Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon vaatteita oikeasti tarvitsee?

Vierailija
11.02.2017 |

Palasin juuri kotiin vietettyäni muutaman vuoden ulkomailla. Reissun lopussa ajattelin, että kotona odottaisi kaapillinen ihania vaatteita, mutta totuus olikin toinen. Olen huomaamattani lihonut sen verran, ettei melkein mikään enää mahdu! :D Lisäksi oma tyyli on muuttunut sen verran paljon, ettei näistä muutenkaan paljoa enää käyttökelpoista löytyisi.

Ulkomailla mukana on kulkenut todella vähän vaatteita. Enää en tunne tarvetta ostaa samaa paitaa joka värissä, tai kymmentä erilaista hupparia, kuten teininä. Suunnitelmissa on uusia vaatevarasto sellaiseksi, ettei jatkuvasti enää tarvitse ostella, mutta joka päivä ei kuitenkaan tarvitse pitää samoja vaatteita.

Miten paljon teidän mielestä oikeasti tarvitsee vaatteita? Mitkä ovat vaatekaappinne kulmakivet?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ihan liikaa vaatteita, mutta jos haluat fiilistellä minimalismilla googleta project 333 eli esim. 3 parit sukkia, 3 housut, 3 toppi, 3 takki, 3 kengät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten on töissä päällä näin talvella farkut, neule ja t-paita/kauluspaita. Samoin pukeutuu työkavereista suurin osa. Osalla useammin jakkua/hametta/mekkoa päällä. Meillä saa pukeutua aika vapaasti.

Eniten on mun kaapissa t-paitoja ja neuleita(neuletakit ja villatakit lasken näihin.) Lisäksi on toki farkkuja, muutamat suorat housut hameita, jakkuja, mekkoja ja kauluspaitoja. Sitten vielä urheiluvaatteet mukaan niin jo on kaapit täynnä. Vähintään sanoisin tarvivani 5 t-paitaa (vaihan päivittäin), 4 neuletta, 2 farkut, 2 mekkoa ja 2 hametta, 2 sortsit ja 2 kesähousut. Sisävaatteiksi siis, enemmän mulla on, mutta noilla ehkä pärjäisin.

Vierailija
4/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan olen selvinnyt kolmilla housuilla, joista yhdet "normaalit". Yleensäkään minulla ei ole ikinä ollut kuin kahdet housut, kun toiset on pesussa niin toiset käytössä.

Paitoja on ehkä 5, jotka arkikäytössä pyörähtävät käytön jälkeen pyykkiin, kaappiin ja takaisin päälle.

Urheilu- ja ulkovaatteet sekä kengät toki erikseen, Suomen vuodenaikojen tahdissa muuttuvien sääolosuhteiden mukaan. Takkeja on kait 4 (villakangastakki, toppatakki, välikausitakki ja siistimpi bleiseri kesälle). Juhlavaatteet (hame ja pari mekkoa) koristavat myös kaappia mutta ovat niin harvoin tarpeen, että nekin voisi hyvin aina yhtä käyttökertaa varten vuokrata tai ostaa ja myydä sitten pois.

Jossain aina lämpimässä maassa on helpompaa elää vähemmällä vaatevalikoimalla, kun vuoden aikana lämpötilat eivät vaihdu noin viidelläkymmenellä asteella (-20 - +30) ja keliolosuhteet lämpöasteista riippumatta märästä kuivaan. Myös oma arki vaikuttaa paljolti siihen, montako vaatetta tarvitsee. Esimerkiksi kuntosalille ja asiakaspalvelutyöhön ei voi pukea samoja vaatteita. Pikkulasten kanssa omat vaatteetkin voivat likaantua päivittäin useampaan kertaan ja ulos lähtiessä olisi kiva ettei vaatteita korista vauvan puklut, taaperon paskat ja ruuat sekä rinnoista liivien läpi tihkunut maito. Vanhemmalla pyykkikoneella on myös mielekkäämpää ja luontoystävällisempää pestä täysiä koneellisia, kun käyttäisi puolikkaallekin koneelle saman verran vettä ja energiaa. Tästä syystä minulla oli yksin asuessani paljon enemmän vaatteita, kuin nykyään perheellisenä.

Vierailija
5/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee vain yhden ihokkaan, ei enempää.

Vierailija
6/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on ihan liikaa vaatteita, mutta jos haluat fiilistellä minimalismilla googleta project 333 eli esim. 3 parit sukkia, 3 housut, 3 toppi, 3 takki, 3 kengät.

Tostahan saa jo monta kivaa yhdistelmää, kun sovittaa vaatteiden tyylin toisiinsa. Kolmet sukat (ja alkkarit?) sen sijaan..? No way! En ala pyykkäämään joka 3.pvä.

Vierailija
7/11 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös aivan järkyttävän paljon liikaa vaatteita. Jos pitäisi ruveta karsimaan, niin oikeasti pärjäisin näillä:

-mustat, harmaat ja siniset farkut, kesäksi mustat ohuet pellavat tms. housut

-mustia ja valkoisia hihattomia toppeja

-musta kynähame paksua hyvälaatuista trikoota ja kesäksi musta lyhyt hame ohuempaa materiaalia

-musta ja harmaa poncho

-musta ja valkoinen paitapusero

-musta, musta-valkokoraidallinen ja harmaa lyhythihainen pusero

-musta v-aukkoinen neulepusero

-musta pieni neuletakki

-musta iso neuletakki

Sitten tietysti sukkia, sukkiksia, alusvaatteita, ballerinat, nilkkurit ja saappaat, takit 1/vuodenaika, hanskat, kaulaliinat ja pipo. Ja kotiin jotkut verkkarit, legginsit tms. löhöilyvaatteet.

Omasta tyylistä on paljon kiinni kuinka pienellä vaatevarastolla pärjää. Itse olen mieltynyt väreistä kunnolla vain mustaan, valkoiseen ja harmaan eri sävyihin. Noin puolet vaatekaappini sisällöstä koostuu sitten niistä muista väreistä, joita tulee käytettyä todella harvoin. Viimeksi taisi olla toissa viikolla vihreät housut mustan ponchon kanssa. Jos taas tykkää käyttää paljon värejä, karsiminen on tietysti vaikeampaa, kun kaikki värit ei sovi välttämättä keskenään yhteen. Noilla tylsillä perusväreillä ei ole sitä ongelmaa.

Säännöllisin väliajoin lehdissä on edelleen näitä ns. peruspuvusto-juttuja. Niissä mm. aina käsketään hankkimaan trenssi ja pikkumusta. Olen pari kertaa haksahtanut hankkimaan trenssin ja käyttämättä on jäänyt. Yhtään pikkumustaakaan en omista, kun en sellaista käyttäisi. Jos siis on huppari ja farkut tyyppi, on turha laittaa rahojansa johonkin muotilehtien mukaiseen peruspuvustoon vaan sellaisiin perusvaatteisiin, joista itse tykkää.

Luin aikoinaan Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan ja se selkeytti omaa pukeutumistani huomattavasti. Vähensi myös turhaa ostelua ja innosti raivaamaan vaatehuoneeni. Pitäisikin lukea uudestaan, kun on homma päässyt taas lipsumaan käsistä :)

Vierailija
8/11 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin paljoa.

Vierailija
9/11 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän mielen vaatekaappi -kirja oli ainakin mulle ihan superinnostava! Siinä esiteltiin myös projekti333, joka tarkoittaa sitä, että valitset kolmen kuukauden ajaksi itsellesi 33 vaatetta käyttöön (lukuunottamatta alusvaatteita ja sukkia). Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan pohjalta mietin ensin ne tilanteet, joihin 3 seuraavan kuukauden aikana osallistuisin (tyyliin lapsen kevätjuhlat, kaverin häät, tavistyöpäivät) ja sitten tsekkasin, että mulla oli kaikkiin tilanteisiin vaatteita. Kun laskeskelin vaatteita, tuli samalla tsekattua myös vaateyhdistelmiä. Kolmen kuukauden jälkeen sitten teet taas saman homman ja valitset seuraavien kolmen kuukauden ajaksi 33 vaatetta. 

Vierailija
10/11 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vanhat loppuun ja älä osta tilalle uutta

Vierailija
11/11 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon työn vaatimuksista. Esim. Jos työskentelee aloilla, jossa on työvaatetus (hoitoala, kaupan ala yms), tarve on tosi vähäinen, voi keskittyä pelkkiin vapaa-ajan tarpeisiin. Jos taas täytyy itse huolehtia edustavasta työvaatetuksesta, jo siitä tulee melkoinen garderobi, vaikka ei mitenkään vaatteilla koreilisikaan. Vapaa-ajan vaatetukseen taas vaikuttaa paljon harrastukset, joihin ehkä tarvitaan monta vaatekertaa vuodenajasta riippuen.