Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin
Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.
Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).
Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?
Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?
Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.
Kommentit (256)
Mun mielestä tässä on pientä ylireagointia ilmassa. Mun miehellä on sama koulutus, ja hoitaa meillä kaikki konejutut. Jos jotain pitää tehdä, pyydän häneltä :D en itse edes ole opetellut tekemään, koska... no, palveluun tottuu.
Miehelläni on myös admin koneelleni, juuri noita omia säätöjään varten. Silloin, jos hän käyttää konetta, minun puoleni "saa olla" eikä näin ollen hänen tekemisensä läppärilläni häiritse minua kun otan sen taas käyttöön. Mulle sopii ihan fine, ei siellä oo mitään salattavaa. Tunnen mieheni sen verran, että ei hän mitään vakoilua edes jaksaisi. Ja paljon on vaan siitä, että hän vaan haluaa testailla kaikkea yms. Lisäksi, vaikka kone on mun, niin tottakai mies saa käyttää sitä mihin vaan myös. Olisin itsekin hieman ymmälläni, jos en saisi käyttää hänen konettaan.
Appstoressa käytän hänen tietojaan xD koska meneepä ainakin hänen kortiltaan maksut!
Sano sille miehellesi että joudut pulaan jos hänen tili on sun puhelimessa, että se täytyy nyt vaihtaa sun tiliksi.
Mutta provohan tämä, nyt yhtäkkiä löytyi find my phone. Oikein juonenkehittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa.
Pötyä.
Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.
Pääseekö silloinkin jos historia on poistettu? Siis pääseekö sen palauttamaan jotenkin?
No periaatteessa mutta hankalamman kautta.
Ne hyshysselailut mitä ei halua varmana mihinkään historian lehdille jäämään kannattaa tehdä aina incognito-ikkunassa joka ei tallenna historiaa,cookieta ja mitään sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille miehellesi että joudut pulaan jos hänen tili on sun puhelimessa, että se täytyy nyt vaihtaa sun tiliksi.
Mutta provohan tämä, nyt yhtäkkiä löytyi find my phone. Oikein juonenkehittelyä.
Ei tämä ole provo. Miltä luulet, että minusta tuntuu lukea teidän vastauksianne ja todeta, että mieheni ilmeisesti seuraa tekemisiäni ja liikkumisiani?! Ja minä en ole tehnyt mitään luvatonta enkä pettänyt miestä.
Kysyn vilpittömästi, että mikä tuo "etsi iphone" on? En ole koskaan sellaista käyttänyt. Onko se tullut jonkun muinaisen puhelimen suositteleman massapäivityksen mukana? En ole sitä itse erikseen ladannut.
Älä nyt vaan sano, että se on joku apps mikä pitää itse erikseen ladata ja mies on sen ladannut? Onko se joku vakoiluappsi? Nyt vituttaa oikeasti!
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneen muut käyttäjät eivät voi nähdä sinun tunnuksesi sivuhistoriaa, kuvia tai tiedostoja jne. Profiilit eivät ole kytköksissä siis toisiinsa.
Pötyä.
Adminini pääsee käsiksi mihin tiedostoihin tahansa, myös toisten käyttäjien profiileissa oleviin ja sitä kautta myös sivuhistorioihin, kuviin, ladattuihin tiedostoihin, kaikkeen.
Pääseekö silloinkin jos historia on poistettu? Siis pääseekö sen palauttamaan jotenkin?
Ne hyshysselailut mitä ei halua varmana mihinkään historian lehdille jäämään kannattaa tehdä aina incognito-ikkunassa joka ei tallenna historiaa,cookieta ja mitään sellaisia.
Ne katsotaankin modeemin logeista.
Provo, Iltiskin on ollut täynnä juttuja joissa päätähti on find my phone. Kuka tahansa jo googlettaisi tässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole provo.
Emmeköhän me molemmat tiedä että kyllähän tämä on juuri sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
Jooh monella varmaan onkin sellainen modeemi/reititin mikä pitää lokihistoriaa kaikista yhteyksistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
Jooh monella varmaan onkin sellainen modeemi/reititin mikä pitää lokihistoriaa kaikista yhteyksistä...
No arvatenkin ihan jokaisella jolla on joku sairaalloinen pakkomielle seurata elämänkumppaninsa netti-elämää.
Ap, sun tekemisiesi seurantaan löytyy paljon tehokkaampia ja tarkempia menetelmiä kuin joku sivuhistorian penkominen. It inssiltä se kyllä onnistuu varsin helposti ja jos miehesi on kerta mustis ja kiinnostunut tekemisistäsi niin lyön vaikka vetoa että jonkinsortin vakoiluohjelma on koneellesi asennettu. Sitä softaa et voi koneeltasi millään löytää ilman osaavaa apua jos sittenkään ja miehesi ei tarvitse kirjautua lainkaan käyttäjätilillesi tai ylipäätään koneellesi enää pystyäkseen seuraamaan aivan kaikkea mitä teet, incognitot ja sivuhistorian poistot ovat hyödytömiä sen suhteen, kaikki tekemisesi ja klikkauksesi ja kirjoittamat viestisi missä tahansa salasanoja myöten ovat avointa joten tiedosta tämä käyttäessäsi konettasi.
t. toinen IT inssi
Ja mitäköhän se sinä oot tehnyt ku noin kovasti pitää pitää mies irti koneesta. Jos et ois tehny mitään niin mitä se "stalkkaus" haittais?
Loppujen lopuksi sinä et luota mieheesi eikä miehesi sinuun, kirjoituksesi perusteella. Oisko aika yrittää palauttaa sitä luottamusta vai laittaa kannat vastakkain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
No arvatenkin ihan jokaisella jolla on joku sairaalloinen pakkomielle seurata elämänkumppaninsa netti-elämää.
No sitten omasta kännykästä wifi hotspot auki kun jubailee rakastajan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
Jätetään oma läppäri samaan wlaniin, verkkokortti "promiscuous" tilaan ja tallennetaan kaikki wlanissa kulkeva liikenne joko sinne omalle läppärille, tai sitä samaa wlania hyödyntäen jonnekin pilveen logipalvelimelle analysoitavaksi. Laitetaan sinne logstashiin vaikka webhook joka lähettää puhelimeen push-notifikaation aina kun muija avaa somen, tinderin tai muun mielenkiintoiseksi kokemansa sivuston ja katsellaan dashboardilta reaaliaikaista liikennevirtaa.
No googlasin nyt sitten, että mikä tuo "etsi iphone" on, kun kukaan ei viitsinyt auttaa minua. Ja näköjään sen avulla voi lukita iphonen ja paikantaa sen, jos puhelin vaikka varastetaan.
Mistä tuo apps on tullut puhelimeeni? Onko työnantajani asentanut sen kaikkiin firman työsuhdepuhelimiin? Minä en ole sitä itse erikseen asentanut (en osaisikaan), enkä ole koskaan käyttänytkään.
Vai onko mieheni esimerkiksi asentanut ja ladannut sen salaa (jätän puhelimen yleensä eteisen pöydälle kun menen suihkuun, joten kyllä mies ehtii suihkun aikana halutessaan tutkia puhelintani).
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
No sitten omasta kännykästä wifi hotspot auki kun jubailee rakastajan kanssa!
Minä hoidan kaikki vaimolta salassa pidettävät aina kännykän 4G:n kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
Jätetään oma läppäri samaan wlaniin, verkkokortti "promiscuous" tilaan ja tallennetaan kaikki wlanissa kulkeva liikenne joko sinne omalle läppärille, tai sitä samaa wlania hyödyntäen jonnekin pilveen logipalvelimelle analysoitavaksi. Laitetaan sinne logstashiin vaikka webhook joka lähettää puhelimeen push-notifikaation aina kun muija avaa somen, tinderin tai muun mielenkiintoiseksi kokemansa sivuston ja katsellaan dashboardilta reaaliaikaista liikennevirtaa.
Selvästikin kannattaa varmuuden vuoksi puukottaa mies, ei netin käyttö muuten ole turvallista.
Vierailija kirjoitti:
No googlasin nyt sitten, että mikä tuo "etsi iphone" on, kun kukaan ei viitsinyt auttaa minua. Ja näköjään sen avulla voi lukita iphonen ja paikantaa sen, jos puhelin vaikka varastetaan.
Mistä tuo apps on tullut puhelimeeni? Onko työnantajani asentanut sen kaikkiin firman työsuhdepuhelimiin? Minä en ole sitä itse erikseen asentanut (en osaisikaan), enkä ole koskaan käyttänytkään.
Vai onko mieheni esimerkiksi asentanut ja ladannut sen salaa (jätän puhelimen yleensä eteisen pöydälle kun menen suihkuun, joten kyllä mies ehtii suihkun aikana halutessaan tutkia puhelintani).
AP
Juu, minä sen sinne asensin. Pidän myös puhelintasi rectumissani aina välillä kun et huomaa. Paskempi juttu.
AP:n mies, DI.
Sivuhistoria ei poistu,vaikka mielestäsi poistat sen.Helppo kaivaa takaisin.Kuten sanottu,mies voi vakoilla sinua miten tykkää.Niin varmaan myös tekee kerran halusi olla admin ja on mustasukkainen.
Itseasiassa tietokoneessa kannattaa ehdottomasti olla erillinen Admin tili. On todella yleistä, että kone otetaan etänä haltuun ja sen kautta esimerkiksi voidaan pyörittää mitä tahansa liikennettä - näin esimerkiksi pestään rahaa. Kun tehdään palvelunestohyökkäyksiä niin ne tehdään haltuunotetuilla koneilla jne.
Ei tosin ole mitään syytä, miksi miehen pitäisi tietää tämän Admin tilin salasana. Se ei todellakaan ole hänen asiansa eikä hänelle kuulu. Käy välittömästi vaihtamassa se.