Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhukset haluavat omia kaiken, esimerkiksi paikat bussissa?

Vierailija
12.02.2017 |

Aina se sama laulu, "Minulla on niin pieni eläke", eikä näitä edes kiinnosta ottaa selvää muista tuista, vaikka asumis- tai toimeentulotuesta. Samoin asioiden rutkutetaan aina olevan niin huonosti, vaikka olisi paljon läheisiä ympärillä, omistusasunto ja kohtuulliset tulot. Nykynuoria moititaan ja mollataan, vaikka ei olisi mitään syytä.

Niin, ne bussipaikat. Jotkut on nurisseet siitäkin, että busseissa muutkin kuin vanhukset istuu niillä paikoilla, missä on vanhustarrat. No siinä on myös maininta invalideista ja raskaana olevista. Niistä muista tuskin kukaan on valittanut samasta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vanhoilla ihmisillä on usein erittäin kipeät nivelet, vaikeita sairauksia (esimerkiksi sydänvika), mahdollisesti huimausta ja/tai huono olo. He eivät jaksa seistä, kuten nuoremmat.

Sairastuin nuorena syöpään, olin hyvin heikossa kunnossa ja jouduin istumaan mm. vanhuksille varatuilla paikoilla. En näyttänyt sairaalta, jos minulla ei ollut törkeästi turvottavaa ja reisilihaksia heikentävää kortisonikuuria, joten osa bussimatkustajista tuijotti minua syyttävästi. 

Nousin tietenkin paikaltani, jos bussiin tuli iäkäs ihminen eikä paikkoja ollut vapaana. Hän tarvitse paikkaa enemmän kuin minä.

Huomasin sairastaessani, että bussipysäkkien penkeillä istuivat yleensä koululaisryhmät. Sain muutaman kerran paikan, kun pyysin, että pääsen istumaan.

Onneksi kaikki ihmiset eivät ole ilkeitä ja itsekkäitä. 

Kyllä nuorillakin ihmisillä voi olla kaikenlaisia sairauksia.

Vierailija
22/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuteen kuluu muutokset aivoissa ja valitettavan usein persoonallisuuden muutos äkäisempään suuntaan. Fyysinen ja psyykkinen epävarmuus tuo muutenkin stressiä ja se yhdistettynä noihin muutoksiin. Mutta 30 vuotta bussimatkoista maksanut tuskin on vanha?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, vanhoilla ihmisillä on usein erittäin kipeät nivelet, vaikeita sairauksia (esimerkiksi sydänvika), mahdollisesti huimausta ja/tai huono olo. He eivät jaksa seistä, kuten nuoremmat.

Sairastuin nuorena syöpään, olin hyvin heikossa kunnossa ja jouduin istumaan mm. vanhuksille varatuilla paikoilla. En näyttänyt sairaalta, jos minulla ei ollut törkeästi turvottavaa ja reisilihaksia heikentävää kortisonikuuria, joten osa bussimatkustajista tuijotti minua syyttävästi. 

Nousin tietenkin paikaltani, jos bussiin tuli iäkäs ihminen eikä paikkoja ollut vapaana. Hän tarvitse paikkaa enemmän kuin minä.

Huomasin sairastaessani, että bussipysäkkien penkeillä istuivat yleensä koululaisryhmät. Sain muutaman kerran paikan, kun pyysin, että pääsen istumaan.

Onneksi kaikki ihmiset eivät ole ilkeitä ja itsekkäitä. 

Ei kukaan ole sanonut, että vanhusten pitäisi seistä bussissa. Puhe oli siitä, miksi vanhukset mokottavat siitäkin, että joku yleensäkään istuu niillä paikoilla, vaikka eivät keneltäkään tarvitsevalta vie paikkaa.

Toisaalta, jos on niin huonokuntoinen, huimaa ja heikottaa ja polviin sattuu, että bussilla matkustaminen on vaikeaa, niin eikö olisi itsellekin helpompaa kulkea vaikka taksilla.

Koululaisryhmät istuu noilla paikoilla usein varmaan siksi, että siinä on helppo pitää porukka koossa. Ei mitään outoa siis.

Kyse on rahasta. Monilla vanhuksilla on pieni eläke. 

Vierailija
24/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku vinkki teininarisijoille: bussipysäkkien penkkejä ei ole tarkoitettu pelkästään nuorison kokoontumis- ja (yök) sylkemispaikoiksi.

Moni heikkokuntoinen, vanha tai sairas istuisi mielellään, jos puhelinselaajat vaivautuisivat seisomaan jossain muualla.

Fiksummat nuoret onneksi ymmärtävät asian.

Vierailija
25/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä istun missä haluan." - Ja vielä kehtaat väittää, että nuoria mollataan. (4)

"Koska ovat kusipäitä." - Toivoisin, että kirjoittaja viittaa nuorisoon, mutta niin ei taida olla. (7)

Vierailija
26/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaa on huonojalkaisille ja muille, niin mikä ongelma niillä on?

Vierailija
27/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne invapenkit on usein helpoiten istuttavia ja lähellä ovia tms. Mummot stressaavat joka bussimatkasta niin miksei sitä voisi vähän helpottaa? Esim. Käytäväpaikalla mummo joutuu nousemaan ylimääräisen kerran päästessään ikkunapaikalla istuvan pois.

Vierailija
28/29 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ovat väsyneitä ja usein kipeitä.Ei o kiva seistä, jos sattuu kauheasti tai huimaa

Juuri näin. Ja nämä "Mä olen ikinuori, eikä musta tule koskaan mitään tyhmää mummoa"-kommentoijat eivät nyt ymmärrä, että vanhukselle esim. kaatuminen on usein kuolemantuomio, kun se "lonkka menee", kuten sanonta kuuluu. Nuori ja vetreä nousee kovine luineen pystyyn tuosta noin vain, ja se nuriseva, valittava ja inhottava mummo ei häiritse muita matkustajia enää koskaan.

Noihin eläke- ja muihin juttuihin en ota kantaa, samanlaista valitusta on kaikilla. Täälläkin kysellään, että miten huijata Kelaa ym. nuoremman ikäpolven toimesta. Kerrankin joku mietti, että saako kotihoidontukea ja ihan normisti liitosta rahaa, vaikka on työmarkkinatuki, eikä aikomustakaan mennä töihin, ja kakarakin pitäisi saada päiväkotiin. Sikamaista! Nämä valittavat mummot olivat saman ikäisinä töissä. Useilla tuntemillani (ammattini puolesta) ollut jopa kolmekin eri työpaikkaa, mistä repineet rahaa perheen elätykseen. Leskirouvia monikin ja yksin.

Vierailija
29/29 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up