Lapseni sai juuri wilmaan tuntimerkinnän
"Oli tullut oppitunnille ilman kumia" Miksi siitä pitää minulle kertoa? Mitä minä sille voin? Eihän se nyt voi olla niin, että opettajilla on tällaiseen aikaa. Muka niin kiireistä ja stressaavaa työtä.
Kommentit (107)
Kuten sanottu, niin se yksi kumin unohtuminen ei ole mikään ongelma. Ongelma on silloin, kun tänään puuttuu kumi, eilen puuttui kynä, toissapäivänä puuttui kirja, sitä edellisenä päivänä vihko...
Opettajalla voi olla päivässä 60 oppilasta. Ei hän muista kuinka jatkuvia kenenkin unohdukset ovat, jos hän ei merkitse niitä muistiin. Wilma on se muistiinmerkitsemisen väline. Oppilaalla voi olla viikossa 15 eri opettajaa. Ei luokanvalvoja tiedä, että oppilaan unohtamiset ovat jatkuvia, jos eri opettajat eivät laita asiaa tiedoksi wilmaan.
Wilma on kätevä. Ja kuinka kätevää onkaan se, että myös vanhemmat näkevät nämä merkinnät ja tietävät missä mennään. Asioiden palloittelu ei jää pelkäksi opettajien väliseksi jutuksi. Ja siinä vaiheessa, kun oppilaalle tulee seuraamuksia, niin se ei ole vanhemmalle täysi yllätys. Kätevää.
Mua ärsyttää suuresti myös Helmi. Meillä ope laittaa koottuna loppuviikosta unohdukset. Perjantaisin ilmeisesti täytyisi lapsen kanssa keskustella, miksi ti on puuttunut kumi, enkuntunnilla ke ei ollut vihkoa ja to puuttui pyyhe liikuntavarusteista.
Siis millä ihmeellä puutun näihin JÄLKIKÄTEEN, kun opettaja voisi näistä antaa heti kyseisenä hetkenä palautteen lapselle?
Joku mainitsi äitien sihteerinä olon, siltä tosiaan tuntuu. En voi olla pakkaamassa reppua joka ilta, en voi olla koulussa mukana muistuttamassa, että ota vihko repusta enkun tunnille.
En minä tiedä missä kynät ja kumit on! Mulla on 3 lasta ja vuorotyö, en saakeli soikoon ole mikään kumivahti.
Omalle lapselle olen sanonut, että omiin muroihinsa kusee, jos ei asioistaan huolehdi, läksyt ja koulutarvikkeet on hänen vastuullaan. Minä en niitä 11veelle pakkaa. Läksyt muistutan, niissä autan ja tarkistan, mutta sillekään en voi mitään, jos yhdestä kirjasta läksyt unohtuu. En mä niitä koulussa ole merkitsemässä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, niin se yksi kumin unohtuminen ei ole mikään ongelma. Ongelma on silloin, kun tänään puuttuu kumi, eilen puuttui kynä, toissapäivänä puuttui kirja, sitä edellisenä päivänä vihko...
Opettajalla voi olla päivässä 60 oppilasta. Ei hän muista kuinka jatkuvia kenenkin unohdukset ovat, jos hän ei merkitse niitä muistiin. Wilma on se muistiinmerkitsemisen väline. Oppilaalla voi olla viikossa 15 eri opettajaa. Ei luokanvalvoja tiedä, että oppilaan unohtamiset ovat jatkuvia, jos eri opettajat eivät laita asiaa tiedoksi wilmaan.
Wilma on kätevä. Ja kuinka kätevää onkaan se, että myös vanhemmat näkevät nämä merkinnät ja tietävät missä mennään. Asioiden palloittelu ei jää pelkäksi opettajien väliseksi jutuksi. Ja siinä vaiheessa, kun oppilaalle tulee seuraamuksia, niin se ei ole vanhemmalle täysi yllätys. Kätevää.
Ei ole näin alakoulussa. Opettajalla on se yksi luokka, noin 20-25 oppilasta, ehkä satunnaista muuta opetusta.
Alakoulussa oppilaalla pääsääntöisesti oma ope, kielissä, musassa ja käsitöissä saattaa olla joku muu. Missään tapauksessa ei ole 15 opettajaa.
T. Äiti ja ope
ihmettelee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kolhittu yhyy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä se nillittäjä on?
Wilma on opettajan työväline, jonne hän laittaa yleensä ne merkinnät, mitä sinne ohjelma pyytää. Toisin kuin mamma kuvittelee, ope ei luultavasti suo merkintää laittaessaan hänelle yhtään ajatusta. Minä en ainakaan laita merkintöjä mammoja varten, vaan itselleni ja oppilaalle muistiin, sekä terkkarille että koulukuraattorille, jotka seuraavat monen oppilaan koulunkäyntiä, koska mammoilla on sitä muuta puuhaa.
Toisaalta jos mammaa sattuukin kaikesta huolimatta kiinnostamaan, Wilmaa seuraamalla voi tarkkailla, tarvitseeko lapsi apua vaikkapa repun pakkaamisessa tai onko hän hävittänyt jotain tärkeitä tavaroita.
Toisin kuin mamma kuvittelee, koulussa ei ole mitään pohjatonta säkkiä kumeja. kyniä ja kirjoja, joista voi antaa uuden joka tunti. Mamma saattaisi saada myös uuden vinkkelin asiaan, jos joskus tulisi yrittämään oppitunnin pitoa, jonka aloittamiseenkin menee vartti, koska kolmasosalla porukasta ei ole välineitä ja tunti kuluu lainakumeja kerjätessä ja ympäri luokkaa laukatessa. Moni oppilas ei saa mitään aikaan, koska ensin hän on myöhässä, sitten ei kuuntele, sitten lähtee etsimään kynää, sitten tajuaa, että tarvitseekin kumittaa eikä ole kumiakaan, sitten pitäisi terottaa ja terotinta ei ole... Siinä sitten pyöritään ja pian onkin jo välitunti. Mutta tuskin tämä mammaa kiinnostaa, lapsihan on koulussa vain päivähoidossa.
Vaihda alaa, jos et kestä. Tuo on sun työ ja siitä sulle maksetaan. Kyllä sinun pitää ammattilaisena saada homma kontrolliin. Olet kuitenkin korkeakoulutettu, että luulisi sinulla olevan välineet ja ammattitaitoa.
Kenen pitäisi tässä kestää? Ei pitäisi tehdä lapsia, jos ei kestä edes sitä, että opettaja laittaa tuntimerkintöjä. Ehkä pitäisi antaa lapsi kokonaan yhteiskunnan huomaan, jos oma jaksaminen on niin heikkoa, ettei kestä yhtä wilmamerkintää.
Opettajat ovat omasta mielestään maailman rankinta duunia tekeviä ja väärinymmärrettyjä aina. Jos ei hermot kestä, niin et ole oikealla alalla. Sinun tulisi ammattilaisena hillitä itsesi.
No kuule en minä ole täällä ammattilaisena. Toki töissä keskustelen ihan pokerinaamalla mammojen kanssa kodin kynätilanteesta. Moni tykkää palavereissakin keskustella pitkään siitä, miten kotona on paljon kyniä ja kumeja. Ja minä hymyilen ja hillitsen itseni. Tämä on muuten ihan tyypillistä. Niillä oppilailla, joilla ei ole koskaan välineitä mukana koulussa, on kodit, jotka ovat ihan väärällään kyniä ja kumeja.
Mammat varmaan luulevat, että heidän pilttinsä tulee kiltisti open pöydän luo ja sanoo: Anteeksi, unohdin kumin, saanko lainata. Tai vielä parempaa, lainaa vähin äänin vieruskaverilta. Hahaha. Nykymamman kasvattama lapsi maastoutuu takariviin ja tunnin puolessa välissä, kun ope ehtii sinne katsomaan, istuu siellä tyhjän tehtävän ääressä ja töksäyttää tyhmälle opelle töykeästi, ettei hänen tarvitse tehtävää tehdä, koska hänellä ei ole kynää. Toinen vaihtoehto on, että hän rynnii luvatta toisten oppilaiden penaaleille tonkimaan itselleen välineitä ja aiheuttaa oikeutettua ärtymystä. Juuri kukaan oppilas ei nykyään pyydä anteeksi tai ole pahoillaan tai osaa pyytää lainaan tavaraa kauniisti. Jos luokassa on useita näin käyttäytyviä oppilaita, heidän toimintansa heikentää kaikkien työrauhaa.
Eräs oppilas jopa kertoi minulle, että hän jättää tahallaan kirjat kotiin, ettei sitten tarvitse tehdä mitään eikä jää kiinni tekemättömistä tehtävistä. Ja kotona mamma ajattelee, että onpa nillittäjä se ope, kerrankos jotain unohtuu.
Voisihan vanhempi vaikka vain siksi, että opettajalta jäisi aikaa myös opetukseen mennä vähän itseensä ja huolehtia edes sen verran lapsestaan, että sillä olisi kouluvälineet mukana, jos lapsi on niin kovapäinen, ettei itse opi/halua niitä laittaa reppuunsa.
Vai pitäisiköhän opettajan tulla aamulla kotiin myös ruokkimaan ja pukemaan (se meidän marja-elisa on niin huoleton heheheh, voi vaikka lähteä alasti kouluun) ja koulureppu pakkaamaan valmiiksi? Luusisi hävettävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon parempi äiti ja opettajien suosikki jo 10 vuotta kirjoitti:
Wilmahan on nimenomaan juuri tuota varten. Otsikko on "Työskentelyväline puuttui". Se voi olla pahimmassa tapauksessa kirja, mutta myös penaali, kynä, harppi tai kumi. Opettaja on pehmentänyt viestiä lisäkommentilla "pyyhekumi puuttui". Nyt kotonakin tiedetään illalla tarkistaa se penaali ja lisätä sinne se pyyhekumi. Aivan kamala äiti on tuommoinen, joka vetää herneen nenään noin pikkujutusta. Eukko ei varmasti käy vanhempainilloissakaan, koska asenne on vittumainen. Tollasilla sitten on lapsia....
Se pitäisi hoitaa niin, että opettaja sanoo lapselle, että lapsi muistaa täyttää sen penaalinsa. Ja sitten seuraavana päivänä opettaja tarkistaa sen penaalin.
Mutta wilman tultua se opettajan työ on ulkoistettu äideille.Juuri niin, ei äidillä ole aika puhua aiheesta lapsen kanssa 10 minuuttia, kun voi hyvin kuoron kanssa haukkua opettajaa tuosta järkyttävästä merkinnästä puoli päivää.
Kun se opettaja on se aikuinen siellä koulussa ja opastaa siihen koulunkäyntiin. Hän ei ole joku vieraileva tähti, joka laittaa selektiivisesti kaikki ikävät asiat eteenpäin.
Ei niitä ennenkään äideille viestitelty, vaan hoidettiin ihan itse. Vasta jos se asia ei sujunut, laitettiin kotiin kirje.
Nyt kun ei mitään kynnystä ole siihen mitä ja milloin sinne Wilmaan voi laittaa, sinne laitetaan sitten kaikki. Myös omat hommat.
T. Äiti ja ope
Juuri tältä se vaikuttaa. Ennen kun oli esim retki, opettaja hoiti sen oppilaiden kanssa, huolehti, että kaikki tiesi mitä, missä, milloin. Nyt Wilmaan pannaan suoraan äideille kaikki se, minkä ope ennen itse hoiti.
Sama pätee kaikkiin muihinkin muiatettaviin.
Ymmärrän että on tylsää jankuttaa asioita lapsille, mutta sysäämällä se äideille, lapset ei ikinä opi muistamaan. Ainoa mitä oppivat on se, että kaikkien mielestä se äiti on jokin sihteeri, jolle voi vyöryttää kaiken.
Meidän vanhempainillassa on käynyt hyvin selväksi, että on paljon vanhempia, jotka vaativat että esim yläkoulun luistelukunnossa pitää wilmassa olla merkintä, että vanhemmat tietää, että Menmään pois koulun alueelta (itsekin ihmettelin että eiköhän ne 8luokkalaiset jo voi itse velvoittaa ottamaan luistimet ja mailat mukaan) on myös vanhempia, jotka vaativat, että heidän Niko-Siirinsä kaikki läksynunohdukset ja myöhästymiset MERKITÄÄN koska he haluavat olla AJAN TASALLA ja ovat VASTUULLISIA vanhempia (toisin kuin kai ne, jotka jo yläkouluissa edellyttävät nuorilta astuin kantoa)
- pointti siis se, että opettajalla on pakko olla joku linjaus, minkä mukaan hän menee kaikkien oppilaiden kanssa, ja satunnaisesti se saattaa jotain vanhempaa häiritä. Pääsääntöisesti kuitenkin ne opet pyrkivät toimimaan järkevästi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilmahan on nimenomaan juuri tuota varten. Otsikko on "Työskentelyväline puuttui". Se voi olla pahimmassa tapauksessa kirja, mutta myös penaali, kynä, harppi tai kumi. Opettaja on pehmentänyt viestiä lisäkommentilla "pyyhekumi puuttui". Nyt kotonakin tiedetään illalla tarkistaa se penaali ja lisätä sinne se pyyhekumi. Aivan kamala äiti on tuommoinen, joka vetää herneen nenään noin pikkujutusta. Eukko ei varmasti käy vanhempainilloissakaan, koska asenne on vittumainen. Tollasilla sitten on lapsia....
Se pitäisi hoitaa niin, että opettaja sanoo lapselle, että lapsi muistaa täyttää sen penaalinsa. Ja sitten seuraavana päivänä opettaja tarkistaa sen penaalin.
Mutta wilman tultua se opettajan työ on ulkoistettu äideille.Juuri niin, ei äidillä ole aika puhua aiheesta lapsen kanssa 10 minuuttia, kun voi hyvin kuoron kanssa haukkua opettajaa tuosta järkyttävästä merkinnästä puoli päivää.
Kun se opettaja on se aikuinen siellä koulussa ja opastaa siihen koulunkäyntiin. Hän ei ole joku vieraileva tähti, joka laittaa selektiivisesti kaikki ikävät asiat eteenpäin.
Ei niitä ennenkään äideille viestitelty, vaan hoidettiin ihan itse. Vasta jos se asia ei sujunut, laitettiin kotiin kirje.
Nyt kun ei mitään kynnystä ole siihen mitä ja milloin sinne Wilmaan voi laittaa, sinne laitetaan sitten kaikki. Myös omat hommat.
T. Äiti ja ope
Juuri tältä se vaikuttaa. Ennen kun oli esim retki, opettaja hoiti sen oppilaiden kanssa, huolehti, että kaikki tiesi mitä, missä, milloin. Nyt Wilmaan pannaan suoraan äideille kaikki se, minkä ope ennen itse hoiti.
Ymmärrän että on tylsää jankuttaa asioita lapsille, mutta sysäämällä se äideille, lapset ei ikinä opi muistamaan. Ainoa mitä oppivat on se, että kaikkien mielestä se äiti on jokin sihteeri, jolle voi vyöryttää kaiken.
Meidän vanhempainillassa on käynyt hyvin selväksi, että on paljon vanhempia, jotka vaativat että esim yläkoulun luistelukunnossa pitää wilmassa olla merkintä, että vanhemmat tietää, että Menmään pois koulun alueelta (itsekin ihmettelin että eiköhän ne 8luokkalaiset jo voi itse velvoittaa ottamaan luistimet ja mailat mukaan) on myös vanhempia, jotka vaativat, että heidän Niko-Siirinsä kaikki läksynunohdukset ja myöhästymiset MERKITÄÄN koska he haluavat olla AJAN TASALLA ja ovat VASTUULLISIA vanhempia (toisin kuin kai ne, jotka jo yläkouluissa edellyttävät nuorilta astuin kantoa)
- pointti siis se, että opettajalla on pakko olla joku linjaus, minkä mukaan hän menee kaikkien oppilaiden kanssa, ja satunnaisesti se saattaa jotain vanhempaa häiritä. Pääsääntöisesti kuitenkin ne opet pyrkivät toimimaan järkevästi...
Silti niitä EI voi laittaa niin, että mitään ei edes yritetä selittää oppilaille.
Ja toinen seikka mikä on ihan ilmeistä Wilman tultua on se, että niitä suunnitelmia, tarvikelistoja yms on alettu viilata hirvittävän yksityiskohtaisiksi. Koska äideille voi vyöryttää nippelilistaa, jota ei mitenkään saa lapsia muistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan vanhempi vaikka vain siksi, että opettajalta jäisi aikaa myös opetukseen mennä vähän itseensä ja huolehtia edes sen verran lapsestaan, että sillä olisi kouluvälineet mukana, jos lapsi on niin kovapäinen, ettei itse opi/halua niitä laittaa reppuunsa.
Vai pitäisiköhän opettajan tulla aamulla kotiin myös ruokkimaan ja pukemaan (se meidän marja-elisa on niin huoleton heheheh, voi vaikka lähteä alasti kouluun) ja koulureppu pakkaamaan valmiiksi? Luusisi hävettävän.
Myös äidit ja oppilaat on ihan vaan ihmisiä. Joskus unohtuu ihan jokaiselta jotakin.
Ja tiedätkö että myös se äiti voi olla väsynyt, valvonut, tulossa isänsä hautajaisista tms. Ei hänkään voi olla 24/7 täysin kirkas ja valppaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja ope
- pointti siis se, että opettajalla on pakko olla joku linjaus, minkä mukaan hän menee kaikkien oppilaiden kanssa, ja satunnaisesti se saattaa jotain vanhempaa häiritä. Pääsääntöisesti kuitenkin ne opet pyrkivät toimimaan järkevästi...Silti niitä EI voi laittaa niin, että mitään ei edes yritetä selittää oppilaille.
Ja toinen seikka mikä on ihan ilmeistä Wilman tultua on se, että niitä suunnitelmia, tarvikelistoja yms on alettu viilata hirvittävän yksityiskohtaisiksi. Koska äideille voi vyöryttää nippelilistaa, jota ei mitenkään saa lapsia muistamaan.
Niin, varmaan tuosta kumista oli APn lapselle (ehkä jo useanakin päivänä?) muistutettu ja selitetty että se on tarpeellinen työväline, virhe kuuluu pyyhkiä eikä vain sutata yli.
Noista nippelilistoista ei meillä päin onneksi ole kokemusta - opettajia ja kouluja todella on erilaisia. Minusta kuitenkin on tärkeää lapsen kehityksen kannalta, että ensisijainen vastuu siitä koulunkäynnistä on hänellä - ei vanhemmilla eikä edes opettajalla. - ihan toimiva keino saada lapset muistamaan 'listoja' tai päivämääriä on laittaa lapset kirjoittamaan ne itse taululta ylös... ja sitten kotona lukemaan sieltä omista muistiinpanoistaan (esim koealue. Silti moni vanhempi ei luota lapsensa muistiinpanoihin vaan on vielä yhteydessä opettajaan ja kyselee sitä koealuetta)...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja ope
- pointti siis se, että opettajalla on pakko olla joku linjaus, minkä mukaan hän menee kaikkien oppilaiden kanssa, ja satunnaisesti se saattaa jotain vanhempaa häiritä. Pääsääntöisesti kuitenkin ne opet pyrkivät toimimaan järkevästi...Silti niitä EI voi laittaa niin, että mitään ei edes yritetä selittää oppilaille.
Niin, varmaan tuosta kumista oli APn lapselle (ehkä jo useanakin päivänä?) muistutettu ja selitetty että se on tarpeellinen työväline, virhe kuuluu pyyhkiä eikä vain sutata yli.
Noista nippelilistoista ei meillä päin onneksi ole kokemusta - opettajia ja kouluja todella on erilaisia. Minusta kuitenkin on tärkeää lapsen kehityksen kannalta, että ensisijainen vastuu siitä koulunkäynnistä on hänellä - ei vanhemmilla eikä edes opettajalla. - ihan toimiva keino saada lapset muistamaan 'listoja' tai päivämääriä on laittaa lapset kirjoittamaan ne itse taululta ylös... ja sitten kotona lukemaan sieltä omista muistiinpanoistaan (esim koealue. Silti moni vanhempi ei luota lapsensa muistiinpanoihin vaan on vielä yhteydessä opettajaan ja kyselee sitä koealuetta)...
Koealue kannattaa laittaa sinne Wilmaan samaan paikkaan mihin ilmoittaa, että yleensä on koe. Sen kanssa ei kannata alkaa tuhrata aikaa tunnilta.
Sen sijaan jos esim on oetusta jossain muualla, lapsille pitää opettaa, mitä sinne tarvitaan (bussilippu, eväät) ja miten pukeutua (kumpparit, lämmintä vaatetta).
Ja tää jälkimmäinen lipsuu ainakin meidän koulussa. Ne tuupataan suoraan äideille piiiiitkinä listoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluvälineiden puute pitää ilmoittaa, varsinkin kun se kumi on koulusta jaettu kaikille.
Aivan naurettavaa. Saisitko käytettyä omaa päätäsi ollenkaan? Pyyhekumi maksaa koululle 0,03 senttiä, hae vaikka kansliasta uusi jos noin häiritsee.
Kantelu tässä motiivina on ja huomauttelu kun lapsella ei -herran jumala!-ollut kumia koulussa!
kanslisti
Kanslistilla tavallinen työpäivä?
Jos se ope sanoisi että ei se mitään, haetaan kanslistilta uusi, niin huomenna tullaan viisi kertaa. Keskiviikkona 10.
Torstaina 20
(miten sun palstailulle kävisi?).
Sama leviäisi kurjoihin, vihkoihin, läksyihin.
Ryhmät toimii niin ja parasta on pitää sama linja kokoajan.
Äidille voi lohduttaa ettei se merkintä ole äidille. Vähän suhteellisuutta
Pidä sinä vain huoli omista työpäivistäsi. Muut opettajat eivät ole tuollaisia kantelijoita, ei tule ongelmaa yhden kumin antamisesta. Wilma ei ole mikään opettajan muistitikku, sen tarkoitus on kannella kaikki kotiin. Muutenhan se ei näkyisi vanhemmilla ollenkaan. Luuletko ettei tuo olisi teknisesti toteutettavissa jos niin haluttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja ope
'
Vilkaisin tän ketjun läpi, ja ihmettelen muutamaa juttua:
- Miksi Wilma on ÄIDIN juttu? Ainakin meillä mies oli ahkerampi lukija.
-Miksi tuollaisista pikkujutuista täytyy nyt herne nenään laittaa? Oli meilläkin opeja jotka huomautti kaikesta, ihan rauhassa saivat.. Alakoulussa tyttö muisti silloin kun muisti, vanhemmat muisti muistuttaa yhtä kehnosti, hoitivat lähinnä omat vaativat työnsä mutta kannustivat periaatteessa koulun käyntiin, tytön koulu eteni, opet vaihtui. Nyt tuo unohteleva tyttö on toista vuotta oikiksessa, kaipa oppinut muistamaan jotakin ja huolehtimaan omista asioistaan, ja pikkujutuista valittaneet opet joko jatkaneet samalla tyylillä tai oppineet hieman suhteuttamaan asioita, eli lähes kaikilla kaikki hyvin? Suhteellisuudentajua kehiin puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti ja ope
'
Vilkaisin tän ketjun läpi, ja ihmettelen muutamaa juttua:
- Miksi Wilma on ÄIDIN juttu? Ainakin meillä mies oli ahkerampi lukija.
-Miksi tuollaisista pikkujutuista täytyy nyt herne nenään laittaa? Oli meilläkin opeja jotka huomautti kaikesta, ihan rauhassa saivat.. Alakoulussa tyttö muisti silloin kun muisti, vanhemmat muisti muistuttaa yhtä kehnosti, hoitivat lähinnä omat vaativat työnsä mutta kannustivat periaatteessa koulun käyntiin, tytön koulu eteni, opet vaihtui. Nyt tuo unohteleva tyttö on toista vuotta oikiksessa, kaipa oppinut muistamaan jotakin ja huolehtimaan omista asioistaan, ja pikkujutuista valittaneet opet joko jatkaneet samalla tyylillä tai oppineet hieman suhteuttamaan asioita, eli lähes kaikilla kaikki hyvin? Suhteellisuudentajua kehiin puolin ja toisin.
Se tilanne on muuttunut ihan nyt muutaman vuosen sisällä ihan mahdottomaksi. Siis se määrä työtä minkä koulu yrittää vyöryttää koteihin. Nyt tämä uusi opsi sitten vielä vyöryi päälle viime syksynä. Meilläkin ollut tänä lukuvuonna jo kolme vanhempainiltaa ja kalsi lauantaitempausta yhdellä ainoalla alakoululaisella. Sitten on vielä kaikki leirikoulut erikseen.
Ja kyllä, kyllä se yleensä vaan perheissä on se äiti, jonka aivot on sitten turhan tiedon kaatopaikka, koska kaikki kippaa sinne sen nippelilistansa.
En ymmärrä tätä wilma-porua. En oikeesti.
Joku haluaa jokaisen pilkun ja pisteen tietoonsa ja joku toinen haluaa, että koulusta otetaan yhteyttä vain jos raaja on irti.
Mikä kauhea siinä on, että Wilmassa lukee, ettei lapsella ole kumia. Tuleeko kenellekään muulle mieleen, että onko suhteellisuudentaju(t) kohdillaan kun aiheesta saadaan useiden sivujen kalabaliikki aikaiseksi.
Jos wilma-viesti kummastuttaa, niin pääsee paljon helpommalla kun siirtyy johonkin toiseen ajatukseen. Koulu kun ei voi kaikkia aina miellyttää, ja joskus se mielyttämätön osuus napsahtaa omalle kohdalle. Vääjäämättömästi. Kyllä siitä selviää hengissä... Ja joskus huumorikin loiventaa pettymystä. Tässä kumiepisodissa olis kannattaa wilmaraivon sijaan nauraa...
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä wilma-porua. En oikeesti.
Joku haluaa jokaisen pilkun ja pisteen tietoonsa ja joku toinen haluaa, että koulusta otetaan yhteyttä vain jos raaja on irti.Mikä kauhea siinä on, että Wilmassa lukee, ettei lapsella ole kumia. Tuleeko kenellekään muulle mieleen, että onko suhteellisuudentaju(t) kohdillaan kun aiheesta saadaan useiden sivujen kalabaliikki aikaiseksi.
Jos wilma-viesti kummastuttaa, niin pääsee paljon helpommalla kun siirtyy johonkin toiseen ajatukseen. Koulu kun ei voi kaikkia aina miellyttää, ja joskus se mielyttämätön osuus napsahtaa omalle kohdalle. Vääjäämättömästi. Kyllä siitä selviää hengissä... Ja joskus huumorikin loiventaa pettymystä. Tässä kumiepisodissa olis kannattaa wilmaraivon sijaan nauraa...
No kun ne kaikki pitää kuitenkin seurata. Kun ei tiedä lukeeko siellä "tiedoksi" kohdassa että kumi oli unohtunut vai että luokassa riehuu täiepidemia.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Opettajalla ei ole aikaa kirjoittaa sinne jokaisen oppilaan kumin unohdusta tai tönäisyä. Opettaja jolla on 60 oppilasta ei voi kirjoittaa päivittäin liki jokaisen oppilaan vanhemmalle viestiä mitä tämän lapsi tänään unohti/teki/jätti tekemättä!
Sillon ku minä olin lapsi ja ekaluokalla vuonna... 91 niin koulusta loppu kynät ja kumit, lama tais olla. Muistan ihmetelleeni koulussa että köyhää kansaa ollaan ku ei oo ees kyniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluvälineiden puute pitää ilmoittaa, varsinkin kun se kumi on koulusta jaettu kaikille.
Aivan naurettavaa. Saisitko käytettyä omaa päätäsi ollenkaan? Pyyhekumi maksaa koululle 0,03 senttiä, hae vaikka kansliasta uusi jos noin häiritsee.
Kantelu tässä motiivina on ja huomauttelu kun lapsella ei -herran jumala!-ollut kumia koulussa!
kanslisti
Kanslistilla tavallinen työpäivä?
Jos se ope sanoisi että ei se mitään, haetaan kanslistilta uusi, niin huomenna tullaan viisi kertaa. Keskiviikkona 10.
Torstaina 20
(miten sun palstailulle kävisi?).
Sama leviäisi kurjoihin, vihkoihin, läksyihin.
Ryhmät toimii niin ja parasta on pitää sama linja kokoajan.
Äidille voi lohduttaa ettei se merkintä ole äidille. Vähän suhteellisuuttaPidä sinä vain huoli omista työpäivistäsi. Muut opettajat eivät ole tuollaisia kantelijoita, ei tule ongelmaa yhden kumin antamisesta. Wilma ei ole mikään opettajan muistitikku, sen tarkoitus on kannella kaikki kotiin. Muutenhan se ei näkyisi vanhemmilla ollenkaan. Luuletko ettei tuo olisi teknisesti toteutettavissa jos niin haluttaisiin.
Ope voi nytkin valita näkyy/ei näy huoltajalle. Mutta mitä haittaa siitä sinulle on, että näet, ettei lapsella ollut työvälineet matkassa?