Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin

Vierailija
08.02.2017 |

Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.

Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).

Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?

Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?

Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.

Kommentit (256)

Vierailija
141/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa. 

Pötyä.

Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.

Pääseekö silloinkin jos historia on poistettu? Siis pääseekö sen palauttamaan jotenkin?

No periaatteessa mutta hankalamman kautta.

Ne hyshysselailut mitä ei halua varmana mihinkään historian lehdille jäämään kannattaa tehdä aina incognito-ikkunassa joka ei tallenna historiaa,cookieta ja mitään sellaisia.

Ne katsotaankin modeemin logeista.

Jooh monella varmaan onkin sellainen modeemi/reititin mikä pitää lokihistoriaa kaikista yhteyksistä...

Jätetään oma läppäri samaan wlaniin, verkkokortti "promiscuous" tilaan ja tallennetaan kaikki wlanissa kulkeva liikenne joko sinne omalle läppärille, tai sitä samaa wlania hyödyntäen jonnekin pilveen logipalvelimelle analysoitavaksi. Laitetaan sinne logstashiin vaikka webhook joka lähettää puhelimeen push-notifikaation aina kun muija avaa somen, tinderin tai muun mielenkiintoiseksi kokemansa sivuston ja katsellaan dashboardilta reaaliaikaista liikennevirtaa.

Niin missä kohtaa mursit WPA2 salauksen?

Vierailija
142/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No googlasin nyt sitten, että mikä tuo "etsi iphone" on, kun kukaan ei viitsinyt auttaa minua. Ja näköjään sen avulla voi lukita iphonen ja paikantaa sen, jos puhelin vaikka varastetaan.

Mistä tuo apps on tullut puhelimeeni? Onko työnantajani asentanut sen kaikkiin firman työsuhdepuhelimiin? Minä en ole sitä itse erikseen asentanut (en osaisikaan), enkä ole koskaan käyttänytkään.

Vai onko mieheni esimerkiksi asentanut ja ladannut sen salaa (jätän puhelimen yleensä eteisen pöydälle kun menen suihkuun, joten kyllä mies ehtii suihkun aikana halutessaan tutkia puhelintani).

AP

Juu, minä sen sinne asensin. Pidän myös puhelintasi rectumissani aina välillä kun et huomaa. Paskempi juttu.

AP:n mies, DI.

Ai niin, olen hakkeroinut myös työkoneesi ja seuraan sitä kautta tätä keskustelua. Olenhan kuitenkin diplomi-insinööri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa. 

Pötyä.

Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.

Pääseekö silloinkin jos historia on poistettu? Siis pääseekö sen palauttamaan jotenkin?

Ne hyshysselailut mitä ei halua varmana mihinkään historian lehdille jäämään kannattaa tehdä aina incognito-ikkunassa joka ei tallenna historiaa,cookieta ja mitään sellaisia.

Jooh monella varmaan onkin sellainen modeemi/reititin mikä pitää lokihistoriaa kaikista yhteyksistä...

Jätetään oma läppäri samaan wlaniin, verkkokortti "promiscuous" tilaan ja tallennetaan kaikki wlanissa kulkeva liikenne joko sinne omalle läppärille, tai sitä samaa wlania hyödyntäen jonnekin pilveen logipalvelimelle analysoitavaksi. Laitetaan sinne logstashiin vaikka webhook joka lähettää puhelimeen push-notifikaation aina kun muija avaa somen, tinderin tai muun mielenkiintoiseksi kokemansa sivuston ja katsellaan dashboardilta reaaliaikaista liikennevirtaa.

Miksi minä murtaisin oman WLAN-purkkini salauksia? Minähän sen olen konffannutkin.

Vierailija
144/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä.

Siinä kohtaa kun airodumpilla sain kättelypaketit tallennettua ja bruteforcetin huonon salasanasi sanakirjahyökkäyksellä.

Vierailija
145/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä.

Siinä kohtaa kun airodumpilla sain kättelypaketit tallennettua ja bruteforcetin huonon salasanasi sanakirjahyökkäyksellä.

..eli et missään kohtaa.

Vierailija
146/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No googlasin nyt sitten, että mikä tuo "etsi iphone" on, kun kukaan ei viitsinyt auttaa minua. Ja näköjään sen avulla voi lukita iphonen ja paikantaa sen, jos puhelin vaikka varastetaan.

Mistä tuo apps on tullut puhelimeeni? Onko työnantajani asentanut sen kaikkiin firman työsuhdepuhelimiin? Minä en ole sitä itse erikseen asentanut (en osaisikaan), enkä ole koskaan käyttänytkään.

Vai onko mieheni esimerkiksi asentanut ja ladannut sen salaa (jätän puhelimen yleensä eteisen pöydälle kun menen suihkuun, joten kyllä mies ehtii suihkun aikana halutessaan tutkia puhelintani).

AP

Voisiko joku ystävällisesti vastata minulle näihin kysymyksiin.

AP

Vierailija
147/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei admin tunnus tarvitse olla ylläpitäjän tiedossa. Itse asentelen koneita töissä, perheenjäsenille ja sukulaisille. Ei ole mikään ongelma pyytää pääkäyttäjää kirjautumaan adminina kun tekee asennuksia. Itse voi katsoa sen kirjaustumisen ajan vaikka ikkunasta ulos. Parempi se on että se käyttäjä on siinä mukana seuraamassa mitä hänen koneelleen tehdään. On itsestään selvää että koneen omistajalla on admin oikeudet. Se jakaako hän ne jollekin on oma asia. Itse en edes halua tietää kenenkään koneen adminia. Kaikki väitteet siitä että koneen omistajalle ei pitäsi antaa mahdollisuutta sekoittaa omaa konettaa on bullshittiä. Koneen omistaja saa tehdä koneelleen mitä haluaa - vaikka sekottaa jos vituttaa. Tuskin hän luopuu kotiavaimestaankaan siinä pelossa että että yksin kotiin mennessää hajottaa paikat. Itse suhtautuisin tämänkaltaisen ihmisen luotettavuuteen varauksin. En ainakaan pitäisi vilpittömänä ja reiluna.

Vierailija
148/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson tässä juuri iphoneani ja se miehen sähköpostiin kytketty tunnus löytyy "App Storesta". Eli käyttäjätunnus on miehen sähköposti, salasanaa en tiedä.

Puhelimeeni on tullut uusi apps nimeltään "Etsi iPhone" ja kun klikkaan siitä niin se kysyy "appleID" ja tämä on se miehen sähköposti. En ole ladannut "etsi iphone" appsia erikseen eikä ole tullut mitään päivityksiäkään,mitä puhelin käskeen ladata. Mistä tuo "etsi iPhone" on tullut puhelimeeni ja mitä se tekee?

AP

Sen avulla miehesi pystyy tarkistamaan missä olet ja usein myös kenen kanssa. Sillä pystyy myös aktivoimaan puhelimen mikrofonin ja kuunnella.

Vierailija
149/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä.

..eli et missään kohtaa.

Tuossa vähän vajaa 5 min video missä homma tehdään: https://www.youtube.com/watch?v=fsWjOCpEg08

Vierailija
150/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Voisiko joku ystävällisesti tehdä minulle Munsalan kansallispuvun. Voin maksaa sata euroa.

Ei AP

Vierailija
151/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe AP-viestin tilanteessa mitään erikoista. Konetta on parempi käyttää normaalisti ei-adminina. Muuta vaikka admin-salasana sellaiseksi minkä vain sinä tiedät.

Vierailija
152/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis se Find my iPhone on applikaatio jolla voit etsiä TOISEN omistamasi iphonen tai mac tietokoneen. Sillä ei ole mitään tekemistä vakoiluohjelman kanssa.

Se vakoiluohjelma kun on kirjoitettu sinne iCloudiin. Tuossa kuvalliset ohjeet miten sen saa pois päältä: http://www.mcare.fi/ohjeet/miten-find-my-iphone-etsi-iphoneni-fmi-deakt…

Vierailija
153/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös aika tumpula tietokoneiden kanssa. Osaan kyllä päivitää Adobet ja Flash playerit, sekä asentaa koulun intran kautta vaadittuja ohjelmia, mutta muuten en noista paljoa tajua. Mieheni siis hoitaa kaiken muun tarvittavan. Tämä tapahtuu niin, että kirjaudun koneelleni sisään, ja annan sen jälkeen miehen tehdä tarvittavat asiat. Tai jos hän ei ole paikalla, soita ja kerron että kone sanoo sitä ja tätä, mitä teen? Jonka jälkeen saan puhelimessa ohjeistuksen. Mitään omia tunnuksia miehen on turha kuvitellakaan luovansa koneelleni. Tavallinenkin tollukka aika harvoin eksyy paikkoihin joissa koneen voi saada sekaisin..

Vierailija
154/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Appsit eivät itsestään asennu jos se sinne on yhtäkkiä ilmantunut, vai huomasitko vasta? Asia varmaan selviää kysymällä työnantajalta tai firmanne it-tuelta kuuluuko työpuhelimissanne olla se vai voiko sen poistaa. Muussa tapauksessa miehesi on sen sinne asentanut. Sen avulla puhelimesi pystyy paikantamaan toisella laitteella eli mitä ilmeisemmin mies seuraa missä liikut.

Vierailija
155/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä vähän sama juttu kai.. Mies pystyy omalta koneeltaan tekemään päivityksiä minun koneelleni. Näkeekö siis kaiken mitä teen? Hän on kyllä melkoinen tietokonenörtti, mustasukkainen ei mielestäni kyllä ole.

Vierailija
156/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

AP

Appsit eivät itsestään asennu jos se sinne on yhtäkkiä ilmantunut, vai huomasitko vasta? Asia varmaan selviää kysymällä työnantajalta tai firmanne it-tuelta kuuluuko työpuhelimissanne olla se vai voiko sen poistaa. Muussa tapauksessa miehesi on sen sinne asentanut. Sen avulla puhelimesi pystyy paikantamaan toisella laitteella eli mitä ilmeisemmin mies seuraa missä liikut.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Minulla ei ole kovinkaan montaa appsia. Ainoastaan ne perusapsit mitkä oli kun sain puhelimen ja sitten on ne muutama harrastuksiini liittyvä, jotka mieheni latasi. Kysyn huomenna työkaveriltani, että onko hänen iphonessaan tuo "etsi iphone". Ja jos ei ole niin mieheni on sen asentanut.

Mielestäni tuo appsi ei ole ollut ennen puhelimessani. Minulla on tosiaan noita appseja vain kahdella "sivulla" eli se perusnäyttö mikä tulee esiin kun puhelimen avaa ja sitten yksi pyyhkäisy vasemmalle. Tuo "etsi iphone" osui tänään heti silmääni tuolla ei-avaussivulla, koska kuulosti niin oudolle.

Olen vieläkin aivan shokissa. En ymmärrä miksi mies seuraa tekemisiäni ja menemisiäni?! Mahtaa olla tylsää vakoilla ja todeta , että taas se rouva menikin vain työpaikalleen ja tuli kaupan kautta kotiin. Toki voin myös yrittää tehdä jonkin jäynän ja jos vaikka työkaveri menee päiväreissulle naapurikaupunkiin niin annan kännykkäni työkaverin mukaan päivän ajaksi, katson vaikka sitten mitä mies sanoo kun menen töistä kotiin :)

AP

Vierailija
157/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä vähän sama juttu kai.. Mies pystyy omalta koneeltaan tekemään päivityksiä minun koneelleni. Näkeekö siis kaiken mitä teen? Hän on kyllä melkoinen tietokonenörtti, mustasukkainen ei mielestäni kyllä ole.

Jos mies ei ole mustasukkainen niin sitten hän ei välitä, eikös se näin jotenkin mene.

Tee vaikka joku koe ja pusuttele vierasta miestä. Jos miehesi vetää häntä turpiin niin kaikki hyvin.

Vierailija
158/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi jäit yhteen miehen kanssa jos se petti sinua?

Vierailija
159/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kone kainaloon ja painele suorinta tietä it-asiantuntijan pakeille ja pyydä siivoamaan koneeltasi miehesi asentamat jutut. Sitten hanki uusi salasana äläkä kerro sitä miehellesi. Kun hän ei tiedä salasanaasi, hän ei pääse asentelemaan koneellesi omin päin ohjelmia. Vai ... haluatko todella, että ukkosi kontrolloi sinua koko ajan, jopa sitä, mitä ruokareseptejä tai käsityöohjeita selailet, muista sivustoista puhumattakaan? En tiedä, käytätkö sähköpostia, mutta jos käytät, niin ukkosi voi lukea yksityiset postisikin. Haluatko sitä?

Vierailija
160/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kone kainaloon ja painele suorinta tietä it-asiantuntijan pakeille ja pyydä siivoamaan koneeltasi miehesi asentamat jutut. Sitten hanki uusi salasana äläkä kerro sitä miehellesi. Kun hän ei tiedä salasanaasi, hän ei pääse asentelemaan koneellesi omin päin ohjelmia. Vai ... haluatko todella, että ukkosi kontrolloi sinua koko ajan, jopa sitä, mitä ruokareseptejä tai käsityöohjeita selailet, muista sivustoista puhumattakaan? En tiedä, käytätkö sähköpostia, mutta jos käytät, niin ukkosi voi lukea yksityiset postisikin. Haluatko sitä?

Minulla on toki siviilisähköposti työsähköpostin lisäksi. Siviilisähköpostiani käytän myös uudella mäcilläni, mutta kirjaudun aina ulos, kun lopetan sähköpostin käytön. En ole tallentanut sähköpostin salasanaa koneelleni. Pystyykö mies silti pääsemään käsiksi sähköpostiini? Itkettää...  Ei siellä mitään salaista ole, mutta se on kuitenkin henkilökohtainen juttu.

Mäcissäni on myös erikseen joku "Mail" softa. Mies sanoi itse minulle, että "voin asentaa sun siviilisähköpostin suoraan tähän "mailiin" niin sun ei turhaan tarvitse mennä sähköpostiin nettiselaimen kautta". Sanoin miehelleni, että ei-kiitos.

AP