20-25-vuotiaat. Olette parhaassa lastenhankintaiässä. Miksi ette siis tee lapsia?
Ihan vähän aikaa sitten oli tällä Vauva-sivustolla uutinen, jossa sanottiin, että raskauden riskit lisääntyvät jo 25-vuotiaalla. Siksi lapset tulisi tehdä siinä 20-25-vuotiaana. Varsinkin jos olet syntynyt ennen vuotta 1995, tulisi lastenhankinta aloittaa välittömästi. Jos taas olet syntynyt vuosina 1995-1997, tulisi lastenhankinta aloittaa piakkoin tai olla vakavasti jo suunnitelmissa. Tuota nuorempienkin olisi hyvä tiedostaa se, miten ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen.
Kaikki nuoruuden viettämiset tai matkustelemiset ovat pelkkää pinnallisuutta, eivätkä ole syy lykätä lastenhankintaa hedelmällisimmän iän ulkopuolelle. Katsokaas, kun elämässä pitää osata laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Lisäksi, Suomi on kärsimässä suorastaan syntyvyyspulasta ja kaikkien synnyttäjien keski-ikä nousee koko ajan. Siis sekä ensisynnyttäjillä, että kaikilla muillakin synnyttäjillä.
Kommentit (74)
Haluan lapsilleni tasapainoisen elämän. Haluan valmistua koulusta, vakityön, lainat pois jne. Sitten voin tehdä lapsia kaksi.
No ei todellakaan olla! Lapsia tämän ikäiset vielä ovat itsekin ja anna olla! Kaikesta muusta on maapallolla pulaa paitsi ihmisistä..........
Kamala ajatuskin, että tulisin nyt raskaaksi. En tällä hetkellä koskaan lapsia edes halua, toki mieli voi muuttua. En ole koskaan haaveillut lapsista tai äidiksi tulemisesta.
N21
Suomessakin on yli 200 000 ylimääräistä ihmistä elätettävänä ja vielä lisää pitäisi puskea? o_O
Olen transsukupuolinen ja sen kautta myös lisääntymiskyvytön, sori. Lapsia kyllä haluan kun olen opiskellut loppuun ja se puoliso on löytynyt, joko adoptiolla tai ivf.
Tulin juuri 6 viikon reissulta Afrikasta, ja lähden kesäkuun alussa 3 kuukaudeksi kiertämään Etelä-Amerikkaa. Siitä muutama kuukausi, ja tarkoituksena olisi vuonna 2018 suunnata itään, ja viettää määrittelemätön aika akselilla Intia-Nepali-Kiina-Indonesia. Missähän välissä sitä ehtisi lapsen pyöräyttämään...? Pikkuvauva varmasti nauttisi Aasian vuoristoissa ja viidakoissa rymyämisestä... ;)
Etelä- Amerikassa on se pienipäisyyttä aiheuttava zika-viruskin!
Miksi pitäisi hankkia? Ne tulisivat kuitenkin todennäköisesti kärsimään työttömyydestä, mt-ongelmista ja koulukiusaamisesta. Ei olla rikkaita eikä omata ulospäinsuuntautunutta luonnetta. Täysin p*ska elämäkö on kaiken tarkoitus?
Olen 28 vuotta. Lapset tehtynä, kaksi poikaa ja tyttö. Nuorin on kohta neljä vuotta. Molemmilla vanhemmista ammatti ja työpaikka. En ymmärrä nykyajan "opiskelua" pitkään. Toisin sanoen ryyppäämistä 30v asti. Kaikki tavallaan kuitenkin. Näin meille paras, koska en jaksaisi päälle 30 valvoa öitä vauva aikana.
olen jo yli 30-v. hyvätuloinen korkeasti koulutettu nainen, joka ei ryyppää eikä biletä. ei ole lapsia enkä ikinä hanki lapsia. Äitiys pilaa elämän. ei haittaa vaikka Suomi romahtaisi mä lähden täältä pois maksamaan muualle veroni.
Burrrrrn,. Onneksi olen aina ollut sitä mieltä ettei maailma lisää lapsia kaipaa.
Mamma 90 kirjoitti:
Olen 28 vuotta. Lapset tehtynä, kaksi poikaa ja tyttö. Nuorin on kohta neljä vuotta. Molemmilla vanhemmista ammatti ja työpaikka. En ymmärrä nykyajan "opiskelua" pitkään. Toisin sanoen ryyppäämistä 30v asti. Kaikki tavallaan kuitenkin. Näin meille paras, koska en jaksaisi päälle 30 valvoa öitä vauva aikana.
Ymmärsinkö oikein, että olet 28 v ja vanhemmilla lapsillasi on jo ammatti ja työpaikka valmiina? En varmaankaan.
Olen 24 vuotta, erittäin ujo, vaikeasti lähestyttävä ihminen, ei poikaystävää, ei työpaikkaa, 2. asteen ammattitutkinto kyllä on. Elämä siis aivan sekaisin, joten en aio hankkia lapsia lähivuosina ainakaan.
Olisin ihan hyvin voinut ton ikäisenä lapsen kantaa ja synnyttää mutta kun se pitää sen jälkeen vielä kasvattaa. En ollut silloin valmis äidiksi, en ole vieläkään, mutta ehkä muutaman vuoden päästä olen, tai sitten en hanki lapsia ollenkaan. N30