Kysy liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen, vastaamassa fysioterapeutit
Mietitkö, miten aloittaa liikunta ja treenaaminen synnytyksen jälkeen? Fysioterapeutit ja Squeeze 2Baby -valmentajat Maija Kiljunen, Bailamama ja Sofia Vesa, Bailamama/Trainer4You, vastaavat kysymyksiin torstaina 16.2. kello 13–14.30. Voit jättää kysymyksesi tähän ketjuun jo etukäteen!
Kommentit (52)
Onko totta, että jos on laskeuman alkua niin ei saisi tehdä salilla esim. maastavetoa eikä mielellään kyykkyäkään, ellei halua pahentaa tilannetta?? Näin minulle gynekologi sanoi. Olen tosi innostunut salilla treenaamisesta ja tykkään treenata kovaa, mutta en haluaisi pahentaa tilannetta tietenkään... Onko salitreenin suhteen rajoitteita? Voinko tehdä muuten jotakin, että laskeumien tilanne ei pahenisi? Ilmeisesti lantionpohjanlihasten treenaus ei enää auta kun vahinko on jo tapahtunut.
Miten toimia laskelman kanssa, kun synnytyksestä on jo lähes 2,5 vuotta. Lopputarkastuksessa lääkkeeksi tarjottiin lantionpohjan lihasten harjoittelua fysioterapeutin ohjauksessa. Se ei ole tuottanut toivottua tulosta ja jäljellä on paitsi laskeuma ja virtsainkontinenssi, niin myös ulosteinkontinenssi, joka seurasi välilihanleikkauksesta sekä sen jälkeisen kivuliaisuuden aiheuttamasta ainakin viikon kestäneestä ulostamisongelmasta, jota ei haluttu synnytyslaitoksella auttaa.
Miksi kaikkia kysymyksiä alapeukutetaan niin paljon? Eikö saa välittää fyysisestä terveydestään synnytyksen jälkeen?
Repesin synnytyksessä pahasti, sisäreiteen ja luuhun asti, väliliha ja melkein sulkijalihas poikki. Laskeumana rectocele, eli emättimen ja peräsuolen välinen seinämä venynyt pussiksi.
Ensin sain keskussairaalan fyssarilta sähköhoitoa, joilla lantionpohjalihakset saatiin jotenkuten takaisin toimintaan, tein myös lantionpohjajumpat, ja sain kuntoutusta. Hän hieroi kipupisteitä. Myöhemmin vielä leikkauksella kursittiin väliliha kasaan, ja poistettiin laskeumapussi.
Millaista treeniä uskallan nyt tehdä? Hyppiminen ei edelleenkään tunnu hyvältä, joten käyn salilla. Voinko tehdä vatsaliikkeitä ja miten, voinko tehdä maastavetoja, jalkakyykkyjä, mitenkäs jalkaprässi? Kaikkea muuta teen, mutta noita en ole uskaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkia kysymyksiä alapeukutetaan niin paljon? Eikö saa välittää fyysisestä terveydestään synnytyksen jälkeen?
Mietin itse samaa. Minusta ihan hyviä kysymyksiä ja alapeukkua sataa. Jaa, ehkä täällä ei saa myöntää revenneensä tai saaneensa isompia vaurioita. Kaikkien pitää selvitä synnytyksistä ja raskauksista vimpan päälle ja alapääkin vain tiukkenee synnytysten myötä.
Moi! Mikäli toipuminen on omasta mielestäsi sujunut normaalisti, voi voimaharjoittelun pariin varmastikin palata. Alaraajojen osalta voi ensin tehdä liikkeitä, joissa ei tule niin voimakkaasti painetta lantionpohjaan. Eli kyykyt aloittaa vaikka askelkyykyistä ja suorin jaloin maastavedosta (jalat enemmän limittäin) ja jos lantionpohja ja keskivartalo kestää rasitusta, voi siirtyä leveämpiin kyykkyihin, kuten jalkakyykkyyn, maastavetoihin, sumokyykkyyn tms. Mikäli harjoituksen aikana tuntuu painetta/pullotusta tai kipuja, esim. alaselässä, voi se olla merkki siitä, että keskivartalon syvät lihakset ja lantionpohja eivät vielä kestä niin suurta rasitusta. Tsemppiä treeneihin!
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain sääntöä siihen, missä vaiheessa uskaltaa kokeilla juoksemista? Synnytyksestä on vähän yli 2 kk ja jälkitarkastuksessa kaikki oli ok. Olen juoksulenkkeillyt jonkin verran ennen raskautta, mutta synnytyksen jälkeen olen tehnyt vain vaunulenkkejä kävellen. Keskivartalo tuntuu vielä hölskyvältä ja hataralta, tarkoittaako sen, ettei vielä ole juoksun aika? Vai uskaltaisiko varovasti aloitella?
Mitään sääntöä juoksemisen aloittamiseen ei ole, koska palautuminen synnytyksestä on aina yksilöllistä. Kaikista tärkein asia on huomioida, että lantionpohjalihakset ovat kunnossa ennen kuin aloittaa juoksemista. Jos tuntuu painetta emättimen suulla tai on esim. virtsankarkailua, niin silloin lantionpohjalihakset eivät ole vielä tarpeeksi vahvat. Keskivartalon hataruuden tunne voi johtua myös siitä, että vatsalihakset eivät ole vielä palautuneet. Vaunulenkeillä on hyvä aloittaa ja siitä lisätä pikkuhiljaa juoksupätkiä. Mikäli juoksun tai kävelyn aikana alaselkä kipeytyy, kannattaa vielä hetki antaa lantionpohjan ja keskivartalon palautua ja vahvistua. Tsemppiä lenkkeilyn aloitukseen! :)
Moi! Ratsastusta voi varmastikin jatkaa heti, kun lantionpohjassa ja keskivartalossa on riittävästi voimaa kannatella ryhtiä ja ylläpitää ratsastusasentoa. En näe syytä, miksi pitäisi aloittaa vasta imetyksen loppumisen jälkeen. :) Toki jos liike aiheuttaa epämiellyttävää tuntemusta rintoihin tai lantionpohjaan, kannattaa harjoittelua vielä hetki lykätä. Joskus ratsastuksen aloittaminen synnytyksen jälkeen aiheuttaa kipuja häpyliitoksen alueelle ja tekee ratsastamisesta epämiellyttävää. Tämä on normaalia, sillä häpyliitos on venyttynyt raskauden ja synnytyksen aikana ja vaatii vain aikaa palautua. Toivottavasti pääset jatkamaan mieleistä harrastusta pian. :)
Vierailija kirjoitti:
Moi! Mulla kaksi lasta ja nuorempi vuoden vanha. Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopus alakautta. Minulla on edelleen sormen mentävä rako suorien vatsalihasten välissä vaikka synnytyksestä on jo yli vuosi. Aion keväällä aloittaa harjoittelun syksyn puolimaratooniin, täytyykö vatsavakoa huomioida juoksuharjoituksissa ja voinko jollain jumpalla saada vatsalihaksia takaisin yhteen? Viimeisimmän synnytyksen jälkeen olen lähinnä harrastanut kävelyä.
Moikka! Hieno tavoite syksylle :) Aivan täysin yhteen vatsalihakset eivät välttämättä palaudukkaan. Kannattaa tunnustella koko matkalta häpyluusta rintalastan alaosaan saakka. Mitta voi vaihdella eri kohdissa. Normaali väli on keskimäärin 2cm navan kohdalla. Kuitenkin painotus on aina jännesauman pohjan tensiossa eli että jos se on napakka niin senttimäärä ei ole niin merkityksellinen. Lantionpohjalihas- ja syvien vatsalihasten harjoitukset ovat hyviä kuntouttamaan vatsanseutua. Jos nuo harjoitukset eivät ole tuttuja ja kaipaat enemmän ohjeita näihin, niin meillä on alkamassa 1.3 6viikon kurssi. Kurssilla käydään nimenomaan harjoitteita, jolla saadaan keskivartalon lihakset kuntoon syvimmästä tuesta aloittaen (http://squeeze2baby.bailamama.fi Vauva lehden lukijoille tämä kurssi on puoleen hintaan tarjolla). Tsemppiä harjoitteluun!
Vierailija kirjoitti:
Hei! Synnytyksestä on jo hetki vierähtänyt, minulla korjattiin synnytysvaurioina tulleita laskeumia ja poistettiin kohtu. Voinko silti tehdä salitreeniä, esim. painoilla jalkakyykkyjä? Olen jo toipunut normaalisti muutoin.
Mikäli toipuminen on omasta mielestäsi sujunut normaalisti, voi voimaharjoittelun pariin varmastikin palata. Alaraajojen osalta voi ensin tehdä liikkeitä, joissa ei tule niin voimakkaasti painetta lantionpohjaan. Eli kyykyt aloittaa vaikka askelkyykyistä ja suorin jaloin maastavedosta (jalat enemmän limittäin) ja jos lantionpohja ja keskivartalo kestää rasitusta, voi siirtyä leveämpiin kyykkyihin, kuten jalkakyykkyyn, maastavetoihin, sumokyykkyyn tms. Mikäli harjoituksen aikana tuntuu painetta/pullotusta tai kipuja, esim. alaselässä, voi se olla merkki siitä, että keskivartalon syvät lihakset ja lantionpohja eivät vielä kestä niin suurta rasitusta. Tsemppiä treeneihin!
Vierailija kirjoitti:
Miten ratsastuksen jatkaminen? Vastako imetyksen päättymisen jälkeen?
Ratsastusta voi varmastikin jatkaa heti, kun lantionpohjassa ja keskivartalossa on riittävästi voimaa kannatella ryhtiä ja ylläpitää ratsastusasentoa. En näe syytä, miksi pitäisi aloittaa vasta imetyksen loppumisen jälkeen. :) Toki jos liike aiheuttaa epämiellyttävää tuntemusta rintoihin tai lantionpohjaan, kannattaa harjoittelua vielä hetki lykätä. Joskus ratsastuksen aloittaminen synnytyksen jälkeen aiheuttaa kipuja häpyliitoksen alueelle ja tekee ratsastamisesta epämiellyttävää. Tämä on normaalia, sillä häpyliitos on venyttynyt raskauden ja synnytyksen aikana ja vaatii vain aikaa palautua. Toivottavasti pääset jatkamaan mieleistä harrastusta pian. :)
N29v kirjoitti:
Liikunnan aloittaminen sektion jälkeen? Sektiosta nyt 3 viikkoa, pienillä kävelyillä olen käynnyt voinnin mukaan muutaman kerran viikossa viime ja tällä viikolla. Mutta millä aikataululla liikuntaa voi lisätä? Haava on ok, repsahti hiukan auki tikkienpoiston jälkeen mutta nyt kiinni. Pohjakunto päässyt huonoksi, sillä olin ennakoivien supistusten takia liikkumiskiellossa raskauden viimeiset 3kk.
Taustana on päivittäinen lenkkeily (koiria), kuntosali 2-3krt/vko ja vesijuoksu. Painoa on pudotettavana raskauden jäljiltä.
Hyvä, että olet ollut liikkeellä. Se aina nopeuttaa palautumista. Sektiohaava tulee olla aina kunnolla parantunut. Kannattaa aloittaa kuntouttaminen lantionpohjalihas- ja syvien vatsalihasten harjoitteilla. Kun vatsalihakset ovat kunnolla palautuneet ja keskivartalon pito säilyy hyvin, niin sitten voi lisätä rankempaa liikuntaa.
Arven seutuun voi jäädä ns.kiinnikkeitä, jotka saattavat hidastaa vatsan seudun palautumista. Arpea kannattaa liikutella ettei näitä synny esim. youtubesta löytyy sektioarven hieronta ohjeet (esim.hakusanalla c-section scar massage).
Mikäli painoa on pudotettavana, kannattaa tässä vaiheessa kiinnittää erityistä huomiota ruokavaliopuoleen, sillä se on kuitenkin tärkein juttu painonpudottamisen kannalta. :)
Jos tuntuu, että kaipaat tukea liikunnan aloittamiseen tai ruokavalioasioihin niin meillä on alkamassa 1.3 6vk kurssi, joka on tarkoitettu äideille jotka haluavat saada keskivartalon kuntoon. Kurssilla on fysioterapeuttien lisäksi myös ravintovalmentaja antamassa viikottain ohjeita. Voit lukea kurssista lisää täältä: http://squeeze2baby.bailamama.fi (vauva lehden lukijoille tämä kurssi oli lukijaetuna puoleen hintaan).
Vierailija kirjoitti:
Huomasin itselläni pienen kohdunlaskeuman,pullistuma näkyy ulos emättimen suulta ja joudun sormin työntämään takaisin välillä. Synnytyksestä 3 viikkoa. Lapsi on viides.
Olen nyt jumpannut entistä aktiivisemmin lantionpohjanlihaksia tilanteen korjaamiseksi.
Vaikka ovat mielestäni hyvässä kunnossa, puristus tuntuu yhdelle sormelle jos kokeilee.
Olen lukenut että vaiva on vaaraton mutta kiusallinen.
Siksi olen ajatellut katsoa paraneeko tilanne lantionpohjalihasjumpalla ja ottaa asian puheeksi jälkitarkastuksessa.
Pidän lenkkeilystä. Teenkö itselleni hallaa kävelemällä reippaita lenkkejä tasaisella alustalla? Entä spinning, onko se haitaksi tilanteelle?
Laskeuma sinänsä on ihan vaaraton, joskin epämiellyttävä vaiva. Kannattaa tosiaan panostaa nyt kovasti lantionpohjan ja keskivartalon syvien lihasten harjoitteluun, jotta laskeuma pysyisi kurissa. Lenkkeily tekee hyvää, mutta voi olla että pitkät, kovalla alustalla tehtävät lenkit, pahentavat laskeuman oireilua. Tällöin lenkkejä kannattaa hieman lyhentää ja vaihtaa vaikka pehmeämmälle alustalle. Spinning on hyvä vaihtoehto kävelylle kestävyyskunnon ylläpitämiseksi, kunhan penkki ei hankaa ikävästi laskeumaa-luetta. Jos tuntuu, että kaipaat tukea liikunnan aloittamiseen tai ruokavalioasioihin niin meillä on alkamassa 1.3 6vk kurssi, joka on tarkoitettu äideille jotka haluavat saada keskivartalon kuntoon. Kurssilla on fysioterapeuttien lisäksi myös ravintovalmentaja antamassa viikottain ohjeita palautumisen tueksi. Voit lukea kurssista lisää täältä: http://squeeze2baby.bailamama.fi (Vauva-lehden lukijat saavat edun tästä kurssista).
Vierailija kirjoitti:
Hei! Minulla on kaksi sektiota takana ja kolmas kohta edessä. Edellisen sektion jälkeen vatsalihakset eivät palautuneet ennalleen, vaikka varoin kyllä vatsalihasliikkeitä pitkään. Onko tälle mitään tehtävissä? Entä missä vaiheesa seuraavan sektion jälkeen uskallan aloittaa esim pyöräilyn? Tai kunnon vatsaliikkeet?
Vatsalihasten välistä erkaumaa on mahdollista kuntouttaa oikeanlaisilla syvien lihasten harjoitteilla. Lisäksi lantionpohjan kunto on todella tärkeässä osassa kuntoutumista. Nyt raskausaikana kannattaakin siis keskittyä lantionpohjan vahvistamiseen ja hyvän ryhdin ylläpitämiseen sekä siihen, että keskivartalosta on hyvä tuki ihan päivittäisten toimintojen aikana. Kunnon vatsalihasliikkeet kannattaa aloittaa synnytyksen jälkeen vasta, kun vatsalihasten välinen jännesauma on palautunut normaalimittoihin ja sektiohaava kunnolla parantunut. Sektiohaava kannattaa synnytyksen jälkeen käsitellä, jottei sinne tule kiinnikkeitä ja hidasta näin ollen palautumista. (Hyviä vinkkejä löydät tähän esim. Youtubesta hakusanalla “c-section scar massage”.)Pyöräilyn voi aloittaa heti, kun lantionpohja ja sektiohaava sen sallivat eli kun ovat kunnolla palautuneet. Pyöräilyssäkin on hyvä alkuun olla pystympi asento (vähentää vatsaonteloon paineen nousua) ja siitä pikkuhiljaa kärsii asentoa muuttaa etukumarampaan asentoon. Tsemppiä synnytykseen!
Lapset -12 ja -15 kirjoitti:
Hei! Minulla on kaksi lasta, nuorempi on jo 1v 9kk. Muuten olen palautunut synnytyksestä hyvin, mutta vatsa pullottaa edelleen, näytän siltä kuin olisin edelleen raskaana. Kontillaan ollessa kumpu muuttuu lähinnä roikkuvaksi pussiksi... Vasta hiljattain kuulin että kyseessä voi olla vatsalihasten erkauma. Kävelen paljon ja olen jumpannut, mutta vatsakumpu on ja pysyy. Voiko jumpasta olla jotain haittaa ja miten voisin treenata?
Esikoisen raskauden jälkeen vatsa palautui ihan normaalisti, ero on huomattava.
Moikka! Joskus synnytyksen jälkeen käy tosiaan niin, etteivät vatsalihakset ja niiden välissä oleva jännesauma palaudukkaan ennalleen ennen raskautta olleeseen tilaan. Tällöin puhutaan vatsalihasten erkaumasta. Yksi yleisimpiä “oireita” tai merkkejä tilasta on juurikin vatsan pullottaminen (erityisesti esim. konttausasennossa tai vatsarutistuksissa) tai vatsalihasten keskilinjaan ilmestyvä “patonkimainen” rakenne. Toisaalta oireina voi olla myös selkäkivut, lantionpohjan ongelmat, vaikeus aktivoida keskivartaloa tai vaikkapa heikotus selinmakuuasennossa. Kävely on hyvä liikuntamuoto vaikka erkaumaa olisikin. Lihaskuntojumppaa voi myös tehdä, kunhan se ei sisällä vatsaontelon painetta ja erkaumaa pahentavia liikkeitä, kuten perinteisiä vatsarutistuksia, punnerruksia, raskaita kyykkyjä, leuanvetoja tms. Vatsalihasten erkauma kannattaa kuntouttaa pois, jotta ryhti korjaantuu ja keskivartalo saa tuen takaisin. Meillä on alkamassa 1.3. synnyttäneille äideille tarkoitettu valmennus, jossa juurikin keskitytään näihin asioihin eli lantionpohjan ja keskivartalon palautumiseen niin harjoitteiden kuin ruokavalionkin kautta. Voit lukea kurssista lisää täältä http://squeeze2baby.bailamama.fi (vauva lehden lukijoille tämä kurssi oli lukijaetuna puoleen hintaan). Tsemppiä!
Mom to be kirjoitti:
Kuinka pian sektion jälkeen voi alkaa treenata vatsalihaksia kunnolla ettei tee vahinkoa vartalolle? Millaisia treeniliikkeitä suosittelisitte vaikka kotona tehtäväksi synnytyksen (sektion) jälkeen ja kuinka pian ne voi aloittaa? Haluaisin treenata ainakin käsivarsia, reisiä ja takapuolta.
Moikka! Keskivartaloharjoittelun voi aloittaa, kun sektiohaava ja vatsalihasten välinen jännesauma on palautunut ennalleen. Normaalisti spontaani palautuminen tapahtuu noin 3kk:n aikana synnytyksestä. Mikäli palautumista ei jostain syystä tapahdukaan, on todella tärkeää lähteä kuntouttamaan vatsalihasten väliin jäänyt erkauma pois. Lantionpohjan ja syvien keskivartalolihaksten harjoittaminen on tällöin pääosassa. Muutoin kotijumppaa voi kevyesti aloittaa omien tuntemusten mukaan. Hypyt, nopeat suunnanmuutokset, tärähtelyt ja voimakkaasti vatsaontelon painetta nostavat liikkeet kannnattaa jättää myöhemmälle, kunnes paikat ovat kunnolla palautuneet. Aluksi esimerkiksi punnerrukset voi tehdä seinää tai tukea vasten (punnerrukset nostavat lattialla tehtynä vatsaontelon painetta), kyykätä voi (askelkyykyssä ei tule niin paljon painetta lantionpohjaan) ja toki muita liikkeitä esim. pienien painojen kanssa voi tehdä. Perinteiset vatsarutistukset ja muut keskivartaloliikkeet mukaan, kun lantionpohja ja keskivartalo palautuneet synnytyksestä. :) Meidän 1.3 alkavassa valmennuksessa käsitellään juuri liikunnan aloittamista synnytyksen jälkeen. Voit lukea kurssista lisää täältä http://squeeze2baby.bailamama.fi (vauva lehden lukijoille tämä kurssi oli lukijaetuna puoleen hintaan).
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pian sektion jälkeen voi joogata, lankuttaa ja tehdä kyykkyjä? Entä leuanveto? Aloitin kolmisen viikkoa sektion jälkeen. Voiko olla että sain jotain vahinkoa aikaiseksi? Maha on hieman pullollaan vieläkin ja vuosi synnytyksestä.
Moi! Mikäli raskaan harjoittelun aloittaa liian pian synnytyksen jälkeen, voi olla että vatsalihasten välinen jännesauma jää erkaantuneeseen tilaan, josta seuraa taas muita ongelmia. Puhutaan siis vatsalihasten erkaumasta, jonka pitäisi palautua spontaanisti noin 3kk:n aikana synnytyksestä. Jos menet koukkuselinmakuulle ja nostat ylävartaloa ylöspäin (kuin tekisit pienen vatsarutistuksen), nouseeko navan yläpuolelle “kumpu” tai “patonki”? Mikäli näin on, sinulla todennäköisesti on vielä vatsalihasten erkaumaa, joka kannattaa kuntouttaa pois. :) Raskaat kyykyt, lankut ja jooga-asennot, leuanveto, maastavedot ym. ovat raskaita liikkeitä, joissa vatsaontelon paine nousee ja voivat pahentaa erkaumaa ja keskivartalon palautumista. Suosittelen tutustumaan 1.3. alkavaan synnyttäneille tarkoitettuun verkkovalmennukseemme, jossa juuri käydään näitä asioita läpi ja palautetaan niin lantionpohja kuin keskivartalokin tehokkaasti, mutta turvallisesti synnytyksestä. Voit lukea kurssista lisää täältä http://squeeze2baby.bailamama.fi (vauva lehden lukijoille tämä kurssi oli lukijaetuna puoleen hintaan).
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö ryppyinen vatsanahka enää pois? Synnytin 6 kk sitten (alatiestä) ja olen taas normipainossani (imetän) Olen tehnyt vain kotijumppaa ja syönyt terveellisesti.
Vatsa on litteä mutta ei kiinteä. Se on löllö. Ja vatsan iho on kurttuinen.
Muuttuuko se vielä? Onko jokin jumppaliike mikä tekisi hyvää vatsaiholle?
Mikä liike pyöristää peppua parhaiten?
Kiitos!
Hyvä, että olet tehnyt kotijumppaa ja syönyt terveellisesti. Vatsanpeitteet ja iho venyvät raskauden aikana huomattavasti ja vie aikaa ennen kuin ne palautuvat. Toki ne eivät välttämättä ihan samaan napakkuuteen palaudu, mutta sinulla on kuitenkin vasta 6kk synnytyksestä, malttia vaan :) Aerobinen liikunta yhdistettynä tehokkaaseen lihaskuntoharjoitteluun (+ruokavalio) kiinteyttää parhaiten. Lantionpohjalihakset ja syvät vatsalihakset ovat nyt myös tärkeässä osassa eli syvä tuki kuntoon. Kaikki kyykkyliikkeet (etu/taka/sivu) ovat hyväksi, kun halutaan peppua treenata. Tsemppiä harjoitteluun!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6kk vauva, joka on aika ison puoleinen, 9kg. Selkä alkaa olla aika kovilla hänen kantamisestaan ja noin kuukauden ajan mulle on alkanut tulla myös kipuja jalkapöydän seudulle ja mun ukkovarpaat ovat aika puutuneet. Olen miettinyt josko nuo jalkaongelmat liittyvät tuohon vauvan kanteluun? Mitä kannattaisi tehdä, että fyysisesti pysyisin ehjänä tuon vauvan kantamisen kanssa. Olen yrittänyt vaihdella kantamisasentoa, käyttänyt kantoliinaa ja vähän jumppaillut ja venytellyt. Kohta alkaa olla ihan hajalla.
Moi! Hienoa, että olet etsinyt vaihtoehtoja ja helpotusta vauvan kantelemiseen! Jalkavaivat voivat liittyä osittain vauvan kanteluun ja mahdollisesti vaivasenluun syntyyn (kts. google → vaivasenluu). Raskausajan painonnousun ja kudosten löystymisen vuoksi myös jalkaterä menettää jäntevyyttään, joilloin jalkaterä painuu hieman “lättänäksi” ja mm. vaivasenluu ongelmia voi tulla. Vauvasi alkaa pikkuhiljaa viihtymään yhä enemmän lattialla ja kantelu vähenee koko ajan onneksi. :) Nyt kannattaakin ehdottomasti keskittyä lihaskuntoharjoitteluun. Vahvat pakara- ja selkälihakset sekä keskivartalo helpottavat ryhdin kannattelemista. Huomioi lasta kantaessasi, että ryhti on hyvä, eikä lantio esimerkiksi ole painuneena eteenpäin (vauva lepää vatsan päällä). Kun teet lihaskuntoharjoitteita, huomioi, että polvet ja varpaat osoittavat aina samaan suuntaan (esim. kyykyissä), jolloin niin lonkan, polven kuin jalkateränkin osalta asento pysyy parempana. Huomioi myös, että sinulla on hyvät, tukevat ja riittävän tilavat kengät, jottei pottuvarpaalle tule lisää kuormaa. Joskus ensiapuna voi olla ihan sellaisen varpaanerottajan käyttö (näitä saa esim. apteekeista). Tsemppiä sinne kovasti! Ja mikäli kiinnostaa laittaa keskivartalon tuki kuntoon synnytyksen jälkeen voit tutustua 1.3. alkavaan verkkovalmennukseemme täältä: http://squeeze2baby.bailamama.fi (vauva lehden lukijoille tämä kurssi oli lukijaetuna puoleen hintaan). :)
Synnytyksestä aikaa vuosi, vatsalihasten välissä edelleen kolmen sormen levyinen rako. Saanko tehdä normaalia salitreeniä, juosta ym?