Mielipiteitä pakkorokottamisesta?
Itse en koe että on oikein pakottaa ihmisiä tähän. Ajattelen nyt lähinnä influenssarokotetta. Vaikka olen hoitoalalla. Ei voi yksinkertaisesti tällaista määrätä toiselle. Kaverini tyttö sai narkolepsia -09, hänkään ei aio ottaa sitä. Enkä itsekään, enkä anna lapsilleni. Moni joka ottanut rokote ovat olleet erittäin kipeitä. No, en jaksa uskoa että menisi läpi, liian moni jäisi työttömäksi kun meidät irtisanotaan ja hoitoala hajoaa.
Kommentit (22)
"Pakon" edessä otin influenssarokotteen viime syksynä. Uhattiin että rokottamattomat joutuvat käyttämään maskia potilaita hoitaessa.
Ja olen vastasyntyneiden kanssa tekemisissä, joten tänä vuonna rokotus oli aika must mielestäni. Liputan kaikkien rokotusohjelmaan kuuluvien rokotteiden puolesta, influenssarokotuksiin suhtaudun enemmän kielteisesti. Ne eivät välttämättä auta siihen virukseen mikä on liikkeellä. Otin aikoinaan sikainfluenssarokotteen, opiskelin silloin alaa joten silloinkin oli "pakko" :)
En tule ottamaan. En mene sitten enää töihin, jos tarvitsee ottaa. Suuripalkkainen mieheni saattaa joutua elättämään minua, jos en löydä muita töitä. Toivon, että löydän, jotta saisin kartutettua eläkesäästöjäni.
Mielestäni tämäkin asia voitaisiin ratkaista rahalla. He jotka ottasivat piikin, saisivat vähintään 100 € enemmän verottomana palkkaa kuussa. Tämä olisi haittakorvausta mahdollisista ongelmista, joita rokotuksesta saattaisi tulla. Onhan noita muitakin likaisen yms työn lisiä… Ammattiliitot voisivat ajaa korvauksia, jos eivät ymmärrä estää tätä pakkoa toteutumasta! Minä pesen käteni. Otan kyllä muut rokotteet, mutta influenssat tahdon mieluummin sairastaa. Kokemusteni mukaan näin on ehkä parempi pidemmällä aikavälillä, ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe että on oikein pakottaa ihmisiä tähän. Ajattelen nyt lähinnä influenssarokotetta. Vaikka olen hoitoalalla. Ei voi yksinkertaisesti tällaista määrätä toiselle. Kaverini tyttö sai narkolepsia -09, hänkään ei aio ottaa sitä. Enkä itsekään, enkä anna lapsilleni. Moni joka ottanut rokote ovat olleet erittäin kipeitä. No, en jaksa uskoa että menisi läpi, liian moni jäisi työttömäksi kun meidät irtisanotaan ja hoitoala hajoaa.
Olen hoitalalla, mutta en työskentele osastolla enkä vaikeasti sairaiden kansa.En tule ottamaan influenssarokotetta.Antakoot sitten potkut ja ottakoon työttömän rokotemyönteisen tilalle.Muut pakolliset rokotteet on kunnossa ja vähän ylimääräistäkin matkailun vuoksi,Influenssarokotetta en enään ota, sikarokotteen otin ja sain siitä yli viikoksi oireita, kuumetta ym.Menen sitten muihin töihin, johan tässä hoitalalla olen ollut yli 20 vuotta.Tulkoot sitten muut tilalle.
En tule ottamaan rokotetta. Maskia voin käyttää, jos irtisanotaan niin olen sitten työtön. Se ei kuitenkaan edes kuulu kenellekään muulle, minun henkilökohtaiset terveys- ja rokotustietoni.
1000 euroa lisää liksaa, jos ottaa rokotteen. Sekään palkka ei olis niin suuri kuin hoitajat ansaitsis, mut parempi sekin kuin nykyinen!
Luulen ettei onnistu syystä että tulisi henkilökuntapulaa. Ne jotka eivät rokotetta halua ottaa, eivät kyl ota sitä tällä tavallakaan.
Mikäli minuun yritetään tunkea yhtään lääkeainetta tahdonvastaisesti, haastan työnantajan oikeuteen. luulisi että jo perustuslaki tulee tässä vastaan. Työnantaja osoittakoon minulle muuta työtä influenssakauden ajaksi. En työskentele edes osastolla, tapaamani asiakkaat saavat todennäköisemmin tautinsa vaikka kaupan kassalta, joita tapaavat useammin. Siis pakkorokotetaan kaupan myyjät? Varmasti hyvä laumasuoja. Pakkorokotetaan myös kaikki jotka vierailevat sairaalaosastolla tai vanhainkodissa.
Vastaan. Kyllä aikuisella ihmisillä on oikeus kieltäytyä mistä tahansa kehoonsa kajoavasta toimenpiteestä. Itse kieltäydyn paitsi rokotteista, myös kaikesta lääketieteellisestä ja hammaslääketieteellisestä tutkimuksesta ja hoidosta.
Jos yrittävät pakkorokottaa, katoan jonnekin metsään erakoksi elämään.
Kyllä keksitään kaikenlaista skeidaa nykyään....en ymmärrä...kuinka edes kuvittelevat että tähän voisi pakottaa ihmisiä???????
Sairaslomat palkattomiksi ja ehdoton kielto tulla töihin puolikuntoisena jos on hoitoalalla/asiakastehtävissä. Ihmeellisesti se kahden viikon palkattomuus kannustaisi ottamaan rokotteita...
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomat palkattomiksi ja ehdoton kielto tulla töihin puolikuntoisena jos on hoitoalalla/asiakastehtävissä. Ihmeellisesti se kahden viikon palkattomuus kannustaisi ottamaan rokotteita...
Milläs ne tuota puolikuntoisuutta pystyisivät valvomaan? Esim. flunssan saa erinomaisesti peitettyä: kuume- ja kipulääkettä, nenän vuotamista ja tukkoisuutta estävää nenäsuihketta. Jos sairasloma olisi palkaton, kipeänä töiden teko yleistyisi, ja kipeyden peittely.
Joo ei. Rokotteet on vapaaehtoisia samoin kuin lääkkeet ja hoitokin. Itse lopetan työt heti jos pitää ottaa influenssarokote. Meilläkin sai sukulaislapsi taudin sikapiikistä. t. hoitsu myös
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keksitään kaikenlaista skeidaa nykyään....en ymmärrä...kuinka edes kuvittelevat että tähän voisi pakottaa ihmisiä???????
Kuka tätä on ehdottanut ja missä? Nimi tiskiin.
Olen ehdottomasti vastaan. En ole koskaan eläissäni ottanut influenssarokotetta ja olen kerran sairastanut influenssan (tästä aikaa lähes 10 vuotta). En myöskään rokotuta lastani ohjelman ulkopuolisilla rokotteilla.
Sen sijaan ohjelmarokotuksia lapsille kannatan ehdottomasti ja ne voisivat puolestani olla pakollisia, mutta muut rokotteet jääkööt jokaisen omaan harkintaan.
Vierailija kirjoitti:
Samalla 'tänään ei huvita' ja krapulalomien määrä puolittuisi.
Nim. työkaverin suusta: mulla on tässä kuussa vielä kolme sairaslomapäivää pitämättä
Hoitoalalla työskentelevien pakkorokotus? Noh, työntekijöiden kannalta katsottuna rikkoo yksilön itsemääräämisoikeutta räikeästi; ota rokotus tai saat potkut. Potilaitten kannalta taas katsottuna; vähentää kuolleisuutta ja lisää potilasturvallisuutta!
Mutta hei, eikös tässä pakkorokotuslaissa ole kysymys nyt lopulta muistakin rokotuksista kuin kausi-influenssasta? Ihan niistä perusrokotteista, jotka suurin osa suomalaisista saa jo neuvolassa lapsena. Mutta, miettikääpä mikä määrä meillä on ulkomaalaistaustaisia maahantulijoista koulutettuja (lähi)hoitajia tulossa työmarkkinoille lähivuosina osana heidän kotouttamistaan! Mites jos/kun heidän tartuntatautirokotteensa eivät ole kunnossa? Silloin puhutaan vielä vakavammasta ilmiöstä kuin influessarokotusten skippaamisista.
Olen itse yrittäjä ja voin sanoa, että jos yrittäjä pääsee siihen asemaan, että veronmaksajat maksavat hänen myymänsä tuotteet, niin hän on käytännössä lottovoittaja. Miettikää, jos vaikka kampaaja saisi niin paljon asiakkaita kuin jaksaa vastaanottaa ja valtio maksaisi hänelle heidän hiustenleikkuunsa.
Lääkefirmoilla tulee olemaan vielä sekin bonus, että asiakkaan on pakko käyttää yrittäjän valmistama tuote, tai muuten hän joutuu työttömäksi.
Kyllä ne nauraa matkalla pankkiin!
Minusta rokotteiden valmistus ja tutkiminen tulisi siirtää kokonaan pois yksityisiltä firmoilta ja antaa se valtioiden tehtäväksi. Tutkivat lääkärit virkavastuulla kehittämään rokotteita ja joku toinen, täysin puolueeton taho (ei missään nimessä yritys) testaamaan rokotteiden tehoa ja hyötyjä.
Nyt THL mainostaa firman puolesta ilmaiseksi heidän tuotteitaan eli käytännössä pelottelee ja uhkailee ihmisiä, että kun valtio kerran maksaa nämä tuotteet tolle firmalle, niin teidän on pakko käyttää nämä tai jäätte työttömiksi, menetätte lapsilisänne, lapsenne kuolevat ja joudutte linnaan pahoinpitelystä.
Kauheaa vihapuhetta sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka eivät halua rokotteita.
Rokotukset ovat ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, vähän niin kuin vitamiinipillerit ja kuntosalilla käyminen. Niiden teho ei ole 100-%:nen eivätkä ne sovi kaikille.
Tietysti jos yrittäjältä kysytään, niin minun firmani tuotteet sopivat kaikille ja ovat ehdottoman välttämättömiä.
Joko rokotetaan oikeasti kaikki tai ei pakoteta ketään. Jos on riski sairastua rokotteesta, niin sillä ei ole merkitystä - syöpä ei saa olla este sille, että rokote pitää ottaa, ei myöskään vakava allergia. On kummallista olettaa, että hoitohenkilökunnan tulee ottaa rokotus kun voitaisiin yhtä hyvin päättää, että se on pakollinen kaikille. Vuosittai rokotteen vuoksi kuolisi noin 500 ihmistä, mutta se on halpa hinta siitä, että saadaan laumasuoja.