Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasten koulua varten ihan oikeasti pakko ostaa sekä sukset, luistimet, lenkkarit, sisälenkkarit, uikkari, jumppavaatteet että hiihtovaatteet?

Vierailija
12.02.2017 |

Vaikka ei mitään noista harrastaisi muulloin? Ja pk-seudulla nyt hiihtämään pääsee ehkä sen yhden kerran talvessa. Ahdistaa rahanmeno..

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille jotka ihmettelette suksien puutetta: Tulkaapa Etelä-Suomeen katsomaan kuinka usein täällä on lunta niin paljon, että voi hiihtää. Helppo sieltä pohjoisen hangilta huudella, että kaikki lapset tarvitsevat sukset. Toisekseen, vaikka sinun lapsesi hiihtää innoissaan tuntikausi, kaikki lapset eivät niin tee. Suurin osa tuntemistani lapsista hiihtää tasan ne koulun pakolliset kerrat, ei metriäkään enempää. Ei vaikka olisi sukset ja vanhemmat houkuttelisivat hiihtämään vapaa-ajalla. Itsekin kuuluin noihin hiihdon inhoajiin. Kaikki muut perheessä tykkäsivät hiihtää, minä en. Enkä tykkää vieläkään. 

Varusteista suksia ja luistimia on turha ostaa (edes käytettynä), jos niillä ei ole käyttöä muuten kuin koulussa. Jos koulu vaatii tuollaisia varusteita, koulu järjestää ne lapselle tai järjestää tekemistä, jossa niitä ei tarvita. Meillä ne, joilla ei ollut suksia, kävelivät hiihtotunnin ajan avustajan johdolla. Noin esimerkiksi.

Muut mainitsemasi varusteet laskisin sen verran perusvarusteiksi, että ne on hyvä lapsella olla koulusta huolimatta. Jumppavaatteiksi t-paita ja legginsit tai collegehousut, sisäpelikengiksi tavalliset lenkkarit. Keväällä sisäpelikengistä ulkolenkkarit ja ulkoliikuntaan lisäksi collegetakkin tms. Talvella ulkoliikuntaan toppatakki ja -housut. Kaikilla mainituilla varmasti käyttöä muutenkin kuin koulussa. 

Kyllä Helsingissä on ollut ainakin viimeisen 15v aikana enemmän lunta, kuin vaikkapa mökillämme Itä-Suomessa.

Vierailija
42/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hankkia Haminassa, ihan koulun päätös. Ketään ei voi velvoittaa ja piste. Kouluilla on jonku verran varasuksia jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko muissa kouluissa lainataan suksia ja luistimia? Meidän koulussa ei lainata kyllä mitään, kaikki pitää hankkia itse.

Vierailija
44/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksia en ostaisi. Hyvät ulkokamppeet löytyy kenkiä myöten ja uikkari ja luistimet, saa luvan riittää.

Vierailija
45/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satuttiin just yksi päivä ladulla eskariryhmän kanssa, ja eskariopettaja avautui että oli kuulemma kieltänyt joitain lapsia ottamasta liitä LUISTELUsuksia eskariin vaan piti olla PERINTEISEN sukset. Että ilmeisesti jollain alle kouluikäisillä löytyy melkoinen varustelutaso :D

Meillä löytyy melkoinen varustelutaso urheilujutuissa, koska halutaan kannustaa lapsia liikkumaan. Tosin luistelusuksia ei ole kuin teineillä

Joko ostetaan käytettynä ja suvun kesken vaihdetaan paljon. Myös isovanhemmat ostavat ja toivovat niiden kiertävän suvussa.

Ei vaadi paljon rahaa, mutta sitäkin enemmän vaivannäköä.

Ja asutaan Helsingissä ja meillä on jo parivuotiaana ollut lapsilla sukset, polkupyörät, luistimet, mailat jne.

Riittäkö 50e? Minulle työttömänä yh-äitinä se on jo paljon rahaa. Sillä saa yli viikon ruuat.

Halvimmillaan olen ostanut spr-kirppikseltä 120 cm suksipaketin - sukset, sauvat ja monot, hintaan 15€ ja lapsen kasvaessa, niitä käyttää vielä moni lapsi.

Ja itsekin olen myynyt tarpeetonta kamaa esim. luistimia muutamalla eurolla. Joskus tarjouksessakin uusia alle 20€. Tori.fi on usein annetaan palstalla suksia, polkupyöriä jne

Vierailija
46/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä lapsella nyt ole jotkut shortsit ja t-paita muutenkin ja ulkoliikuntaan tavalliset ulkoiluvaatteet vai pelkkiä farkkujako ja paitapuseroita teillä on kaapissa? Suksia ja luistimia on yleensä kouluilla, että sieltä voi lainata. Toki ne on enemmän tai vähemmän sopivat, mutta voi noilla nyt hetken liikkua. Hiihtokamat on vähän kalliimmat kirppiksilläkin ja etelässä ei paljon hiihdetä, että ymmärrän jos noita ei hommaa, mutta niitä luistimia nyt saa 10 e hintaan kirpparilla ja melkein samalla hinnalla ne voi myydä pois, että ei ne nyt kamalasti maksa. 

Vierailija
47/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

La

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko muissa kouluissa lainataan suksia ja luistimia? Meidän koulussa ei lainata kyllä mitään, kaikki pitää hankkia itse.

Lainataan ainakin Haminan kouluissa, vein muistaakseni yhden pieneksi käyneen suksipaketin kiertoon. Myös monoja ja suksia, jopa sisälenkkareita.

Viime talvina teineillä ollut hiihtoa ja luistelua ehkä kerran kumpaakin, toinen hujahtaa pituutta 10cm vuodessa ja jalankoko kasvanut yläasteella 4 numeroa. Ja kun eivät muuten harrasta näitä lajeja, ei ole järkeä hankkia joka vuosi omaksi.

Vierailija
48/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ap:n harmituksen. Turhia kapineita on tyhmän tuntuista ostaa, jos lapsi harrastaa itse aivan muita lajeja. Ja tosiaan hiihtämään ei täällä pk-seudulla välttämättä edes joka talvi päästä, ja siinä sitten sinulla on sukset, joita ei ole ehditty käyttää kertaakaan, ennen kuin ne jo ovat jo jääneet pieniksi.

Lenkkareita tarvitsevat kaikki lapset, samoin yleensä uikkareitakin. Sisäliikunnassa on hyvä pitää sisäpelitossuja, vaikkei sählyä tms. olisikaan tunnin ohjelmassa. Joten ne nyt ainakin pitää ostaa.

Samoin sisäliikkavaatteita ja ulkoiluvaatteita tarvitaan joka tapauksessa. Ei niiden tarvitse olla mitään erityisvermeitä, kesäsortsit ja t-paita käyvät sisäliikassa, ulkoliikassa verkkarit ja tarvittaessa ulkoilupöksyt, joille on toki paljon muutakin käyttöä.

Ota ap selvää, onko koululla välineistöä lainattavaksi. Osassa kouluista on. Loppuja voi yrittää ostaa alesta tai käytettynä tai lainata sukulaisilta ja tuttavilta.

Vierailija
49/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satuttiin just yksi päivä ladulla eskariryhmän kanssa, ja eskariopettaja avautui että oli kuulemma kieltänyt joitain lapsia ottamasta liitä LUISTELUsuksia eskariin vaan piti olla PERINTEISEN sukset. Että ilmeisesti jollain alle kouluikäisillä löytyy melkoinen varustelutaso :D

Meillä löytyy melkoinen varustelutaso urheilujutuissa, koska halutaan kannustaa lapsia liikkumaan. Tosin luistelusuksia ei ole kuin teineillä

Joko ostetaan käytettynä ja suvun kesken vaihdetaan paljon. Myös isovanhemmat ostavat ja toivovat niiden kiertävän suvussa.

Ja asutaan Helsingissä ja meillä on jo parivuotiaana ollut lapsilla sukset, polkupyörät, luistimet, mailat jne.

Riittäkö 50e? Minulle työttömänä yh-äitinä se on jo paljon rahaa. Sillä saa yli viikon ruuat.

Ostin toissa keväänä Peltosen suksipaketin Prismasta, testivoittaja ja kaikilla mausteilla ja hinta 120€. Uskoisin käytettynä irtoavan 20€.

Vierailija
50/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa suksipaketti PLUS MONOT maksaa noin 130 egeä uutena, tarjouksessakin. Käytettynä ne maksavat parikymppiä plus päälle toinen parikymppiä monoista.

Vierailija
51/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvimmillaan olen ostanut spr-kirppikseltä 120 cm suksipaketin - sukset, sauvat ja monot, hintaan 15€ ja lapsen kasvaessa, niitä käyttää vielä moni lapsi.

Ja itsekin olen myynyt tarpeetonta kamaa esim. luistimia muutamalla eurolla. Joskus tarjouksessakin uusia alle 20€. Tori.fi on usein annetaan palstalla suksia, polkupyöriä jne

15e suksiin ja 20e luistimiin. Sitten pitäisi saada toppavaatteet, uikkarit ja lenkkarit yhteishintaan 15e, jotta 50e riittäisi. Eli vaatii liikaa rahaa minun budjetilleni. Varsinkin kun noilla hinnoilla ei suksia saa kuin tuurilla

Vierailija
52/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 €:lla saat helposti sekä luistimet että sukset.

Meillä on kolme lasta ja olemme muuttaneet neljän vuoden jälkeen takaisin Suomeen, joten talviurheilukamppeita on tänä talvena joutunut hankkimaan oikein urakalla. Olen tori.fi -palvelun aktiivinen käyttäjä juuri nyt, olen sekä myynyt että erityisesti ostanut lapsille sieltä kamoja.

Tyypillisiä hintoja:

- poikien hokkarit 5-10 €

- tyttöjen kaunoluistimet 5-10 €, pienemmässä koossa saa jo oikeat taitoluistimet 25-45 €

- murtsikasukset sauvoineen 10 -30 € 

- murtsikamonot 5-20 €

- laskettelukypärä 10 €

- laskettelusukset 50-150 €

- laskettelumonot 30-50 €

Noilla hinnoilla saa siis sellaista aivan perussettiä, kouluun mainiosti menevää, murtsikoissa jopa helppoja pitopohjasuksia. Sitten on tietty uudenveroiset ja uudet kamat kalliimmissa hinnoissa, itsekin myin käytännössä käyttämättömät murtsikat + monot + sauvat hintaan 90 € . Kaikki menee yleensä tunneissa tai vähintään päivissä. 

Laskettelukamat, joita olen noilla hinnoilla ostanut, ovat olleet parempia ja uudempia. Laskettelumonot ostin mm. juuri 50 €:lla, olin käynyt sovittamassa samoja monoja urheilukaupassa, jossa ne maksoivat alennuksessa 299 €.

Ymmärrän että se kymppikin on paljon, se on mullekin iso kasa ruokaa, vaikkei aivan köyhiä olla. Mutta mä olen ostanut näitä pitkin talvea. Ja tietenkin myyn pieneksi jääneet heti samalla, yleensä siis en tarvitse edes sitä välirahaa, kun saan myymieni hinnalla uutta tilalle. Vaatii esim. yhden tehokkaan sunnuntai-iltapäivän selata ilmoituksia, laittaa myyjille viestejä (parhaat kamat menee ihan tunneissa) ja sitten on tietty se hakemisen vaiva. Itsekin selaan koko maakunnan alueelta. Esim. noi laskettelumonot olivat meiltä 60 km päässä, mutta perheen mies kävi tässä kaupungissa töissä ja sovimme treffit hänen työpaikalleen, maksoi mulle bussimatkan. 

Sisäpelikengät ostin Prismasta kympillä. Näitä ei koulu ole pyytänyt, mutta pojat pelaavat välitunneilla salissa futsalia ja kivempaa se on kengissä.

Uikkarit? Kai nyt kaikilla lapsilla sentään on uikkarit? Olen myynyt kirppiksellä mm. speedon uikkareita hintaan 0,50 snt. ja ovat käyneet kaupaksi. Uutenakaan ei maksa jossain Prismassa kymppiä enempää.

Vierailija
53/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15e suksiin ja 20e luistimiin. Sitten pitäisi saada toppavaatteet, uikkarit ja lenkkarit yhteishintaan 15e, jotta 50e riittäisi. Eli vaatii liikaa rahaa minun budjetilleni. Varsinkin kun noilla hinnoilla ei suksia saa kuin tuurilla

Eikö sun lapsilla ole toppavaatteita noin muuten? Eikä uikkareita? Eihän sun nyt samassa kuussa noita kaikkia tartte ostaa. Noi hinnat ei oo edes mitään tuurihintoja, vaan aivan tyypillisiä hintoja torissa, kun seltaa 15 minuuttia niin huomaat. Luistimista 20 € on jo tosi paljon, niitä saa ihan 5 € hintaan. Olen osatnut pojalleni jopa ylihinnoitellusta sporttidivarista todella hyvät hokkarit hintaan 20 €, ne oli jopa terotettu valmiiksi. Sukset on tietty sellainen, että jos ei niitä mihinkään muuhun käytä, niin vievät tilaa ja se kymppikin on liikaa. Mutta niitä on yleensä koulussa lainatakin. Mutta eikö sun lapset esim. ikinä luistele muuten kuin koulussa? Tää on jotenkin hankala uskoa. Se olis luistimiin investoinnin jälkeen ilmainen ja mukava harrastus. 

Vierailija
54/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta ja olemme muuttaneet neljän vuoden jälkeen takaisin Suomeen, joten talviurheilukamppeita on tänä talvena joutunut hankkimaan oikein urakalla. Olen tori.fi -palvelun aktiivinen käyttäjä juuri nyt, olen sekä myynyt että erityisesti ostanut lapsille sieltä kamoja.

Tyypillisiä hintoja:

- tyttöjen kaunoluistimet 5-10 €, pienemmässä koossa saa jo oikeat taitoluistimet 25-45 €

- murtsikamonot 5-20 €

- laskettelukypärä 10 €

Noilla hinnoilla saa siis sellaista aivan perussettiä, kouluun mainiosti menevää, murtsikoissa jopa helppoja pitopohjasuksia. Sitten on tietty uudenveroiset ja uudet kamat kalliimmissa hinnoissa, itsekin myin käytännössä käyttämättömät murtsikat + monot + sauvat hintaan 90 € . Kaikki menee yleensä tunneissa tai vähintään päivissä. 

Laskettelukamat, joita olen noilla hinnoilla ostanut, ovat olleet parempia ja uudempia. Laskettelumonot ostin mm. juuri 50 €:lla, olin käynyt sovittamassa samoja monoja urheilukaupassa, jossa ne maksoivat alennuksessa 299 €.

Ymmärrän että se kymppikin on paljon, se on mullekin iso kasa ruokaa, vaikkei aivan köyhiä olla. Mutta mä olen ostanut näitä pitkin talvea. Ja tietenkin myyn pieneksi jääneet heti samalla, yleensä siis en tarvitse edes sitä välirahaa, kun saan myymieni hinnalla uutta tilalle. Vaatii esim. yhden tehokkaan sunnuntai-iltapäivän selata ilmoituksia, laittaa myyjille viestejä (parhaat kamat menee ihan tunneissa) ja sitten on tietty se hakemisen vaiva. Itsekin selaan koko maakunnan alueelta. Esim. noi laskettelumonot olivat meiltä 60 km päässä, mutta perheen mies kävi tässä kaupungissa töissä ja sovimme treffit hänen työpaikalleen, maksoi mulle bussimatkan. 

Sisäpelikengät ostin Prismasta kympillä. Näitä ei koulu ole pyytänyt, mutta pojat pelaavat välitunneilla salissa futsalia ja kivempaa se on kengissä.

Uikkarit? Kai nyt kaikilla lapsilla sentään on uikkarit? Olen myynyt kirppiksellä mm. speedon uikkareita hintaan 0,50 snt. ja ovat käyneet kaupaksi. Uutenakaan ei maksa jossain Prismassa kymppiä enempää.

Lähinnä pointtini oli ottaa kantaa tuohon "Ei vaadi paljon rahaa" kommenttiin. Se paljon, kun on suhteellinen käsite. Minulle 50e on jo todella paljon. Osa ei edes huomaa jos tililtä lähtee sen verran. Jos lapsen urheiluvälineisiin tarvitsee käyttää summa, jolla saa yli viikoksi ruokaa, se on pienillä tuloilla liikaa. Sinunkin esimerkissä itse tuotteet ovat edullisia, mutta ongelmaksi tulee mainitsemasi hakeminen. Ei niitä ilmaiseksi saa haettua kuin ihan läheltä ja siitä ihan läheltä ei välttämättä tuotteita ole myynnissä. Tulee aika kalliiksi lähteä 60km päähän hakemaan suksia. Varsinkaan kun ei ole autoa. 

Ydinajatuksena siis se, että koulu ei voi velvoittaa kaikkia hankkimaan tuollaisia välineitä, koska kaikki eivät ole taloudellisesti tai muilta olosuhteiltaan lähimainkaan samassa asemassa. Siksi en osta lapselleni suksia ja luistimia vain koulun liikuntatunteja varten. Muualla hän ei niitä käyttäisi. Ostan hänelle sillä summalla ennemmin ruokaa tai vaikka lämpimät kengät. Niitä hän oikeasti tarvitsee.

Vierailija
55/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niitä alkaa olla, koska tämä änkyräkulttuuri leviää. 

Pidettiin vanhempaintoimikunnan kanssa kahtena talvena tällainen varustepörssi -päivä. Eli myyntiin sai tuoda vanhoja liikuntavarusteita, itse hinnoitellen eikä vanhempaintoimikunta siitä ottanut mitään välistä, vaikka hommaa oli paljon.

Ekana vuonna homma pelasi loistavasti, siellä oli todella hyviä varusteita ja kauppa kävi. Myyjille tarjottiin mahdollisuus jättää myymättä jääneet varusteet koulun käyttöön ja jo ekana vuonna koulu sai valtavan määrän luistimia ja suksia monoineen.

Tokana vuonna ei sitten oikeen jaksettu innostua, kamaa kyllä tuli myyntiin, mutta ostajia ei paikalle oikein jaksanut vaivautua. Vaikka siellä siis todellakin oli luistimia muutamalla eurolla ja suksipaketteja kympillä. Taas sai koulu lahjoituksia, mutta vaivaan nähde nähden sitten todettiin, että pitäkää tunkkinne ja valittakaa varusteiden hinnoista kun ei kerran kelpaa.

Idea lähti siis tästä, kuinka pitää ostaa yli satasen sukset ja viidenkympin luistimet koulua varten. Mutta nyt on koululla hyvät varusteet. Tietty jos on tosiaan aivan pääsemättömissä maaseudulla ja tarvii koon 44 monoja 120 cm suksien kanssa, niin hankalaa voi olla löytää lainavarusteita. 

Vierailija
56/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisiä hintoja:

- murtsikamonot 5-20 €

- laskettelukypärä 10 €

Lähinnä pointtini oli ottaa kantaa tuohon "Ei vaadi paljon rahaa" kommenttiin. Se paljon, kun on suhteellinen käsite. Minulle 50e on jo todella paljon. Osa ei edes huomaa jos tililtä lähtee sen verran. Jos lapsen urheiluvälineisiin tarvitsee käyttää summa, jolla saa yli viikoksi ruokaa, se on pienillä tuloilla liikaa. Sinunkin esimerkissä itse tuotteet ovat edullisia, mutta ongelmaksi tulee mainitsemasi hakeminen. Ei niitä ilmaiseksi saa haettua kuin ihan läheltä ja siitä ihan läheltä ei välttämättä tuotteita ole myynnissä. Tulee aika kalliiksi lähteä 60km päähän hakemaan suksia. Varsinkaan kun ei ole autoa. 

Ydinajatuksena siis se, että koulu ei voi velvoittaa kaikkia hankkimaan tuollaisia välineitä, koska kaikki eivät ole taloudellisesti tai muilta olosuhteiltaan lähimainkaan samassa asemassa. Siksi en osta lapselleni suksia ja luistimia vain koulun liikuntatunteja varten. Muualla hän ei niitä käyttäisi. Ostan hänelle sillä summalla ennemmin ruokaa tai vaikka lämpimät kengät. Niitä hän oikeasti tarvitsee.

No, ymmärrät varmaan, että toi 60 km oli esimerkki. En minäkään olisi niitä monoja lähtenyt hakemaan 60 km päästä, ei kukaan varmaan lähtisi. Mutta KYSYMINEN on ihan ilmaista ja tässä tapauksessa se järjestyi helposti ja sain melkein 400 € arvoiset monot hintaan 50 € + bussilippu. Jos ei olis onnistunut, olisin taas plärännyt vähän lisää ilmoituksia ja löytänyt monot lähempää. Olen oikeasti ostanut todella paljon varusteita tuolta torista ja harvemmin on kaksikymppinen vaihtanut omistajaa, on pitänyt oikein vaihtaa rahaa, että on saanut pienempää tasarahaa myyjälle. Mutta jo, vaivaa ja viitsimistä se vaatii.

Mutta sullahan oikeasti kysymys on halusta ja viitsimisestä ja periaatteesta, ei rahasta. Ja sitten sun lapsi ei vaan osallistu tai lainaa varusteet ja siinä se, eihän se ole sen kummempaa. Varmaan hirmu kiva sille lapselle. Mutta periaatteet on tärkeitä.

Vierailija
57/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista, jos nykylapset eivät pääse hiihtämään ja luistelemaan ollenkaan. :( Sen sijaan istutaan tabletin kanssa kaiket päivät.

Omassa lapsuudessa hiihdettiin ja käytiin luistelemassa puiston jäällä vapaa-ajallakin.

Vierailija
58/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 asut maalla ja et osta lapsellesi monoja ja suksia. Lapsesi on kokoa 44 jo.

Mitä järkeä olla opettelematta hiihtämään, jos kerran maalla asuu. Siellähän se on hyvä harrastus ja lähes ainoa mahdollinen. (Kun olet ilmeisen vähävarainen )

Vierailija
59/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siis armeijaan menee hiihtotaidottomia.

Vierailija
60/107 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lasten koulua varten ihan oikeasti pakko ostaa sekä sukset, luistimet, lenkkarit, sisälenkkarit, uikkari, jumppavaatteet että hiihtovaa...

Vaikka ei mitään noista harrastaisi muulloin? Ja pk-seudulla nyt hiihtämään pääsee ehkä sen yhden kerran talvessa. Ahdistaa rahanmeno..

Perusopetuslaki

31 §

Opetuksen maksuttomuus

Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. Vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on lisäksi oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemis- ja avustajapalvelut, muut opetuspalvelut, erityiset apuvälineet sekä 39 §:n nojalla järjestettävät palvelut. (13.6.2003/477)

Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria.

Ulkomailla järjestettävässä opetuksessa ja yksityisen yhteisön tai säätiön asianomaisen ministeriön antaman erityisen koulutustehtävän perusteella muulla kuin 10 §:n 1 momentissa tarkoitetulla opetuskielellä järjestämässä opetuksessa voidaan oppilaalta 1 ja 2 momentin estämättä periä kohtuullisia maksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi