Lääkäri keskustellut pomon kanssa
Paremmin tietävät, voisko joku kertoa mitä tarkoittaa käytännössä potilaan lupa, kun katoin lekurikäynnin tiedot sieltä surullisen kuuluisasta Kannasta, ja lääkäri kirjoittanut että keskustellut pomon kanssa mun luvallani. Häh?! Ei multa ole kukaan mitään lupaa kysyny. Mites ois pitäny kysyä lupaa multa vai onks olemassa joku olettamus että jos ei erikseen kiellä, niin saa puhua.
Tietääkö joku näistä jotain?
Wtf ap
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Just eilisessä lääkärilehdessä oli artikkeli näistä. En lukenut tarkemmin, selailin vaan etsiessäni toista juttua, mutta taittaja oli nostanut sivuun lauseen tyyliin "kaikki terveystieto työnantajalle pitäisi siirtyä työntekijän kautta".
Oikein! Näin sen pitää mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, käykö tuosta selville, että kenen esimiehestä on kysymys? Lääkärin vai potilaan? Onhan lääkäri voinut keskustella seniorilääkärin kanssa potilaan asioista! Lääkäri ei kyllä kerro ulkopuolisille asioita vain sillä perusteella, että se ulkopuolinen (esim. esimies) sanoisi, että on lupa! Ymmärtääkseni myös liittyen lääkärintodistukseen se menis niin, että lääkäri ottaa kantaa, että onko kykenevä tekemään työtä, ei niin, että luetellaan mahdollisia terveydellisiä esteitä! Selvitä toki tuo juttu, että saat vastauksen pohdintaasii!
Niin, "potilaan luvalla keskusteltu esimiehen kanssa". Oletko ap antanut luvan lääkärin konsultoida omaa esimiestä hoidostasi? En tosin tiedä tarvitaanko tuohon yleensä lupa vai ei. Ehkä, jos lääkärin esimies ei osallistu hoitoon muuten. Joku varmaan osaa kertoa?
Hoidollisesti saa konsultoida aika laajasti ihan ilman lupiakin. Vaitiolovelvollisuus ei ole varsinaisesti henkilökohtainen, niin ettei yksittäinen työntekijä saisi esim. siellä toimipisteessään puhua muiden työntekijöiden kanssa potilasasioista, jos tarvetta on. Yleensä jos lääkäri konsultoi kokeneempaa kollegaa hän puhuu potilaskirjauksessa nimenomaan kollegasta tai esim. nimeää sen lääkäritittelin. Esimies on hallinnollinen käsite, ei liity lääketieteeseen mitenkään. Siltä vaikuttaa että nyt on ap:n lääkäri toiminut todella väärin, jos lupaa ei oikeasti ole ollut.
Esimies ei kuulu konsultaation piiriin, koska hän ei ole hoitohenkilökuntaa vaan esimies.
No aika montaa terveydenhoidon paikkaa johtaa ylilääkäri, joka on siis sekä esimies että hoitohenkilökuntaa.
Mutta hän ei kuulu työntekijän hoitohenkilökunnan piiriin. Konsultoitava pitää olla hoitosuhteessa hoidettavaan.
Aika monessa paikassa hoidetaan sillä tavalla tiimityönä, että se hoitosuhde katsotaan olevan koko toimipaikkaan, ei pelkästään yksittäiseen työntekijään.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteys potilasasiamieheen ja lääkärin esimieheen. Potilasasasiamieheen ensin, niin selvität oikeutesi ja lääkärin vastuun.
Yhteyttä ja kiireesti. Minun kokemukseni mukaan ne luvat on löydyttävä kirjallisena, suulliset lupaukset eivät päde kun ei ole todisteita. Lääkäri ei siis lähde horisemaan sun terveydentilasta yhtään kenellekään jos ei ole nimeä vedetty paperiin, tässä käsityksessä ainakin itse olen.
Meillä on välillä työntekijöiden osoite- ja puhelin tiedot kahvihuoneen seinällä kaikkien nähtävillä. Tilassa käyvät myös asiakkaat ja verkostotyöntekijät.
näin niitä rikotaan, salassapitoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on välillä työntekijöiden osoite- ja puhelin tiedot kahvihuoneen seinällä kaikkien nähtävillä. Tilassa käyvät myös asiakkaat ja verkostotyöntekijät.
Jännä, olet ilm. työssä hoitoalalla etkä käsitä mitä salassapito tarkoittaa tässä yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, olet ilm. työssä hoitoalalla etkä käsitä mitä salassapito tarkoittaa tässä yhteydessä.
Esimies ei saa esitellä töntekijän tietoja kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saa ei, mutta kyseessä on silti ihan erityyppinen asia kuin lääkärin vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko voinut käsittää väärin, että olet antanut luvan?
Ehdottomasti yhteys lääkäriin ja selvitys siitä, mitä on kertonut pomolle.
Olin muuten täsdä yksi ilta bussissa, kun edessäni istui neljä ilmeisesti kandia, kolme miestä ja yksi nainen. He istuivat vastakkaisilla penkeillä ja puhuivat kovaan ääneen joistakin potilaista, ja etenkin se naiskandi nauroi kovaan ääneen jutuille. Vain yksi kandeista puhui niin hiljaa, ettei puoli bussia kuullut. Teki mieli sanoa kandeille, että tämä ei ole hyvä juttu ja vaitiolovelvollisuus koskee myös teitä.
Itselläkin on vaitiolovelvollisuus omassa työssäni, eikä tulisi mieleenikään laverrella niitä asioita ulkopuolusille, saati sitten kailottaa kovaan ääneen täydessä bussissa. Näist
Kandeista sai jotenkin tosi tyhmän kuvan, paitsi siitä yhdestä hiljaisesta. Olisi sanonut kavereilleen, että nyt turvat rullalle. Varmasti nolotti niitten käytös.Itse ajattelin, että jos minulle tehdään jokin operaatio opetussairaalassa, niin ei sitten kandeja paikalle, kun eivät näemmä osaa olla hiljaa. Luulisi, että vaitiolovelvollusuutta korostetaan siellä opetuksessa, mutta ilmeisesti ei oppi mene perille. Naiskandista sai erityisen tyhmän kuvan.
Olisit heidän ohimennessä huikannut että "huutakaa nyt niiden potilaidenne henkilöturva tunnuksetkin" ja jatkanut matkaa. Fiksut olisivat ymmärtäneet mokansa no tyhmät eivät.
Mieli kyllä teki.
No, toivottavasti nämä kandit palstailee ja lukee täältä miten tyhmästi tuli tehtyä.
Yleisluontoisestihan tapauksista saa puhua, kunhan ei tuo tunnistettavia yksityiskohtia julki.
En silti hyväksy sitä, että isommalla porukalla naureskellen ivaillaan potilaille julkisessa paikassa. Antaa todella epäammattimaisen kuvan. Ymmärrän stressaavissa tilanteissa tietynlaisen mustan huumorin, koska joskus on vaan pakko käsitellä jotain asioita toisten kanssa ja siinä huumori auttaa. Joku ruuhkabussi vaan ei ole oikea paikka.
Mites tuo lupajuttu muuten menee? Kai se pitää kirjallisena antaa? Meinaan suullinen lupa -> ap häviää väitteineen. Lääkäri sanoo, että oli lupa ja ap sanoo, ettei ollut. Lääkäriä uskotaan ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saa ei, mutta kyseessä on silti ihan erityyppinen asia kuin lääkärin vaitiolovelvollisuus.
kyllä minä sen käsitän, mutta näin sitä kunnioitetaan muiden yksityisyyttä. Se oli se juttu tässä kommentissa.
Vaitiolo on häilyvä käsite, sitä vaaditaan silloin, kun itse on osallisena, mutta muiden oikeuksista viis veistaan ja omia mokia katsotaan läpi sormien. Kunnes tulee joku joka laittaa vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Töntekijä" hyvä voisi ottaa asian siellä työpaikallaan puheeksi ja ehdottaa että yhteystiedot säilytettäisiin jossain muualla. Mieleen tulee vaikka jonkun kaapinoven sisäpuoli, niitä ei varmaan asiakkaat penkaa. Tai sitten ei säilytettäisi missään edes työntekijöiden nähtävillä, pelkästään esimiehellä itsellään. Mutta kivempihan se on täällä itkeä ihan eri asiaa käsittelevässä keskustelussa kuin tehdä jotain tällaiselle asialle itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä minä sen käsitän, mutta näin sitä kunnioitetaan muiden yksityisyyttä. Se oli se juttu tässä kommentissa.
Vaitiolo on häilyvä käsite, sitä vaaditaan silloin, kun itse on osallisena, mutta muiden oikeuksista viis veistaan ja omia mokia katsotaan läpi sormien. Kunnes tulee joku joka laittaa vastuuseen.
Lääkärin vaitiolovelvollisuudessa, josta tässä keskustelussa puhuttiin, ei ole kysymys "yksityisyyden kunnioittamisesta". Monet käsitteet on häilyviä silloin jos niitä ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Töntekijä" hyvä voisi ottaa asian siellä työpaikallaan puheeksi ja ehdottaa että yhteystiedot säilytettäisiin jossain muualla. Mieleen tulee vaikka jonkun kaapinoven sisäpuoli, niitä ei varmaan asiakkaat penkaa. Tai sitten ei säilytettäisi missään edes työntekijöiden nähtävillä, pelkästään esimiehellä itsellään. Mutta kivempihan se on täällä itkeä ihan eri asiaa käsittelevässä keskustelussa kuin tehdä jotain tällaiselle asialle itse.
Eikö ole tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin. Olen itse opettaja, ja kyllä meillä on opehuoneen ns. puhelinkopin seinällä meidän opettajien kännykkänrot yms., mutta se ei liity millään tavalla siihen, mikä tiukka vaitiolovelvollisuus on oppilaiden asioista.
Wtf kirjoitti:
Paremmin tietävät, voisko joku kertoa mitä tarkoittaa käytännössä potilaan lupa, kun katoin lekurikäynnin tiedot sieltä surullisen kuuluisasta Kannasta, ja lääkäri kirjoittanut että keskustellut pomon kanssa mun luvallani. Häh?! Ei multa ole kukaan mitään lupaa kysyny. Mites ois pitäny kysyä lupaa multa vai onks olemassa joku olettamus että jos ei erikseen kiellä, niin saa puhua.
Tietääkö joku näistä jotain?
Wtf ap
Esimiehesikin pitäisi myös tietää, ettei asia kuulu hänelle. Jos on ammattitaitoinen. Lupa pitää olla, mutta esimiehesi ei tietoja tarvitse ellei se liity työnkuvasi suunnitteluun/muokkaamiseen terveytesi takia, mutta silloin pitäisi olla sovittuna mistä saa puhua ja mistä ei, mielellään myös sinä itse olet läsnä, kun asioista puhutaan.
Esimiehesi on psykopaatti, jos on edes kysynyt lääkäriltä jotain itseesi liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin. Olen itse opettaja, ja kyllä meillä on opehuoneen ns. puhelinkopin seinällä meidän opettajien kännykkänrot yms., mutta se ei liity millään tavalla siihen, mikä tiukka vaitiolovelvollisuus on oppilaiden asioista.
Niin teillä :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko voinut käsittää väärin, että olet antanut luvan?
Ehdottomasti yhteys lääkäriin ja selvitys siitä, mitä on kertonut pomolle.
Olin muuten täsdä yksi ilta bussissa, kun edessäni istui neljä ilmeisesti kandia, kolme miestä ja yksi nainen. He istuivat vastakkaisilla penkeillä ja puhuivat kovaan ääneen joistakin potilaista, ja etenkin se naiskandi nauroi kovaan ääneen jutuille. Vain yksi kandeista puhui niin hiljaa, ettei puoli bussia kuullut. Teki mieli sanoa kandeille, että tämä ei ole hyvä juttu ja vaitiolovelvollisuus koskee myös teitä.
Itselläkin on vaitiolovelvollisuus omassa työssäni, eikä tulisi mieleenikään laverrella niitä asioita ulkopuolusille, saati sitten kailottaa kovaan ääneen täydessä bussissa. Näist
Kandeista sai jotenkin tosi tyhmän kuvan, paitsi siitä yhdestä hiljaisesta. Olisi sanonut kavereilleen, että nyt turvat rullalle. Varmasti nolotti niitten käytös.Itse ajattelin, että jos minulle tehdään jokin operaatio opetussairaalassa, niin ei sitten kandeja paikalle, kun eivät näemmä osaa olla hiljaa. Luulisi, että vaitiolovelvollusuutta korostetaan siellä opetuksessa, mutta ilmeisesti ei oppi mene perille. Naiskandista sai erityisen tyhmän kuvan.
Olisit heidän ohimennessä huikannut että "huutakaa nyt niiden potilaidenne henkilöturva tunnuksetkin" ja jatkanut matkaa. Fiksut olisivat ymmärtäneet mokansa no tyhmät eivät.
Mieli kyllä teki.
No, toivottavasti nämä kandit palstailee ja lukee täältä miten tyhmästi tuli tehtyä.
Yleisluontoisestihan tapauksista saa puhua, kunhan ei tuo tunnistettavia yksityiskohtia julki.
En silti hyväksy sitä, että isommalla porukalla naureskellen ivaillaan potilaille julkisessa paikassa. Antaa todella epäammattimaisen kuvan. Ymmärrän stressaavissa tilanteissa tietynlaisen mustan huumorin, koska joskus on vaan pakko käsitellä jotain asioita toisten kanssa ja siinä huumori auttaa. Joku ruuhkabussi vaan ei ole oikea paikka.
On aivan eri asia purkaa paineita ja päästellä höyryjä jossakin työpaikan taukohuoneessa kuin kailottaa asioita julkisella paikalla. Tietenkin hankalia asioita käsitellään kollegojen kanssa, ja mustalla huumorilla, aika monessa stressaavassa työpaikassa (koulu, poliisi, terveydenhuolto, päiväkoti jne), mutta itse en kerro niistä asioista edes avokilleni mitään. Voin todeta, että rankka päivä töissä, tai että oli hyvä päivä, mutta en tarkenna syystä X. Kiire, haastavia potilaita, jne., mutta en kyllä menisi vitsailemaan mistään potilaiden asioista kotona. Avokki on opettaja, eikä hänkään puhu oppilaista kuin yleisellä tasolla, tyyliin paljon ongelmia lapsilla / nuorilla jne. Eikä siinä valitettavasti ole mitään hauskaa. Tietty joskus voi olla kiva päivä, jos joku oppilas on vaikka askarrellut kortin lempiopettajalle tms. Miksei mulle tehdä kortteja? Kysyn vaan. 😞
Liittoon? Terveydenhoidon ammattilaisten asianmukaista toimintaa valvoo Valvira.