Onko pitkäaikaissairaan kerrottava diagnoosistaan työhaastattelussa?
Jos pitkäaikaissairautta sairastava menee työhaastatteluun, onko hänen kerrottava haastattelijalle diagnoosistaan, jos hän tietää sairautensa aiheuttavan sen, että hänen työpanoksensa tuöee olemaan vajavainen poissaolojen takia ja tulee vuosien kuluessa muuttumaan yhä vajavaisemmaksi, kun sairaus etenee?
Vai onko työnhakijalla tässä oikeus yksityisyyden säilyttämiseen?
Jos hakija kertoo sairaudestaan, ja työnantaja sen vuoksi ei palkkaakaan hakijaa, syyllistyykö työnantaja syrjintään (sairauden / vamman perusteella)?
Onko työnhakijalla näin ollen jopa velvollisuus olla kertomatta diagnoosistaan, jotta työnantaja ei voisi syyllistyä syrjintään ja joutua ongelmiin sen kautta?
Kommentit (5)
Työhaastattelussa ei saa kysyä terveydentilasta mitään. Jos tulet valituksi, työhöntilotarkastuksrssa kerrot nämä ja lääkäri päättää, voiko olla este palkkaamiselleso ko. tehtävään. Työhaastattelu ei ole se paikka.
Ei haastattelussa ole pakko kertoa, mutta lähes kaikissa töissä on työhöntulo-terveystarkastus, ja siellä kyllä pitäisi rehellisesti kertoa diagnoosinsa, jotta lääkäri osaa arvioida työkyvyn. Lääkäri sitten laittaa työnantajalle lausunnon, oletko hänen mielestään diagnoosista huolimatta sopiva, vaiko et. Diagnoosi itse ei mene koskaan työnantajan tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei tarvitse kertoa. Yleensä työsopimuksen ehtona on terveystarkastus, jossa lääkäri arvioi työntekijän terveydentilan ja antaa lausunnon siitä, pystyykö henkilö tekemään ko. työtä. Siellä ei saa eikä kannata valehdella.
Ei saa, mutta joskus kannattaa. Itse en usko että olisin saanut yhtäkään alani työpaikkaa, jos olisin kertonut että mulla on asperger-diagnoosi. Mutta kun en ole kertonut, niin töitä on löytynyt eikä as ole koskaan mitenkään haitannut työssäni.
Ei ole pakko kertoa, mutta saa. Jos työantaja tietää henkilöä palkatessa tämän sairaudesta, sairauden perusteella ei saa irtisanoa vaikka työntekijä ei myöhemmin selviä hommistaan. Tämän voi työnantaja tosin kiertää näppärästi järjestämällä yt:t.
Minulla oli tämä tilanne ja selvittelin asiaa, kun terveydessä meni käänne pahempaan.
Mun mielestä ei tarvitse kertoa. Yleensä työsopimuksen ehtona on terveystarkastus, jossa lääkäri arvioi työntekijän terveydentilan ja antaa lausunnon siitä, pystyykö henkilö tekemään ko. työtä. Siellä ei saa eikä kannata valehdella.