Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako Propral paniikkikohtaukseen?

Vierailija
27.07.2007 |

eli jos on paniikkihäiriö, voiko ottaa vain prpralia aina kun kohtaus tulee, vai tarvitaanko jatkuvaa mielialalääkitystä?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita paniikkikohtauksia tulee esim 3 viikossa, niin eihän prpral kuitenkaan auta muuta kuin siihen päällä olevaan kohtaukseen? Eli ei voi vähentää noita kohtauksia?

Vierailija
2/38 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis propral..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tasas oireita jonkin verran, mutta itse en kokenut lääkettä tehokkaaksi.

Vierailija
4/38 |
27.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiettyjä fyysisiä oireita: tärinä, sydämen tykytys, punastuminen, hikoilu jne...

Paniikkihäiriöstä ja kohtauksista VOI päästä kokonaan eroon ILMAN lääkkeitä. Siksi propral on hyvä apukeino, koska sitä ei tarvitse ottaa kuurin omaisesti, eikä siihen jää riippuvaiseksi, eikä siitä ole haittavaikutuksia (normaalisti).

Paniikkikohtaus on psyykkisyyden lisäksi myös FYYSINEN tapahtuma. Sitä voi oppia hallitsemaan, hilltisemään ja pääsemään siitä kokonaan eroon aivan itse!!

Kannattaa ensin ottaa tarkasti selville minkälaisesta asiasta on fysiologisestikin kyse ennenkuin turvautuu lääkkeisiin. Tämä yleinen neuvo.

Vierailija
5/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".

Onko kellään ollut tätä satunnaisena käytössä? Miten nopeasti juuri sinulla vaikutus on alkanut? Itse tiedostan aika hyvin missä tilanteissa paniikkioireet ilmenee eli ennakointi on mahdollista, mutta kohtauksia taas ei tule aina näissä tilanteissa, eli sinänsä hidasvaikutteinen on vähän inhottava kun en raaskisi "turhaan" nappailla mitään lääkkeitä.
[/quote]

Mulla alotettiin kans propral pari päivää sitten, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja muuhun ahdistukseen ja paniikkioireisiin. Olin huomaavinani samana iltana vaikutusta. Tiedä sitten oliko vaan lumetta, ei ole tarkempaa tietoa miten pian se alkaa yleensä vaikuttaa. Mun käsittääkseni se on semmonen lääke, että sen käyttämisestä ei tule haittavaikutuksia ja siihen ei jää riippuvaiseksi tai mitään, ja juuri ei tarvi jatkuvasti ottaa, jos ei sitten halua. Aion kyllä itse syödä säännöllisesti ainakin nyt aluksi.
[/quote]

No ei verenpainelääkkeeseen tosiaankaan synny riippuvuutta. Propral on verenp.lääke.

Olisi ok kun kirjpitatte niin laittaisitte sen mg-määrän mitä käytätte.
Itsellä tarvittaessa 1-3 40 mg:n tabl/vrk. Indikaatiolla gad
[/quote]

Juu tiedän, kommentoin vain kun sanoi ettei haluaisi turhaan nappailla mitään lääkkeitä, niin aika harmitonhan propral on. En muista/tiedä (olen sairaalassa) mg-määrää, mutta kolmesti päivässä saan yhden tabletin.

Vierailija
6/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".

Onko kellään ollut tätä satunnaisena käytössä? Miten nopeasti juuri sinulla vaikutus on alkanut? Itse tiedostan aika hyvin missä tilanteissa paniikkioireet ilmenee eli ennakointi on mahdollista, mutta kohtauksia taas ei tule aina näissä tilanteissa, eli sinänsä hidasvaikutteinen on vähän inhottava kun en raaskisi "turhaan" nappailla mitään lääkkeitä.
[/quote]

Mulla alotettiin kans propral pari päivää sitten, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja muuhun ahdistukseen ja paniikkioireisiin. Olin huomaavinani samana iltana vaikutusta. Tiedä sitten oliko vaan lumetta, ei ole tarkempaa tietoa miten pian se alkaa yleensä vaikuttaa. Mun käsittääkseni se on semmonen lääke, että sen käyttämisestä ei tule haittavaikutuksia ja siihen ei jää riippuvaiseksi tai mitään, ja juuri ei tarvi jatkuvasti ottaa, jos ei sitten halua. Aion kyllä itse syödä säännöllisesti ainakin nyt aluksi.
[/quote]

No ei verenpainelääkkeeseen tosiaankaan synny riippuvuutta. Propral on verenp.lääke.

Olisi ok kun kirjpitatte niin laittaisitte sen mg-määrän mitä käytätte.
Itsellä tarvittaessa 1-3 40 mg:n tabl/vrk. Indikaatiolla gad
[/quote]

Juu tiedän, kommentoin vain kun sanoi ettei haluaisi turhaan nappailla mitään lääkkeitä, niin aika harmitonhan propral on. En muista/tiedä (olen sairaalassa) mg-määrää, mutta kolmesti päivässä saan yhden tabletin.
[/quote]

Koitan pärjätä propralilla kun en haluais mitään voimakasta riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä syödä ollenkaan, vaikka varmaan auttaisivat paljon paremmin.

Vierailija
7/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se virallisesti poista tai auta paniikkikohtaukseen. Mutta....

Mun paniikkikohtaus iskee usein niin, että joku tilanne/ihminen/tapahtuma/paikka/asia laukaisee jännitys-ahdistus-paniikkitunteen, tiedostan tämän jonka jälkeen sydämen syke kiihtyy, hengitys kiihtyy, ahdistus ja paniikki kasvaa... Propral auttaa juuri tuohon sydämeen ja hengitykseen. Se paniikki ei pääse ns. kiihtymään, vaan Propral rauhoittaa mun elimistön reaktiot siten, että kohtaus menee ohi ennen kuin ehtii kunnolla edes alkaa. Se itse ahdistus ajatuksena saattaa jäädä mieleen, mutta elimistö ei reagoi tai näytä ulospäin että ahdistaa. Ja sitten se tunnekin laimenee.

Vierailija
8/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kysymykseni olikin se että kuinka nopeasti vaikutus alkaa - että voiko ottaa vielä kohtauksen alkaessa vai meneekö siinä todella se kaksi tuntia että fyysiset oireet helpottaa eli käytännössä silloin se on ihan turha?

Vierailija
9/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:28"]Lähinnä kysymykseni olikin se että kuinka nopeasti vaikutus alkaa - että voiko ottaa vielä kohtauksen alkaessa vai meneekö siinä todella se kaksi tuntia että fyysiset oireet helpottaa eli käytännössä silloin se on ihan turha?
[/quote]
Mulla helpottaa noin 20-30min päästä.

Vierailija
10/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:28"]

Lähinnä kysymykseni olikin se että kuinka nopeasti vaikutus alkaa - että voiko ottaa vielä kohtauksen alkaessa vai meneekö siinä todella se kaksi tuntia että fyysiset oireet helpottaa eli käytännössä silloin se on ihan turha?

[/quote]

Mä osaan jo melkein aina etukäteen arvata milloin paniikki saattaa iskeä päälle. Näitä tilanteita tulee aina ihmispaljoudessa, juhlissa, kassajonossa, virastossa asioidessa, anoppilassa jnejne. Joten osaan siis jo etukäteen ottaa oikean annoksen sopivasti ennen tilannetta. Vaikutusaika on mulla useimmiten vartti-puoli tuntia. Monesti saan itsevarmuutta lääkkeestä jo ennen kuin se virallisesta alkaa edes vaikuttamaan.

Imeytymiseen ja vaikutusaikaan vaikuttaa se, miten paljon on syönyt ja juonut, tyhjässä mahassa vaikuttaa nopeammin. Olen myös kuullut, että joku laittaa Propralin suuhun ja antaa sen vähän sulaa ennen kuin nielaisee (maistuu tosi pahalle ns. kuivana ja ilman runsasta vettä), Olen ottanut Propralin myös kohtauksen ollessa päällä, auttoi melko nopeasti kunhan vain istuin aloillani  ja rauhoittelin itseäni.

Vierailija
11/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:25"]Eihän se virallisesti poista tai auta paniikkikohtaukseen. Mutta....

Mun paniikkikohtaus iskee usein niin, että joku tilanne/ihminen/tapahtuma/paikka/asia laukaisee jännitys-ahdistus-paniikkitunteen, tiedostan tämän jonka jälkeen sydämen syke kiihtyy, hengitys kiihtyy, ahdistus ja paniikki kasvaa... Propral auttaa juuri tuohon sydämeen ja hengitykseen. Se paniikki ei pääse ns. kiihtymään, vaan Propral rauhoittaa mun elimistön reaktiot siten, että kohtaus menee ohi ennen kuin ehtii kunnolla edes alkaa. Se itse ahdistus ajatuksena saattaa jäädä mieleen, mutta elimistö ei reagoi tai näytä ulospäin että ahdistaa. Ja sitten se tunnekin laimenee.
[/quote]

Samanlaista mulla.

25: Olen kokenut, että on jo auttanut, vaikka tosiaan pari päivää vasta syönyt. 22, 23

Vierailija
12/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 18:25"]Eihän se virallisesti poista tai auta paniikkikohtaukseen. Mutta....

[/quote]

Samanlaista mulla.

25: Olen kokenut, että on jo auttanut, vaikka tosiaan pari päivää vasta syönyt. 22, 23
[/quote]

Niin ja siis en osaa tarkkaa aikaa sanoa kuinka pian lääkkeen ottamisen jälkeen alkaa vaikuttaa. Olisikohan juuri tuo parisen tuntia.

Vierailija
13/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuttua paniikkihäiriö. En toivoisi kenellekkään. Voi tehdä elämästä helvetin. Ihmiset pelottaa, ihmisjoukot saa ahdistuksen aikaan.

Vierailija
14/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".

Vierailija
15/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa kellä auttaa, fyysisiin oireisiin. Ei muuhun. Auttaa esim.vapinaan.

Vierailija
16/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".

[/quote]

Millaisia oireita sinulla on kohtauksen aikana?

Vierailija
17/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa.

Vierailija
18/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:05"]Nostan vanhaa ketjua. Itselleni määrättiin Propralia satunnaisesti otettavaksi paniikkikohtauksiin. Lääkäri sanoi että "vaikutuksen alkamiseen kestää jonkin aikaa", apteekissa sanottiin "voi kestää kaksikin tuntia että vaikutus alkaa".

[/quote]

Millaisia oireita sinulla on kohtauksen aikana?
[/quote]
Pääosin nimenomaan fyysisiä. Sydän käy hakkaamaan, kädet vapisee, vatsassa kiertää ja huimaa. "Kuumottaa sisäisesti", kuin joku kaataisi sisälle kuumaa vettä.

Kaikki alkaa ahdistuksesta (minulla ajoittuu siis julkisiin tilanteisiin kuten bussimatkat, isot ihmisjoukot) mutta oirekirjo on pääosin fyysinen, käytännössä siis psykosomaattinen.

Vierailija
19/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:12"]Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa.
[/quote]

Noin on. Mutta verenpainelääkkeeltä ei oikein kummosta apua paniikkiin voi odottaakaan

Vierailija
20/38 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:12"]Ihian täysin turha aine. Se vaan vähän vähentää sydämentykytystä, mutta ei mitenkään poista sekoamisen tunnetta, kontrollin menettämisen tunnetta, kuolemanpelkoa, sitä itse henkistä akuuttia hätää ja paniikkia. Bentsot on ne mitkä auttaa.
[/quote]
Minulla siis ei ole noin voimakkaita tuntemuksia, enkä itse mielellään halunnut/halua varsinaisesti rauhoittavia koska kohtaukset ovat (vielä?) suht helppoja, joskin toki ärsyttäviä ja niitä pelkään jatkuvasti, mutta halusin aloittaa ns. helpoimmasta lääkkeestä. Ja kun kohtaukset tosiaan 99% asettuvat aina tiettyyn ärsykkeeseen yhdistettynä, ei koskaan esim. kotona tai lähikaupassa tai vastaavaa.