Miten suojaudutte kylmältä, kun sisälämpötila tippuu alle 22 asteen?
Minulla on villasukat, kollarit, pitkähihainen paita ja kevyttoppatakki nyt päällä. 21,5 lämmintä. Pitäisi varmaan laittaa vielä jotain lämmintä kollareiden alle.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset nosta pattereita kovemmalle? Mulla kesät talvet kämpässä vähintään +24. Ei oo kylmä :)
Patterin säätö ei auta. Taloyhtiö määrittelee maksimilämmöt. Jännä että noin kuumalle voi vääntää kerrostalossa(?).
Kylmään veteen kastettu rätti sen patterin "anturin" ympärille, joka siis ainakin täällä meillä on lattianrajassa, ja sitten sähköpatteri päälle. Saa sen lämpöisen asunnon kuin haluaa. En pystyisi edes nukkumaan 21 asteessa, saati että tarkenisin ikinä tulla pois peittojen alta, joten täytyy käyttää pieniä huijauskeinoja.
En tajua mitä täällä jotkut ihmettelevät miten sitten ulkona tarkenee. Ulkonahan ollaan koko ajan liikkeellä, totta kai siellä tarkenee viileämmässä! Sisällä usein yritetään tehdä jotain paikallaan istuen, mutta onhan se helvetin vaikeaa jos kädet on kerrostalon "normaali"huonelämpötilassa ihan jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sisälämpötila nyt 16 astetta, ihan tavallisissa vaatteissa olen (collegehousut ja pitkähihainen paita), villasukat jalassa.
No onnea vain sinne homeloukkuun noilla lämpötiloilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siilleen kun asun vuokrakämpässä (VVO), niin kun siellä ei saa pattereista tarpeeksi hönkää, niin valutan päivittäin tuntikausia suikusta tuli kuumaa vettä. Niin, että kämppä on kuumaa vesihöyryä täynnä. Sillee saa olosuhteet vähän inhimmillisemmäksi.
Eikö kannattaisi ennemminkin valittaa liian alhaisesta lämpötilasta huotoyhtiölle/vuokranantajalle? Jos sitä kautta asia ei korjaannu, niin voi ostaa vaikka ylimääräisen sähköpatterin. Hullun hommaa lämmittää asuntoa tuntikausia valuvalla kuumalla vedellä, hirveä vedentuhlaus ja kämpän rakenteet kärsivät kosteudesta pitemmän päälle :(
Miten pärjäät ulkona? Entä kesällä?
Mulla on sisälämpötila aina alle 22. Useimmiten oon kotona t-paidassa ja paljain jaloin.
Sisäkengät, Reinot tai Ainot on tosi hyvät, vaikka kevyempiäkin versioita on.
Mulla on nuoruuteni harrastuksen vuoksi jaloissa huono verenkierto, ja palelevat.
Sisäkengät auttaa. Kun jalat on lämpimät, selviää kylmemmästä sisäilmastakin paremmin.
Hartialämmittimet auttaa kanssa. Apu on todella merkittävä!
Alaselän jos saat lämpimäksi, auttaa sekin. Esim kietaiset kaulaliinan koko mitaltaan lantion ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tarkenet ulkona, jos sisälläkin pitää olla toppatakki päällä? Ulkona kun on suurimman osan vuodesta alle 21,5 lämmintä.
Jotenkin ulkona tarkenee. Kesällä pystyy olemaan helposti t-paidassa ulkona 18 asteessa, vaikka edes aurinko ei paistaisi. Kai se on sitä, että liikkuu samalla.
- ap
No, tarkeminenhan on tietysti paljon kiinni siitä paljonko liikkuu. Hikihän se tulee pakkasellakin kun tarpeeksi liikkuu. Samoin sisällä voi alkaa palella melko lämpimässäkin, jos on liikkumatta paikallaan.
Taatusti ei tarvitse toppatakkia sisällä 20 asteessa, jos vaikka hyppäät vartin narua.
Oon vilukissa, mutta touhuan aika paljon kotona ollessa, niin eipä palele. Ilmalämpöpumpulla saadaan säädettyä lämpötilaa, mutta 20 on nytkin ja ihan sopiva. Saa nukuttua paremmin kun ei oo liian lämmin! Vaatetus on yleensä leggarit, huppari tms. ja karvatossukat.
Meillä on makkarissa termostaatti rikki, siellä on lämpö jotain 21astetta ja alemmaksi ei saa. Minä hikoilen alasti ja mies tuhisee tyytyväisenä paksun peittonsa alla :D
Kuumavesipullo on mainio keksintö, makuuhuoneessa voi olla mukavan viileää, kun peiton alle laittaa kuumavesipullon illalla sille, joka tykkää lämpimästä.
Vilukissa ilmoittautuu! Täällä on 22.5 ja minulla on kädet+jalat ihan jäässä. Villasukat on jalassa ympäri vuoden. Käytän töissäkin hanskoja, koska kädet on niin s-tanan jäässä aina. Ja kyllä, minulla palelee kesälläkin käsiä ja jalkoja. Sopiva lämpötila ilman hanskoja tai villasukkia on sellainen +25. Kotona taistelen kylmää vastaan mm. tanssimalla :D Töissä en sitä voi tehdä, valitettavasti.
Eipä ole tuollaista ihmettä päässyt tapahtumaan. Meillä on termostaatit nyt aika pienellä, silti on alakerrassa 22 ja yläkerrassa 23 astetta. Alakerta tuntuu hieman viileältä, mutta siellä ei oleskella niin paljon, joten olkoon. Termostaatista säädetään lisää lämpöä, jos tulee jotkut Siperian pakkaset jotka tiputtaa lämmön alle 22.
Soitan penan tsekkaamaan, mikä öljypolttimessa on vialla.
Näyttää olevan työhuoneen mittarissa 21. Päällä teepaita ja bokserit. Hiukka liian kuuma.
Makkarissa 18 tai alle. Ohut peitto riittää, yöasuna ohut teepaita ja silkkibokserit. Jos alle 17, niin sitten saatan ottaa peiton päälle ohuen villapeitteen.
Yli 21 lämmössä nukun huonosti vaikka olisin ilman peitteitä ja alasti.
Ihme lämmönkuluttajia olette, meillä 20 astetta on jo luksusta, 18-19 normaalia. Joskus opiskelijayksiössäni asuessani lämpötila oli 16, no silloin piti jo pistää villaa ylle :D
Meillä sisälämpötila on yleensä n. 21 asteessa ja hyvin tarkenee. Sen kyllä huomaa, jos ulkona on enemmän pakkasta, kuten nyt, niin silloin kaipaa myös hieman enemmän vaatetta ylleen, vaikka sisälämpö näyttäisi tismalleen samaa kuin lauhemmalla säällä. Meillä on vanha talo ja eristeet varmaankin jo vuotavat sieltä täältä. Ei täällä mikään viima puhalla, mutta jonkinlaista vetoa varmasti on. Ehkä teilläkin on kyse vedosta eikä niinkään lämpötilasta.
OT: Juuri tällaisten tapausten vuoksi jokaisessa asunnossa tulisi olla asuntokohtainen vesimittari. Lotraajat pääsisivät itse maksamaan lotrauksensa. Saattaisi kummasti vähentää intoa moiseen hulluuteen. Onneksi mittarit ovatkin yleistymään päin. Ei tarvitse kustantaa toisten älyttömyyksiä.