Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen tulojen suhteessa ja ns. oma raha

Vierailija
08.02.2017 |

Miten muilla palstalaisilla? Meillä mä maksan 33 % yhteisistä kuluista ja mies 66%. Tämä on miehen ehdotus. Omiin menoihin minulla jää pakollisten lääkemenojen jälkeen 850 euroa ja miehellä 2800 euroa. Tuolla mies maksaa mm. sijoitusasuntoja itselleen. Meillä on avioehto.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki rahat yhteisiä. Mies tienaa enemmän, mutta tämä on kuitenkin hänen toiveensa ja ehdotuksensa. Ns. omaa rahaa ei ole kummallakaan. Pieniä hankintoja voi tehdä kumpikin itsekseen yhteiseltä tililtä, mutta isoista sovitaan yhdessä.

Vierailija
2/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on erikoista että mies sijoittaa itselleen, ja kun on avioehtokin, niin kuulostaa siltä että avioero on lähinnä ajan kysymys. Odotteleeko mies että löytää paremman ennenkuin lemppaa sinut?

Perheessä yleensä sijoitetaan yhteistä tulevaisuutta varten ja tietysti lapsille perinnöksi.

Onko teillä sitten elämäntyylissä muuten eroa kun sulla jää noin paljon vähemmän rahaa muuhun? Käykö mies ilman sinua kalliissa paikossa syömässä ja matkoilla? Osteleeko itselleen kaikkea kallista kivaa ja sinä nuolet näppejäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, ja omat rahat.

Puoliksi maksetaan asuntolaina, mä maksan vesilaksun, mies sähkölaskun.

Lasten vaatteet ja harrastukset minä maksan, käydään kaupassa se kuka kerjee ja jaksaa jne.

Vierailija
4/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä teidän nettotulojen suhde on? Minä suosin erillisiä rahoja ja mielestäni enemmän tienaavalla saa jäädä enemmän omaa rahaa, mutta olisi epäreilua jos toisella ei jäisi mitään ja toisella tosi paljon. Et ilmeisesti myöskään hoida lapsia kotona tällä hetkellä?

Vierailija
5/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit. Avioehto perintöjen vuoksi. Mies on töissä ja maksaa asumisen ja laskut. Minä opiskelen ja ostan joskus ruokaa.

Vierailija
6/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteenjäävien palkkojen suhde on 33% ja 66%.

Kumpikin käydään töissä, kaks teini-ikäistä lasta ja yhdessä 25 vuotta.

Vierailija
7/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies tekee selvästi vaativampaa ja rankempaa työtä ja sinä käytät vapaa-aikasinharrastamiseen, niin ei tuo välttämättä ole väärin.

Jos taas sinä kannat päävastuun kolmen alle kouluikäisen lapsen hoidosta ja kotitöistä, kun mies on kaikki illat ja viikonloput töissä, niin ei kuulosta reilulta.

Vierailija
8/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hs. on tarttunut tähän aiheeseen. Joku katkera toimittaja asialla joka halua levittää pahaa oloa onnellisten perheiden pariin.

Kateus on ehtymätön luonnonvara.

Vierailija
9/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaah. Hetkeen täällä ei olekaan ollut lompakkoloisten ketjua. Jatkakaa ihmeessä, nauran miestenne typeryydelle. MGTOW-mies.

Vierailija
10/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, ja omat rahat.

Puoliksi maksetaan asuntolaina, mä maksan vesilaksun, mies sähkölaskun.

Lasten vaatteet ja harrastukset minä maksan, käydään kaupassa se kuka kerjee ja jaksaa jne.

Ovatko lapset sinun vai yhteisiä? Mikäli yhteisiä, niin en ymmärrä miehen suhtautumista omiin lapsiinsa.

Vierailija
11/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei harrasta mitään ihmeellistä. Minä teen selkeästi enemmän kotitöitä.

Vierailija
12/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen palkka on selvästi parempi? Tekeekö hän pitempää päivää tai selvästi vaativampaa työtä? Jos tekee, niin sitten on ihan kohtuullista, että hänelle jää myös enemmän rahaa.

Pitääkö sinun tuosta 850 eurosta maksaa vielä ruokia tai lasten menoja vai onko se kokonaan sinun omaan käyttöösi?

Vierailija
13/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä sanoi että heillä on avioehto ja kumpikin maksaa sovitun osan kuluista.

Vierailija
14/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö teillä nyt varmasti kaikki tasan ettet sinä nainen nyt vaan maksa euroakaan enempää. Nouskaa vielä yöllä sängystä tilejä räknäämään.

Vierailija
15/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, yhteisiä lapsia on ,ja anteeksi nyt vain, olenko sanallakaan maininnut mieheni suhtautumista lapsiin?

Se että minä maksan lasten harratukset ei kerro mitään muuta kuin sen että minulla on siihen varaa.

Pitääkö vielä luetella mitä kaikkea muuta mieheni maksaa vai? 

Ihme asennevamma sulla.

Vierailija
16/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen palkka on selvästi parempi? Tekeekö hän pitempää päivää tai selvästi vaativampaa työtä? Jos tekee, niin sitten on ihan kohtuullista, että hänelle jää myös enemmän rahaa.

Pitääkö sinun tuosta 850 eurosta maksaa vielä ruokia tai lasten menoja vai onko se kokonaan sinun omaan käyttöösi?

Se on minun käyttööni, samoin kuin miehen 2800 euroa. Omastani maksan omat pakolliset lääkekuluni ja lääkärimaksut, joita kroonisen sairauteni vuoksi tulee runsaasti.

Vierailija
17/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttais siltä, että teillä on erilainen elintaso perheen sisällä.

Minkä tason mukana yhteiset kulut on valittu?

Asutteko vuokrakaksiossa kontulassa, josta sä maksat 330 ja mies 660 vuokraa? Ruokakulut yhteensä 500e/kk?

Vai asutteko te Eirassa ullakkohuoneistossa, josta sä maksat kuluja 3300 ja mies 6600 ? Ja ruokaan 2000e/kk...

Jälkimmäinen on sulle liian kallis, kun ei muuten jää rahaa kuin 850e/kk.

Vierailija
18/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa omistaan kaiken ja minä säästän omat rahani.

Vierailija
19/30 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nettotulot on 4500e ja miehen nettotulot 1650e. Kaikki raha menee yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki. Ylijäävä on yhteistä, molemmat voi vuorotellen ostella omia juttuja sillä ajatuksella että yksi ei tuhlaa kaikkea. Yleensä jotain yhteistä hommataan, kuten matkoja tai vaikka uusi tv tai tietokone jos on tarpeen.

ja 20v ollaan oltu yhdessä, välillä minulla on ollut pienemmät tulot kuin miehellä. Rehellisesti sanoen en elämänikäisessä avioliitossa ymmärrä että on erilliset rahat (oletuksella että kummallakaan ei ole mitään peliongelmaa tms. mihin tuhlaisi kaikki rahat).

Eräällä FB tutullani oli päivitysten perusteella tilanne, että pystyi syömään muutaman päivän ajan vain näkkileipää, kun rahat oli loppu. Maksoi siis minimiäitiysrahastaan edelleen puolet kaikista talouden kuluista ja lapsen vaipat ja vaatteet vielä päälle (kun tuttavani oli se joka oli lasta enemmän halunnut). Miehellä toki oli ruokaa jääkaapissa, mutta ei uskaltanut näitä syödä ettei mies suutu. Todella terve suhde...

Vierailija
20/30 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä niin, että minä tienaan vaihtelevasti bruttona 3600-4500 e/kk. Mieheni tienaa bruttona tällä hetkellä 2000-2200 e/kk.

Meillä kumpikin osallistuu talosmenoihin, mutta minä osallistun tietysti suuremmalla summalla joka kuukausi, koska tienaankin enemmän.

Tällä hetkellä teemme niin, että minä siirrän taloustilillemme joka kuukausi 1050e/kk ja mieheni siirtää 700e/kk. Sieltä sitten maksamme yhteiset talousmenot kuten ruoat, kaikki yhteiset laskut, lapsen päiväkotimaksun, lainanlyhennyksen ja yhtiövastikkeen.

Isot yhteiset hankinnat (pesukone, tietokone, kodin sisustus, yms) olemme maksaneet n. 60/40 -suhteessa, eli minä maksan enemmän, kuin hän. Joskus kun vaatimalla vaadin, saan maksaa kokonaan hankinnan. Mutta yleensä mies ei siihen suostu.

Kumpikin ostaa itse omilla rahoilla omat vaatteet, omat huvitukset ja muut vapaa-ajan systeemit. Myös henkilökohtaiset laskut ja lääkkeet yms. kumpikin maksaa itse.

Meillä on lapsi, jonka vaate-, lelu- ja kenkäostokset minä maksan aina itse, koska teen sen mielelläni.

Meillä toiminut hyvin näin, osallistun mielelläni talousmenoihin isommalla summalla, mielestäni sen kuuluu mennä niin, koska tienaankin enemmän. Olen ehdottanut, että voisin maksaa vieläkin enemmän, mutta mieheni ei tahdo. Hän on tyytyväinen tähän.

Ja loppuun vielä meistä ihmisinä: minä olen huolettomampi rahankäyttäjä ja mieheni on tarkempi. Minä teen impulssiostoksia toisinaan, hän ei koskaan. Mutta rahasta emme ole 10 vuoden yhdessäolon aikana koskaan riidelleet, kommunikaatio & ymmärrys toista kohtaan tuntuu pelaavan meillä sen verran hyvin. Ja toisen kunnioittaminen on toki se tärkein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä