Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten nimiä, joita et tajua

Vierailija
12.02.2017 |

1. Jare
(Tulee mieleen eräs itsekeskeinen henkilö, joka haluaa vain juhlia ja käyttää naisia hyväkseen.)
2. Lilia
(Tässä on jokin pielessä. Joko loppuosa puuttuu (vrt. Liliann) tai nimen keskellä on väärä puolivokaali (vrt. Lilja)
3. Peppi
(Mistä lähin se on ollut naisen nimi? Pikkutytön kyllä, mutta ei aikuisen naisen.)
4. Milo
(Tämäkin on kuin r-vikaisen Miro tai kauniimpi versio molosta.)
5. Sohvi
(Miksi Sofia ei käy? Miksi on laitettava lempinimi viralliseksi?)
6. Nuutti
(Nuuttipukki, pukki!)
7. Jessica, Jannica, Jennica, Erica, Mico, Nico
(Helkutta, lausutaanko nämä nimet tosiaan Jessisa, Jannisa, Erisa, Miso ja Niso? Suomen kielessä äänteillä ja kirjaimilla on aina sama vastine!)
8. Pihla
(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)
9. Rane
(Järkkynimi yksinkertaisesti.)
10. Jadessa
(Ajatus ihan kiva, mutta toteutus ontuu. Tulee päinvastainen vaikutelma kuin mitä tavoitellaan.)

Kommentit (586)

Vierailija
561/586 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkko-ihan kuin olisi suu täynnä soraa eikä ole kaunis nimi kirjoitettunakaan

Elmo-tulee mieleen kelmeä nilviänen 

Ea-Siis oikeastiko jonkun  mielestä on hauska nimetä lapsi ensiavuksi?! 

Liina-Mielikuvina joku märkä lattiarätti..ei

Tanita- Ihan karmea väännös Janitasta. Kuulostaa pahalta puhevialta.

Vierailija
562/586 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen nimi on Nuutti ? Mitä vikaa siinä :D ihana nimi!

Onneksi tonttumaisen ja vauvamaisen Nuutti-nimen voi vaihtaa kun sinun pikku Nuutti-Tuuttisi on aikuinen karvainen mies. 

Sauli Niinistön poika on Nuutti. Toinen nimi ei taida kuitenkaan olla Tuutti 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/586 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tänä kertoo kyllä niin paljon kirjoittajasta itsestään, -"hienostelunimet" ja "lähiökakara" jo käsitteinä kuuluvat tietylle ihmistyypille.

Itse olen tuplamaisteri ja pidän erityisesti pitkistä, kauniista naisten nimistä. Myös esim. Isabella, Susanne, Ellen ym. Olen tyttönikin nimennyt siten. Samoin tuttavapiirissäni hyvin koulutettujen, varakkaiden helsinkiläisten lapset ovat usein tyyliä Alvar ja Emelie.

Jos olette lukeneet kulttikirjan Suomalainen maku, niin tietäisitte, että yksinkertaisuuden ja käytännöllisyyden korostaminen laajemminkin (vrt. Nimet) liittyy vahvasti työväenluokkaan. Sinne kuuluu myös ajatus siitä, että joku "hienostelee", ts. herraviha. Tämä ajatushan sisältää jo lähtökohtaisesti ajatuksen siitä, että joku ei ymmärrä "paikkaansa""

"Itse olen tuplamaisteri". Haha

Vierailija
564/586 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on edelläkävijä ja  minut kastettiin 80luvulla Jessicaksi että sitten kun lähden maailmalle, niin on helppo esitellä itsensä..

No,asun yhä Suomessa samassa pikkukaupungissa jossa synnyin ja kutsun itseäni toisella nimelläni Annika koska minua kiusattiin  huutamalla "Jes,sika!"

Omilla lapsilla on ns mummo ja pappanimet.

Terkkuja vaan  tutuille!

Vierailija
565/586 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen luokkakaveri (ovat alakoulussa) on Seppo. En voi mitään mutta en ymmärrä, mun nuoruudessa seppo sanaa käytettiin vajaalla käyvistä ihmisistä. Ei nimessä sinänsä vikaa ole mutta mielleyhtymäni tuohon on vain niin kova.

Mun mielestä Teppo-sanaa käytettiin mutta väliäkö tuolla. 

Vierailija
566/586 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Shaisse on kans huono nimi."

Ei kenenkään nimi ole Shaisse

Vierailija
567/586 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma on vanha suomalainen miesten nimi. Siinä ei ole mitään vikaa. Joka muuta ajattelee, voi miettiä mitä itsellään on vikana.

Vierailija
568/586 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerkko-ihan kuin olisi suu täynnä soraa eikä ole kaunis nimi kirjoitettunakaan

Elmo-tulee mieleen kelmeä nilviänen 

Ea-Siis oikeastiko jonkun  mielestä on hauska nimetä lapsi ensiavuksi?! 

Liina-Mielikuvina joku märkä lattiarätti..ei

Tanita- Ihan karmea väännös Janitasta. Kuulostaa pahalta puhevialta.

Tanita Tikaram

Vierailija
569/586 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
570/586 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ala-asteella meidän naapurissa asui perhe joiden kahden pienen lapsen nimet oli tyyliä Afrodite ja Mary. Siitä en kuitenkaan ole varma oliko perhe täysin suomalainen. 

Vierailija
571/586 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ona = onanoida

Kiira = kiirastorstaina karkoitettiin kiiraa eli pahaa henkeä

Eeli = Jumalani, jumalani, miksi minut hylkäsit 

Nonna, Nana, Nenna = tarkoittaa jollain kielillä isoäitiä

Lempinimet: Jare, Sohvi, Ninnu, Pete, Tinka, Kata 

Vierailija
572/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mainittu varmaan kaikki nimet, mitä tiedän (en jaksanut lukea kuin alusta ja lopusta pätkää), jopa omasta mielestä ne kaikista kauneimmatkin. Ei siis tarvitse masentua, jos bongaat oman tai lapsesi nimen täältä.

Sanon siis siksi, koska oma nimeni on vähän erikoisempi kuin Aada-Lilja-Emmat, ja se on osalle ihmisistä liikaa (näillä palstoilla). Omasta mielestäni se on kaunis, ei lainkaan liikaa. Ja nimeni ei siis tullut itselle vastaan vähän selatessani, mutta melko varmasti se täällä on.

Tosiaan en ymmärrä, miksi ihmiset haukkuvat toisten nimiä. Paavali-Palikka tyyliset on asia erikseen, mutta niitä tuskin edes hyväksytään, eikä kukaan varmaan lastaan niin paljoa vihaa. Jos joku haukkuu jotain perus objektiivisesti kivaa nimeä, on henkilö varmaan itse tyytymätön nimeensä, ehkä jopa toivoo itselleen samankaltaista.

Ihmisillä on mielipiteitä, eikä kaikkia voi miellyttää, etenkään niitä itsesäälissä marisevia.

Ja jos joku suunnittelee kysyvänsä "kuka kysy", niin halusin vaan jakaa oman mielipiteeni, kun olen tuskin ainoa joka hieman loukkaantui kuullessaan monia hienoja nimiä (tai nimiä ylipäätään, koska jokainen nimi on alunperin kaunis vaikkei kaikki sitä tajua).

Aamen.

Vierailija
573/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remu ja Ukko. Kai nyt pojillekin kauniimpia nimiä on. Seuraavaksi varmaan Romu ja Peikko. 

Vierailija
574/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti muuten vielä mainita, että eniten tässä nimien haukkumisessa harmittaa se, että oikeastaan haukutaan vanhempia ja LAPSIA. Vanhemmat leimataan vajaiksi ja kamaliksi vain sen takia, että sattuvat pitämään jostain nimestä. Ja vielä pahempaa: lapset haukutaan kakaroiksi ja junteiksi, kun ovat saaneet oikeastaan ihan täysin hyvän nimen. 

Toivon todella, että kukaan teistä, jotka vihaatte niin kovasti toisten nimiä (vaikka ne ovat todennäköisesti omia nimiänne parempia), ette mene päin naamaa mollaamaan. Antaa heidän nauttia omasta kauniista nimestään.

Vierailija
575/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tony. Tuo Y-kirjain on siinä täysin turha, jos nimi lausutaan Toni, eikä Tony.

Vierailija
576/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa 60-70 luvun nimistä. Sit on näitä inhokkeja: Anni, Sanni, Fanni, Enni, Henna, Venla, Vilma, Ida, Nenna, Ninna, Miro, Milo, Jere, Jarkko, Arttu, Pinja, Petra, Patrick, Niklas, Jannica, Janni, Mira, Pyry, Ukko, Aino, Eelis.

Vierailija
577/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on edelläkävijä ja  minut kastettiin 80luvulla Jessicaksi että sitten kun lähden maailmalle, niin on helppo esitellä itsensä..

No,asun yhä Suomessa samassa pikkukaupungissa jossa synnyin ja kutsun itseäni toisella nimelläni Annika koska minua kiusattiin  huutamalla "Jes,sika!"

Omilla lapsilla on ns mummo ja pappanimet.

Terkkuja vaan  tutuille!

Ei sinua kastettu minkään nimiseksi. 

Vierailija
578/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nico, Toni, Tino, Vappu

Vierailija
579/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukunimien on käyvä yhteen eikä etunimi saa olla mikään Jessica, Jadessa tai Wäinö vaan piitää olla sukunimeen sopiva, ja esim. Outi Voutilainen, Oiva Pärssinen.... yms.Mutta ei liian eksoottista, Luna Lehtonen, Jadessa Pöntinen???

Siis tää on tosi outoa että ei ajatella toista tai kolmatta tai sukunimeä etunimen kanssa käyväksi, vaan annetaan juuri sellainen Jussy Bekka Virtanen yms. Ja toki, ymmärrän jos on jokin sukunimi misä on harvinaisia kirjaimia ja sopisihan se ihan mukavasti, mutta voisiko olla vähän suomalaisuutta kerta asutaan suomessa.

Joidenkin nimien kanssa sopii kyllä, Kuten Adele esim. Se on ihan nättiä ja monet elma- päätteiset nimet ovat erittäin nättejä.

Silti, nimet joissa on kaksoismerkitys,, ovat erittäin tyhmän kuuloisia, mutta jotkut ovat nättejä. Sellaisia rumia ovat:

Pipsa, Peppika, Yrjänä, Yrjö, Urpo, Paavo.

Sellaisia nättejä on: Valo, Tuuli, Meri, Otso, Kaisla, ehkä Lumi si

Toinen ja kolmas nimi ovat etunimiä

Vierailija
580/586 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roni, arttu, niko, ville, sara, saara ja maria

Liian normaaleja nimiä sun makuun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme