Oon niin pettynyt poikaani :(
13 vuotias poika on aina välillä jäänyt kiinni rahan varastamisesta ym. Tänään sitten ääneen muka ihmetteli että miten xboxiin latautuu uusi peli. Isänsä alkoi sitten tutkia xboxia ja ilmeni että poika oli ottanu isän kortin ja ostanut sen pelin. Myönsi sitten kun tentattiin. Harmittaa ihan hirveesti! Hänellä on kyllä pelejä, mutta tuota on vinkunut jonkin aikaa kun kaverinsa sai sen. Ollaan kielletty koska just jouluna sai pelin, eikä nyt olis varaa ostaakkaan. Mitä mä teen tuon lapsen kanssa? Minkälainen rangaistus tästä pitäisi antaa teidän mielestä? Ainakaan xboxiin ei nyt hetkeen ole asiaa. :(
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon parempi kertoa pojalle suoraan, että olette pettyneitä häneen. Sen sijaan siis, että raivoaisitte pää punaisena ja huutaisitte mitä sattuu, kostaisitte tekemiset ja kieltäisitte kaiken mukavan. Se, että on aiheuttanut pettymyksen itselle rakkaalle ihmiselle, on aina iso juttu.
-35
Ongelma lienee se että pelikone on hankittu sitä varten että ei tarvitse viedä urheiluharrastukseen ja ei tarvitse olla lapsen kanssa tekemisissä ja itse voi olla netissä kun lapsi pelaa tai katselee töllöä...
Tämähän on se todellisuus. Lapset laitetaan koneen ääreen vahtiin ja kone pitää huolen, kun itse on niin väsynyt työpäivän jälkeen.
Missähän todellisuudessa sinä sitten elät? Selvästi on eri, kuin minun.
Mielestäni ap on tehnyt jo selväksi, että heillä välitetään , on välittävä tunnelma kotona.
Pelaaminen on usein sosiaalinen tapahtuma, vaikkei se siltä vaikuttaisikaan. Langan päässä saattaa olla isokin joukko kavereita.
Mutta onhan se nyt ihan eri asia että lapsi istuu kotona pelaamassa kavereidensa kanssa kuin pakotettuna juoksee pallon perässä, jotta vanhempi saa tuntea olevansa hyvä ihminen.
Onnea sulle elämään.
AP olet huono vanhempi. Lapsellasi ei ole mitään kuria eikä se tee mitään minkään eteen. Varastaminen vaan näyttää miten paska olet kasvattajana. Häpeäisit. Tällästen ihmisten takia meillä on näitä rikollisia täällä suomessa.
Terveisin 2 lapsen isä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee nyt sellaisen (nykyään jo aikuisen) ihmisen suusta, joka oli luisumassa rappiolle samassa iässä:
avatkaa ERITTÄIN hyvä keskusteluyhteys poikaan, jos sitä ei jo ole. Kysykää, miten elämässä menee. Mitä kuuluu. Miten koulussa menee. Miltä tulevaisuus näyttää. Sellaista rauhallista keskustelua, ei riitelyä. Olkaa kiinnostuneita.
Ei tuollaisia typeryyksiä yleensä tee ihan "muuten vaan". Niille on yleensä olemassa jokin syy. Alkaa pienistä jutuista joo, mutta etenevät hyvin nopeasti aika vakaviin juttuihin. Kun pienestä asiasta selviää pienellä harmilla, on kynnys isomman asian tekemiseen pienempi.Kertokaa lapselle ihan suoraan, miten suuri raha tuo on. Mitä sen eteen pitää tehdä. Mitä muuta sillä saisi, ja mitä nyt sitten jää hankkimatta. Ja että hänen tulee kunnioittaa teidän omaisuutta, jos hän haluaa teidän kunnioittavan omaalle.
Ja todellakin antakaa itse ehdottaa sopivaa rangaistusta keskustelun päätteeksi. Antakaa mahdollisuus pyytää anteeksi ja antakaa anteeksi.
Ihan turhaa on lähteä pakottamaan mihinkään naurettavuuksiin, esim. boksin myynti kokonaan pois ja urheilua tilalle. Sillä saatte lapsenne inhoamaan itseänne ja kapinoimaan...
Lapset inhoaa ja kiukuttelee joka tapauksessa. Siksi on tärkeä tiedostaa vanhempana että liikunta on ainoa hyvä asia nuorelle joka kaipaa aineenvaihdunnan lisäämistä ja muita nuoria ympärilleen. Se pelikone ei auta sosiaalisissa kontakteissa yhtään.
Päinvastoin lapsi aikuisena miettii että olipa hyvä että vanhemmat laittoivat yleisurheiluun niin tutustuin tyttöihin ja muihin kavereihin.
Vanhemman tehtävänä ei ole olla lapsensa paras kaveri vaan tehdä radikaaleja valintoja.
Jos vaihtoehtona on se että lapsi pelaa joka päivä illalla 2h pelejä ja tuhoaa selkärankansa ja veltostuttaa myös mielensä niin se on lapsen hylkäämistä ja pahoinpitelyä.
3h liikuntaa on nykyisen suosituksen mukainen määrä. Myöhemmin kun järki on sielä pääkopassa niin voi olla kiitollinen hienosta vartalostaan ja kiittää siitä hiljaa mielessään vanhempiaan. Kiitos tästä rautaisesta vartalosta. Vaikka minua lyötäisiin karaten näytöksessä pesäpallomailalla niskaan niin en hajoa vaan maila menee poikki joka kerta. Ja pystyn murskaamaan vastustajani yhdellä kädellä tuhannen pillun päreeksi koska vain ja milloin vain ja miten paljon vain, mutten tee sitä sillä en halua aiheuttaa perheelleni ja suvulleni häpeää.
Nyt ap:n poika on veltto valehtelevan varasteleva pelinarkomaani ja vätys. Vain hänen vanhempiensa valintojen takia. Eli syypäät löytyvät perheen johdosta.
Haluatteko kasvattaa lapsellenne vartalon joka kestää ikääntymistä ja mielen joka ei lannistu pienestä?
Ne on vanhempien valintoja joista kasvaa tähän yhteiskuntaan nuoria aikuisia.
Minkä hintainen se peli oli?
Kiusataan poikaa koulussa.?
Onpa täällä useita ihme luuloja. Esim se ettei pelaamisesta ole mitään hyötyä. Ensinnäkin pelaaminen kasvattaa loogista päättelykykyä ja oppii toimimaan muiden kanssa tiiminä jos on tiimipeli kyseessä. Varmasti itse istutti telkkarin edessä ja se taas ei tee yhtään hyvää millään tavalla. Mutta tässä on nyt se kohtuus kaikessa. Eli pelaaminen hyvästä ja liika pahasta.
Mitä tulee peliin. Ottakaa yhteyttä supportiin ja palautette pelin. Lain mukaan alaikäisen ostokset saa palauttaa vaikka ei olisi normaalisti palautusoikeutta.
Lisäksi nyt eka tosiaan alatte avaamaan puheyhteyttä poikaan ja peli pitkäksi aikaa tauolle ja teette selväksi miksi näin on. Sitten lisäksi laitatte pojan tekemään jotain työtä ja tienaamaan teille extrana sen rahan mitä peliin kulutti. Samoin laitatte joka päivälle tietyn ajan kunnes koulusta valmistuu mitä pitää opiskella ja joku uusi urheilullinen harrastus. Vielä ei ole myöhäistä kääntää tätä syöksykierrettä.
Vierailija kirjoitti:
AP olet huono vanhempi. Lapsellasi ei ole mitään kuria eikä se tee mitään minkään eteen. Varastaminen vaan näyttää miten paska olet kasvattajana. Häpeäisit. Tällästen ihmisten takia meillä on näitä rikollisia täällä suomessa.
Terveisin 2 lapsen isä.
Näillä pelaajilla on selässä terveysongelmia jo ennen täysi-ikäisyyttä.
Eivät kykene kuperkeikkaan eivätkä pääse edes kyykkyyn.
Vanhempien syytä.
Tuosta käytöksestä päätellen alkoi omatunto kolkuttamaan ja halusikin "jäädä kiinni"... Nyt pitäisi tehdä selväksi, että tuollainen ei missään nimessä käy. Jos pystyy itse tienaamaan rahat niin hyvä, jos on kk-rahasysteemi, niin kohtuullisen helppo toteuttaa, mutta tuohon täytyy liittyä myös muu rangaistus, esim. sen xboxin käyttökielto.
Jos poika on jo nyt pyöreä ja niveliltään kankea niin ehkä hän ei sovi liikuntaan.
Voisitten tehdä sopimuksen että pelikone on poissa koko vuoden kunnes todistuksen keskiarvo nousee sovittuun pisteeseen. Eli hän saa koulua käymällä todistaa kuinka paljon haluaa peliä.
Vierailija kirjoitti:
Imuroinnista 3e, vessanpesu 3e, tiskaus 1e. Tekee töitä niin kauan kunnes peli on maksettu takaisin jonka jälkeen saa xboksin peleineen
Noilla hinnoilla mä tuun teille töihin. Haittaako jos pesen vessan kolmesti päivässä, ja tiskaan yhden lautasen kerrallaan? Voin imuroida viikonloppuisin vaikka tunnin välein, ok?
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä useita ihme luuloja. Esim se ettei pelaamisesta ole mitään hyötyä. Ensinnäkin pelaaminen kasvattaa loogista päättelykykyä ja oppii toimimaan muiden kanssa tiiminä jos on tiimipeli kyseessä.
Pelinarkomaani se puolustelee pelaamistaan.
Miten vartalolle kuuluu? Onko ylipainoa ja meneekö hermot nopeasti?
Samalaista käytöstä ja puolustelua on kannabiksen käyttäjien parissa.
Toki myönnettäköön että aikuinen ihminen saa tehdä elämälleen mitä haluaa. Tätä mieltä olen.
Se että alaikäinen pelaa päivittäin jotain kehoa tuhoavaa peliä ja aiheuttaa aivoilleen ties mitä mielialaongelmia pelatessa sillä aikaa kun koko nuoruus menee ohi ulkona niin tämä sohvaperuna tuhlaa elämäänsä pelin parissa. Sitä en voi aikuisena sallia lapsille.
Kaikki kouluampujat ovat pelaneet noita pelejä.
Pelaaminen ei ole luonut yleisesti maailmaan mitään. Päättelykykyä ja logiikkaa on ollut ennen pelejäkin. Selityksen makua. Toivottavasti haet apua peliongelmaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuroinnista 3e, vessanpesu 3e, tiskaus 1e. Tekee töitä niin kauan kunnes peli on maksettu takaisin jonka jälkeen saa xboksin peleineen
Noilla hinnoilla mä tuun teille töihin. Haittaako jos pesen vessan kolmesti päivässä, ja tiskaan yhden lautasen kerrallaan? Voin imuroida viikonloppuisin vaikka tunnin välein, ok?
Sanos muuta. Tuntipalkka on parempi kuin matalapalkka-alan duuneissa.
Kyllä tässä maassa on niin paljon eriarvoisuutta että rikkailta pitäisi ottaa ja kovalla kädellä pitäisi ottaakin köyhille.
Ei helvetti että joillain on noin paljon rahaa että maksavat omille lapsilleen parempaa palkkaa kuin joku maahanmuuttaja saa tunnissa käteen....
Luultavasti tuolla perheellä on kaksi autoakin parkissa.
Karate voimistaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee nyt sellaisen (nykyään jo aikuisen) ihmisen suusta, joka oli luisumassa rappiolle samassa iässä:
avatkaa ERITTÄIN hyvä keskusteluyhteys poikaan, jos sitä ei jo ole. Kysykää, miten elämässä menee. Mitä kuuluu. Miten koulussa menee. Miltä tulevaisuus näyttää. Sellaista rauhallista keskustelua, ei riitelyä. Olkaa kiinnostuneita.
Ei tuollaisia typeryyksiä yleensä tee ihan "muuten vaan". Niille on yleensä olemassa jokin syy. Alkaa pienistä jutuista joo, mutta etenevät hyvin nopeasti aika vakaviin juttuihin. Kun pienestä asiasta selviää pienellä harmilla, on kynnys isomman asian tekemiseen pienempi.Kertokaa lapselle ihan suoraan, miten suuri raha tuo on. Mitä sen eteen pitää tehdä. Mitä muuta sillä saisi, ja mitä nyt sitten jää hankkimatta. Ja että hänen tulee kunnioittaa teidän omaisuutta, jos hän haluaa teidän kunnioittavan omaalle.
Ja todellakin antakaa itse ehdottaa sopivaa rangaistusta keskustelun päätteeksi. Antakaa mahdollisuus pyytää anteeksi ja antakaa anteeksi.
Ihan turhaa on lähteä pakottamaan mihinkään naurettavuuksiin, esim. boksin myynti kokonaan pois ja urheilua tilalle. Sillä saatte lapsenne inhoamaan itseänne ja kapinoimaan...
Lapset inhoaa ja kiukuttelee joka tapauksessa. Siksi on tärkeä tiedostaa vanhempana että liikunta on ainoa hyvä asia nuorelle joka kaipaa aineenvaihdunnan lisäämistä ja muita nuoria ympärilleen. Se pelikone ei auta sosiaalisissa kontakteissa yhtään.
Päinvastoin lapsi aikuisena miettii että olipa hyvä että vanhemmat laittoivat yleisurheiluun niin tutustuin tyttöihin ja muihin kavereihin.
Vanhemman tehtävänä ei ole olla lapsensa paras kaveri vaan tehdä radikaaleja valintoja.
Jos vaihtoehtona on se että lapsi pelaa joka päivä illalla 2h pelejä ja tuhoaa selkärankansa ja veltostuttaa myös mielensä niin se on lapsen hylkäämistä ja pahoinpitelyä.
3h liikuntaa on nykyisen suosituksen mukainen määrä. Myöhemmin kun järki on sielä pääkopassa niin voi olla kiitollinen hienosta vartalostaan ja kiittää siitä hiljaa mielessään vanhempiaan. Kiitos tästä rautaisesta vartalosta. Vaikka minua lyötäisiin karaten näytöksessä pesäpallomailalla niskaan niin en hajoa vaan maila menee poikki joka kerta. Ja pystyn murskaamaan vastustajani yhdellä kädellä tuhannen pillun päreeksi koska vain ja milloin vain ja miten paljon vain, mutten tee sitä sillä en halua aiheuttaa perheelleni ja suvulleni häpeää.
Nyt ap:n poika on veltto valehtelevan varasteleva pelinarkomaani ja vätys. Vain hänen vanhempiensa valintojen takia. Eli syypäät löytyvät perheen johdosta.
Haluatteko kasvattaa lapsellenne vartalon joka kestää ikääntymistä ja mielen joka ei lannistu pienestä?
Ne on vanhempien valintoja joista kasvaa tähän yhteiskuntaan nuoria aikuisia.
Sä taas oot tainnu pelata liikaa tekkeniä tai mortal combatia. Tai sitten steroidit tms pehmentäny aivot. Ainakin hyvä mielikuvitus sulla on jos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä useita ihme luuloja. Esim se ettei pelaamisesta ole mitään hyötyä. Ensinnäkin pelaaminen kasvattaa loogista päättelykykyä ja oppii toimimaan muiden kanssa tiiminä jos on tiimipeli kyseessä.
Toki myönnettäköön että aikuinen ihminen saa tehdä elämälleen mitä haluaa. Tätä mieltä olen.
Se että alaikäinen pelaa päivittäin jotain kehoa tuhoavaa peliä ja aiheuttaa aivoilleen ties mitä mielialaongelmia pelatessa sillä aikaa kun koko nuoruus menee ohi ulkona niin tämä sohvaperuna tuhlaa elämäänsä pelin parissa. Sitä en voi aikuisena sallia lapsille.
Pelaaminen ei ole luonut yleisesti maailmaan mitään. Päättelykykyä ja logiikkaa on ollut ennen pelejäkin. Selityksen makua. Toivottavasti haet apua peliongelmaasi.
Joo ja kaikki kouluampujat on joskus maistaneet kurkkua ja tomaattia. Kielletään kurkut ja tomaatit kaikilta! Jos pelit vaikuttaisi käytökseen niin mun sukupolvesta kaikki söisi sieniä ja ryömisi putkistoissa.
Toisekseen minä en paljoa pelaa mutta joskus on kiva rentoutua pelejen parissa. Olen urheilullinen ja hoikka ja silti näen pelaamisen hyödyt kunhan se on tasapainossa muun elämän kanssa.
Lyön vaikka vetoa että sinä taas istut kaiken liikennevän ajan telkkarin edessä ja vedät kilarit jos missaat tai unohdat nauhoittaa lempisarjasi jakson.
Minusta sinulla on jotain isoja ongelmia kun en osaa loogisesti päätellä mitään vaan olet todella mustavalkoinen. Hae apua ongelmiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kaikki kouluampujat on joskus maistaneet kurkkua ja tomaattia. Kielletään kurkut ja tomaatit kaikilta! Jos pelit vaikuttaisi käytökseen niin mun sukupolvesta kaikki söisi sieniä ja ryömisi putkistoissa.
Toisekseen minä en paljoa pelaa mutta joskus on kiva rentoutua pelejen parissa. Olen urheilullinen ja hoikka ja silti näen pelaamisen hyödyt kunhan se on tasapainossa muun elämän kanssa.
Lyön vaikka vetoa että sinä taas istut kaiken liikennevän ajan telkkarin edessä ja vedät kilarit jos missaat tai unohdat nauhoittaa lempisarjasi jakson.
Minusta sinulla on jotain isoja ongelmia kun en osaa loogisesti päätellä mitään vaan olet todella mustavalkoinen. Hae apua ongelmiisi.
En lähde tuohon peliisi mukaan. Huomaatko miten pelaat jatkuvasti jotain peliä jopa mielesi tasolla.
Minä voitin jo ensimmäisellä kommentillani ja sinä hävisit.
Olisimpa ollut vanhempasi niin olisit paljon parempi ihmisenä ja seurakuntalaisena.
En lukenut koko lankaa, jos joku jo maininnut, mutta rangaistuksen sijaan/lisäksi puhu pojalle. Opeta sille empatiaa ja toisten huomioonottamista. Juttele ja kysy miltä luulet isästä tuntuvan, kun kortti on viety ja sitä on käytetty. Kysy ihan ystävällisesti, jutelkaa siitä mitä tunteita se herättää isässä, mitä pojassa itsessään, mitä sinussa. Kysy pojalta miten hän luulisi, että voisi korvata isälleen. Johdattele jos poika ei keksi "pitäisikö ainakin pyytää anteeksi, mitä luulet?" "Pitäisikö ehdottaa isälle, että teet jonkin askareen hänelle, imuroitko vaikka auton" tms mitä nyt keksitte. Mutta ei tosiaan rangaistukseksi mitään varsinaisia kotitöitä, nehän pitäisi opettaa normaaliin elämään kuuluviksi.
Moni aina pelkästään rankaisee, enemmän lasta "rankaisee" se juttelu, kun kerrotaan miltä mikäkin on toisesta tuntunut. Voi vaikka kysyä, miltä sinusta tuntuisi jos joku veisi sinulta rahaa/kännykän/tärkeän lelun. Kaikki tämä vuorovaikutuksena, ei saarnaamisena, syyttämisenä tai huutamisena. Ei ne lapset muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähde tuohon peliisi mukaan. Huomaatko miten pelaat jatkuvasti jotain peliä jopa mielesi tasolla.
Olisimpa ollut vanhempasi niin olisit paljon parempi ihmisenä ja seurakuntalaisena.
Katsopa itseäsi niin näet kuka sitä peliään pelaa. Oikeen epätoivoisesti yrität tehdä itsestäsi voittajaa. Viimeksi sinun kaltaista käytöstä olen nähnyt kun viisivuotiaani pelaa lautapeliä veljensä kanssa ja ei osaa vielä hävitä kunnolla. Onneksi lapsellani on vielä aikaa oppia. Sinä taas olet aikuinen ja vanha koira ei yleensä opi enää uusia temppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa itseäsi niin näet kuka sitä peliään pelaa. Oikeen epätoivoisesti yrität tehdä itsestäsi voittajaa. Viimeksi sinun kaltaista käytöstä olen nähnyt kun viisivuotiaani pelaa lautapeliä veljensä kanssa ja ei osaa vielä hävitä kunnolla. Onneksi lapsellani on vielä aikaa oppia. Sinä taas olet aikuinen ja vanha koira ei yleensä opi enää uusia temppuja.
Hyi miten kuvottavaa tekstiä. Oikeaa vihapuhetta.
Olet oikein ylpeä siitä että kasvatat lapsistasi pelureita?
No huh huh, no huh huh. Huh huh sanon minä.
Eikö sinua yhtään hävetä!?
Ei meillä ole tuollaisia ongelmia. Pelaaminen ja tv eivät kuulu meidän uskontoon ja ovat kiellettyjä. Eikö noissa peleissä tapeta ihmisiäkin?
Luulisi olevan syntiä.
Tarkoitus ei ole kehuskella mutta kristillinen elämä se vaan on helpompaa kun ei ole huumeongelmia ei peliongelmia ja ei ole muitakaan ongelmia.
On helpot säännöt joilla elämä on tasaista ja ihanaa ilman ongelmia.
Voitte itse valita haluatteko ongelmia vai ikuisen onnen.
Ap, kaikesta päätellen kiinnität huomiota kasvatukseen, älä syytä itseäsi. Lapsi ei välttämättä ymmärrä, miten paljon rahan ansaitseminen vaatii. Itsekin olen joskus lapsena jotain pöllinyt, sen jälkeen hirveä syyllisyys jota en ikinä unohda.. Enkä aikuisena ole tehnyt mitään epärehellistä.
Ehkä poikasikin potee syyllisyyttä? Rangaistus on oikein, juuri mitä olet ajatellut; isän kanssa töihin lauantaisin, ylimääräisiä kotitöitä ym. Mutta keskustelua myös pojan kanssa. Voi olla, että hänellä on tosi surkea olo, ja tarvitsee myös vanhempien tukea. Vaikea tilanne. Mutta miehesi kanssa selviätte varmasti hyvin, kun pystyt näin tilannetta analysoimaan.
Kerro miten kävi. Et ole todellakaan ainoa, jolla tällainen tilanne edessä! Tsemppiä :)