Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltiksen pitbull-uutinen, huomaatteko (taas) virheen?

Vierailija
10.02.2017 |

Pitbulleja syyllistetään mediassa aina kaikesta (vaikka tälläkin kertaa pitbull oli syytön), mutta yksikään toimittaja ei edes tiedä miltä pitbull näyttää. Jutun kuvaan on laitettu kuva staffista, ja kuvatekstissä sen väitetään (tai ainakin annetaan ymmärtää) olevan pitbull.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702092200067818_uu.shtml

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle koiralle pitäisi laissa määrätä kuonokoppa kun ulkoillaan kaupunkialueella.

Keskikkokoinen villakoira kävi lahkeeseen ohitustilanteessa kaupungilla, minulla ei ollut edes koiraa ja kävelin rauhallisesti.

Tähän ei olisi yksikään omistaja ehtinyt reagoida, joten kuonokoppa ainoa vaihtoehto, että muut saavat olla rauhassa.

Vierailija
82/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mikä paskaketju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan pittbullin omistaja ei yhä edelleenkään ole vastannut kysymykseen siitä, miksi he valitsevat sen pittbullin, kun varsin hyvin tietävät sen tappelukäyttäytymisen?

Koira on eläin, sen käytöksestä ei koskaan voi olla sata varma. Silti miltei jokainen pittbullin omistaja sanoo luottavansa siihen koiraansa.

Miten he uskaltavat päästää sen koiransa lasten lähelle? Mitä jos se koira kilahtaakin? Onhan näin käynyt ennenkin! Meinaavatko he, että vain niiden "huonojen" omistajien koirat voivat olla vaarallisia?

Onko kiva ulkoiluttaa koiraa ja kanniskella jotain kepukkaa kaiken varalta? Ja ulkoiluttaessaan täytyy olla jatkuvasti skarppina..

Minä en voisi elää rennosti, jos olisi pieninkään epäilys siitä, että koirani voisi kilahtaessaan tappaa lapsen.

Siis voisiko joku pittbullin omistaja nyt tulla kertomaan, että miksi he valitsevat tuollaisen koiran? Miksi ei joku muu rotu käy?

Minulla on rekisteröity apbt ja voin vastata. Aiemmin minulla on ollut noutajia, paimenkoiria ja sekarotuisia.

Nykyinen koirani on ihanin, persoonallisin ja luotettavin koira mitä olen ikinä tavannut. Ikinä ei ole kyseenalaistanut käskyjä tai tuhonnut asuntoja. Pentukoirien ja eri sukupuolta olevien kanssa tulee loistavasti toimeen, jos vastaan tulee räyhäävä koira niin ohittaa tämän kaukaa kiertäen ihan oma-aloitteisesti. Samaa sukupuolta olevien koirien kanssa joskus tulee murinaa mutta näin on monen muunkin koirarodun kanssa.

Koira tulee peiton alle viereen nukkumaan tuntikausiksi, ei hauku juuri koskaan vaan ilmaisee itseään kymmenillä eri äännähdyksillä, on saanut runsaasti kehuja ilmeikkyydestään. Jos koira ajetaan nurkkaan uhkaavalla käytöksellä niin koira perääntyy ja haukahtelee, ei ole ikinä käyttäytynyt uhkaavasti vaikka hieman lapsia pelkääkin.

Aiemmat koirani ovat olleet perskärpäsiä, seonneet täysin riistaeläimen läsnäolosta, olleet epäluotettavia, haastaneet peruskäskyjen kanssa, tuhonneet asuntoa, haukkuneet rappukäytävän ääniä. Tämä on toki paljolti sattumaa mutta nykyinen koirani on silti ihanin koira jonka minä, tai kukaan lähipiiristäni, on ikinä tavannut.

Jos olisin halunnut samanluonteisen koiran olisin voinut toki ottaa vaikkapa bostoninterrierin, koiran terveyden kustannuksella. Minua ei haittaa vaikka jokainen vastaantulija olettaisi minun olevan wt-pissaliisa, tärkeintä on että koirani on terve ja onnellinen. Pidän huolen koirani hyvinvoinnista ja siitä että siitä ei koidu muille ihmisille minkäännäköistä haittaa. En ymmärrä miten tämä on niin monelle ongelma?

Vierailija
84/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pittbullit ovat tappajakoiria. Katsokaa tilastoja montako ihmistä ovat tappaneet. Valitettavasti myös Suomessa. Koko rotu pitäisi kieltää. Tosi on.

Opettele ihan eka kaikki tietävä einari kirjoittamaan edes rodun nimi oikein. Mitään pittbulleja ei olekaan, eikä koira edes ollut pitbull, vaan amstaffi. Ja turpaako sen olisi pitänyt siltä malamuutilta ottaa? eikä saada puolustautua kun toinen käy päälle?. Outoa logiikkaa taas kerran.

Vierailija
85/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole tappaneet yhtäkään ihmistä suomessa. Uskomattomia urpoja taas liikenteessä. Laita linkkiä ja faktoja peliin, että suomessa tapettu? Niitä ei ole. Tämä on ainakin tosi.

Vierailija
86/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira oli amstaffi, ei pitbull.

Vierailija
87/87 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllästynyt tähän ihmisten pitbull-vihaan, varsinkin jos rodusta ei ole itsellä mitään kokemusta. En kiellä todellakaan sitä, mitä monet lehtiartikkelit väittävät: pitbull on numero yksi tai ainakin kymmenen vaarallisimman rodun luettelossa. Mutta myös näissä jutuissa mainitaan koulutuksen tärkeys ja miten se vaikuttaa käyttäytymiseen. Pitbull on äärimmäisen ihmisrakas rotu, jolla on hyvin vahva luonne - eli kenen tahansa ei tietenkään kannata tälläistä koiraa ottaa. Se on todella surullista, että koira otetaan egonjatkeeksi, ilman aikomustakaan kouluttaa, mutta siitäkin on paha alkaa syyttämään koiraa jos omistajalla ei ole järkeä. Koiran, MINKÄ tahansa koiran, hallitseminen on kaupunkialueella varsinkin ELINTÄRKEÄÄ sillä mikä tahansa koira voi puremallaan tehdä vahinkoa, varsinkin jos lapsi on kyseessä, eikä siinä ole paljon koolla väliä jos esim. pikkuinen jackrussell pääsee lasta puremaan. Purema on aina purema.

Olen asunut Amerikassa useamman vuoden ajan, ja vierailin useassa animal shelterissä. Kaksi yleisintä rotua, joita Amerikassa hylätään, ovat pitbull ja chihuahua. Näistä roduista on ylitarjontaa, ja minusta onkin omituista että Suomessa chihuahuasta pitää maksaa ~1500€ kun Jenkeissä niin moni lopetetaan kun niitä ei kukaan halua :( Joka tapauksessa, olen päässyt lähikontaktiin vain yhden pitbullin kanssa, joka oli ystäväni koira, enkä ole ihanampaa tapausta tavannut. Niin oli ihmisiinsä kiintynyt (vieraita kohtaan vähän ujo mutta useamman kerran kun tavattiin niin alkoi ihan bestikseksi) ja leppoisa, mutta tietenkin ystäväni oli käyttänyt pennusta asti kursseilla jotta saatiin huippuyksilö.

Miettikää sitten miten esimerkiksi Rillit Huurussa-sarjan Pennylla (Kaley Cuoco) on kaksi rescue-pittiä joista postaa jatkuvasti instaansa - tuskin hänenkään tarvitsisi tämän rodun puolesta puhua minkään muun asian takia kuin puhtaasta rakkaudesta rotuun. Toki hänellä on paremmat resurssit esimerkiksi yksityisiin koirankouluttajiin mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.

Tietenkin rescue-koirissa on aina se oma arvaamattomuutensa kun koskaan ei voi tietää varmaksi mistä oloista koira tulee, ja rodulla ei siinä ole väliä jos on kovin pahoinpidelty tai aggressiivinen tausta, ei uudessakaan kodissa välttämättä ongelmilta säästytä.

En tiedä miksi vaivaudun näin pitkän viestin pistämään. Itse rakastan pittejä (kuitenkaan sulkematta silmiä faktoilta ja rodun vaatimuksilta ja "uhkilta") ja toivon kovasti jonain päivänä tämmöisen omistavan. Tietenkin silloin kun on tarjota sille mahdollisimman hyvät oltavat omasta takaa - riittävästi aikaa ja huomiota. Itselleni koira tulee todellakin perheenjäseneksi ja ystäväksi, eikä miksikään itsetunnonpönkittäjäksi tmv.

All in all - älä ota koiraa mitä et pysty hoitamaan/handlaamaan. Oli se sitten kaikelle räksyttävä pikku-uhottelija tai voimakas, riistaviettinen ajokoira. Tässäkin jutussa selvästi vanhuksilla nyt valitettavasti ehkä liian vaativa koira - tämäkin rotu keikkuu niiden vaarallisimpien rotujen listalla. 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi