Onko lapseni tavanomaista lahjakkaampi?
Poika on 3,5 v. Yritän nukuttaa häntä ja tunnisti äsken kännystä mainoksen ja lausui "Hotelli Trivago." Mä olin että mitä. Hän sanoi, että toi on se hotellimainos. Siis ei varmaan osannut lukea, mutta pelkän kuvan perusteella tunnisti.
Luettelee myös kaikki metroasemat ruotsinkielellä vaikka ei olla ruotsinkielisiä.
Oppinut kännykästä laulamaan englanniksi lastenlauluja vain itse katselemalla.
Osaa luetella viikonpäivät, osaa laskea myös englanniksi kymmeneen sekä värien nimiä englanniksi.
Isänsä puhuu hänelle erästä itäisen naapurimaamme kieltä. Minä puhun suomea. Lapsi puhuu suomea koska minä olen lähihuoltaja, mutta ymmärtää täysin isänsä kieltä.
En tykkää kehuskelusta mutta onko nämä taidot tyypillisiä muilla samanikäisillä pojilla?
Kommentit (38)
Mun lapsi osasi saman 3v. Hän on autisti:(
Taitaa olla vähän liikaa median kanssa sun lapses. Oppiihan ne sanat ja laulut jos päivät pitkät kuuntelee niitä lastenohjelmista yms.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarvitse lapselta kuin hyvän muistin. Ei kerro vielä valitettavasti lahjakkuudesta mitään. Sen näkee sitten myöhemmin pysyykö se muisti yhtä hyvänä.
Joo mä luulen myös että hyvä muisti voi olla syynä. Toisaalta tuntuu että nyt on jokin valtava kielenkehitysvaihe päällä. Ap.
Älä kiinnitä huomiota tuohon "lapsi on autistinen" -kommenttiin. Meidän pojalla on ollut aina äärimmäisen hyvä muisti ja mua peloteltiin kaikenmaailman autisti-kommenteilla alvariinsa. Juuri kun täytti 4 oppi poika lukemaan. Ihan tavallinen poika on nyt 8-vuotiaana -niinkuin on aina ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vähän liikaa median kanssa sun lapses. Oppiihan ne sanat ja laulut jos päivät pitkät kuuntelee niitä lastenohjelmista yms.
Ei ole. On päiväkodissa ja muuten ulkoillaan, uidaan, luistellaan. Poika toisaalta tunnistaa myös autonmerkkejä. Tää voi kyllä olla vähän sukuvika, mullakin hyvä muisti helpotti opiskelua vaikka muuten olin vilkas. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuuntele päivät pitkät medioita. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi osasi saman 3v. Hän on autisti:(
Mun poika ei ole autisti vaan ylisosiaalinen ja vilkas. Oppi kävelemään 9 kk ikäisenä. Ap.
Meidän vähän aikaa sit 2v täyttänyt tunnistaa myös jo muutaman eri firman logon/nimen ja osaa sanoa ne. Osaa myös kaikki aakkoset ja yli 10 eri väriä. Kieltämättä on välillä käynyt mielessä, onko ihan normaalia. :-( Just siis että voiko viitata johonkin autismiin tms., koska on myös mm. herkkä äänille, on muutamia maneereita (heiluttelee joskus päätään, ilmeilee), on tosi kiinnostunut joistain tietyistä yksityiskohdista (aiemmin kaikki reiät oli kova juttu, nyt kaikki möykyt) ja bongailee tosi tarkasti asioita esim. punaisen harvoin vilkahtavan valon palovaroittimen sisältä (tän huomasi varmaan jo noin vuosi sit).
Meillä esikoinen alkoi puhumaan 8kk:n ikäisenä ja puolitoistavuotiaana puhui jo lauseilla. Nappasi pari vuotiaana ruotsinkielisiä fraaseja leikkipuistossa ja toisteli niitä. Oppi lukemaan 4-vuotiaana ja luki itsenäisesti mm. Astrid Lindgrenin kirjoja ennen koulun aloittamista. Koulussa oppiminen on ollut luontevaa ja helppoa. Ysiltä pääsi koulunsa parhaana ja nyt opiskelee yhdessä Suomen top-5 lukiossa. Ei pingota, oppii edelleen helposti ja osaa soveltaa oppimaansa. Koulun lisäksi on koko ikänsä treenannut hänelle rakasta urheilulajia viisi kertaa viikossa ja se on tukenut opiskelua, kun on saanut säännöllisesti ihan muuta ajateltavaa.
En silti sanoisi, että hän on erityisen lahjakas enkä yhtään osaa sanoa, mitä hän tulevaisuudessa lähtee opiskelemaan. Ihana lapsi on ollut ja nyt ihana nuori.
Anteeksi kamalasti tämä aloitus. Eli lapseni on autisti ja seuraa vain medioita.
Sovitaan niin. ;-) ap.
Meillä myös 2,5-vuotias oppi englanniksi numerot ja värit, ja tunnisti (jo aiemmin) lähestulkoon kaikki olemassaolevat automerkit. Tunnisti/tunnistaa kaikennäköisiä logoja ja mainoslauseita, myös englanniksi. Oppii monia asioita ns. kerrasta, esim. liikennemerkkien "nimiä".
Olen arvellut vain, että hyvämuistinen ja äitiinsä tullut ;)
Ainahan ne on neroja vanhempiensa mielestä.
Kuulostaa mun mielestä aika normaalilta. Kaksikielisten perheitten lapset yleensä puhuu tuossa iässä kahta kieltä. Mun poika osasi myös todella monta automerkkiä 2-vuotiaana (on sittemmin unohtanut...). Eli noiden perusteella poikasi ei ole mielestäni erityislahjakkuus, mutta voihan hän olla sitä niistä huolimatta :)
On lahjakas, mutta eihän sitä täällä voi myöntää. Seuraa kehitystä ja tue lahjakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mun mielestä aika normaalilta. Kaksikielisten perheitten lapset yleensä puhuu tuossa iässä kahta kieltä. Mun poika osasi myös todella monta automerkkiä 2-vuotiaana (on sittemmin unohtanut...). Eli noiden perusteella poikasi ei ole mielestäni erityislahjakkuus, mutta voihan hän olla sitä niistä huolimatta :)
Meillä suomi on kuitenkin se vahvempi kieli, koska lapsi on ollut kanssani enemmän ja päiväkoti on myös suomenkielinen. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä sitä että lapsen isä puhuu omaa äidinkieltään pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suomi on kuitenkin se vahvempi kieli, koska lapsi on ollut kanssani enemmän ja päiväkoti on myös suomenkielinen. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä sitä että lapsen isä puhuu omaa äidinkieltään pojalle.
Juu, näin on ollut meilläkin, mutta kyllä meidän molemmat lapset ovat puhuneet molempia kieliä jo alle 3-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, näin on ollut meilläkin, mutta kyllä meidän molemmat lapset ovat puhuneet molempia kieliä jo alle 3-vuotiaina.
Mun poika oppi puhumaan 2 vuotiaana. Oli siis enemmän liikunta edellä sorttia. Ap.
Epäilen että vaikka olisit kuinka hienoja asioita kertonut lapsestasi, niin täällä se lahjakkuus pyrittäisiin kieltämään. Esim. on "vain" hyvä muisti...
On se hyvä muistikin jo paljon, jos oppii sen ansiosta asioita paljon paremmin kuin muut. Mutta silti se pitää jostain syystä sanoa vähättelevästi.
Vaikkei pakosti mikään huippuluokan nero olisikaan, niin ei hän välttämättä keskivertokaan ole.
Eihän se tarvitse lapselta kuin hyvän muistin. Ei kerro vielä valitettavasti lahjakkuudesta mitään. Sen näkee sitten myöhemmin pysyykö se muisti yhtä hyvänä.