20-25-vuotiaat. Olette parhaassa lastenhankintaiässä. Miksi ette siis tee lapsia?
Ihan vähän aikaa sitten oli tällä Vauva-sivustolla uutinen, jossa sanottiin, että raskauden riskit lisääntyvät jo 25-vuotiaalla. Siksi lapset tulisi tehdä siinä 20-25-vuotiaana. Varsinkin jos olet syntynyt ennen vuotta 1995, tulisi lastenhankinta aloittaa välittömästi. Jos taas olet syntynyt vuosina 1995-1997, tulisi lastenhankinta aloittaa piakkoin tai olla vakavasti jo suunnitelmissa. Tuota nuorempienkin olisi hyvä tiedostaa se, miten ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen.
Kaikki nuoruuden viettämiset tai matkustelemiset ovat pelkkää pinnallisuutta, eivätkä ole syy lykätä lastenhankintaa hedelmällisimmän iän ulkopuolelle. Katsokaas, kun elämässä pitää osata laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Lisäksi, Suomi on kärsimässä suorastaan syntyvyyspulasta ja kaikkien synnyttäjien keski-ikä nousee koko ajan. Siis sekä ensisynnyttäjillä, että kaikilla muillakin synnyttäjillä.
Kommentit (74)
Olen hankkinutkin, toinen tulossa. Yliopistotutkintoa teen samalla. Kohtuni on niin paska ettei sillä kolmikymppisenä tee varmaan enää mitään. Tämä jääkin viimeiseksi raskaudeksi. Itse nautin siitä, että olen nuori ja lapset on tehtynä.
Ilman puolisoa ja rahaa ei kiitos. Mielummin valmistun koulusta ajallaan ja teen lapset vasta sen jälkeen.
N23
Opiskelen, sairastan masennusta eikä minä tai poikaystävä haluta lapsia. Eipä ollu vaikee miettiä syitä. Jos tulisin raskaaks tekisin ehdottomasti abortin ja jos raskaus havattais liian myöhään niin antaisin todennäköisesti adoptioon. Käytössä on kyllä mahdollisimman varma ehkäisy ettei näin vaan pääsis käymään.
Olen sitä mieltä että yksinhuoltajuus vaatii ihmiseltä enemmän kuin lasten hankkiminen pariskuntana. Koska minulla ei ole ketään jakamassa vanhemmuutta, haluan ensin olla parempi muussa elämänhallinnassa jotta selviän varmasti yksin lapsen/lasten kanssa. Eli heitä ajattelen, en itseäni koska menojalkani ei ole koskaan vipattanut enkä ole pinnallinen. Ymmärrän hyvin että elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin raha ja ikuinen lapsuus jossa saa itse olla kaiken mahdollisen keskipiste jonka ympärillä maailma ja leikit ikuisesti pyörivät.
En tuossa iässä löytänyt miestä, joka haluaisi lapsia. :(
- lapseton N28
Koska ei olisi varaa elättää lasta
Olen 26v hyväkroppainen, siisti ja työssäkäyvä mies, mutta naiset ei kelpuuta, joten en aio hankkia lapsia Eihän niitä yksin voi hankkia, it takes two to tango? :D
Olen vielä vailla ammattia ja koen itseni muutenkin liian epäkypsäksi hankkimaan vielä lasta. Haluan elää nyt itselleni ja kasvaa ihmisenä, että voin olla sitten hyvä äiti lapselleni ja kasvattaa heidät tasapainoisiksi aikuisiksi.
En halua myöskään pilata vartaloani. Seksuaalisuus ja seksi on minulle tärkeää. Haluan myös nauttia kumppanistani ilman lasten tuomaa rajoitusta. Nykyinen taloustilanne ja yleinen maailman tila ei myöskään auta asiaa. En tiedä olisko liian itsekästä tehdä lapsia kun ei ole tietoa tulevaisuudesta.
En ole mitenkään vastuuton ihminen ja pidän lapsista, mutta en tiedä olisinko valmis kehitysvammaisen tai muuten sairaan lapsen äidiksi. Se mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Olen 22v
Uraa aloittamassa, kiinnostava ja hyväpalkkainen duuni, mutta parin kuukauden määräaikaisilla työsopimuksilla mennään. Näen raskauden niin pahana uhkana tulevaisuuden tuloilleni, että ennen vakkarisopparia äitiys ei houkuta.
T:25
En halua lapsia tälläiseen maailmaan missä nyt elämme + on ekoteko olla hankkimatta lapsia tälle ylikansoittuneelle planeetalle.
Koska mulla on jo kaksi lasta enkä halua enempää :)
-91
Mä hankkisin mielelläni jo lapsia, jos löytyisi jostain mies kenen kanssa niitä voisi hankkia. Koen olevani ihan kypsä ja valmis perheen perustamiseen, mulla on asiat kunnossa, ammatti hommattuna jne. Olen sen verran seurannut sivusta nuoreja äitejäkin, etten koe että mulla olisi jotenkin ruusuiset käsitykset siitä miten rankkaa arki voi välillä olla.
Olen tapaillut keskimäärin itseni ikäisiä ja muutamia hieman vanhempia miehiä (olen siis itse nyt 24). Kaikki miehet ovat kyllä viihtyneet kanssani ja tykänneet hengailla yhdessä ja seurustella, mutta harva ikäiseni mies tuntuu olevan valmis edes muuttamaan yhteen saati perustamaan perhettä. Ei siinä, en kyllä itsekään haluaisi väkisin sellaisen miehen kanssa lapsia jota yhtään epäilyttäisi haluaako hän isäksi.
Vähän pelottaa ettei sellaista miestä löydy ja vuodet vaan vierii.. En puhu lasten hankkimisesta todellakaan ensitreffeillä tai tuo sitä mitenkään hirveän voimakkaasti esiin, mutta tunnun lähinnä tutustuvan niihin miehiin jotka haluaa matkustella ja bilettää ainakin seuraavat kymmenen vuotta.
En halua parisuhdetta enkä lapsia. Olen erakkoluonne ja tarvitsen paljon omaa tilaa ja aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vielä vailla ammattia ja koen itseni muutenkin liian epäkypsäksi hankkimaan vielä lasta. Haluan elää nyt itselleni ja kasvaa ihmisenä, että voin olla sitten hyvä äiti lapselleni ja kasvattaa heidät tasapainoisiksi aikuisiksi.
En halua myöskään pilata vartaloani. Seksuaalisuus ja seksi on minulle tärkeää. Haluan myös nauttia kumppanistani ilman lasten tuomaa rajoitusta. Nykyinen taloustilanne ja yleinen maailman tila ei myöskään auta asiaa. En tiedä olisko liian itsekästä tehdä lapsia kun ei ole tietoa tulevaisuudesta.
En ole mitenkään vastuuton ihminen ja pidän lapsista, mutta en tiedä olisinko valmis kehitysvammaisen tai muuten sairaan lapsen äidiksi. Se mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Olen 22v
Etkö sitten vanhemmalla iällä ajatellut harrastaa seksiä? Meinaan ei varmaan ole kovin kivaa revähdyttää itsensä synnyttämällä sitten kun kudosten palautumiskyky on jo huomattavasti heikompi kuin parikymppisellä. Itselläni syy siihen miksen enää välitä on se että miehet ovat itse keskittyneet muihin asioihin siinä iässä kun lapset olisi tulevaisuuden seksielämää ajatellen pitänyt tehdä eikä se ole minun ongelmani ettei kukaan tarttunut tilaisuuteen ajoissa koska en voi muiden lyhytnäköisyyttä korjata. Toki on ikävää molemmille jos löydänkin sitten hyvän kumppanin siinä vaiheessa kun riskit pysyville venähdyksille privaattialueella ovat jo aivan eri luokkaa.
Elinkautinenkin taitaa olla Suomessa kymmenen vuotta tjtk, mutta lapsen kun tekee, olet vastuussa ikuisesti. Ei vastuu lopu 18-vuotispäivään. Toisaalta, jos ei halua erityisesti elämästä nauttia, niin voihan lapsiakin hankkia....ja odottaa, että muuttavat pois kotoa :DDD
Käyttäjä3197 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sitten vanhemmalla iällä ajatellut harrastaa seksiä? Meinaan ei varmaan ole kovin kivaa revähdyttää itsensä synnyttämällä sitten kun kudosten palautumiskyky on jo huomattavasti heikompi kuin parikymppisellä. Itselläni syy siihen miksen enää välitä on se että miehet ovat itse keskittyneet muihin asioihin siinä iässä kun lapset olisi tulevaisuuden seksielämää ajatellen pitänyt tehdä eikä se ole minun ongelmani ettei kukaan tarttunut tilaisuuteen ajoissa koska en voi muiden lyhytnäköisyyttä korjata. Toki on ikävää molemmille jos löydänkin sitten hyvän kumppanin siinä vaiheessa kun riskit pysyville venähdyksille privaattialueella ovat jo aivan eri luokkaa.
Riskit tietysti nousee iän myötä, mutta ei se poista sitä, että se voi käydä myös nyt. Uskoisin että tiedän oman vartaloni paremmin kuin sinä. Esim. raskausarpia tulee herkästi (murrosiästä) ja ihoni arpeutuu helposti. Muutenkin takerruit vain yhteen syyhyn listasin tuossa aika monta syytä. Ehkä en saa lapsia ikinä tai adoptoin.
Maapallolla on muutenkin liikaa ihmisiä, että hyvä vaan jos ihmiset ei halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3197 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskit tietysti nousee iän myötä, mutta ei se poista sitä, että se voi käydä myös nyt. Uskoisin että tiedän oman vartaloni paremmin kuin sinä. Esim. raskausarpia tulee herkästi (murrosiästä) ja ihoni arpeutuu helposti. Muutenkin takerruit vain yhteen syyhyn listasin tuossa aika monta syytä. Ehkä en saa lapsia ikinä tai adoptoin.
Maapallolla on muutenkin liikaa ihmisiä, että hyvä vaan jos ihmiset ei halua lapsia.
Vartalosi on omasi enkä ota kantaa mitä sinun tulisi tehdä, kummaksuin vain ajatteluasi, siinä kaikki. Se on kai sallittua sillä foorumi on keskustelemista varten.
Ei ole vielä se oikea tullut vastaan, jonka kanssa asiaa edes miettisi. Lisäksi haluan työn sekä saada opintolainan maksettua.
Olen kaukosuhteessa naisen kanssa ja opiskelen yliopistossa, eli mulla ei ole rahaa minkäänlaiseen lapsenhankintaan tai elättämiseen ylipäätään, vaikka haluaisinkin lapsia. Pakko odottaa.