkempaa tietoa miten pian se alkaa yleensä vaikuttaa. Mun käsittääkseni se on semmonen lääke, että sen käyttämisestä ei tule haittavaikutuksia ja siihen ei jää riippuvaiseksi tai mitään, ja juuri ei tarvi jatkuvasti ottaa, jos ei sitten halua. Aion kyllä itse syödä säännöllisesti ainakin nyt aluksi.
Ystävällä auttaa esiintymisjännitykseen, mulla ei mitään vaikutusta paniikkioireisiin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:12"]Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa. [/quote] Minulla siis ei ole noin voimakkaita tuntemuksia, enkä itse mielellään halunnut/halua varsinaisesti rauhoittavia koska kohtaukset ovat (vielä?) suht helppoja, joskin toki ärsyttäviä ja niitä pelkään jatkuvasti, mutta halusin aloittaa ns. helpoimmasta lääkkeestä. Ja kun kohtaukset tosiaan 99% asettuvat aina tiettyyn ärsykkeeseen yhdistettynä, ei koskaan esim. kotona tai lähikaupassa tai vastaavaa.
[/quote]
Ok, sulla voivat sitten toimia tosiaan. Itselläni paniikkikohtaukset on aina tulleet täysin yllättäen juuri tyyliin kassajonossa, auton ratissa, kävellessä koiran kanssa rauhassa. Ja pääasialliset oireet on kuoleman ja sekoamisen pelko ja totaalisen kaoottinen ja sekava olo päässä. Fyysiset oireet on vain näiden seuraus, eikä niiden pieni vähentäminen propralilla auta yhtään itse henkiseen paniikkiin. Oikeastaan tulee entistä oudompi olo, kun mielessä on sellainen pakokauhu-olo, mutta kroppa ei reagoi siihen luonnollisesti.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:12"]Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa.
[/quote]
Noin on. Mutta verenpainelääkkeeltä ei oikein kummosta apua paniikkiin voi odottaakaan
[/quote]
Propral auttaa kuitenkin oikeasti esimerkiksi esiintymisjännityksen fyysisiin oireisiin, kuten vapinaan. Se estää siis ihan hyvin sympaattisen hermoston vaikutusta. Ei Propral ole pelkästään verenpainelääke.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:12"]Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa. [/quote] Minulla siis ei ole noin voimakkaita tuntemuksia, enkä itse mielellään halunnut/halua varsinaisesti rauhoittavia koska kohtaukset ovat (vielä?) suht helppoja, joskin toki ärsyttäviä ja niitä pelkään jatkuvasti, mutta halusin aloittaa ns. helpoimmasta lääkkeestä. Ja kun kohtaukset tosiaan 99% asettuvat aina tiettyyn ärsykkeeseen yhdistettynä, ei koskaan esim. kotona tai lähikaupassa tai vastaavaa.
[/quote]
Ok, sulla voivat sitten toimia tosiaan. Itselläni paniikkikohtaukset on aina tulleet täysin yllättäen juuri tyyliin kassajonossa, auton ratissa, kävellessä koiran kanssa rauhassa. Ja pääasialliset oireet on kuoleman ja sekoamisen pelko ja totaalisen kaoottinen ja sekava olo päässä. Fyysiset oireet on vain näiden seuraus, eikä niiden pieni vähentäminen propralilla auta yhtään itse henkiseen paniikkiin. Oikeastaan tulee entistä oudompi olo, kun mielessä on sellainen pakokauhu-olo, mutta kroppa ei reagoi siihen luonnollisesti.
[/quote]
Kuulostaa ikävältä :( siksi juuri itse kuvailen kohtauksiani helpoiksi, koska itselläni oireet ovat lähinnä fyysisiä ja paniikin ohella melkeinpä suurimpana on ärsytys ja itselläni ei tule juurikaan tunnetta että haluan pois tästä tilanteesta vaan "haluan pois tämän olon". Pystyn siis yhä ajattelemaan järjellä, eli en mene täysin kierroksille ja lukkoon, vaikka siis samalla tekee mieli hieroa kämmeniä yhteen ja nieleskellä ja ajatella rauhoittavaa mantraa "kyllä se ohi menee, kyllä se ohi menee". Ja usein meneekin, jos ikään kuin varkain saan muuta ajateltavaa - vaikkapa lapsi rupeaa kiukkuamaan tms, eli en niinkään allekirjoittaisi paniikkihäiriöksi. Kuitenkaan pakonomainen "ajattele jotain muuta" ei auta vaan päinvastoin pahentaa.
Jaksamista sinulle!!
Joo tottakai sepelvaltimorautilääkkeet auttaa paniikkeihin, ihan niinkuin burana pernaruttoon
Minulla propral tehoaa ihan 15 minuutissa. Otin aikaisemmin melkein 80 mg päivässä mutta nyt olen vähentänyt hyvin vähitellen 20 mg:aan. Syy hitaaseen vähentämiseen on se, että vuosikausien aikana sydämeni tottui propralin tasaavaan vaikutukseen ja aiheutti rytmihäiriötuntemuksia jos en ottanut sitä.
Vähitellen lopettamalla sydän saa aikaa opetella taas toimimaan ilman sitä.
Alunperin aloitin sen käsien tärinään 10 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".
Onko kellään ollut tätä satunnaisena käytössä? Miten nopeasti juuri sinulla vaikutus on alkanut? Itse tiedostan aika hyvin missä tilanteissa paniikkioireet ilmenee eli ennakointi on mahdollista, mutta kohtauksia taas ei tule aina näissä tilanteissa, eli sinänsä hidasvaikutteinen on vähän inhottava kun en raaskisi "turhaan" nappailla mitään lääkkeitä.
[/quote]
Mulla alotettiin kans propral pari päivää sitten, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja muuhun ahdistukseen ja paniikkioireisiin. Olin huomaavinani samana iltana vaikutusta. Tiedä sitten oliko vaan lumetta, ei ole tarkempaa tietoa miten pian se alkaa yleensä vaikuttaa. Mun käsittääkseni se on semmonen lääke, että sen käyttämisestä ei tule haittavaikutuksia ja siihen ei jää riippuvaiseksi tai mitään, ja juuri ei tarvi jatkuvasti ottaa, jos ei sitten halua. Aion kyllä itse syödä säännöllisesti ainakin nyt aluksi.
[/quote]
No ei verenpainelääkkeeseen tosiaankaan synny riippuvuutta. Propral on verenp.lääke.
Olisi ok kun kirjpitatte niin laittaisitte sen mg-määrän mitä käytätte.
Itsellä tarvittaessa 1-3 40 mg:n tabl/vrk. Indikaatiolla gad
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:12"]Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa.
[/quote]
Noin on. Mutta verenpainelääkkeeltä ei oikein kummosta apua paniikkiin voi odottaakaan
[/quote]
Propral auttaa kuitenkin oikeasti esimerkiksi esiintymisjännityksen fyysisiin oireisiin, kuten vapinaan. Se estää siis ihan hyvin sympaattisen hermoston vaikutusta. Ei Propral ole pelkästään verenpainelääke.
[/quote]
Noin. Lääkkeillä on useita indikaatioita. Niin Propralillakin.
Propral Vaikuttava aine Propranololi.
Rinnakkaisvalmiste Ranoprin on huomattavasti edullisempi.
Käyttötarkoitus
Lääkettä käytetään ehkäisemään sepelvaltimotautiin liittyvää rasitusrintakipua (angina pectoris). Lisäksi sitä voidaan käyttää sydämen rytmihäiriöissä, ehkäisemään migreenikohtauksia, lievittämään kilpirauhasen liikatoiminnan oireita, vähentämään käsien vapinaa sekä verenpainetaudin ja silmänpainetaudin eli glaukooman hoitoon. Se soveltuu myös sydäninfarktin jälkihoitoon vähentämään äkkikuoleman vaaraa.
Ei ole paniikkihäiriö lääke, mutta vähentää jännitystä.
Vaikutustapa
Beetasalpaajat hillitsevät autonomisen hermoston sympaattisen osan toimintaa elimistössä. Rasituksessa ilmenevä rintakipu johtuu siitä, että ahtautuneet sepelvaltimot eivät kykene tyydyttämään sydämen lisääntynyttä hapentarvetta. Propranololi hidastaa sydämen lyöntitiheyttä ja vähentää sen työmäärä, jolloin sydämen hapentarve vähenee ja rintakipu ehkäistyy. Lisäksi lääke normalisoi sydämen epäsäännöllistä rytmiä ja laskee verenpainetta.
Haittavaikutukset
Lääke voi aiheuttaa kylmyyden tunnetta raajoissa, kylmäsormisuutta, suorituskyvyn alenemista, astman kaltaisia hengitysoireita tai etenkin diabeetikoilla verensokerin laskua. Joskus saattaa ilmetä pahoinvointia, ripulia, väsymystä, huimausta, unihäiriöitä tai ihorektioita. Yleensä haitat ovat kuitenkin lieviä ja menevät ohitse lääkityksen jatkuessa.
Vierailija kirjoitti:
eli jos on paniikkihäiriö, voiko ottaa vain prpralia aina kun kohtaus tulee, vai tarvitaanko jatkuvaa mielialalääkitystä?
Mulla Propral käytössä jo monta vuotta. Auttaa tosi hyvin ja nopeasti. Kun alan tuntea sydämen tykitystä ja vaikkapa käsien vapinaa, otan 2 tablettia. Jos pitää mennä johonkin tilaisuuteen tai esim.hammaslääkäriin tai kampaajalle, otan 3 kerralla. Mutta siis vai tarvittaessa.
Mulla Propral vain pahensi oloa. Se poisti fyysisiä oireita, mutta silloin psyykkinen paine ja ahdistus vain pahenivat.
Ainoa mikä auttoi oli nopeavaikutteinen bentso. Niitä kun sain, niin opin luottamaan siihen että nopea apu on lähellä, joten ihan parissa viikossa en enää juurikaan tarvinnut edes lääkettä. Riitti että tiesin että käsilaukussa on lääke, jonka voin ottaa jos menee liian pahaksi olo. Useimmiten kestin paniikkikohtaukseni läpi kokonaan, kun ei tullutkaan "riittävän" paha olo. Vuoden päästä luovuin lääkkeestä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla Propral käytössä jo monta vuotta. Auttaa tosi hyvin ja nopeasti. Kun alan tuntea sydämen tykitystä ja vaikkapa käsien vapinaa, otan 2 tablettia. Jos pitää mennä johonkin tilaisuuteen tai esim.hammaslääkäriin tai kampaajalle, otan 3 kerralla. Mutta siis vai tarvittaessa.
Kannattanee puhua lääkkeiden yhteydessä milligrammoista eikä tablettien määristä.
3 kpl sitä vahvempaa 40mg nappulaa on ihan liikaa.
Toimiva lääke minullekin kyllä mietoihin jännitysoireisiin. Negatiivisina puolina joskus käyttöpäivän iltana niskapäänsärkyä ja urheilusuorituksista on paras terä pois.
Mulla beetasalpaaja Propral sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Mulla vaikeat oireet eli jopa pään tärinää niin käytän annostuksella 40 mg tarvittaessa. Olen nainen 40+, 52 kg. En tarvi koko ajan arjessa eli ei kai oo ihan paniikkihäiriöstä.
Propral auttaa fyysisiin oireisiin.Sydämentykytys,vapina hikoilu.Mulla on auttanut,tosin kun oikein ahdistaa otan diapamin lisäksi.